The Book of Boba Fett [Spoilers]

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Är det någon fler som reagerat på att Boba Fett utan hjälm är tämligen lik Robert Aschberg?
Även ute bland allmänheten förekommer denna spaning. Jag hörde följande på stan idag när jag satt nära en glad kostymnisse som pratade högt i telefon: "Har du sett Boba Fett förresten? Vet du va jag helt seriöst tänkte först? E de Aschberg!? Vicken sjuk roll han fått! E han skådespelare i grunden? Sen fattade jag ju såklart att de inte va han! Men först!"
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Det är helt okej hittills. Största behållningen fick jag dock av Mattis-Borka-sången i eftertexterna.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
@Leon - du hade rätt angående tuskens :)

I övrigt inte så mycket att säga om avsnitt 3 - kanske sämsta car chasen jag någonsin sett, och street-ungdomarna var i övrigt också bara oerhört fula och störande... Ser dock lite fram emot rancor-ridande Boba :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ok avsnitt 3. Ett steg upp från 1 och 2, även om inledningen är lite svag där Fett framstår som naiv och krasst ointresserad av att faktiskt dra in pengar. Han verkar tycka att alla bara ska betala honom utan motprestation... Men så fort stadiet där gänget rekryteras passerat tar det lite fart, äntligen får han muskler som i alla fall aningen motsvarar hans föregivna ställning. Även lite intressant intrig med Hutterna och Pyke. (Och ja, gängets speeders var ganska tramsiga - men jag tar ful design framför ointressant/ologisk intrig alla dar i veckan.)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Håller med övriga. Bästa avsnittet hittills, men Boba är verkligen vilsen. Hård på utsidan, mjuk på insidan. Som en rancor. Inkl skygglapparna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Intressant att folk gillar detta avsnitt bäst. Tyvärr tyckte jag att det var det lätt svagaste hittills. Boba går mest omkring omkring och är snäll mot allt och alla. Om han nu vill vara snäll så är kanske gangsterboss lite fel yrke, just saying. När han inte blir insläppt på ett ställe och hans underhuggare visar en pistol (hon riktar den alltså inte ens mot någon, hon bara visar att hon har den) så tycker Boba att hon går för långt!

Som någon tidigare nämnde så känns hans brottsimperium rätt tomt. I början av avsnittet så har han typ fyra anställda. Jag antar att det är för att det ska växa med tiden, det gör ju det redan under avsnittets gång, men jag tyckte att det kändes fattigt.

Ungdomsgänget gillade jag inte alls, faktiskt bland det fulaste jag sett i Star Wars-sammanhang. De skulle kanske passat i en storstad men de känns alldeles för moderna för att passa in i den övriga miljön på Tatooine.

Även Temuera Morrisons skådespeleri känns ganska lamt i detta avsnitt, han känns liksom så trött och släpig hela tiden. Jag vet att han ska vara ärrad och varit med om mycket, men jag saknar liksom glöd.

En fråga till alla som vet mer om Star Wars än jag. Har det någon gång tidigare hört till Boba Fetts karaktär att han vill bli en crime lord? Detta är alltså ingen kritik, är bara nyfiken.

Intrigerna är okej, inget mer. Man har ju sett detta göras mycket bättre i andra serier, alldeles nyligen i fantastiska Godfather of Harlem. Men det är inte direkt dåligt så jag ska inte klaga.

Även om jag inte gillade detta specifika avsnitt så har jag ändå förhoppningar på att serien som helhet kommer att vara bra! Den är fortfarande snygg och kompetent vad gäller det tekniska och jag kan mycket väl tänka mig att storyn lyfter och blir bättre!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Intressant att folk gillar detta avsnitt bäst. Tyvärr tyckte jag att det var det lätt svagaste hittills. Boba går mest omkring omkring och är snäll mot allt och alla. Om han nu vill vara snäll så är kanske gangsterboss lite fel yrke, just saying. När han inte blir insläppt på ett ställe och hans underhuggare visar en pistol (hon riktar den alltså inte ens mot någon, hon bara visar att hon har den) så tycker Boba att hon går för långt!

Som någon tidigare nämnde så känns hans brottsimperium rätt tomt. I början av avsnittet så har han typ fyra anställda. Jag antar att det är för att det ska växa med tiden, det gör ju det redan under avsnittets gång, men jag tyckte att det kändes fattigt.

Ungdomsgänget gillade jag inte alls, faktiskt bland det fulaste jag sett i Star Wars-sammanhang. De skulle kanske passat i en storstad men de känns alldeles för moderna för att passa in i den övriga miljön på Tatooine.

Även Temuera Morrisons skådespeleri känns ganska lamt i detta avsnitt, han känns liksom så trött och släpig hela tiden. Jag vet att han ska vara ärrad och varit med om mycket, men jag saknar liksom glöd.

En fråga till alla som vet mer om Star Wars än jag. Har det någon gång tidigare hört till Boba Fetts karaktär att han vill bli en crime lord? Detta är alltså ingen kritik, är bara nyfiken.

Intrigerna är okej, inget mer. Man har ju sett detta göras mycket bättre i andra serier, alldeles nyligen i fantastiska Godfather of Harlem. Men det är inte direkt dåligt så jag ska inte klaga.

Även om jag inte gillade detta specifika avsnitt så har jag ändå förhoppningar på att serien som helhet kommer att vara bra! Den är fortfarande snygg och kompetent vad gäller det tekniska och jag kan mycket väl tänka mig att storyn lyfter och blir bättre!
Ja, kanske börjar vi vänja oss vid en Boba Fett som förfäras över hot och som helst vill klia en rancor bakom örat, men jag tror att avsnittet räddning beror på att det händer saker som trots allt känns logiska. Handlingar får konsekvenser och aktörer tycks agera rationellt på egen hand.

Håller helt med om svävargänget. De känns lika farliga som en attraktion på Liseberg, och ser ut som en med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Ok avsnitt 3. Ett steg upp från 1 och 2, även om inledningen är lite svag där Fett framstår som naiv och krasst ointresserad av att faktiskt dra in pengar. Han verkar tycka att alla bara ska betala honom utan motprestation... Men så fort stadiet där gänget rekryteras passerat tar det lite fart, äntligen får han muskler som i alla fall aningen motsvarar hans föregivna ställning. Även lite intressant intrig med Hutterna och Pyke. (Och ja, gängets speeders var ganska tramsiga - men jag tar ful design framför ointressant/ologisk intrig alla dar i veckan.)
Jo en sak till som var lite snopen var att sandfolket plötsligt avpolleterades i en flashback. Lägret bränt och det var det? Nu kommer det kanske en vändning men om detta är slutet på den tråden blir allt fokus som lades på dem i avsnitt 1 och 2 än konstigare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jo en sak till som var lite snopen var att sandfolket plötsligt avpolleterades i en flashback. Lägret bränt och det var det? Nu kommer det kanske en vändning men om detta är slutet på den tråden blir allt fokus som lades på dem i avsnitt 1 och 2 än konstigare.
Du tror inte att den storylinen fortsätter i nästa avsnitt? Jag tänker att Boba ska hämnas på de som dödade sandfolket? (Eller, det lär väl i och för sig sluta med att han skonar dem och ger dem pengar 😂)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Gillar tonåringarna. Något nytt. Påminner om Neutrinos från Turtles. Däremot att ondingarna sprejar mina initialer på sina illdåd...

Åh, den här biljakten är ju underbar. Hoppas de lutar sig in i att göra allt så här fånigt. Måste skaffa en rymdvespa.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag håller med om mycket av kritiken mot senaste avsnittet - och mot serien som helhet - och har en del egna kommentarer.

Avsnittet funkar inte som just ett avsnitt. Det består bara av att ställa ut pjäser på brädet inför den fortsatta historien (och eliminera några pjäser som inte behövs längre). Det finns inget som knyter ihop just dessa 30-40 minuter som en helhet.

Min suspension of disbelief störs av en massa detaljer. Varför rider Boba en seg bantha för att prata med pykes när han har stulna speeder bikes? Hur lyckades de bikers Boba spöade på egen hand mörda en hel stam med tuskens, varav åtminstone en var tuffare än Boba själv? Bestod gänget av många fler än vi tidigare sett? Hade alltså Boba helt fel när han sade att de var färre än tuskens? Varför är ett par hutts, som tydligen är backade av hela Hutt-syndikatet, så mesiga gentemot det här andra syndikatet?

Detta har med förra avsnittet att göra, men vad fanken är det för logistik att skeppa spice från Kessel till Tatooine, köra det på ett svävartåg genom öknen, och sedan vadå? Skeppa iväg det från en annan plats på Tatooine, antar jag? Mejkar noll sense. :p
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Två tankar jag tänkte under avsnittets gång, som mest visar på hur olika våglängd jag och Disney är på.

- Wow, wookien blir fast därnere som palatsets nya människoätande rancor, lite som hur Solo först möter Chewie i filmversionen! Vilket brutalt öde!
- Wow, en trojansk rancor! Om Boba Fett överlevde i buken på en sarlacc, vilka rymdninjor kan inte då tänkas ligga väntande inne i en sövd rancor för att skära sig ut med lysande svärd i natten när palatset sover!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Du tror inte att den storylinen fortsätter i nästa avsnitt? Jag tänker att Boba ska hämnas på de som dödade sandfolket? (Eller, det lär väl i och för sig sluta med att han skonar dem och ger dem pengar 😂)
Nej jag tror väl inte det - det var i alla fall inte vad jag upplevde förmedlades. Men vi får väl se, logiskt har nog du rätt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Två tankar jag tänkte under avsnittets gång, som mest visar på hur olika våglängd jag och Disney är på.

- Wow, wookien blir fast därnere som palatsets nya människoätande rancor, lite som hur Solo först möter Chewie i filmversionen! Vilket brutalt öde!
- Wow, en trojansk rancor! Om Boba Fett överlevde i buken på en sarlacc, vilka rymdninjor kan inte då tänkas ligga väntande inne i en sövd rancor för att skära sig ut med lysande svärd i natten när palatset sover!
Det var en grej jag inte alls fattade med hela den här storylinen. Huttarna säger ju att de är ledsna för att de försökte döda Boba och ger Rancorn som en present. Jag tänkte först att de ljuger, att det hela är en del i någon slug plan. Men de kommer ju till platsen precis efter att striden hållits så de borde väl tänka att Boba dödats. Så jag tänkte att de egentligen kom för att installera sig i borgen, och när de såg att han levde hittade de på en lögn på stående fot. Men de har ändå med en jättestor rancor till honom som present. Så de måste alltså ha tänkt att han är död men bara utifall att så fångar vi in ett jättemonster på rekordtid och fraktar det gud vet hur långt? Eller var deras plan från början att själva ha rancorn? Hur hänger detta ihop tänker ni? Nu menar jag alltså inte att detta är dåligt, utan det ligger säkert hos mig, att jag missat något.
 
Top