Nekromanti The Hobbit - Trailer

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Jag vet inte om jag skulle betrakta indolenta brittiska hedonister med hår på fötterna som "vanliga personer"...jag identifierar mig mer med arbetarklass-orcherna isåfall...faktum är, hobbitar ger mig avsmak och jag hatar dem. En så sjukt osexig fantasyras, tvi.

Also, myter är awesome, det var myter Tolkien gjorde bäst, och jag struntar fullständigt i den större publiken, jag pratar om vad -jag- hade velat se. Huruvida karaktärerna går att identifiera sig med eller ej är en öppen fråga, men oavsett är det lätt något man hade kunnat fixa i adaptionen till filmmediet, det vore liksom inte svårt att göra Beren, Luthien eller Turin Turambar komplexa och fängslande.
Du är en minoritet, jag skulle inte dra några slutsatser efter din orch-smak. Speciellt om jag skulle göra storfilm. Sagan om ringen och Bilbo är böcker som älskas av miljoner, Turin beter sig som han har ett kvastskaft uppkört i ändan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
öhh... har du LÄST Gilgamesh? Skulle behöva skrivas om en hel del för att den skulle bli njutbar på bio. Annars är det som vilken trist bibelfilm som helst.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är nog fullt möjligt att du och jag har distinkt annorlunda definitioner av vad som är njutbart på bio.

That being said, jag hade inte haft något emot om man gjorde Gilgamesh mer actionbetonad, så länge man somehow bevarar och odlar ståryns centrala teman.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Arfert said:
Sagan om ringen och Bilbo är böcker som älskas av miljoner, Turin beter sig som han har ett kvastskaft uppkört i ändan.
Jag håller med dig, men kvastskaftröveri hindrade t ex inte Aragorn från att bli cool filmhjälte, trots hans enerverande vana att ständigt, på ett högdraget och uppnäst vis deklarera sin identitet och härstamning. Det vore intressant att veta hur många gånger han, utspritt över de tre böckerna, säger "Jag är Aragorn, son av Arathorn".

/Anders
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,912
solvebring said:
Jag var med andra ord redan nöjd med Lord Of The Rings-rullarna, utifrån perspektivet att film är film och aldrig kan leva upp till boken (böckerna).
Jag vet inte om jag egentligen håller med om den där gamla "sanningen". Varför skulle böcker per automatik vara bättre än filmer? I Sagan om Ringens fall är jag nog snarare benägen att tycka att filmerna är bättre än böckerna (även om böckerna också är bra).

Angående Hobbit-trailern så tycker jag att det verkar hur awesome som helst. Jag gillar rent instinktivt skådisen som är Bilbo, och jag gillar verkligen, verkligen hur dvärgarna ser ut och uppför sig. Trots att de i boken är rätt slätstrukna och väldigt homogena verkar Jackson ha satsat stenhårt på att de ska rymma ett helt spektrum av karaktärer - från roliga pellejönsar till stenhårda stonefaces. Thorin ser helt perfekt ut!

Edit: jag tycker i motsats till en del andra att The Hobbit ska ha en del comic reliefs. Det är ju en bitvis ganska munter och rolig historia.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vitulv said:
Edit: jag tycker i motsats till en del andra att The Hobbit ska ha en del comic reliefs. Det är ju en bitvis ganska munter och rolig historia.
Ett stort, fett +1 på det!

Jag har alltid tänkt att The Hobbit är närmare en barnbok än en vuxen, äventyrsbok (Även om det innehåller en del läskigare saker).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Och i filmerna är han ändå en större röv än vad Tolkien utmålade honom som. Jag har särskilt svårt för scenen där han hugger huvudet av Saurons språkrör under fucking parlamentär. Total wall banger.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror inte kvastskaft i ändan eller icke-superberömda förlagor är minsta problem när det kommer till storfilm. 300, liksom...

Jag misstänker starkt att Silmarillion också älskas av miljoner, men "älskas av miljoner" är hursomhelst inte varken ett kriterium eller en förutsättning för att bli en bra film. Det kan tillochmed tänkas vara en nackdel i sammanhanget.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Ymir said:
Jag har särskilt svårt för scenen där han hugger huvudet av Saurons språkrör under fucking parlamentär. Total wall banger.
Jag minns inte på rak arm hur det går till i boken. Säger han sitt och går sedan tillbaka eller?

/Anders
 
Top