The One Ring över Roll20?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag är hemskt sugen på att spela eller spelleda The One Ring, gärna en kampanj som Darkening of Mirkwood.
Har sett att det finns ett flertalet forumiter som också gärna skulle vilja spela. Kan vi kanske dra samman en grupp och lira över Roll20 eller liknande?
Gärna spel en gång i veckan.

Any takers?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag är intresserad.
Det skulle vara spännande att spela en kampanj som sträcker sig över en lång tid jämfört med vanliga Bondpojk till halv gud inom ett år. Jag är intresserad av Tolkien men brinner inte för det som jag gjorde i tonåren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Jag är intresserad, speciellt med andra tolkienister, men hinner inte för tillfället 😕. Har ckså hejdat mig från att köpa på mig spelet annat än digitalt i väntan på 2nd edition.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag är intresserad.
Det skulle vara spännande att spela en kampanj som sträcker sig över en lång tid jämfört med vanliga Bondpojk till halv gud inom ett år. Jag är intresserad av Tolkien men brinner inte för det som jag gjorde i tonåren.
Jag vet inte om du spelat TOR, men där kör man ett, kanske två äventyr med lite tid emellan, sedan går man in i fellowshipfasen över vintern där man återhämtar sig, umgås med vänner och rent regelmekaniskt sätter ut sina erfarenhetspoäng och köra en lite downtime period. Så på så sätt kommer detta in rätt naturligt i spel.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag är intresserad, speciellt med andra tolkienister, men hinner inte för tillfället 😕. Har ckså hejdat mig från att köpa på mig spelet annat än digitalt i väntan på 2nd edition.
2nd Edition ligger ju minst 6 månder bort för fysiskt släpp. Jag skulle gissa på att 8 månader mer sannolikt, så det känns som en lång period att vänta på att börja spela.
När skulle du ha tid igen, om du är upptagen just för stunden?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
När skulle du ha tid igen, om du är upptagen just för stunden
Vet inte. Just nu har jag fyra spel igång med 3 grupper. Där går nog min gräns, tyvärr. Får se hur de grupperna utvecklas helt enkelt.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag vet inte om du spelat TOR, men där kör man ett, kanske två äventyr med lite tid emellan, sedan går man in i fellowshipfasen över vintern där man återhämtar sig, umgås med vänner och rent regelmekaniskt sätter ut sina erfarenhetspoäng och köra en lite downtime period. Så på så sätt kommer detta in rätt naturligt i spel.
Jag har tillräcklig koll för att förstå att det är så det funkar och att själva darkening of mirkwood ska utspela sig under flera decennier så det var det jag menade med att spelet utspelar sig i en under en lång tid. I detalj har jag inte superkoll hur mekaniken i sig är.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har TOR i bokhyllan men inte spelat det på flera år , skulle definitivt kunna tänka mig att köra en kampanj en gång i veckan med reservation för att jag är en hobby tolkienist alltså jag har läst bilbo , sagan om ringen , sagan om de två tornen och sagan om konungens återkomst samt Silmarillion och sett filmerna men det var länge sedan och jag har ingen aning om vad bilbos tredje kusin heter eller vem som var kung av Gondor i den femtielfte tidsåldern eller vad gudarna heter , eller vad Gandalfs mormors katt var för ras så inbiten Tolkien nörd är jag inte 🤣. Så vill man ha med folk som har en djupare koll på läget så är jag inte rätt person .

Jag tillägger också att jag inte har tillräckligt koll på reglerna eller settingen för att spelleda .
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag måste ju svara i tråden även om jag är väldigt velande.

Vi (min småbarnspappagrupp) spelade TOR i ett gäng spelmöten där SL (inte jag) utgick från Darkening of Mirkwood. Det klickade inte (antingen pekade SL lite för tydligt, eller så stod vi mest och var villrådiga, inget "lagom"... det var lite för mycket vemod/uppgivenhetskänsla (vi gick över till star wars edge of the empire och hade roligt med action-humor tills vi trillade tillbaka i default-läge med CoC och mysteriemordpyssel)... och de strider vi hade kändes som att de tog oväntat lång tid sett till vad vi hade trott (vi rullade som sopor allihop så inte bara regelsystemets fel)).

Jag har bläddrat lite i DOM (köpte en massa böcker på en humble bundle för 1 år sen eller vad det nu kan vara) men inte så att det skulle hindra mig från att vara spelare. Det går ju att spela DOM läääääänge. SL-hatten tror jag inte jag mäktar med här.

Nu skulle det ju bli en helt annat spelgruppsuppsättning så jag är försiktigt intresserad ändå.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Jag hade viljat vara med, en skit cool kampanj till ett av mina favorit spel. Men jag ska vara ärlig, jag har en gång för några år sedan läst Darkening of mirkwood, Nu tror jag inte det är några problem för mig att spela som jag inte visste de saker jag vet (kampanjen är ju inte riktig så spoiler möjlig då alla Tolkiennödar vet hur det kommer sluta) Men om det är en dealbreaker för folk så måste jag stå över.

Jag skulle erbjuda mig att spelleda då jag har erfarenhet av det, men jag har lite mycket rollspel på min bord just nu så då skulle det dröja till iallafall febuari innan vi skulle kunna börja.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag hade viljat vara med, en skit cool kampanj till ett av mina favorit spel. Men jag ska vara ärlig, jag har en gång för några år sedan läst Darkening of mirkwood, Nu tror jag inte det är några problem för mig att spela som jag inte visste de saker jag vet (kampanjen är ju inte riktig så spoiler möjlig då alla Tolkiennödar vet hur det kommer sluta) Men om det är en dealbreaker för folk så måste jag stå över.

Jag skulle erbjuda mig att spelleda då jag har erfarenhet av det, men jag har lite mycket rollspel på min bord just nu så då skulle det dröja till iallafall febuari innan vi skulle kunna börja.
Om du har läst det redan, vilket jag inte har, så får du gärna spelleda det.
Jag har inga problem med att vänta tills Februari.
Om övriga mäktar vänta så har vi då en grupp med @Gutte @Rickard @Dr_Dängrot och mig själv.
Känner du att 4 spelare är görbart?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Såg att jag även äger DOM men jag har aldrig spelat det , tror inte ens jag bläddrat i boken och om jag gjort så så är det så längesedan så jag ändå glömt allt . Jag kom inte ens ihåg att jag ägde DOM 🤣
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag har inga som helst problem med att vänta lite. Det är en lång kampanj så vad gör en månad eller två. Jag är också ödmjuk inför det faktum att jag varken tog initiativ eller erbjöd mig att spelleda ett projekt som känns lite för stort och intensivt för mig just nu att driva. Vi kan börja med att jämföra dagar och tider som vi kan för att se om vi kan genomföra det här.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag kan spela alla dagar i veckan utöver Måndagar , då jag redan spelar med ett gäng då, samt Fredagar och Lördagar. Jag är flexibel när det gäller tider och kan spela så sent som till midnatt även under veckan även om 23-tiden känns som ett bra stopp om man börjar spela vid 18-19 tiden.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
För mig funkar alla normala vardagar dvs måndagar-torsdag. Varannan söndag kanske mitt gamla gäng kör igång irl och de andra dagarna är reserverad för familjen. 20.00 och 2-3 timmar framåt skulle passa mig men det är helt klart förhandlingsbart. Om en gång i veckan känns för intensivt så fungerar varannan utmärkt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag kan i stort sett spela alla veckans dagar utom på onsdagar eller torsdagar jämna eller ojämna veckor ...iom att det håller på att fastställas i min ordinarie spelgrupp så vet jag inte riktigt om det blir onsdag eller torsdag och jämna eller ojämna veckor än som jag kommer att spela med dom.

Jag spelar helst inte för långa pass eller för sent då jag har autism och adhd så har jag svårt att behålla koncentrationen efter 4 timmar och iom att man har ett jobb att sköta så vill jag helst inte att spelandet går in på småtimmarna.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Så det innebär att vi förhoppningvis har Tisdag och/eller Onsdag eller Torsdag beroende på vad din grupp bestämmer sig för. Samt att vi behöver höra vad @Lukas säger i frågan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,611
Location
Huddinge
Om övriga mäktar vänta så har vi då en grupp med @Gutte @Rickard @Dr_Dängrot och mig själv.
Känner du att 4 spelare är görbart?
Fyra spelare hade nog varit precis lagom,
Det är en fet kampanj, så det lär ta ett tag att spela igenom den.
@Lukas kan nog ge ett bättre svar på hur lång tid det kan tänkas ta.
Om man vill göra kampanjen rättvisa skulle jag säga att det skulle ta minst 30-35spelmöten
om man verkligen vill stressa igenom den 20-25
 
Top