Ja, jag har förstått det som att det inte varit så tidigare men att DG i senaste utgåva lånat in åtminstone delar av det tänket från Gumshoe. Eller ja, det har väl säkert varit kutym i många CoC- och DG-grupper sedan urminnes tider och egentligen "lånats in" till Gumshoe därifrån, vad vet jag.Delta Green har väl också tagit bort tärningar från ledtrådshanteringen? När man tolkar ledtrådar ger olika färdighetsvärden olika mycket information, men man slår bara för skills när det rör sig om någon typ av actionscener.
Så har i alla fall alla scenarion jag läst eller spelat varit utformade, och när jag skummar agent's handbook ser det ut som att den säger samma sak.
För mig känns det dock lite som ett hack. Man har kvar det knöliga, komplexa härk som är BRP men spikar på en liten patch på en del av regelsystemet för att det ska kännas lite mer modernt.
Men du har rätt; senaste DG är en klar förbättring. Jag skulle fortfarande inte använda det för att köra DG-scenarier, men flera steg i rätt riktning absolut.