The Book of Boba Fett [Spoilers]

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Ett nytt avsnitt släpps varje onsdag så jag förslår att vi diskuterar senaste avsnittet i den här tråden i väntan på nästa.

The Book of Boba Fett utspelar sig ca 5 år efter episod VI. Den kända prisjägaren försöker fylla tomrummet efter Jabba the hut genom att fortsätta driva hans kartell. I avsnittet får vi se återblickar till hur han tog sig ut ur Sarlacc gropen och kom att leva som fånge i öknen hos en klan Tusken raiders. I seriens nutid stöter han sig med borgmästaren på Tatooine (Mos espa?) och blir attackerade av några okända parkour ninjor. Bobas medhjälpare lyckas isolera en ninja så vi kanske får veta mer om vilka de är i kommande avsnitt.

Jag tycker första avsnittet var bra! Jag är dock svag för allt som flirtar med orginalfilmernas estetik, raser, platser osv. Vi får bland annat se Gamorreaner, Banthas och vad jag får anta är självaste Max Rebo.

Vid någon scen får vi se några robotar skymta förbi som helt uppenbart är Boston Dynamics robot Spot som byggts om/pimpats. För mig stack det i ögonen, lite som om en uppenbart ombyggd iPhone hade varit med.

Ser fram emot nästa avsnitt.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
och vad jag får anta är självaste Max Rebo.
Som väl rimligen borde avlidit i episod VI? A
Annars ett ok första avsnitt. Kan nog bli bra. (Rent allmänt lite mätt på prisjägare och Boba Fett efter Mandakorian, hade gärna sett att nästa SW-serie hade haft ett annat tema så kunde denna fått komma senare.)
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Som väl rimligen borde avlidit i episod VI? A
Annars ett ok första avsnitt. Kan nog bli bra. (Rent allmänt lite mätt på prisjägare och Boba Fett efter Mandakorian, hade gärna sett att nästa SW-serie hade haft ett annat tema så kunde denna fått komma senare.)
Du får påminna mig. Varför borde han ha dött?

Jag håller med dig. De hade gärna fått valt något annat tema men i ungefär samma tidsperiod. The Acolyte är väl under produktion just nu, den utspelar sig dock ca 200 år för episod IV. Finns det något mer som är på gång?
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag noterar att Disney inte kunde göra en serie med en rent amoralisk huvudperson, så Boba har blivit retconnad till att alltid ha haft någon slags principer.

Oh well, Star Wars continuity is a joke anyway.
Vad sa han i serien "Jabba ruled with fear, I will rule with respect" eller något åt det hållet. Absolut jag håller med dig, men det är ju ändå Disney. Jag är egentligen bara ett fan av de tre första filmerna och har inte gillat något som kommit efter det. Men jag tycker The Mandalorian och The Book of Boba Fett har varit bäst hittills. Förmodligen för att de är så duktiga på att spela på nostalgikänslan, men jag låter mig köpas. Iaf tills de släppt den tusende serien som gör samma sak och jag tröttnat.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vad sa han i serien "Jabba ruled with fear, I will rule with respect" eller något åt det hållet.
Att han blivit blödig på gamla dar må vara förlåtet. Jag tänker mer på att han i återblickarna försöker få med sig rhodianen på att fly, och räddar livet på Tusken-ungen. Detta alltså några dagar efter han blivit nedputtad i en Sarlacc. Okej, det kanske är strategiskt, han kanske tror han kan förbättra sina odds med deras hjälp, men sättet Morrison spelar det på verkar inte så beräknande.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Du får påminna mig. Varför borde han ha dött?
Är väl ombord på Jabbas barge när den exploderar.

Finns det något mer som är på gång?
Jag det är väl vara en sex-sju stycken. Bla en om Cassian Andor från Rogue One som jag nog känner är mest intressant. Och något som heter Rogue Squadron och en om Asoka, en om Kenobi etc. Lite blandat skräp och guldkorn spontant.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Tyckte också det var riktigt ok, men saknade en plot :) Kändes lite tunt.
Lite orolig också att de skall köra hela säsongen med två tidslinjer. Den ena vet vi redan hur den slutar, och om den andra är lika långsamt puttrande som i det här avsnittet så behöver den all screen time den kan få.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det har väl varit rätt känt länge att man har velat göra just en boba-serie eftersom boba är en så pass populär karaktär men inte hittat ett fungerande koncept. Kan vara svårt att i en svartvit genre göra en helt grå person som bara jagar nästa gäng crediter. Jag är inte övertygad men fortsatt intresserad var dom ska ta karaktären.

Ahsoka-serien ser jag dock verkligen fram emot. 2 av mina topp 3 i samma serie (Ahsoka och Thrawn)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Intryck från första avsnittet.
Jag tycker tonen är helt annorlunda här än i The Mandalorian. Känns inte alls snarlikt som jag befarade att det skulle göra.
Förvånasvärt bra måste jag nog säga.
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Är väl ombord på Jabbas barge när den exploderar.
Det var det jag hade gissat på.

Jag det är väl vara en sex-sju stycken. Bla en om Cassian Andor från Rogue One som jag nog känner är mest intressant.
Själv tycker jag det ska bli spännande att se The Acolyte eftersom det utspelar sig så lång tid före allt annat. Övriga filmer och serier utspelar sig ca 40 år innan och före The Battle of Yavin, dvs inom ett tidsspann på ca 80 år.

Jag bifogar en tidslinje jag satt ihop (och nyligen uppdaterat) för filmerna och TV-serierna.
 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tyckte den var rätt dassig. Inte lika dålig som Mandalorian var många gånger under s1 men absolut inget jag hade kollat på om det inte hade varit för att det är en del av Star Wars.

Har egentligen svårt att hitta bra inslag men det som var dåligt var:
  • Boba som nice guy...
  • Tunn Backstory
  • Okarismatiska roller/skådespelare
  • Ointressant handling
  • Inte speciellt trovärdig premiss
Nä, den får en stark etta (av fem) mest för att Boba fett i orginal var cool.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Att han blivit blödig på gamla dar må vara förlåtet. Jag tänker mer på att han i återblickarna försöker få med sig rhodianen på att fly, och räddar livet på Tusken-ungen. Detta alltså några dagar efter han blivit nedputtad i en Sarlacc. Okej, det kanske är strategiskt, han kanske tror han kan förbättra sina odds med deras hjälp, men sättet Morrison spelar det på verkar inte så beräknande.
Alltså, Boba har väl alltid brottats med sin egen moral? Den tecknade serien Clone Wars är väl fortfarande canon och där får vi ju följa Boba en hel del och se hur han utvecklas från en hämndlysten skitunge till något djupare. Jag ser inte heller Boba som en nice guy i sin egen serie, han bedriver beskyddarverksamhet och kommer med stor sannolikhet att skapa gängkrig och maffiaintriger. Jag ser inte att det skulle vara något snällt med att vara en ledare för ett syndikat, sen om Bobas syndikat inte är lika ruttet som sina motståndare så tycker jag det är en helt ok lösning då Boba Fett är awesome och jag tar egentligen vilken ursäkt som helst för att få se mer! Ja jag gillade första avsnittet betydligt mer än jag hade trott!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Är väl ombord på Jabbas barge när den exploderar.


Jag det är väl vara en sex-sju stycken. Bla en om Cassian Andor från Rogue One som jag nog känner är mest intressant. Och något som heter Rogue Squadron och en om Asoka, en om Kenobi etc. Lite blandat skräp och guldkorn spontant.
Den om Ahsoka Tano ser jag verkligen fram mot, hon är min absoluta favoritkaraktär i hela Star Wars-universat. Tycker hela hennes story från Clone Wars-serien, vidare till Rebels och sen I Mandalorian had varit helt lysande. Jag finner hela hennes story ar, som väldigt intressant och trovärdig utifrån vad hon utsätts, hela hennes personlighet är helt enkelt bäst. Är grymt nöjd att hon får en egen serie och är förmodligen lika hypad i för den som Franz var/är för Wheel of Time. Så jag gissar att jag kommer få äta upp lite av min egen kritik mot Wheel of Time när Franz får möjlighet att kritisera Ahsoka :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Den om Ahsoka Tano ser jag verkligen fram mot, hon är min absoluta favoritkaraktär i hela Star Wars-universat. Tycker hela hennes story från Clone Wars-serien, vidare till Rebels och sen I Mandalorian had varit helt lysande. Jag finner hela hennes story ar, som väldigt intressant och trovärdig utifrån vad hon utsätts, hela hennes personlighet är helt enkelt bäst. Är grymt nöjd att hon får en egen serie och är förmodligen lika hypad i för den som Franz var/är för Wheel of Time. Så jag gissar att jag kommer få äta upp lite av min egen kritik mot Wheel of Time när Franz får möjlighet att kritisera Ahsoka :)
Ja, det här är ju så konstigt. Jag ser sjukt mycket fram emot Ahsoka. Precis som jag ser fram emot nästa avsnitt av Boba Fett. Det är något med Star Wars...

Men håller helt med om att Ahsoka faktiskt har ett djup och komplexitet som väldigt många andra karaktärer i SW saknar. Jag hoppas de tar tillvara på det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sett avsnitt ett och känslan är ganska ljummen. Det var varken bu eller bä än så länge.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Gillade att gris-ocherna fick komma tillbaka. Allt annat var ...okej antar jag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Som väl rimligen borde avlidit i episod VI?
Enligt Wookipedia så överlevde han!

Han överlevde för att... för att....


Max Rebo then traveled aboard Jabba's sail barge to the Great Pit of Carkoon.

Following the destruction of the Khetanna, which Rebo survived, Rebo played at Garsa Fwip's cantina in Mos Espa when Boba Fett and Fennec Shand visited in 9 ABY
Han överlevde för att det står så på Wookiepedia.
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Den om Ahsoka Tano ser jag verkligen fram mot, hon är min absoluta favoritkaraktär i hela Star Wars-universat. Tycker hela hennes story från Clone Wars-serien, vidare till Rebels och sen I Mandalorian had varit helt lysande. Jag finner hela hennes story ar, som väldigt intressant och trovärdig utifrån vad hon utsätts, hela hennes personlighet är helt enkelt bäst.
Men håller helt med om att Ahsoka faktiskt har ett djup och komplexitet som väldigt många andra karaktärer i SW saknar. Jag hoppas de tar tillvara på det.
Jag vill känna för Ahsoka så som ni gör! Men jag har så svårt att ta mig igenom de animerade serierna. Jag har försökt några gånger men inte lyckats. Tycker ni de animerade serierna är bra eller har ni kollat igenom för att bocka av det?
 
Top