Nekromanti Teorier om Jargus (spoiler?)

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag lade den överst på listan och kommenterade den i ett eget stycke i det trådstartande inlägget, och diskuterar den med flera andra i tråden, så, jo, jag tror att vi har tänkt på att han kanske är en drakväktare :gremwink:

Du får gärna läsa inläggen om du har vidare kommentarer på våra tankar (det enda faktum som egentligen talar emot teorin är att beskrivningen av Jargus ansikte i Cirefalier antyder att han åldrats fysiskt, vilket drakväktare inte gör).

Drakmärkena har däremot inte tagits upp som möjlighet, om jag minns rätt... får fundera på det.
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Jo jag vet att jag skulle ha läst inläggen igen... men när jag läste tråden för ett bra tag sedan så såg jag inte någe om det jag tog upp i mitt senaste inlägg. men men "shit happens" som man säger :gremtongue: världen går inte under men men :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kul tråd!

De senaste månaderna har jag faktiskt planerat en politisk kampanj kring Jargus. Jag har fått snegla på lite förhandsmaterial från Jargien-modulen, vilket har hjälpt mycket för att förstå Jargiens politiska situation. Det hjälper dock inte mycket för att förstå Jargus. Det har blivit en mycket diger samling material.

Legenderna om Jargus/Zavian som citerats i tråden kan ju mycket riktigt vara legender. Eller mer troligt, legender med en kärna av sanning. Det vore ex. lämpligt av Jargus att odla myten om sig själv och särskilt att påpeka att han är utvald av Daak.

Men jag gillar konceptet med en allt mer livstrött kejsare, som mer eller mindre börjat önska att han faktiskt vore död. Han lyckas hålla ihop Jargien - men på bekostnad av stor korruption och enorma statsskulder. Kort sagt, svårt att se en ljusning. Och förståeligt nog är större delen av nobiliteten i landet sugna på att se en ny kejsare nu - "rättvisan" i distributionen av kejsartronen mellan släkterna har slagits ut.

Vad Jargus gjort de senaste 50 åren är dock att alltmer sluta sig inom sig själv. Han lämnar numer mycket sällan sina gemak, han spenderar majoriteten av sin tid att studera (skrifter, astrologi, etc). Och när Jargus inte jobbar heltid med att hålla ihop Jargien så är det inte långt till kollaps...
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tänker en pakt med Daak. Han påtvingar trots allt Daaktron nästan överallt, och det står ju i legender och hemligheter (tror jag ???) att gudarna får en liten mängd kraft för varje troende person som dyrkar denne. Låter som en schysst pakt tycker jag. Du blir odödlig kejsare och jag får mera makt. Tyvärr dödar ju Jargien även alla andra "Daak-tror" som dyrkar Daak på ett annat sätt.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
[nu är trådnekromantikern i farten igen men jag kunde inte hålla mig]

En ide som inte förmedlats ännu är kombinationen av drakväktare och låg Qadosh vilket skulle förklara att Jargus ser äldre ut. Det som talar emot denna teori, naturligtvis är hur det har undgått kyrkan att den mäktigaste mannen i det heligaste landet är närmare icke existens än helighet?
 
Top