The Book of Boba Fett [Spoilers]

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast Boba Fett är ju inte maorier... Man får inte carte blanche bara för att man använder skådisar som tillhör ursprungsfolk. Hur man än vrider och vänder på det så kommer Boba dit som representant för majoritetssamhället och lär vildarna hur man ska göra. Eftersom de absolut inte fattar det själva.
Jag förstår och köper ditt argument att Boba är i loren en vit man men i serien gestaltas han av en rasifierad skådis så när vi pratar om Boba i kontexten av Book of Boba fett så ser Boba ut som Temuera Morrison och Temuera Morrison är inte en vit man och att då prata om White saviour blev lite missmatch i huvudet på mig. Som representant för majoritetssamhället så Colonial saviour yes det kan jag köpa men White saviour det blir lite svårare. Boba är ju även mandalorier eller ja han är en klon av jango fett och mandalorier tillhör väll inte heller majoritetsbefolkningen ?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag har tänkt mig att sandfolket är primitiva som ett val de gjort, inte som i att de är för dumma för att köra bil som vi fick se i veckans avsnitt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Fast Boba Fett är ju inte maorier... Man får inte carte blanche bara för att man använder skådisar som tillhör ursprungsfolk. Hur man än vrider och vänder på det så kommer Boba dit som representant för majoritetssamhället och lär vildarna hur man ska göra. Eftersom de absolut inte fattar det själva.
Fast mandalorer och då speciellt klon av Jango Fett, lär ju inte utgöra en representant för majoritetssamhället. Världen Mandalore var ju helt förtryckt av just majoritetssamhället i Star Wars under den Kejserliga-eran men också avskydd under stora delar av den Republikanska-eran. Mandalorerna är ju någon sorts blandning mellan rymdmongoler och rymdspartaner med olika falanger varav en del vill/ville ha fred med resten av galaxen och andra ville föra evigt krig. Sen så blev deras huvudvärld Mandalore på ett eller annat sätt förstörd/extremt skadat av imperiet till den grad att jag snarare skulle klassa alla mandalorer som krigsflyktingar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag förstår och köper ditt argument att Boba är i loren en vit man men i serien gestaltas han av en rasifierad skådis så när vi pratar om Boba i kontexten av Book of Boba fett så ser Boba ut som Temuera Morrison och Temuera Morrison är inte en vit man och att då prata om White saviour blev lite missmatch i huvudet på mig. Som representant för majoritetssamhället så Colonial saviour yes det kan jag köpa men White saviour det blir lite svårare. Boba är ju även mandalorier eller ja han är en klon av jango fett och mandalorier tillhör väll inte heller majoritetsbefolkningen ?
Visst, finns förmildrande omständigheter men seriens skaparare har mest råkat få med dom på köpet. De försöker ju inte själva problematisera ett dugg.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Fast mandalorer och då speciellt klon av Jango Fett, lär ju inte utgöra en representant för majoritetssamhället. Världen Mandalore var ju helt förtryckt av just majoritetssamhället i Star Wars under den Kejserliga-eran men också avskydd under stora delar av den Republikanska-eran. Mandalorerna är ju någon sorts blandning mellan rymdmongoler och rymdspartaner med olika falanger varav en del vill/ville ha fred med resten av galaxen och andra ville föra evigt krig. Sen så blev deras huvudvärld Mandalore på ett eller annat sätt förstörd/extremt skadat av imperiet till den grad att jag snarare skulle klassa alla mandalorer som krigsflyktingar.
Jag hade verkligen uppskattat om serien tagit vara på settingens rika lore. Det gör man inte alls.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Förstå mig rätt här, jag ogillar Disney för väldigt mycket. Men jag tycker ändå att vi fått en mer problematiserande bild av ”Tusken Raiders” i serien ”The Mandalorian” när majoritetssamhället och Tusken Raiders tillsammans måste samarbeta. Alla avsnitt måste inte göra politiska poänger hela tiden, enligt mig då. Så jag personligen ser inte problemet än så länge.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag har tänkt mig att sandfolket är primitiva som ett val de gjort, inte som i att de är för dumma för att köra bil som vi fick se i veckans avsnitt.
Hm, håller med. Ett kulturellt konservativt drag helt enkelt.

Överhuvudtaget lider serien av riktigt svagt manus. Tyvärr är det väl inte troligt att det kommer blir bättre heller. Oinspirerat blir mitt omdöme. Sen pajade hela Jango Fett och klon-grejen min bild av Boba Fett ändå så jag är hyfsat oengagerad i karaktärens utveckling och bakgrund. Men en Boba Fett-serie borde ju handla om nihilistisk prisjägare. (Kanske t.o.m. förlagd till Rebellion era innan Fett trillar ner i Carcoon.) Men den vägen har man ju redan gått med Mandalorian (som i och för sig blev något annat sen). Book känns onekligen vilse just eftersom den inte kan vara sak som Mandalorian. Nej, jag får hoppas på att kommande serier gör något roligare av SW-universumet än det här.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Förstå mig rätt här, jag ogillar Disney för väldigt mycket. Men jag tycker ändå att vi fått en mer problematiserande bild av ”Tusken Raiders” i serien ”The Mandalorian” när majoritetssamhället och Tusken Raiders tillsammans måste samarbeta. Alla avsnitt måste inte göra politiska poänger hela tiden, enligt mig då. Så jag personligen ser inte problemet än så länge.
Beror på perspektiv såklart. Ser man Book of Boba som en av många pusselbitar som bildar Star Wars-sagan eller är Book of Boba ett kontemporärt verk som bygger på sunkiga troper. Båda dessa påstående kan vara sanna samtidigt.

Handen på hjärtat hade det inte varit svårt att göra det bra. Det är slentrianmanus.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Han var cool i episod V och VI. Men det var ju mest estetiskt. En värdig motståndare med fräck rustning. i I-III är han inte alls cool längre.
Nä i episod II-III (var han med i ettan?) var han ju en liten unge.

När jag var liten innan prequelserna kommit var Boba Fett favoritkaraktär hos flera av mina vänner. Jag blev jätteförvånad för först förstod jag inte ens vem de menade. Sen kom jag på typ ”Ah, den där prisjägaren som var med jättelite och som Han Solo råkade knuffa ner i monstret”. Jag håller med om att han har en cool rustning, men i och med att det är typ allt, han har ju ingen vidare personlighet och han gör ju inte så mycket, har jag alltid varit lite förvånad över att han är så enormt omtyckt.

Med detta sagt menar jag självklart inte att det skulle vara något fel på att gilla Boba Fett, jag är i klar minoritet här så det är nog jag som missar något. Vill minnas att George Lucas också var förvånad över hur poppis karaktären blev och sa att han hade gett honom en bättre död (som ju inte är en död längre) om han vetat hur många som gillat Boba Fett 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Ja, jag tänker på pappa Jango och hela klongrejen. Den är riktigt dålig. Överkompensation för hans död kanske? Som jag dock tyckte var utmärkt!
Jag håller med, klongrejen var inte bra på något sätt. Den sämsta filmen i serien tyvärr, episod II.

Angående Boba Fett som white savoiur håller jag med dig @Måns i det du skriver, och framförallt så känner jag att konceptet är så väldigt gjort. Vi har ju sett den storyn tusen gånger, är den verkligen värd att berätta en gång till med sandfolk istället för indianer?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag har inte slantat upp för Disney + i år ännu och lär nog vänta tills det kommer ytterligare en SW-säsong av någon annan serie (helst då Kenobi eller Andor, Mandalorians tycker jag är för dålig). Men jag tycker att det vore intressant om någon gick emot trådens nu etablerade negativa konsensus och försvarade serien. Någon som vågar?

För övrigt hade jag helst velat se en Leia prequel-serie med Millie Bobby Brown i huvudrollen. Alltså tjejen som spelar Eleven i Stranger Things. Hon vore klockren som en ung Leia. Googla så ser ni. Fler har tänkt samma tanke. Men det är förstås en annan femma än Bobbas egen serie. Det jag kan säga hittills är att jag gillade klippet med hutterna, men mer än så har jag inte sett.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har inte slantat upp för Disney + i år ännu och lär nog vänta tills det kommer ytterligare en SW-säsong av någon annan serie (helst då Kenobi eller Andor, Mandalorians tycker jag är för dålig). Men jag tycker att det vore intressant om någon gick emot trådens nu etablerade negativa konsensus och försvarade serien. Någon som vågar?

För övrigt hade jag helst velat se en Leia prequel-serie med Millie Bobby Brown i huvudrollen. Alltså tjejen som spelar Eleven i Stranger Things. Hon vore klockren som en ung Leia. Googla så ser ni. Fler har tänkt samma tanke. Men det är förstås en annan femma än Bobbas egen serie. Det jag kan säga hittills är att jag gillade klippet med hutterna, men mer än så har jag inte sett.
Jag vågar försvara serien, jag tycker den är underhållande och den ger mig personligen den Star Wars känsla som jag tycker de tre sista filmerna saknade(Ja, jag gillar Episode I,II och III mer än de Disney gjort). Är serien perfekt, nej det är den inte… Men den är definitivt välgjord, snygg och den ger mig blodad tand för mer Star Wars. Främst ser jag fram mot Ahsoka då hon är min ”nördcrush”, jag verkligen älskar den karaktären!

När jag ser på The Mandalorian, The Book of Boba eller någon av de ännu inte släppta serierna så är det inte samhällskritik och liknande jag främst letar efter. Andra kanske gör det och det är inget fel på det, men för mig är Star Wars underhållning med coola karaktärer, häftiga platser och ännu coolare rymdskepp och lite space-magic för den goda sakens skull.

Så ja, jag gillar serien skarpt hittills och tycker att avsnitt nummer två visar att serien växer. Hoppas avsnitt tre är lika bra eller bättre än avsnitt två, då kommer serien verkligen bli awesome! Hoppas gärna också på ett gästinhopp från Ahsoka då det skulle få mig att hoppa av glädje!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag håller med, klongrejen var inte bra på något sätt. Den sämsta filmen i serien tyvärr, episod II.

Angående Boba Fett som white savoiur håller jag med dig @Måns i det du skriver, och framförallt så känner jag att konceptet är så väldigt gjort. Vi har ju sett den storyn tusen gånger, är den verkligen värd att berätta en gång till med sandfolk istället för indianer?
Fast är inte alla berättelser redan berättade i någon form? Att det just är Tusken Raiders istället för något annat ger ju utrymme för att visa mer av deras kultur än de sidor vi hittills sett.

Jag säger inte att varken din åsikt eller din poäng är fel, jag vill bara bredda tänkandet kring det du skrev. Jag misstänker att det är nu jag kommer grillas för mina åsikter om Wheel of Time 😉
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Fast är inte alla berättelser redan berättade i någon form?
Jag tror verkligen inte att alla berättelser är berättade. Men just de troper jag tog upp har berättats åtskilliga gånger. Det är ju därför de är troper... :)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag har inte slantat upp för Disney + i år ännu och lär nog vänta tills det kommer ytterligare en SW-säsong av någon annan serie (helst då Kenobi eller Andor, Mandalorians tycker jag är för dålig). Men jag tycker att det vore intressant om någon gick emot trådens nu etablerade negativa konsensus och försvarade serien. Någon som vågar?
På pluskontot finns för mig att den är välgjord, snygg, underhållande och har tydlig Star Wars känsla (dvs att jag känner igen saker från ursprungstrilogin). Den kommer nog inte gripa mig känslomässigt eller överraska mig med sin story, men det behöver den ju inte! Jag ser fram emot nästa avsnitt :)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag vågar försvara serien, jag tycker den är underhållande och den ger mig personligen den Star Wars känsla som jag tycker de tre sista filmerna saknade(Ja, jag gillar Episode I,II och III mer än de Disney gjort). Är serien perfekt, nej det är den inte… Men den är definitivt välgjord, snygg och den ger mig blodad tand för mer Star Wars. Främst ser jag fram mot Ahsoka då hon är min ”nördcrush”, jag verkligen älskar den karaktären!

När jag ser på The Mandalorian, The Book of Boba eller någon av de ännu inte släppta serierna så är det inte samhällskritik och liknande jag främst letar efter. Andra kanske gör det och det är inget fel på det, men för mig är Star Wars underhållning med coola karaktärer, häftiga platser och ännu coolare rymdskepp och lite space-magic för den goda sakens skull.

Så ja, jag gillar serien skarpt hittills och tycker att avsnitt nummer två visar att serien växer. Hoppas avsnitt tre är lika bra eller bättre än avsnitt två, då kommer serien verkligen bli awesome! Hoppas gärna också på ett gästinhopp från Ahsoka då det skulle få mig att hoppa av glädje!
Skönt att du bröt mot negativt konsensus och like-makt! Jag har, som sagt, inte sett serien själv, men har gillat en del av det jag har sett i trailers på Youtube (jag vet att serien är något annat).

En relevant aspekt i det här fallet är att de flesta av filmerna har fått negativ kritik när de har släppts - inte minst i Sverige. Läser man recensionerna av den allra första filmen kan man knappast tro att det skulle bli en blivande klassiker. Intressant nog har även den av många sågade prequel-serien fått ökad fan-status med tiden. Liksom åtminstone delvis den fristående filmen om Han Solo, som inte, vad jag vet, blev någon succé ekonomiskt (åtminstone inte på bio). Kritiker och fans är inte samma sak, jag vet.

Betyder det här att även tv-serierna kommer att bli hyllade klassiker i framtiden? Ingen aning! Men jag räknar med att deras status förändras med tiden. Kanske inte på ett sätt som vi nu finner troligt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Skönt att du bröt mot negativt konsensus och like-makt! Jag har, som sagt, inte sett serien själv, men har gillat en del av det jag har sett i trailers på Youtube (jag vet att serien är något annat).
Vad är det här för trams? Du har inte sett serien men kan ändå fälla din dom över våra åsikter som "negativ konsensus" och "like-makt". Dålig stil!
 
Top