Nekromanti The Hobbit - Trailer

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
"Magnus Edlund
Nörd - Nöjesbladet Film"

Jag vill också ha titeln Nörd :gremgrin:


Men overall grymt sugen på filmerna !
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Tja, den lär ju faila Bechdel-testet ganska episkt...

Skulle möjligen kunna avhjälpas om de kunde få in en scen där Galadriel har en pratstund med Arwen. Eller om det skulle visa sig att spindlarna de slåss mot är honor. Eller om några kvinnliga bakgrundskaraktärer i Hobbiton/Hobsala/Hobbinge eller Sjöstad får tala med varandra om något.

Orginalboken tror jag dock går ett steg bortom Bechdel-testet. Jag kan inte påminna mig att det fanns ens en enda kvinnlig karaktär med i Bilbo, vilket är imponerande till och med för Tolkien.
 
G

Guest

Guest
Ymir said:
Tja, den lär ju faila Bechdel-testet ganska episkt... :gremsuck:
Vad är "Bechdel-testet"?

(Jo, jag googlade, men vill gärna höra varför detta är relevant)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är relevant för att jag blir osugen på att se filmen eftersom hela casten består av olika varianter av skäggiga gubbar.

Om något klarar Bechdel-testet bevisar det en villighet att utforska både manliga och kvinnliga perspektiv, eller åtminstone erkänna att kvinnor existerar annat än som objekt för manlig bekräftelse.

Nu är alla Tolkiens verk genuskatastrof, det är sant, men i Silmarillion, Sagan om Ringen och Children of Hurin existerar kvinnor åtminstone. Bilbo är en helt ok ståry, men jag tycker inte man borde ha gjort film på den när det finns bättre Tolkien-stårys att tillgå både genusmässigt och ur många andra aspekter (typ Children of Hurin, Lay of Leithian, eller whatnot). Det finns redan en halv miljard filmer som bara handlar om män som gör saker utan att kvinnor får vara med, och det är ett extremt uttjatat och avtändande tema.
 
G

Guest

Guest
Äsch, vill jag runka tittar jag på porr :gremwink:

Nädå, jag förstår. Det är trist att när man återskapar en bok så är det lätt att bokstavstro författaren. Det blir ju ändå en "inspirerad av.."-historia.
Jag hade gärna sett fler starka kvinnokaraktärer i Bilbo. Hur svårt kan det vara att integrera en fru till Bilbo som tvingar ut honom i världen? Och kanske göra Fili till kvinna? För seriöst, hur ofta ser man dvärgiska kvinnor på film? Och i rollspel för den delen...
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Bilder från Fylke, de använder samma melodi för hobbitarna som i LotR...jag blev såld redan under de första sekunderna av trailern. Jag tror The Hobbit kommer att bli lika episk som LotR-trilogin.

Klart de gör två filmer av boken. Om en film är så här mycket awesome, måste ju två filmer vara dubbelt så mycket awesome.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
Ymir said:
Det är relevant för att jag blir osugen på att se filmen eftersom hela casten består av olika varianter av skäggiga gubbar.
Det här är ett problem som Peter är medveten om och det är blandannat därför han lagt till en alvkvinna vid namn Tauriel.

Men nej du skall nog inte förvänta dig Många intressanta kvinnor. dock så anser jag det svårt att göra i tanke på grundmatrialet, så det enda som kan göras (och som Peter gör) är att vara medveten om problemet och försöka få in små detaljer som motarbetar problemet. '

//Lukas som också tycker att kunskapen om att Galadriel skall vara med borde lugna genus nördarana lite,
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Genusvetenskap bland dvärgar

För seriöst, hur ofta ser man dvärgiska kvinnor på film? Och i rollspel för den delen...
Varför antar alla att dvärgarna är män? Alla seriösa skildrare av dvärgar är medvetna om att kvinnorna ser ut precis som männen. Troligen är hälften av dvärgarna kvinnor.

/tobias, lika seriös som könsfördelningen hos dvärgarna
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
Re: Genusvetenskap bland dvärgar

Gurgeh said:
För seriöst, hur ofta ser man dvärgiska kvinnor på film? Och i rollspel för den delen...
Varför antar alla att dvärgarna är män? Alla seriösa skildrare av dvärgar är medvetna om att kvinnorna ser ut precis som männen. Troligen är hälften av dvärgarna kvinnor.
fast Tolkien sa väll också att dvärg kvinnorna var sällsynta?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,597
Location
Rissne
Ymir said:
jag tycker inte man borde ha gjort film på den när det finns bättre Tolkien-stårys att tillgå
Fast jag hoppas att du inte inbillar mig att någon av dem är känd nog att ens potentiellt dra in lika mycket cash som Bilbo. Bilbo är ändå Tolkiens typ näst kändaste verk. De du räknar upp har jag typ knappt ens hört talas om...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Patrick Bateman said:
Jag tror The Hobbit kommer att bli lika episk som LotR-trilogin.
Men, men, vill vi det? Jag tycker det låter som något dåligt.

Härrskarringen är en enormt episk berättelse som handlar om en hob som hela världens öde vilar på. Bilbo handlar om en hob som tycker det är schysst att resa runt lite.

Jag hoppas Jackson lyckas behålla sagostämmnigen i Bilbo. Att specialeffekter och action hålls på ett minimum. Trailen ser lovande ut i det syftet, någon jävla epik vill jag inte ha.

Om man nu inte tycker »episk« är synonymt med »jättebra«. Fast då är man ju omöjlig att diskutera film med =)
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Möller said:
Om man nu inte tycker »episk« är synonymt med »jättebra«. Fast då är man ju omöjlig att diskutera film med =)
If användningen av ordet episk som i "jättesuperduperbra" is wrong, I don't wanna be right. :gremwink:

Jag tror jag förstår hur du menar. Det var ganska länge sedan jag läste Bilbo, i minnet blandar jag nog ihop stämningen i den med Sagan om ringen. Men jag ligger nog mer åt det andra hållet. Även om "episk" (i dess ursprungliga betydelse) kanske är för mycket, vill jag nog ändå ha en The Hobbit som kan beskrivas med ord som "mäktig", "maffig" och "stämningsfull". Och vad jag sett av trailern med tex dvärgarnas sång, tror jag inte att jag kommer att bli besviken på den punkten.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dessutom är de historier Ymir räknar upp rätt trista och dammiga, alldeles för mycket myter och utan karaktärer att identifiera sig med för en större publik. Hoberna är ju med av en anledning. De är vanliga, relativt moderna, personer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Arfert said:
Hoberna är ju med av en anledning. De är vanliga, relativt moderna, personer.
Det här påminner mig om en snutt från wikipedia-artikeln om The Lord of the Rings:

”The popularity of The Hobbit had led George Allen & Unwin, the publishers, to request a sequel. Tolkien warned them that he wrote quite slowly, and responded with several stories he had already developed. Having rejected his contemporary drafts for The Silmarillion, putting on hold Roverandom, and accepting Farmer Giles of Ham, Allen & Unwin thought more stories about hobbits would be popular. So at the age of 45, Tolkien began writing the story that would become The Lord of the Rings.”

Så ja, hobbitarna tycks viktiga för populariteten sen dag ett. :gremsmile:
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
...men jag tycker inte man borde ha gjort film på den när det finns bättre Tolkien-stårys att tillgå både genusmässigt och ur många andra aspekter (typ Children of Hurin, Lay of Leithian, eller whatnot).
Det finns inte laglig möjlighet att göra kommersiell film av något annat än LotR och Bilbo. Christopher Tolkien håller stenhårt på alla andra verk och hade helst inte velat att ens LotR skulle bli film. Underligt då fadern hans själv sålde de rättigheter som ledde till spel, filmer och andra kommersiella saker kopplade till LotR utöver själva böckerna.
Vilket exempelvis är anledningen att The One Ring RPG inte får referera till något som finns i Silmarillion om det inte omnämns i Bilbo, LotR eller appidexen(vilket är materialet i Ringens Värld vad jag förstått). Och Descipher´s LotR rollspel innan. MERP fuskade massor men fick bassing.

Men Children of Hurin m.f hade varit fantastiskt att se på film. Tror inte det skulle vara några problem att få biopublik till andra historier kopplade till Midgård av Tolkien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet inte om jag skulle betrakta indolenta brittiska hedonister med hår på fötterna som "vanliga personer"...jag identifierar mig mer med arbetarklass-orcherna isåfall...faktum är, hobbitar ger mig avsmak och jag hatar dem. En så sjukt osexig fantasyras, tvi.

Also, myter är awesome, det var myter Tolkien gjorde bäst, och jag struntar fullständigt i den större publiken, jag pratar om vad -jag- hade velat se. Huruvida karaktärerna går att identifiera sig med eller ej är en öppen fråga, men oavsett är det lätt något man hade kunnat fixa i adaptionen till filmmediet, det vore liksom inte svårt att göra Beren, Luthien eller Turin Turambar komplexa och fängslande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tror inte det skulle vara några problem att få biopublik till andra historier kopplade till Midgård av Tolkien.
Med en Hollywood-reklamapparat i ryggen vore det nog inte svårt att få publik till någon film om något.

och jo, jag vet att de andra verken inte är något man har rättigheter till, men det hade säkert gått att köpa om man typ sköljer nån i guld. Oavsett så var poängen att jag inte ser fram emot Bilbo så mycket, och önskar att dess ofantliga budget kunnat läggas på något mer worthwile, be it Silmarillion eller helt andra fantasy-produktioner. En Gilgamesh-filmatisering vore potentiellt det häftigaste sen elden, tex.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
En Gilgamesh-filmatisering vore potentiellt det häftigaste sen elden, tex.
Du menar något i stil med Clash of the Titans, 300 eller Immortals?

För om det skulle göras en högbudgetshistoria av den berättelsen så känns det som att det är något sådant det skulle bli. Och då föredrar jag the Hobbit alla gånger.

Själv är jag extremt positiv till trailern och har sett den säkert 12 gånger. Så jag laddar för The Hobbit redan nu!
 
Top