The One Ring över Roll20?

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Självreklam: Jag gjorde ett karaktärsskaparverktyg till TOR som ni kan använda. Inga expansions-kulturer med dock.
Den här var skitbra med suveräna tool-tips - speciellt de vid sidan av. Jag kunde inte reglerna men kunde ändå gå igenom och göra en rollperson. När jag sedan läste in mig på reglerna så kände jag att jag gjort helt rätt.

Två småsaker som slog mig.
- När jag laddar in text-filen som sparades så markeras inte ens primär-vapen en favored skill.
- Jag hade velat haft en förklaring under Useful information hur man slår tärningar, men framförallt vad en feat die är.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Sitter här och funderar på när jag ska klämma in 2an och kom att tänka på er. Hur har det gått? Kommit igång.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ge mig en rapport 😀
Gruppen består av en hobbit slayer, en dwarven scholar, en elven warden och en woodman warden.
Vi är baserade i Black Tarn där Iwgar har sin familj och sitt hem. Han och Acharion räddade livet på Frar (dvärgen) och Valaric (Hoben) och de har fått sina sår omhändertagna i Black Tarn och sedan valt att stanna kvar där över vintern, men känner att de står i skuld till folket i byn som tagit hand om dem, så de har valt att stanna kvar.

En tidig sommardag är Iwgar och Acharion ute på jakt och med är även Iwgars trogna följeslagare, hunden Balti (Hound of Mirkwood).
De har fält en hjort och är på väg tillbaka till Black Tarn när de hör hur någon eller något kommer springande genom skogen.
Ut genom snåret faller Beran, en man som Iwgar känner igen som en av Radagasts budbärare. Han är illa däran och har blivit svårt huggen i sidan av bröstkorgen. Beran bär även ett brev adresserat till Radagast, men det låter det vara för stunden.
Iwgar som är en mycket skicklig helare försöker stoppa blödningen, men lyckas inte, så de beslutar sig för att snabbt bära Beran till Black Tarn där det finns tillgång till bättre redskap och hjälpmedel att ge Beran den vård han behöver.

Väl tillbaka till Black Tarn så lyckas Iwgar stoppa blödningen i Beran´s bröstkorg.
Sällskapet bestämmer sig för att läsa igenom brevet för att avgöra om det är bråttom att det når fram till Radagast.
I brevet står det att en grupp orcher synts till vid Fellbridge Castle, vilket är första gången på 6 år som orcher skymtats i Mörkmården. Detta bådar inte gott!
Sällskapet beslutar sig för att ge sig av mot Rhosgobel för att lämna brevet till Radagast.

Väl framme i Rhosgobel senare samma kväll lämnar de brevet till trollkarlen som tycks bekymrad, men inte överaskad.
Radagast ber dem inte direkt om att ge sig av för att se efter vad exakt som föregår vid Fellbridge Castle, men sällskapet tar sig frivilligt an den uppgiften och lämnar Rhosgobel tidigt nästa morgon efter att ha fått en flaska med någon magisk dryck av trollkarlen, "drick enbart en klunk om ni känner trötta", uppmanar han dem.

De reser söderut i Mörkmårdens yttre delar och stöter ihop med en grupp woodmen som leds av en kvinna vid namn Dagmar som är på väg norrut. Dagmar och hennes följe är inte särskilt vänligt inställda och ifrågasätter vad de gör på hennes herres marker.
Tydligen har en man vid namn Mogdred utnämnt sig till konung av Tyrant´s Hill, en gammal utpost till Dol Guldur.
Iwgar känner på sig att de döljer något och diskussionen går fram och tillbaka där hela sällskapet är inblandade medans enbart Dagmar för talan för det andra följet.
De påstår också att Beran, mannen Iwgar och Acharion fann sårad i skogen har stulit ifrån dem, något ingen i sällskapet tror på. De tänker dock inte på att Dagmar och hennes följe kanske vill Beran något ont och nämner vart hans finns.
Samtalet tar tillslut slut och de skiljs åt.
Kort därpå sänder Frar sin talande korp, Hralf, att varna folket i Black Tarn för Dagmar och co.
Resan fortsätter söderut.

Efter totalt cirka 4 dagars vandring igenom Mörkmården når de fram till Fellbridge Castle.
Iwgar och Valaric smyger fram för att spana, medan Frar och Acharion väntar en bit tillbaka, och kan se att en grupp på 15-20 orcher har slagit läger i ruinerna av utposten samt att de har huggit ned en hel del träd, troligtvis för att bygga en utpost här och befästa platsen.

Dessa nyheter måste fort nå fram till Radagast, men sällskapet bestämmer sig för att första stanna till vid Black Tarn och föra med sig Beran så att han inte råkar illa ut, det kan ju trots allt vara så att Dagmar och hennes folk är på väg dit just i detta nu!
En rask färd påbörjas norrut, och sällskapet når fram till Black Tarn och finner att allt står rätt till.
Det beslutas raskt att Beran ska tas norrut med hjälp av en grupp fiskare och sedan, med hjälp av Bea, Valarics ponny, tas till Rhosgobel.

Och här avslutade vi vår första Adventure Phase, och ska nu köra vår första Fellowship phase.

Hade inte tänkt skriva en krönika, utan det mesta är rätt ur minnet och mina egna korta anteckningar, så du får stå ut :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Det är inte jättetroligt att jag kommer orka förbättra det här verktyget... Det är tänkt att underlätta skapandet där det var ett väldigt bläddrande i boken och svårt att få översikt, och där funkar det bra. För förbättringar är det lättare att ha koll manuellt tänkte jag.
Rickards kommentar ovan har jag som bokmärke ifall jag skulle få ett ryck och orka koda lite TOR (men hoppas inte för mycket som sagt).
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Den var till stor hjälp när vi gjorde karaktärer så ett stort tack för det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Eftersom det frågats förr om hur det går tänkte jag göra en väldigt kort uppdatering då tråden är över 1 år gammal vi det här laget.

Vi kom igång någon gång i Februari och har spelat i stort sett 2-4 gånger i månaden sedan dess.
En enormt bra spelgrupp som fungerar väldigt bra ihop. Inte ett enda avhopp än så länge vilket nog får ses som ett enormt bra betyg!
Väldigt stämningsfull kampanj. Vi har nog ett gäng månader kvar av spel innan vi är klara.
Till er som var sugna, men som inte kunde. Ni bör verkligen spela igenom den här kampanjen!
 
Last edited:

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Det är verkligen en bra kampanj där man får jobba med tidsaspekten och bolla olika trådar och prioritera vad som är viktigt. Man får verkligen djupdyka i den här lilla avgränsade delen av midgård med en massa olika intressen och hot. Jag har inte spelat symbaroum men kan tänka mig att det här är ett bra alternativ med en kortare kampanj (men ändå väldigt lång) där man har slutet klart från början och planera bättre.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Som spelledaren för gruppen så håller jag med om att det är en väldigt bra kampanj. Den är den bästa jag läst och definitivt den bästa färdiga kampanjen jag spelledigt.
Men med det sagt är den inte perfekt. jag upplever att den har tre problem som jag önskar att den inte hade.

Det första och största är dess försök att låtsas att den inte har fokus på Woodsmen. Så mycket är fokuserat på Woodsmen att det är där fokus på kampanjen kommer landa ganska naturligt. och om man då inte har en woodsman i gruppen kommer det kanske kännas lite krystat. Men om man lägger fokus i woodsmen så finner man att det finns flera äventyr som inte kommer passa in för de har fokus på hovdrama i Dal, eller att alverna har en jakt fest i sin del i skogen.
jag tror att kampanjen hade mått bra om den var skriven 100% utifrån woodsmen, och nästan uteslutande haft äventyr utifrån dem,
Jag har haft flera gånger när det förslagna äventyret bara varit relevant för folk som bor på andra platser, samtidigt som viktiga saker som händer för woodsmen är reducerade till ett stycke i sammanfattningen vad som händer under året. Vilket jag förstår en ett resultat av spelet struktur där folk återvänder hem, och kan höra talas om lokala problem, jag tycker bara inte det fungerar här.

Mitt andra problem är att jag saknar beskrivningar på HUR skogen blir mörkare, jag har några jättebra beskrivningar om hur de olika skogsområdena ser ut när kampanjen börjar (Heart of the wild), men det är väldigt begränsat med beskrivningar hur det ser ut senare i kampanjen, mest bara små saker som säger att plasten blivit mörkare och mer obehaglig. När spelet ger direkta beskrivningar på hur plasten har förändrats är det guldvärt, jag skulle gärna se mer av det.

Det tredje problemet är mer ett problem med regelsystemet, Då strid tar tid och inte är speciellt intressant så är det svårt att hantera när spelarna är i ett område där de kommer hamna i i en massa småstrider regelbundet. Jag önskar att fler spel hade som i Burning wheel tre olika nivåer av strid beroende på hur snabbt/ viktig striden är.

Jag har kul att spelleda kampanjen för den här härliga gruppen, och jag ser fram emot att fortsätta kampanjen mot slutet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Den här var skitbra med suveräna tool-tips - speciellt de vid sidan av. Jag kunde inte reglerna men kunde ändå gå igenom och göra en rollperson. När jag sedan läste in mig på reglerna så kände jag att jag gjort helt rätt.

Två småsaker som slog mig.
- När jag laddar in text-filen som sparades så markeras inte ens primär-vapen en favored skill.
- Jag hade velat haft en förklaring under Useful information hur man slår tärningar, men framförallt vad en feat die är.
Jag lagade importen så att primärvapnet blir favoured nu såhär 14 månader senare... Dock så har det ju kommit en version 2 av spelet så vet inte hur stor poäng det var. :D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag lagade importen så att primärvapnet blir favoured nu såhär 14 månader senare...
Skulle du kunna byta ut bakgrundsbilderna också. De är 1,2 Mb stora och är anledningen varför det tar så himla lång tid att ladda sidan. För mig tar dem 200-300 ms per styck medan allt annat tar mellan 30-60 ms att ladda.

Bifogar två filer som jag komprimerat utan för den skull gjort dem pixliga.
 

Attachments

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Skulle du kunna byta ut bakgrundsbilderna också. De är 1,2 Mb stora och är anledningen varför det tar så himla lång tid att ladda sidan. För mig tar dem 200-300 ms per styck medan allt annat tar mellan 30-60 ms att ladda.

Bifogar två filer som jag komprimerat utan för den skull gjort dem pixliga.
Din slavdrivare! Det här kostade mig flera sekunder av värdefull tid. Det är fixat.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Kampanjen börjar bli riktigt farlig så jag kanske har användning av den den här igen snart.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Jag tycker om när det korspostas mellan trådar, för folk (som jag själv) som söker på trådar på forumet i framtiden. Skrev en sak om vår krönika i min recensionstråd som jag postar här också.
Nu har jag spelat ett år i The Darkening of Mirkwood och vi har kommit mer än hälften. Vi ska påbörja vårt 40:e spelmöte och vår historia har hitintills gått från till år 2947 till 2966 (29 år). En rollperson dog i envig och en annan pensionerades relativt tidigt (dess historia var "klar") och en av rollpersonernas dotter är gammal nog för att ge sig ut och äventyra. Vårt persongalleri är 2 sidor långt (ännu övergripligt) och vår krönika är på ytterligare 25 sidor.​

 
Top