Nekromanti Teorier om Jargus (spoiler?)

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Qadosh cant save you from dementia

Varför avsätta en helt perfekt kejsare som inte gör något åt korruptionen utan låter det vara, hur som helst tjänar ju de flesta uppsatta på att låta korruptionen vara som det är. demens eller inte.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Qadosh cant save you from dementia

En dement person är i vilket fall döende genom förtvining av hjärnvävnad och då Jargus är odödlig tror jag inte så är fallet. Enda möjligheten till detta är om han redan haft sjukdomen innan han blev odödlig och det borde innebära att han var över 60 innan det hände.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Qadosh cant save you from dementia

Odödliga kan väl fortfarande drabbas av sjukdomar såvitt jag vet?
Och jargus var väl heller inte ung när han blev kejsare?
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Qadosh cant save you from dementia

Poseur said:
Odödliga kan väl fortfarande drabbas av sjukdomar såvitt jag vet?
Och jargus var väl heller inte ung när han blev kejsare?
Fast sjukdomar är ett relativt begrepp, alzeimers drabbar förr eller senare alla människor på samma sätt som arteroskleros så det är en fysiologisk process liksom all atrofi. Man måste dra gränsen någonstans, sjukdomar är för mig patogent betingade tillstånd som alla sjukdomar som förekommer i eonboken.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Problemet är att med "gammal" åsyftas att han ser minst 80+ ut, och då förutsätter vi en 81-åring som åldrats _dåligt_.

Fast jag håller ändå med dig, och drakväktarna i mitt Mundana är dessutom mer flexibla; de som nämns i Drakar och romanerna var ju om jag minns rätt en första generation; vad säger då att metod och resultat är identiska efter nästan 10 000 år?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Info som finns om Jargus

Eftersom det blev lite diskussion kring det här tänkte jag snabbt dra upp alla info som jag har om Jargus, så att ni vet vad den kommer ifrån. Jag kan dock minnas fel, och rätta mig gärna då om ni har texterna till hands.

Jargus ålder: Geografica Mundana förklarar (om jag minns rätt) att Jargus har varit kejsare i ca ett och ett kvarts sekel, och inte var ung när han kom till makten.

Jargus odödlighet: I GM och L&H återberättas (med varierande detaljrikedom) legenden om hur Jargus kom till makten, då han efter att ha avvikit från den resa som skulle ta honom till ett kloster för resten av hans liv visar sig på sin halvbrors kröning. Halvbrodern blir arg, och slår bl.a. in näsbenet på honom, knäcker ryggen och spetsar honom till sist med ett av vakternas spjut. Jargus reser sig, drar ut spjutet och spetsar den förvånade brodern, varpå han sätter sig på tronen och kröner sig till kejsare. Dock ska de tre första månaderna i hans regering ha gått åt till att läka de skador han ådrog sig.

Den mystiska kvinnan: anledningen till att han inte begav sig till klostret ska ha varit att en kvinna talade med honom och erbjöd honom hjälp i utbyte mot en gentjänst i framtiden. Därefter tog hon med honom på en fyraårig resa, som det finns en del, i regel ganska extrema, historier om (involverande t.ex. Daak själv).

Jargus utseende: I en stämningsruta i Cirefalier beskrivs han som en mycket gammal man med sprucken, nästan läderartad hud. I första stämningstexten i SLG uppträder han beslöjad för sina trupper.

Jargus personlighet: Minns inte var det står, men jag har för mig att han har dragit sig tillbaka mycket från politiken med åren, och knappt syns till över huvud taget längre. Hans ansträngningar har gått åt att hålla samman Jargien snarare än expansion genom mycket skickligt politiskt spel, förbättrat relationerna med Mûhad och motsägelsefullt nog låtit invadera västra Drunok. I Cirefalier verkar han vara som man kan förvänta sig att en 170-årig härskare över ett genomkorrupt rike ska vara; trött, rakt på sak och pragmatisk.

Var det där om sinnesjukdom som tagits upp i tråden kommer ifrån vill jag gärna veta, för jag kan inte minnas det alls...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Info som finns om Jargus

Tycker det behövs lite mer kontroversiella förklaringar också

Jargus är väl en långväxt dvärg? Nej, Allvarligt han är en cyborg, hur länge skall han batterier räcka?
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Info som finns om Jargus

Sinnessjukdom vet jag inte var det kom från men jag har för mig att jag läst att andra uppfattat honom som galen eller i alla fall ryktas vara det men efter efterforsningar i mina geografimoduler konstaterar jag att jag måste drömt det.

Jargius behöver ju inte alls vara odödlig efter det jag läst från Regmolar, han kan ju ha haft otrolig tur när han fick alla skador då rehabiliteringen tog sån tid (klarat alla dödsslag och gör ett mirakulöst anfall). Åldern är ju ett annat problem.

Eftersom jargiska kyrkan är mycket fientlig till magi så faller lite av teorin att han skulle ha biotropiska magiker som hjälp (förutsatt att han är den trogen). Kanske Daak rentav håller honom vid liv då han är den mäktigaste personen som arbetar för att främja Daaks existens. Skulle Jargius dö så kanske många troende få mindre respekt för religionen då de mist en förebild och central person inom religionen (även om Jargius själv inte är troende så är han en viktig person för Daak-kyrkor över Mundana.)..
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Info som finns om Jargus

Jargius behöver ju inte alls vara odödlig efter det jag läst från Regmolar, han kan ju ha haft otrolig tur när han fick alla skador då rehabiliteringen tog sån tid (klarat alla dödsslag och gör ett mirakulöst anfall).
Om vi ska tro den populära historien så fick han nacken bruten, näsbenet intryckt i skallen och ett spjut genom magen. Tur med tärningarna i alla ära, men det är nog att gå lite långt :gremwink:

Vill dock påpeka att det ändå finns med bland mina teorier ^^

Eftersom jargiska kyrkan är mycket fientlig till magi så faller lite av teorin att han skulle ha biotropiska magiker som hjälp (förutsatt att han är den trogen). Kanske Daak rentav håller honom vid liv då han är den mäktigaste personen som arbetar för att främja Daaks existens. Skulle Jargius dö så kanske många troende få mindre respekt för religionen då de mist en förebild och central person inom religionen (även om Jargius själv inte är troende så är han en viktig person för Daak-kyrkor över Mundana.)..
Jag tror att Jargus är precis så trogen Daakkyrkan som krävs för att behålla deras stöd, eftersom de är en så mäktig faktor i Jargien. Och det man inte vet tar man ju inte skada av, eller hur? :gremwink:

Fast jag tror nog att den gudomliga teorin är rimligare än den biotropiska, även om det mer handlar om Jargus tillstånd än om något annat.
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Eller så är det bara så att han är bästa kompis med Daak och fått en "gåva" utav guden som gör att han inte går att döda eller dö av naturlig död... eller döda han funkar nog..kanske.

Det är ju detta som är skoj med Mundana när det bara går att spekulera i detta... men blir väldigt intressant när man får reda på vad det verkligen är som håller honom i liv.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Eller så kanske mr jargius har så tillräkligt me quadosh så han lär leva så länge tills han blir ett äppelskrutt x)
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Demo said:
Eller så är det bara så att han är bästa kompis med Daak och fått en "gåva" utav guden som gör att han inte går att döda eller dö av naturlig död... eller döda han funkar nog..kanske.

Det är ju detta som är skoj med Mundana när det bara går att spekulera i detta... men blir väldigt intressant när man får reda på vad det verkligen är som håller honom i liv.
Hoppas vi inte får veta, då försvinner ju spänningen!
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Men ni BEHÖVER inte diskutera hans odödlighet.
L&H (samt Poseur) gav er ju svaret på den.
svaret finns i Zavians Mörka Hemlighet (citerar L&H):

"Nu berättar legenden att då Zavian var på väg till tempelstaden Athor för att bli präst, träffade han en resande kvinna vid namn Amera. Under en lång natt berättade Amera för Zavian hur han skulle göra för att vinna ära och berömmelse åt sig själv. Detta lockade Zavian eftersom han insåg att han på så sätt skulle kunna slippa klosterlivet och få en ämbetsposition i den jargiska byråkratin - något som intresserade honom mycket mer. Zavian svor en helig ed till Amera och lovade att hjälpa henne med en tjänst om hon någon gång skulle begära detta. I utbyte mot detta fick Zavian odödlighetens gåva."

Lite längre ned:
"Vissa berättelser gör gällande att Amera i själva verket var Daak personifierad."

Sådär! Inga demoniska pakter,
inga hemliga biotropiker, ingen Quadosh på Over 9000.
Bara religion. =)

//Kraetyz, ska nog sova
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Lägg märke till att boken heter Legender & Hemligheter. Samt att det där endast är en berättelse och alltså ingenting man ska ta som absolut fakta.

Vissa berättelser gör gällande att...
Lägg märke till berättelser, alltså ingen rå fakta.

Dessutom är det ju sjukt mycket coolare ifall Amera var en drake, förmodligen Lithvin, än en inkarnation av Daak.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Purgatory said:
Lägg märke till att boken heter Legender & Hemligheter. Samt att det där endast är en berättelse och alltså ingenting man ska ta som absolut fakta.

Vissa berättelser gör gällande att...
Lägg märke till berättelser, alltså ingen rå fakta.

Dessutom är det ju sjukt mycket coolare ifall Amera var en drake, förmodligen Lithvin, än en inkarnation av Daak.
Möjligt.
Om så är fallet lär Jargus få det jobbigt nu när Mörkret närmar sig...
För övrigt, så brukar de flesta legender ha ett korn av sanning i sig.
Förmodligen mer i Mundana, eftersom det är en legendarisk värld. ^^
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Kornet av sanning är väl i så fall att han är odödlig och att någon han pratade med under sina år på vandring är orsaken till det.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om så är fallet lär Jargus få det jobbigt nu när Mörkret närmar sig...
Hur skulle makthavaren i Mundanas största rike _inte_ får det jobbigt då? (speciellt då landet redan är på väg att gå under, gränsar till både Kirath och Damarien, har kolonier överallt, ligger enbart en bukt från Gordrion och
har en Xinu-inkarnat (troligen den mäktigaste, enligt Helmgast-indexet) på en av de högsta posterna i byråkratin. En till inkarnat i Melorion ger 3 inkarnater i landet eller i grannländer...

Dessutom är ju det ett plus och inte ett minus, äventyrsmässigt sett ^^

För övrigt, så brukar de flesta legender ha ett korn av sanning i sig.
Förmodligen mer i Mundana, eftersom det är en legendarisk värld. ^^
T.ex. att han träffade en kvinna vid namn Amera, som slöt en pakt med honom som involverade odödlighet, och sedan hade ihjäl brorsan som historien förtäljer. Vore hela legenden sann (eller åtminstone _den version som tas upp_), vore det ju inte ett "korn" av sanning. Daaks påstådda inblandning är snarare ett tecken på trons dominans i det jargiska tankesättet.

Citatet fick mig bara att tycka att drakväktarteorin passar ännu bättre. Förutom att den är coolast ^^ (Daakteorin kvalar i bästa fall in som trea)

Jag hoppas du ursäktar sågningen, men det irriterar mig när uttryckligen vaga saker tas bokstavligt :gremwhistle:
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
en liten sak till bara... någon som har tänkt på att han kanske är en drakväktare? med tanke på det som skrivs om honom i texten i L&H? väldigt intressant faktiskt, vad jag vet så kan ju en drake ta mänsklig skepnad om den vill.

Läs texten igen och fundera på det... väldig intressant :gremlaugh:
Det är bara en spekulation ifrån mig men det är fasen i mig det bästa jag kan komma på...eftersom det mesta utav det man får "veta" genom texten i L&H passar väldigt bra in på en drakväktare och vad jag vill minnas så visar sig inte Kejsaren offentligt? Vilket kan tyda på att han har fått de såkallade drakmärkena eller vad man ska kalla det. :gremlaugh:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Teorier om Jargus [Megaspoiler: Mina spelare]

Jo, det är en möjlighet, men det är nog många som kommit på den redan. I min kampanj är Jargus drakväktare åt Dimmornas Herre, till exempel.

- Ymir, gillar den, följaktligen
 
Top