Nekromanti The Enemy Within

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej!

På Gothcon la jag vantarna på en bok som innehåller första delen av Enemy Within till Warhammer (introäventyret och lite om spelvärlden) samt del 2 (Bögenhafen) och del 3 (Death on the Reik). Jag är ruskigt sugen på att vi ska spela det i höst men ingen av oss komemr varken läsa eller köpa en mastig regelbok. Troligtvis kör vi med en variant av Cthulhu Dark. Men! Lite frågor:

1. Vad finns det för extremt enkla regelsystem som skulle passa (om vi inte kör Dark)?
2. Finns det någon bra världsbok som jag som spelare kan skaffa och läsa för att förstå mer om världen?
3. Jag skulle vilja köpa/ skaffa/ skriva ut en maffig karta i färg som vi kan ha framför oss? Någon som vet om nuvarande Warhammer har samma värld som 1ed? Och om det då finns bra kartor man kan köpa (ska googla det också, så klart)?
4. Nu blir det inte jag som spelleder, hoppas jag men jag han titta lite på inledningen av kampanjen- är den inte lite... styrd (RP förväntas foska vidare utifrån det lik de hittar)?
5. Hur presenterar man/ säljer in kampanjen och världen till spelgruppen och en spelledare som främst älskar Cthulhu och Western...? :)

Tacksam för alla tankar och anekdoter om kampanjen, hur spritt och sprakande som helst!!! :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tyckte det var en jättebra idé att använda Cthulhu Dark, gärna med den varianten där det går att slåss lite hjälpligt med kultisterna.

Jag tycker orginalsystemet (både 1/2, och 3) är urkasst men gillar CD. Cthulhu Dark använder professions och här hittar du en lista med förslag på yrken till WFRP.

Empire Weather kan ni använda för vädret.

Jag tycker ärligt att TEW är en jätteöverskattad kampanj (styrd är rätta ordet — bitvis öppen, bitvis helt nerkedjad) men kanske om man körsbärsplockar lite och som sagt om man slipper WFRP-reglerna iom CD… kanske kan funka?

Det jag skulle göra är att slopa introäventyret, hatar det, och sen försöka masha ihop dom andra på nåt sätt…?! Just att det är så episodiskt är det jag inte gillar.

När det kommer till kartor och världsbok kommer nån snart indrällandes här med bra svar hoppas jag ?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För mig är det jobbigaste med Cthulhu Dark att det finns sex möjliga utfall vid undersökande. Jag tycker ju om att alltid sätta vad som står på spel för varje resultat, innan tärningen faller. Så mitt förslag är där att 1. Göra just det, sätta utfallet, och 2. Ibland slå ihop det. Ex vis 1–3 händer det här, 4–6 händer det här. Sätt så många utfall du kommer på.

I actionscener gäller det ju bara att slå lika med eller högre som din "motspelares" tärning. Så det är enklare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kranks spel Kutulu skulle säkert passa ännu bättre än Cthulhu Dark, jag tycker han har gjort ett bra jobb med det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nässe;n241496 said:
1. Vad finns det för extremt enkla regelsystem som skulle passa (om vi inte kör Dark)?
Lite halvkasst svar men det finns flera. Jag vill minnas att John Harper har skrivit något pyttesystem till det (kanske ett hack) men det finns även flera andra. Om du googlar runt lite kommer du hitta. Dungen World hade funkat utmärkt, och jag har ett litet system som heter Daemon men det är inte riktigt klart. Det mesta som är typ "mörk" fantasy funkar.

Det som jag tycker många system saknat är någon form av lockelse att hänfalla åt chaos. Det är ganska lätt att bygga in annars, för jag tycker att settingen kräver det.

2. Finns det någon bra världsbok som jag som spelare kan skaffa och läsa för att förstå mer om världen?
Nja... WFRP har blivit utsatt för flera ganska omgående rekonstruktioner, som alla gjort settingen sämre. Personligen tycker jag att man klarar sig bra på infon i Misataken Identity. Man behöver inte veta så mycket mer än att det är engelsk senmedeltid i Tyskland, fast fantasy. Att bena ut settingen är ett hästjobb, så det är bättre att hitta på själv. Utgå från EW.

3. Jag skulle vilja köpa/ skaffa/ skriva ut en maffig karta i färg som vi kan ha framför oss? Någon som vet om nuvarande Warhammer har samma värld som 1ed? Och om det då finns bra kartor man kan köpa (ska googla det också, så klart)?
Ja, det är samma karta. Typ. Som sagt, settingen har succesivt blivit sämre, från att ha varit ett lapptäcke a la tyskromerskariket till en förenklad naiv variant som ska passa ett bestämt antal arméer i figurspelet.

Jag har gjort en snygg karta över Reikland (räcker ända till Middenheim-delen):
https://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=32100

Och en över hela kända världen:
https://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=28895

Och en över Altdorf (WIP):
https://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=28512

inget av detta kan anses vara kanon men krockar inte heller allt för mycket.

4. Nu blir det inte jag som spelleder, hoppas jag men jag han titta lite på inledningen av kampanjen- är den inte lite... styrd (RP förväntas foska vidare utifrån det lik de hittar)?
Jo. Jag anser att alla RP bör ha en beef med Kaos. Alltså verkligen vilja bekämpa kaos i alla dess former. RP bör vara typ mysterielösare, men ändå i rännstenen. Just den biten har inget system lyckats fixa (utom mitt... ;) )

5. Hur presenterar man/ säljer in kampanjen och världen till spelgruppen och en spelledare som främst älskar Cthulhu och Western...? :)
1ed ÄR CoC fast Fantasy. Det var också själva målet med spelet. Men det tvättades effektivt bort senare. Men det går absolut att ta tillvara på! Western...Well, vet inte. Skulle väl vara om man kör med de Burning Wheel-regler som finns att hitta (där kan man även få i corruption och se till att skapa rännstens-RP när jag tänker efter).

Tacksam för alla tankar och anekdoter om kampanjen, hur spritt och sprakande som helst!!! :)
Kort kan jag säga att Warhammer är vårt go-to-spel. Vi har kört det hur mycket som helst! Kampanjen har jag spelat och spellett (men inte hela) och som sägs ovan så är den av varierande kvalitet. Minst sagt. Och dessvärre så är den sista delen riktigt usel... Det finns dock exakt hur mycket som helst skrivit om det här på nätet och med lite googling kan man även hitta en summering av hur sista delen egentligen skulle ha varit, så att man binder ihop lösa trådar m.m.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Riktigt bra inlägg, Måns!

Måns;n241513 said:
Det som jag tycker många system saknat är någon form av lockelse att hänfalla åt chaos. Det är ganska lätt att bygga in annars, för jag tycker att settingen kräver det.
Just därför: Cthulhu Dark! Byt ut den ablistiskt uppkallade Insanity die mot "KAOSTÄRNINGEN!"
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag förknippar verkligen Burning Wheel med WFRP men BW är inte enkelt. Bara en varning
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
På måndag kommer det en ny version av CD så passa på att ladda ner den gamla medan ni kan?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag har visserligen inte spelat WFRP, men det känns som att ett något avskalat Symbaroum skulle kunna fungera. Korruption=Chaos.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Hej! Asbra svar, tack!

Burning Wheel (Älskar BW!) eller Deamon hade jag själv valt om det bara var upp till mig men det finns extremt lite acceptans för regler överhuvudtaget i gruppen... kutulu har jag inte ens tänkt på, jättebra tips! Och blir det Dark så ska det självklart bli KAOSTÄRNING!!! Kan bli gött.

Så ingången i kampanjen bör man tänka på och spela kaos-jägare av något slag. Känns som ett viktigt tips. Jättefina kartor!!!

Tror vi kanske ändå gör som du föreslår Måns och bara tar den info vi redan har och inte läser på mer. Blir ju mer vår egen kampanj då. Att den är rälsar behöver inte vara så problematiskt. Vi är inte så känsliga för det. Nu ska jag bara få Roman att svälja betet och ta på sig SL-hatten!!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Cthulhu Dark var sinnessjukt enkelt - jag tror jag fick en insanity point för att läsa om det systemet i samma tråd som Burning Wheel...
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Världen finns ganska utförligt beskriven i den gamla (första) regelboken, förmodligen i senare också, men jag har inte läst dessa. Det finns en förvånansvärt bra tjugo sidors världssammanfattning i sjätte upplagan av figurspelseglerna (den som har ett rödaktigt träsnitt på omslaget), vilken du kan hitta begagnad för en spottstyver.

Reglerna är inte speciellt bra med moderna mått mätt (dock överlägsna samma tids D&D) men påverkar konkret hur världen uppfattas och vilka val spelarna gör under spelets gång.
- Strider är mycket dödliga; de flesta sammandrabbningar slutar med diverse avhuggna kroppsdelar strödda över marken. Att vinna en strid ger inga fördelar i sig (som XP) så man undviker dem i görligaste mån. En krutbomb kan vinna striden åt dig men kan lika gärna explodera i din hand.
- Enda sättet att förbättra sin RP är att byta yrke, och för att byta yrke måste man hitta en lämplig lärare som utövar detta, vilket kan vara ett äventyr i sig.
- Det går utmärkt att vara nekromantiker eller demonolog, men räkna inte med att bli långlivad.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
claes;n241536 said:
Streets of Marienburg.
Läste igenom det; wow, lita på amerikanerna att slänga sig med g-ordet som om det vore luft
gypsies and other wretches

Det säger ju iofs inget om regelverket i sig
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jo… är Blades så bra? Tycker InControl är så rolig i rollspelsprogrammen han är med men Blades verkar vara ett jätteskumt system i praktiken. Det finns en luddighet i det…. När jag läste det tycket jag det var svinbra men nu när jag börjat kolla på olika AP på tuben blir jag mer skeptisk…?!
Jag VILL att det ska vara bra (älska Harper) och jag ska inte ge upp.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
2097;n241568 said:
Jo… är Blades så bra? Tycker InControl är så rolig i rollspelsprogrammen han är med men Blades verkar vara ett jätteskumt system i praktiken. Det finns en luddighet i det…. När jag läste det tycket jag det var svinbra men nu när jag börjat kolla på olika AP på tuben blir jag mer skeptisk…?!
Jag VILL att det ska vara bra (älska Harper) och jag ska inte ge upp.
Vet ärligt inte. Får mest wfrp-vibbar av det men har inte kollat djupare
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Vad du behöver från ett system är att det fuckar upp spelarna men inte dödar dem så lätt. Man skall vara halt, infekterad, ha magsjuka och hjärnskakning innan man ens är nära att dö. Systemet du vill ha om du vill ha ett regellättrare system än WFRP är Small But Vicious Dog som är,ett briljant hack av WFRP som är mycket regellättare men inte gör en ett dug coolare. Finns här: http://vaultsofnagoh.blogspot.se/201...ls-hearts.html
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Inte så mycket att tillägga till ovanstående. Reviderat Kutulu låter bra men jag sämre koll på övriga alternatib så... Men återrapportera gärna hur det går, spännande ansats som det vore roligt att ta del av utfallet av.
 
Top