Nekromanti Teorier om Jargus (spoiler?)

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eftersom det (förhoppningsvis) snart kommer att vara försent att ha en sån här diskussion utan facit i hand, och eftersom en av mina spelare kom med en ny, rolig teori för ett tag sedan, så tänkte jag passa på...

Vad är källan till Jargus odödlighet? Vilken förklaring anser ni är bäst, vilken är häftigast/roligast/er personliga favorit, och hur har ni gjort i ert Mundana (ifall ni fastställt det)? Hur många teorier kan vi få ihop?

Själv tror jag drakväktare/övrigt ligger bäst till just nu. Det enda jobbiga är den lilla stämningsrutan i Cirefalier där han utgående från beskrivningen tycks ha åldrats lika väl som en vanliga människa, och bara inte dött, men jag kan inte komma på någonting som är officiellt fastställt som uppfyller det "kriteriet" bättre.

Min personliga favorit är dock det förslag som min spelare nyligen kom med; att han i själva verket är en lisch (eventuellt någon annan sorts vandöd), vilket fungerar ganska bra om man bara förutsätter lite smutsigt spel och lekande med rykten från Jargus sida i samband med trontillträdandet, samt lite förvanskning under århundradet. Man får fortfarande ingen vettig förklaring till den mystiska kvinnan, dock.

Mina möjliga teorier hittills är

*Drakväktare
*Vandöd
*Allierad med biomantiker
*Välsignad av gudom
*Samröre med demon/er
*Jäkligt seglivad :gremwink:

Hur många fler kan vi lägga till?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Palatset är i hemlighet högmagiskt för Biotropi och/eller Nomotropi! ^^

Näe, men allvarligt talat tror jag att han i hemlighet beblandar sig med demoner.
Varför?
Jag gillar demoner. =)
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Vem vet om det är samma Jargus :gremwink:. En hemlig sekt med folk som utövar foto/biotropi som "klär ut sig" till honom. han är alv med hälsoroblem(vilket får honom att se gammal ut) eller en alv som är jäkligt bra på att skådespela.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Spelarens bok, övernaturliga egenskaper, sida 46 och 47, nummer 36 "Kraft från väven".

Det är min teori.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
En hemlig sekt med folk som utövar foto/biotropi som "klär ut sig" till honom.
Just ja, det skulle jag ju lägga till också...

Fast magin är ju egentligen onödigt; enligt den första stämningstexten i Spelarens bok (tror jag det är) säger de väl att han har döljer ansiktet bakom ett skynke, och i vilket fall sällan visar sig alls längre.

Jag har teorin att han egentligen är död sedan länge och att Jargien numera kontrolleras av den kejserliga administrationen det som ett faktiskt rykte i mitt Mundana ^^
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Bra försök, men det förklarar fortfarande inte att han tycks fortsätta åldras och dessutom inte verkar gå att döda :gremwink:

Fast han kanske har en muterad variant av egenskapen? ^^
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
I legenden om hur Jargus kom att besitta den kejserliga tronen nämns en strid mot dennes broder, som annars skulle blivit kejsare. Det beskrivs hur Jargus blev (tror jag) fick ryggen knäckt av den större brodern, men helt enkelt reste sig upp och rände svärdet igenom honom. Det var i alla fall något liknande.

Kan nämna att min teori alltid varit att han är drakväktare, men det är ingenting jag funderat särskilt mycket på. Som tidigare nämnts förklarar detta till exempel inte varför han fortfarande tycks åldras. När jag tänker efter är jag dock inte säker på att jag läst någonting om ett "bevis" på att Jargus just åldras.

Om han faktiskt fortfarande åldras så skulle jag nog föredra att gå på antingen vandöd- eller demonisk-pakt-teorin. Detta helt enkelt eftersom den mystiska kejsaren för det sammanfallande riket självklart måste vara alldeles extraordinär på ett vis som vida överstiger det som riket har kommit att bli. Jag föredrar drakväktare då jag tycker det blir intressant att han (troligen) försökt göra sitt bästa för att göra Jargiska Kesjardömet till en stark makt inför mörkret, men hur han tvingats se på när korruption och byråkrati gjort så mycket han arbetat för om intet. Det blir nästan poetiskt tycker jag, om än klyschigt.

/Nabu, tycker klyschor är bra ibland
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Han kanske har biotropisk affinitet?
biotropi hindrar inte åldrandet väll? Liv och död kan ju inte mätas i gråskalor och därför kan man inte heller motivera tesen "en skit gammal person är mer död än en ung person"

Alltså biotropin förklarar att han lever i hög ålder eftersom att biotropin håller organen i skick.
Biotropin förklarar också hans goda läkekött.

Eller så är han helt enkelt Daaks man?
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Var står det? I legender och hemligheter? Jag ser nämligen inte romanerna som officiellt material.

Av de teorier du nämnt så tycker jag vandöd låter bäst, ger den där FF2 känslan till en eventuell episk kampanj i Jargien.

Dock så tolkar kanske alla odödlighets egenskapen olika i regelböckerna, för mig är det enbart den fysiologiska betydelsen för vitala organ vars funktion inte sviktar som det slutligen gör för dödliga människor. Huden regenererar ju inte ärr ens på odödliga så varför skulle rynkor och förslappning motverkas? Dock så tycker jag vandöd teorin är bäst, skulle förklara en del av hans påstådda galenskap men inte Daaks betydelse.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Qadosh cant save you from dementia

Galenskap tycker jag förklaras ganska bra med moderna uttryck som demens och alzheimers. Vilket man förmodligen har om man är långt över 100 år gammal.

Sen att han är brutalt gammal gillar jag att bortse ifrån.

/poseur gillar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Han kan ha haft sjukt bra attribut till att börja med.
Sen kan han ha slagit väldigt bra på åldringsslagen.


/poseur vill också slå under 5 på alla åldringsslag.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Jag är osäker på var den texten står att läsa, det är inte i en roman dock. Som jag tror jag skrev så har jag för mig att det är en legend (vilket alltså betyder att det inte nödvändigtvis är sant, även om det helt klart blir intressantare så).

/Nabu, vars böcker är utlånade varför han inte kan kolla upp vars det stod
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag tror nog att han är en drakväktare, kvinnan i berättelsen om honom kan vara draken Lithvin som, har jag för mig, uppträder i kvinnogestalt. Det lär ju också förklara hur han lyckades överleva den misshandel som hans bror utsatte honom för innan han blev kejsare.
Dessutom så var han väl nära 50 innan han blev odödlig och kejsare och han kan ju ha åldrats ganska så fort innan han blev odödlig vilket skulle förklara varför han ser gammal ut fastän han är en drakväktare.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Qadosh cant save you from dementia

Dock tvivlar jag på att han är dement (någon skulle ha avsatt honom) men diverse psykiska sjukdomar är inte otänkbart om han inte är vandöd.
 
Top