NYHET The One Ring 2nd på Kickstarter

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Ett till tärningset var vågat det oftast något som folk betalar extra för.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tycker bäst om #20, mycket trevligt att att få extramaterialet i tryck även om det kostar lite mer.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Förstår inte det här med extra krafs som "sauronic dice".
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
De jag hittar i övrigt (bara via Kickstarter märk väl och lätt att missa något som ser ut som ett brädspel...):
1,316,813 USD - 7th Sea 2nd, 11,483 backare
741,685 USD - Grim Hollow: The Players Guide, tycks också vara ett 5E-supplement, 9,138 backare
684,755 USD - Deluxe Exalted 3rd Edition, 4,386 backare
673,724 USD - The Seeker's Guide to Twisted Taverns , också ett 5E-supplement, 7,162 backare EDIT: denna pågår också
672,899 USD - Deluxe Mage: the Ascension 20th Anniversary Edition, 3,926 backare
664,274 USD - Invisible Sun, 1,846 backare

Och sen verkar The One Ring ticka in som #8. Häftigt.
Och lite konstigt, trodde väl att 5E skulle ha mycket fler grejer. Men de håller sig väl borta från gräsrotsfinansiering då.
The One Ring över 6 miljoner nu eller 721621 USD vilket borde bli fjärde plats på listan. Visst starkt varumärke men är imponerande vad kickstartern kör på.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Någon som vågar sig på en gissning vilka belopp det här kommer sluta på? Följer man ordinarie Kickstarter-beteende (där nästan häften av fundingen kommer i slutspurten) så bör det kanske handla om 11-12 miljoner? Kanske rent av passerar 7:th sea?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Någon som vågar sig på en gissning vilka belopp det här kommer sluta på? Följer man ordinarie Kickstarter-beteende (där nästan häften av fundingen kommer i slutspurten) så bör det kanske handla om 11-12 miljoner? Kanske rent av passerar 7:th sea?
Några av oss har redan gissat :D

Lite off topic men apropå layout. Kontrollmätte två av mina Ligan-böcker: Nordiska väsen, i den stil jag då kanske tycker är mindre praktisk (men snygg), är på 230 sidor och 2,8 cm tjock. Mörkrets moder, också 230 sidor, är bara 1,8 cm tjock.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Förstår inte det här med extra krafs som "sauronic dice".
Det är praktiskt med åtminstone en till uppsättning tärningar vid bordet och varför inte en annan färg då man slår som loremaster, detta då Gandalf runan då blir negativ och Sauron ögat är garanterat lyckat slag (tvärtom mot vanligt alltså)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag är själv lite kluven till vad jag ska tycka om fler tärningar. Å ena sidan bryr jag mig inte så mycket. Jag spelar fortfarande med tärningar som kom i gamla Äventyrsspelprodukter på 80-talet. Jag behöver liksom inga fler, de ligger bara och skräpar.

Å andra sidan, om man nu kör med specialtärningar som i ToR eller för den delen År noll-spel blir de ibland lite av en smal sektor. Det uppstår en tidsförlust i att samla ihop och fördela dem som faktiskt inte är obetydlig i långa loppet och det underlättar om det finns tillräckligt många uppsättningar.

(Det är faktiskt en av de främst baksidorna med År noll-motorn för mig. Jag spelade Mutant År noll under ett år med vanliga T6 i olika färger. Det var inte jättesmidigt och varje slag tog flera gånger så lång tid som i tex ett T20- eller T100-system. Nu är ju ToRs modell inte lika komplex på det viset så det har nog väl inte samma betydelse där, men ändå.)
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Gud, svårt. Vet inte om jag ska backa. Å ena sidan har jag goda erfarenheter av FL, och det ser ju snyggt ut, och jag har en förkärlek för Tolkien sedan barndomen (dock ej på detaljnivå)... å andra sidan, när kommer jag spela detta? Och är systemet bra/kul?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gud, svårt. Vet inte om jag ska backa. Å ena sidan har jag goda erfarenheter av FL, och det ser ju snyggt ut, och jag har en förkärlek för Tolkien sedan barndomen (dock ej på detaljnivå)... å andra sidan, när kommer jag spela detta? Och är systemet bra/kul?
Urk. Exakt min känsla.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Gud, svårt. Vet inte om jag ska backa. Å ena sidan har jag goda erfarenheter av FL, och det ser ju snyggt ut, och jag har en förkärlek för Tolkien sedan barndomen (dock ej på detaljnivå)... å andra sidan, när kommer jag spela detta? Och är systemet bra/kul?
Mitt tips är nog att spana in en actual play på Youtube för att få en känsla av reglerna och se om det faller dig i smaken.
Jag tycker 1st edition är grymt skoj och tror den här versionen kommer vara ännu skarpare.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Det finns en video på FLs twitch-kanal där de spelar med TOR 2E (alfa) reglerna.
edit: fick inte länken att fungera av någon anledning men det är inte så svårt att hitta.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Mitt tips är nog att spana in en actual play på Youtube för att få en känsla av reglerna och se om det faller dig i smaken.
Jag tycker 1st edition är grymt skoj och tror den här versionen kommer vara ännu skarpare.
Här för mig att Andreas Lundström som kör Sweden rollz ska/har startat en ToR-podd - Riddles in the Dark.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Gud, svårt. Vet inte om jag ska backa. Å ena sidan har jag goda erfarenheter av FL, och det ser ju snyggt ut, och jag har en förkärlek för Tolkien sedan barndomen (dock ej på detaljnivå)... å andra sidan, när kommer jag spela detta? Och är systemet bra/kul?
Jag bara gick på känsla och gick all in.
Det brukar jag inte göra.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Gud, svårt. Vet inte om jag ska backa. Å ena sidan har jag goda erfarenheter av FL, och det ser ju snyggt ut, och jag har en förkärlek för Tolkien sedan barndomen (dock ej på detaljnivå)... å andra sidan, när kommer jag spela detta? Och är systemet bra/kul?
Trots att jag gillar Tolkien och ligan och tycker att ToR ser finfint ut så känner jag mig märkligt nog ointresserad. Det beror sannolikt på att det inte kommer en svensk översättning - visst, jag kan läsa engelska, men det är lite jobbigare - och på att jag inte ser att jag skulle få spela ToR inom en överskådlig eller ens oöverskådlig framtid.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
och på att jag inte ser att jag skulle få spela ToR inom en överskådlig eller ens oöverskådlig framtid.
Det är ju ett utmärkt argument. Så resonerade jag konsekvent fram till ca 2014-2015, då jag bara köpte sådant vi bestämt oss för att spela. Ekonomiskt och kanske aningen mer avslappnat. Fast eftersom ingen höll koll på det nya direkt så ledde det till att vi egentligen bara spelade sånt någon redan ägde. Men det var ju min spelgrupp då och så måste det så klart inte vara. (Och jag ruttnade ju lite på det och tog tag i saken, köpte Järn och Symbaroum, reggade mig på wrnu och sen har det bara rullat på.)

Idag ser jag mitt köpande som en slags urvalsprocess som breddar min input. Jag kanske inte kommer spela mer än hälften på överskådlig sikt men jag kommer i alla fall spela mer nya intressanta grejer än jag gjort annars. Resten får vara något slags oavsiktligt beklagligt svinn. Fast jag lever ju inte som jag lär å andra sidan, då skulle jag ju lägga all speltid på de här nya spelen och inte kasta bort tid på gammal skåpmat som Star Wars D6... :D
 
Top