Tekniker för att beskriva

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har livlig fantasi och god inre visualiseringsförmåga men jag är ganska dålig på att i ord beskriva det jag visualiserar. Lite skämtsamt är det som om jag förutsätter att spelarna ser det jag ser (i min fantasi).

Det är något jag måste anstränga mig för att få rätt, som spelledare. Lättast är det om jag ser till att ha två tre adjektiv och eventuella viktiga detaljer redo i förväg. Förutom sådant som är ledtrådar el dyl fungerar det oftast bra om jag bara lyckas aktivera spelarnas fantasi så att de fyller i luckorna själva.
Jag har samma problem, även fast jag också tror att jag har högre krav på mig som äldre än vad jag hade på mig som yngre. Jag har också kravet på mig att alltid beskriva för engagera. Några tekniker jag lagt till mig för att improvisera beskrivningar:

Bryt rutiner: beskriv en ny sak i varje ny mening - det behöver inte hänga samman utan helheten skapar sedan en stämning. Behöver inte bara vara vad jag beskriver utan jag kan även variera mig i längden på meningarna eller olika intryck och tankar.

Beskriv utifrån ett perspektiv: det kan vara personer (rollpersoner som spelledarpersoner) eller känslostämningar.

Jag har även två äldre artiklar om miljöbeskrivning och perspektivskifte:


 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,153
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Har inte så mycket att tillägga. Bra inlägg.

Själv har jag haft som ledstjärna att alltid försöka beskriva ”in-game”. Med betydelsen att beskriva utifrån vem som upplever det. Så information blir olika och olika detaljerat beroende på färdighet och person.

En del spelare har upplevt det frustrerande att ny information eller information och fakta varierar över tid. Men då missat att detta är något som en person inom världen har sagt och beskrivit.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Att beskriva saker för spelarna, och att få spelarna att beskriva det de gör på ett användbart sätt är i mina ögon en av de mest centrala delarna av rollspel. För mig är det också något jag fokuserar på. Tyvärr har jag inte fokuserat på det på ett smart och systematiskt sätt, dvs jag har inte specifikt testat att beskriva en scen i olika längder, testat olika ord och sånt för att se om nåt fungerar bättre eller sämre.

Jag gillar de postade artiklarna, och det är egentligen förvånande att inte fler diskussioner finns kring detta. Kanske man kan leta på författarforum?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
I alla fall för mig är de tillfällen det fungerar bäst att ge beskrivningar när sessionen startar och när en scen frejmas. Då har man chans att breda ut sig litet mer (och har inte hunnit bli distraherad av allt det andra ännu).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tyvärr har jag inte fokuserat på det på ett smart och systematiskt sätt, dvs jag har inte specifikt testat att beskriva en scen i olika längder, testat olika ord och sånt för att se om nåt fungerar bättre eller sämre.

Jag gillar de postade artiklarna, och det är egentligen förvånande att inte fler diskussioner finns kring detta.
Tack. Ja, det här hade jag velat diskutera mera, för som du säger är det en väsentlig del av rollspel. Hantverksklubben är ett sätt att testa på saker. Tyvärr spelleder jag inte lika ofta längre så jag har blivit rostig i mina tekniker. Att beskriva kräver ständig övning. Det är väl kanske därför det sällan diskuteras. Skriva rollspel kan alla när de känner för det, men just tekniker kräver testning under spelmötet och analysering.

Något jag tycker är intressant är att vissa rollspel har börjat ha med regler för hur man ska beskriva något - mer specifikt än "med fördel/nackdel". Att alltid börja scenen med ett klockslag, aldrig benämna rollpersoner vid namn, spela om scener och ständigt lägga till nya element att beskriva.

Att beskriva saker för spelarna, och att få spelarna att beskriva det de gör på ett användbart sätt är i mina ögon en av de mest centrala delarna av rollspel. För mig är det också något jag fokuserar på.
Vad tänker du på när du skrivr "beskriva det de gör på ett användbart sätt"?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Vad tänker du på när du skrivr "beskriva det de gör på ett användbart sätt"?
Imprecisa beskrivningar: "Jag går och berättar det för person x", "jag undersöker prylen närmare", "jag letar efter något intressant".
Kortfattade/tråkiga beskrivningar: "Jag slår", "jag undviker"
Beskrivningar som kräver att man behöver komma med flera frågor, eller som gör att det är upp till mig som spelledare att bidra med all dynamik.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Känner väl igen mig. Är verkligen skitdålig på att beskriva, och försöker ofta påminna mig själv med listor eller tabeller för att inte "tappa" viktiga saker som behöver vara med av stämningsskäl etc. Hade listor för att påminna mig om att Ravnica är befolkat av alver och minotaurer exempelvis, annars hade alla varit människor...

Satte ihop ett flödesschema för ett par år sedan som agerar som en sådan påminnelse: https://www.rollspel.nu/threads/flowchart-för-att-beskriva-scener.73876/
 
Top