Nekromanti The Enemy Within

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n241629 said:
Small But Vicious Dog
Om man tycker om D&D vilket vi ju gör men det var en brutal skolning att lära sig det (ser det som en investering) så är nog SBVD bra. Det är B/X vilket betyder att man kan sitta med sin Svärd & Svartkonst och utgå från den. Men om man jämför med ex vis Kutulu, Cthulhu Dark så är SBVD kanske 10 ggr krångligare?

Edit: för andra läsares skull, inte Nässes grupp, så är det ju urviktigt att SVBD finns listad i denna tråd. Älska D&D och S&S.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
2097;n241634 said:
Om man tycker om D&D vilket vi ju gör men det var en brutal skolning att lära sig det (ser det som en investering) så är nog SBVD bra. Det är B/X vilket betyder att man kan sitta med sin Svärd & Svartkonst och utgå från den. Men om man jämför med ex vis Kutulu, Cthulhu Dark så är SBVD kanske 10 ggr krångligare?
Det är fortfarande inte jättekrångligt och det gör allt du vill ha i Warhammer Fantasy.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Har varit inne på det här i flera omgångar och försökt hitta ett mer regellätt system som bättre skulle fokusera på berättelsen och samtidigt ge enkla och slutliga avgöranden (för att framhäva snabbhet och dödlighet i WFRP-världen). Där tycker jag D&D och nämnda WFRP-hack är för tunga (även om de är lättare än WFRP-original).

Andra saker som jag inte vill förlora i bytet av regelmotor är yrkesfloran och att den har någon form av påverkan samt att insanity och psykiska åkommor fortfarande får en regelmekanik.

En tidig tanke var att använda Svavelvinter-reglerna som i grunden är ganska lätta. Här tänker jag att man skulle kunna använda erfarenhetssystemet (omslag med hänvisning till en erfarenhet i RP´s bakgrund) som en yrkes-kronologi (när samtliga erfarenheter kryssats får man välja ett nytt yrke enligt yrkes-flödet för careerexits). Här har man också ett fungerande system för "eländen" som går att applicera på både fysiska och psykiska defekter.

En annan idée är att konvertera Mutant: År Noll reglerna. Här är det också enkelt med hyffsat snabba avgöranden och yrkessystem (och dessutom Talanger så man skulle kunna lyfta Talents från WFRP). Man kan bli bruten både fysiskt och psykiskt även här, men åkommorna i sig får rollspelas utan regelstöd.

Oktoberlandet-motorn skulle förmodligen också fungera rätt bra med stress-mätare och konsekvenser och där attributen skulle kopplas till yrket.

Senast så är det just CD jag har kollat på. Som någon skrivit tidigare så kan man ju nyttja WFRP-yrkeslista för att fastställa att man kopplat till valt yrke får "occupational expertice" tärning för relaterade färdighetsslag.

Insanity-tärningen hade jag nog behållit som den är för att markera just den psykiska ohälsan (åkommorna som sådana skulle även här sakna regelstöd och få rollspelas fritt). Eller vad menar man att en KAOS-tärning skall symbolisera?

Mycket intresserad i att höra på vilket sätt man i övrigt skulle "hacka" CD till WFRP.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
KAOSTÄRNINGEN skulle vara korruption och sånt ist för mental ohälsa. att man blir förvriden av kaos. Den skulle ersätta insanity-tärningen. Regelmässigt fungera som den.
Henke såg du professions-listan ovan? Man kan vara råttfångare i CD!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Istället för supressing mythos knowledge så är det kaos och kulterna och gudarna och tentaklerna man försöker dölja. Och när man når kaos sex då är man själv helt tentaklad och försvinner.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Har aldrig uppfattat att korruption är en central del i WFRP, men det kanske jag missat. Är inte det samma som insanity-värdet i WFRP eller hur symboliseras annars kaos som mätare?

Hur skulle man kunna tänka sig magi med CD regler? Profession ger tillgång såklart och extra tärning, och magin blir ju isf friare i son form till vad man vill åstadkomma vilket jag gillar. Man hade dock önskat att utväxlingen med effektgrader vs risk för bakslag gick att lyfta med.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Korruption och att man blir helt förvriden och tentaklad är nåt vi iaf körde med. Och korruptionen i Symbaroum kommer ju från WFRP.

Iom CD är intent-baserat än execution-baserat (bli inte rädda, ska förklara det strax) så är inte magin ett så stort problem.

Nu ska jag förklara det här med IIEE, eller iaf två av bokstäverna.

Intent-nivån är “Vad vill jag uppnå”? Och så slår man ett slag lite utzoomat för att se om det gick eller inte. Exempel på spel som fungerar så: Dogs in the Vineyard, The Shadow of Yesterday.

Execution-nivån är “Vad gör jag mer exakt?” Och så slår man ett inzoomat slag för varje färdighetsanvändningsförsök. Exempel på spel som fungerar så: Drakar och Demoner.

Kallades tidigare för “conflict resolution” och “task resolution” men jag är glad att dom lite missvisande termerna har blivit omoderna (för det finns så mkt andra krux ex vis när/om slumpmomentet kommer in, eller om man kollar på helt andra steg såsom i Apocalypse World, eller när man beskriver vad man gör såsom i Matiné osv).

Vad innebär då det rent konkret för att trolla i CD!! Jo för det första kan man glömma sin human capabilities tärning. Man har bara sin profession die och om man vågar riskera att bli korrumperad kan man också köra med sin KAOSTÄRNING.

Men man säger vad man vill uppnå “Jag vill trolla fram en spektral häst som kan bära mig” eller vad man nu kan hitta på och sen slår man!!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och både bakslag och effektgrad finns ju, see "Doing Things" och "Failing" i CD.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
En annan tanke som kanske skulle ha en egen tråd. Hur gör man Enemy within kampanjen (och egentligen alla välkända och prisade kampanjer) så optimal och spelbar som möjligt. Vilka delar är onödiga och kan kasseras och vilka delar bör istället framhävas och vart går gränsen när kampanjen bantas ner så den inte längre blir kul.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Många bra tankar!

I just vårt spel kommer väldigt mycket vara färg, tex yrken, olika sorters magi, olika vapenskada. Det förhandlas fram i gruppen. Magi använder ju kaostärningen. Och vi har ett stridssystem för CD som jag tror funkar, T6 mot T6. Förlorar man tar man mellanskillnaden i skada. Når man sex i skada dör man. Man läker genom att ta permanenta sår och defekter. Man läker galenskap på samma sätt, genom att ta permanent galenskap.

Och så klart yrkestärning som läggs till oavsett om man strider och är krigare eller magiker och lägger en besvärjelse.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Henke;n241672 said:
En annan tanke som kanske skulle ha en egen tråd. Hur gör man Enemy within kampanjen (och egentligen alla välkända och prisade kampanjer) så optimal och spelbar som möjligt. Vilka delar är onödiga och kan kasseras och vilka delar bör istället framhävas och vart går gränsen när kampanjen bantas ner så den inte längre blir kul.
Men... Men... Det är WFRP det ska inte vara spelbart och optimalt! Det är ett anti-rollspel, en parodi och ska medvetet vara en röra omöjlig att ta sig genom!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
God45;n241676 said:
Men... Men... Det är WFRP det ska inte vara spelbart och optimalt! Det är ett anti-rollspel, en parodi och ska medvetet vara en röra omöjlig att ta sig genom!
Tvärt om.

Jag skulle rent av säga att kampanjen är rätt opitmal som den är. Visst, den är lite styrd på sina ställen. Men jag skulle säga att dessa ställen är få och utgör mer av klipscener mellan äventyren, som rör delar jag ändå hade snabbspolat över som SL (jag vet, det är hela "ni står utanför en grotta"-diskussionen igen ;).

Men böckerna innehåller så pass mycket information om vad som pågår, folks motiv och drifter och eventuella konsvenvenser att jag i det närmaste skulle kalla det för en strukturerad sandlåda. Att sitta på arslet och vänta på att något skall hända är en tråkig men fullkomligt möjlig väg att gå i TEW.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
God45;n241676 said:
Men... Men... Det är WFRP det ska inte vara spelbart och optimalt! Det är ett anti-rollspel, en parodi och ska medvetet vara en röra omöjlig att ta sig genom!
Oj, så har jag inte uppfattat det. Vad är det du tänker på?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nässe;n241682 said:
Oj, så har jag inte uppfattat det. Vad är det du tänker på?
Är inte God45 men att whiff-faktorn är så stor i WFRP 1-3 är ju T_T ett tecken på att det är parodi

Edit: Betyder: det är svårt att lyckas med slagen
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
2097;n241684 said:
Är inte God45 men att whiff-faktorn är så stor i WFRP 1-3 är ju T_T ett tecken på att det är parodi

Edit: Betyder: det är svårt att lyckas med slagen
OT bra att du förklarar din slang, och att du gör det allt oftare i dina ofta as-grymma inlägg så att en gamling som jag fattar vad du pratar om :)

Tror det var 20-22 år sedan jag spelade Warhammer och minns nästan inget utom framsidan på boken, men jag har för mig att det var ungefär som Mutant och många andra spel. Man var kass, men inte så att det blev parodi, inte när vi spelade i alla fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
WFRP handlar om att spelet låtsas vara D&D och sedan spelar du en Call of Cthulhu utredare fast mindre kompeten som jobbar som prostituerad eller gatusopare. Sedan försöker du rida en häst eller slåss och då misslyckas du och blir fruktansvärt lemlästad. Det är skämtet. Det är inte egentligen ett rollspel. Det är hela poängen och varför jag älskar det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
God45;n241690 said:
WFRP handlar om att spelet låtsas vara D&D och sedan spelar du en Call of Cthulhu utredare fast mindre kompeten som jobbar som prostituerad eller gatusopare. Sedan försöker du rida en häst eller slåss och då misslyckas du och blir fruktansvärt lemlästad. Det är skämtet. Det är inte egentligen ett rollspel. Det är hela poängen och varför jag älskar det.
Pytts heller. Det går alldeles ypperligt att spela det som D&D (fast en bättre version av D&D. Det går också ypperligt att spela det som CoC. Det går även att spela det som en kombination (CoC fast där du faktiskt kan slåss mot monstren utan att dö).

Om något skulle jag säga att det är rätt svårt att faktiskt bli lemlästad i det spelet såvida du inte husreglar. Det troligaste är att man antingen klarar sig mer eller mindre oskadd, eller dör.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Rymdhamster;n241691 said:
Pytts heller. Det går alldeles ypperligt att spela det som D&D (fast en bättre version av D&D. Det går också ypperligt att spela det som CoC. Det går även att spela det som en kombination (CoC fast där du faktiskt kan slåss mot monstren utan att dö).

Om något skulle jag säga att det är rätt svårt att faktiskt bli lemlästad i det spelet såvida du inte husreglar. Det troligaste är att man antingen klarar sig mer eller mindre oskadd, eller dör.
Noll medhåll (om inte du pratar om 3ed som jag inte pratar om). Combat i WFRP handlar om att vifta tills någon får in en crit och skalar av en arm. Det är omöjligt att spela som D&D.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
God45;n241690 said:
WFRP handlar om att spelet låtsas vara D&D och sedan spelar du en Call of Cthulhu utredare fast mindre kompeten som jobbar som prostituerad eller gatusopare. Sedan försöker du rida en häst eller slåss och då misslyckas du och blir fruktansvärt lemlästad. Det är skämtet. Det är inte egentligen ett rollspel. Det är hela poängen och varför jag älskar det.
Egentligen tycker jag detta är OT från TEW men...

... precis som Rymdhamster håller jag inte alls med. Det hela blir vad du gör det till. Hela den här 'one true way' grejen är ganska tröttsam.

Jag har spelat Warhammer som mer deckarlir (ganska ovanligt) men allra oftast så har vi spelat det som ett fantasy-lir och som vi spelade de flesta fantasy-lir. Man traskar runt i världen som ett gäng murder-hobos (kanske lite mer sant i Warhammer fallet än många andra fantasy-lir) och letar efter den där mystiska främlingen på värdshuset som skall ge dig ett uppdrag (tm) och så traskar man iväg dit för att sannolikt nita monster (eller någon annan form av skurkar), hitta rikedomar (om man har tur magiska pryttlar), levla upp, kunna ta sig an tuffare uppdrag osv. osv.

Sen tycker jag Warhammer har en ball setting som backdrop till äventyrandet, ger utrymme för annat än rent grottkräl (vi spelade sällan rent grottkräl iofs) och en bunke säregna och intressanta identifierare för sin setting (kaos, grönskinn av lite annorlunda typ än vad som var typiskt där och då, faran med att använda magi, den ganska tydliga kopplingen till europa och vår värld i ursprungs-settingen osv.). Så jag menar inget ont om Warhammer på något sätt. Gillar settingen, tycker warhammer 2 systemet funkar (även om jag hade husreglat till ett köpesystem (vilket vi gjorde) och kanske boostat chansen att lyckas för nybörjare något) helt ok och överlag gillar spelet!

Tyvärr kan jag inte hjälpa med TEW-kampanjen har varken spelat eller spellett den (kanske spelat någon deläventyr för 25 år sen eller så...). Den främsta skrivna kampanjen vi körde var Doomstones om jag kommer ihåg rätt.

Cog.

PS! Någon mod kanske bör bryta ut den här sub-tråden till en egen om det fortsätter gå OT från TEW-kampanjen. DS!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det är iofs så jag ser D&D också :D hp = viftande
 
Top