NYHET The One Ring 2nd på Kickstarter

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Här för mig att Andreas Lundström som kör Sweden rollz ska/har startat en ToR-podd - Riddles in the Dark.
Ja, det stämmer. Problemet är att det fnns fler poddar som heter samma sak. Jag håller just nu på att försöka hitta den.
Om någon sitter på en länk så får ni gärna dela med er.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Ja, det stämmer. Problemet är att det fnns fler poddar som heter samma sak. Jag håller just nu på att försöka hitta den.
Om någon sitter på en länk så får ni gärna dela med er.
Jag tror att den inte lagts upp ännu.

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Jag måste erkänna att jag är besviken hur det hela har utvecklats. Jag har stirrat på Kickastartern i säkert en timme utan att den ramlat över den sjunde miljonen!

:LOL:

7024 backare nu. Imponerande och väldigt roligt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Jaha, där passerades 7 miljoner. Alla mål avklarade. Jag tror att de kommer slänga in ytterligare något men för min del kan de gärna låta bli. I alla fall är det väl redan på sin plats att säga stort grattis till Fria Ligan. Ingen aning om detta kanske bara är i linje med deras förväntningar (de lär ju ha koll på hur 1an sålde) men utifrån framstår det som oväntat bra, både för Ligan så klart som litet svenskt förlag, men kanske även för spelet i sig.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Keep stretch goalen coming tycker jag. Behöver inte vara något nyskrivet eller så, bara momentum hålls uppe. Lite bättre tryck, en till npc, en extra feat-tärning. Ligans tristaste har varit konstböckerna med typ fyra SGs, upplåsta och synliga från start.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Och då var nya mål uppe. "Digital axelryckning", jag kan vara utan dem alla. Gissningsvis är de i alla fall inga som gör spelet större eller svårare att få ihop så det är ju bra.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Och då var nya mål uppe. "Digital axelryckning", jag kan vara utan dem alla. Gissningsvis är de i alla fall inga som gör spelet större eller svårare att få ihop så det är ju bra.
Du klagar väl inte på mer material i grundboken? Eller en extra fin feat-dice i startboxen?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Du klagar väl inte på mer material i grundboken? Eller en extra fin feat-dice i startboxen?
Nja, det gör jag kanske inte. En extra specialtärning är ju snyggt, speciellt om det är menngen att man ibland ska slå två och välja bästa/sämsta. Fast när det gäller regler ser jag helst att regelboken i grunden innehåller vad den "ska". Dvs om de där mecenaterna är ett bärande koncept bör de vara med oavsett vad, och är de inte det kanske var det kanske rätt att lämna dem utanför?

Men annars tycker jag över jag det välavvägda och bra mål de satt upp. För min personliga del är det nog bara korten jag inte tror jag kommer att använda.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Trots att jag gillar Tolkien och ligan och tycker att ToR ser finfint ut så känner jag mig märkligt nog ointresserad. Det beror sannolikt på att det inte kommer en svensk översättning - visst, jag kan läsa engelska, men det är lite jobbigare - och på att jag inte ser att jag skulle få spela ToR inom en överskådlig eller ens oöverskådlig framtid.
Jag skulle nästan vilja ha möjligheten att välja en Ohlmarksversion
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Tror på 14 miljoner och nytt kickstarterrekord för rollspelet!

Vad är det för regelmotor som används?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Trots att jag gillar Tolkien och ligan och tycker att ToR ser finfint ut så känner jag mig märkligt nog ointresserad. Det beror sannolikt på att det inte kommer en svensk översättning - visst, jag kan läsa engelska, men det är lite jobbigare - och på att jag inte ser att jag skulle få spela ToR inom en överskådlig eller ens oöverskådlig framtid.
Jag hade också gärna sett en svensk översättning. Efter att ha spelat Call of Cthulhu Sverige känner jag att det är oändligt mycket lättare att få flyt i spelet än när man måste simultanöversätta hela tiden. Även Twilight 2000 vore kul att spela helt på svenska.

Inom många andra språkområden har FL partnerföretag som översätter och ger ut ligans spel på licens. Det blir lite konstigt eftersom Fria ligan är ett svenskt företag, men egentligen skulle det behövas ett sådant partnerföretag här också. Jag har full förståelse för att de satsar mer och mer på enbart engelska produkter. Skulle inte förvåna mig om de inom några år slutar helt med svenska spel.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Enda sättet är väl att köpa de svenska utgåvor som ges ut? Väsen, År Noll, Coriolis etc och vissa att det finns en marknad. Men stora licensspel på svenska, njae.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,137
Enda sättet är väl att köpa de svenska utgåvor som ges ut? Väsen, År Noll, Coriolis etc och vissa att det finns en marknad. Men stora licensspel på svenska, njae.
Frågan är hur länge de kommer att fortsätta ges ut på svenska. Tredje delen av Ikonernas nåd (Coriolis) och de två avslutande delarna i Törnetronen (Symbaroum) kommer säkert på svenska, men sedan? Starter Set til Symbaroum kom inte på svenska trots att det är deras helt egna varumärke. Visserligen tror jag inte Sverige är någon stor marknad för den typen av produkt, men ändå.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Det skulle inte förvåna mig heller. Svenska utgåvor innebär sannolikt mer jobb för en avsevärt mindre peng.
Även på min nivå är det så. Kuf har sålt 70% av exemplaren på engelska. Och då har jag ändå en podcast och forumsnärvaro på svenska som jag exploaterar skoningslöst.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Nej, det finns väl en risk att färre spel kommer att göras på svenska. Tre möjliga skäl emot:
- Det finns väl någon slags kundbas på det egna språket ändå som har lägre marginalkostnad (jämfört med ett tredje språk) och lämnar man den helt exploaterar någon annan den.
- Kvalité, i alla fall så länge spelen görs av svenskar. Jag tänker mig att det mesta blir bättre av att den kreativa processen och skrivandet sker på modersmålet. bra på engelska är faktiskt inte de flesta av oss (även om många givetvis skriver obehindrat).
- Öh, lite flummigt men god kontakt med konsumenterna, typ. Jag inbillar mig att det blir svårare ju mer man avlägsnar sig i språk och geografi. Sen kan man ju ha en lokal kundbas som konsumerar spelet på det andra språket men det är väl inte lika självklart.
 
Top