The Book of Boba Fett [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fast är inte alla berättelser redan berättade i någon form? Att det just är Tusken Raiders istället för något annat ger ju utrymme för att visa mer av deras kultur än de sidor vi hittills sett.

Jag säger inte att varken din åsikt eller din poäng är fel, jag vill bara bredda tänkandet kring det du skrev. Jag misstänker att det är nu jag kommer grillas för mina åsikter om Wheel of Time 😉
Jo att det är Tusken Raiders gör det ju på ett sätt nytt, men jag tycker att det snarare rör sig om en ny förpackning. Innehållsmässigt sett tycker jag att det känns som samma grej som typ Dansar med vargar, Den siste samurajen och Avatar. Gillar man den typen av berättelser väldigt mycket är detta såklart inget problem 🙂 Själv är jag inte ett superfan.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Vad är det här för trams? Du har inte sett serien men kan ändå fälla din dom över våra åsikter som "negativ konsensus" och "like-makt". Dålig stil!
Fälla min dom? Knappast. Jag säger att man kan tycka olika. Rimligen finns det en del som gillar serien, oavsett vad som blir konsensus i en tråd där du är dominant. Det är inget att bli förbannad över. Vi behöver inte tycka som du.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Skönt att du bröt mot negativt konsensus och like-makt! Jag har, som sagt, inte sett serien själv, men har gillat en del av det jag har sett i trailers på Youtube (jag vet att serien är något annat).
Jag tycker inte att det finns någon negativ konsensus i denna tråd. Det har väl varit både ris och ros? Jag tycker inte alls om premissen i serien men tyckte ändå att den var okej underhållning, det kan väl inte ses som ett rakt igenom dåligt omdöme?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag tycker inte att det finns någon negativ konsensus i denna tråd. Det har väl varit både ris och ros? Jag tycker inte alls om premissen i serien men tyckte ändå att den var okej underhållning, det kan väl inte ses som ett rakt igenom dåligt omdöme?
Det har om inte annat blivit en mer varierad diskussion sedan jag invände mot det som jag uppfattar som negativt konsensus. Konsensus betyder, som bekant, att en linje dominerar, inte att det inte också kan finnas andra åsikter.

Jag slås ofta av hur lätt det är att falla in i majoritetens åsikter, utan att tänka efter om det som sägs verkligen är så självklart. Det blir lite som att utgå ifrån att en fotbollsklack alltid har rätt bara för att den är stor och hörs mycket. Egentligen är de flesta medvetna om att de som står i klacken är partiska och ofta har fel. Det blir bara jobbigt att säga det till dem inne på arenan. De kan bli arga och aggressiva - och det är därför de håller på som de gör. Eller hur?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Konsensus betyder, som bekant, att en linje dominerar, inte att det inte också kan finnas andra åsikter.
Jag vet vad konsensus betyder, tycker som sagt att det varit både ris och ros, inte att en linje dominerat.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag vet vad konsensus betyder, tycker som sagt att det varit både ris och ros, inte att en linje dominerat.
Där tycker vi olika och det har jag inga problem med. Vi är många på den här arenan och vi har alla våra preferenser.

Jag förstår att du vet vad konsensus betyder, men ville vara tydlig med vad jag menar.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Känner verkligen inte att någon är dominant i tråden, eller att här har funnits konsensus... Men det om det.

Jag tyckte det här avsnittet var bättre än det förra. Rent spektakelmässigt alltså. Allt är najs visuellt och saker och ting avancerade och det fanns ett narrativ. Helt som en tv-serie eller något :)

Sen kan man ju nog bli alldeles virrig om man försöker tänka på hur manusförfattarna resonerat... Allt från tänket kring Mandalorian vs Book of Boba, seriens tropes och de uppdelade tidslinjerna, till småsmå detaljer som tex:

Borgmästaren säger åt Boba att gå till värdshuset så förstår han vad som pågår. Boba går dit och just då kommer Huttarna. Men de vänder sedan om - de var alltså inte alls på väg till värdshuset, utan borgmästaren var synsk?? Hela scenen med Huttarnas väldiga bärstol som svänger om är helt kanon-awkward :) Så mycket elegantare om de hade klivit av och slingrat in i värdshuset för att festa. Nu var det en typisk Hollywood-scen - vi har en tanke om nåt coolt (stand off med Huttarna på sin bärstol), men ingen aning om hur vi skall implementera det snyggt i storyn.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Borgmästaren säger åt Boba att gå till värdshuset så förstår han vad som pågår. Boba går dit och just då kommer Huttarna. Men de vänder sedan om - de var alltså inte alls på väg till värdshuset, utan borgmästaren var synsk?? Hela scenen med Huttarnas väldiga bärstol som svänger om är helt kanon-awkward :) Så mycket elegantare om de hade klivit av och slingrat in i värdshuset för att festa. Nu var det en typisk Hollywood-scen - vi har en tanke om nåt coolt (stand off med Huttarna på sin bärstol), men ingen aning om hur vi skall implementera det snyggt i storyn.
Ja, reagerade också på det. Och Bobas "plan" för hur de skulle slå tillbaka på tåget var kanske inte heller så briljant. "Se till att träffa, medan fienden missar" var typ anfallsplanen. Men själva förberedelserna bestod av att hoppa mellan svävarcyklar :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag gillade tuskenraiders mer förr innan jag var tvungen att få reda på deras bakgrundshistoria. De var bättre på den gamla goda tiden när de försökte döda speedpod förarna när Anakin var liten.
Jag gillade att Boba blev spöad av Jawas.
Jag älskade Huttarna.
Men jag vill ha mer rymd. Och mer maffia. Vem driver ett brottssyndikat med två grisorcher, en assasin och en lönnfet prisjägare.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Ja, och uppenbarligen blev sandfolket med Fetts plan också bättre på att skjuta så de plötsligt kunde träffa folk inne i tåget. Bekvämt. (Sen kan man ju undra varför tågfolket alls sköt till att börja med. Blev inte klok på det alls.)
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
MODERERING

@Oscar Silferstjerna : Den här tråden är till för att diskutera tv-serien "The Book of Boba Fett" inte för att diskutera de som diskuterar tv-serien "The Book of Boba Fett". Diskutera tv-serien och inte amatörpsykologiska förklaringar till varför andra tycker som de tycker om den.

Tack på förhand!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
MODERERING

@Oscar Silferstjerna : Den här tråden är till för att diskutera tv-serien "The Book of Boba Fett" inte för att diskutera de som diskuterar tv-serien "The Book of Boba Fett". Diskutera tv-serien och inte amatörpsykologiska förklaringar till varför andra tycker som de tycker om den.

Tack på förhand!
Du vet väl i och för sig inte vad jag jobbar med eller har för utbildning (apropå det det du kallar amatörpsykologiskt, jag kan ju ha examen i psykologi), men visst, jag kan avstå från att diskutera diskussionen även om jag verkligen tycker att det här forumet behöver samtal om just sådant. I samhället i övrigt finns ju mycket diskussioner om diskussioner. Det tror jag är nyttigt.

Edit: Om du inte tycker att Måns och Bolongos hånskratt (emojis) är olämpliga vet jag inte var vi hamnar. De visar bara att jag har rätt. Rimligen ska det här inte vara en virtuell skolgård med mobbare.
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Du vet väl i och för sig inte vad jag jobbar med eller har för utbildning (apropå det det du kallar amatörpsykologiskt, jag kan ju ha examen i psykologi), men visst, jag kan avstå från att diskutera diskussionen även om jag verkligen tycker att det här forumet behöver samtal om just sådant. I samhället i övrigt finns ju mycket diskussioner om diskussioner. Det tror jag är nyttigt.
MODERERING

Något vi absolut inte vill se är diskussioner om modereringar i trådar som handlar om andra saker. Eftersom du ändå väljer att svara här så stänger jag av dig från tråden.

Om du har något problem med detta, eller med den tidigare modereringen, ta det i rollspel,nu-forumet.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Serien är väldigt snygg men känns ganska långsam. Jag gillar när de berättar klassiska historier speciellt som det var så det började med Luke och hjältens resa. Vågar man hoppas att vi ser slutet på Boba och att han väljer att offra sig för Tuscens istället för att pensionera sig som en maffiaboss.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Serien är väldigt snygg men känns ganska långsam. Jag gillar när de berättar klassiska historier speciellt som det var så det började med Luke och hjältens resa. Vågar man hoppas att vi ser slutet på Boba och att han väljer att offra sig för Tuscens istället för att pensionera sig som en maffiaboss.
Det hade ju faktiskt varit något som knöt samman de två tidslinjerna på ett ganska spännande sätt. Hoppas att det uppstår något slags moraliskt dilemma mellan tuskenfolkets väl och syndikatets fortlevnad.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Serien är väldigt snygg men känns ganska långsam. Jag gillar när de berättar klassiska historier speciellt som det var så det började med Luke och hjältens resa. Vågar man hoppas att vi ser slutet på Boba och att han väljer att offra sig för Tuscens istället för att pensionera sig som en maffiaboss.
Vi har (väl?) ännu inte sett hur tuskanlinjen och nutida bosslinjen knyts samman? Vore ju coolt om det är klanernas stöd som Boba förlitar sig på, därför behöver han bara 2 gamorrans. Men det känns inte riktigt som att han vet vad han gör där, vad en maffiaboss måste göra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det hade ju faktiskt varit något som knöt samman de två tidslinjerna på ett ganska spännande sätt. Hoppas att det uppstår något slags moraliskt dilemma mellan tuskenfolkets väl och syndikatets fortlevnad.
Ah, missade att du precis skrev detta. Ja, det hoppas jag med.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tja, med tanke på att tusken raiders inte verkar figurera i den "nutida" tidslinjen misstänker jag någon tragedi. Antagligen kommer Bob Fortuna (som ju var Jabbas efterträdare före Fett) att ha fördrivit eller krossat dem, möjligen på grund av att de nu ger sig in i beskyddarverksamhet under Fetts ledning. Fett dödar därefter Fortuna som hämnd, och vill införa sitt nya styre för att det inte går att komma undan Syndikatet om man inte själv tar över.
 
Top