Flowchart för att beskriva scener

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
Jag suger på miljöbeskrivningar. Verkligen suger. Delvis för att jag har ruttet tålamod, men också delvis för att jag inte är särskilt grafisk i hur jag tänker. Har oändlig inlevelse när saker funkar bra, men har ändå svårt att översätta den inlevelsen i ord.

Karaktärsgestaltning och den sortens saker funkar helt enkelt bättre för mig än miljöbeskrivning.

Så därför tänkte jag: ypperligt tillfälle att bli bättre!

Delar med mig av mitt första försök att göra en flowchart för scen-/miljöbeskrivning. Kommer försöka använda den själv nästa gång det spelas, vilket antagligen blir på söndag.

Feedback mottages tacksamt!


 

Attachments

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Flödesscheman!
(det är nära nirvana för en ingenjör!

Jag tycker att du är något på spåret, vill man kan man ju ha separata, kortfattade listor på adjektiv.

T.ex under punkt 2, Smells-> kort separat lista med adjektiv Exempel för lukter; jordkällare, mustigt, instängt osv) bara att ha skrivit/tittat igenom en lista med adjektiv vid tillfälle så ligger de där o spökar och kan plockas fram vid tillfälle. Fummelpodden hade ett avsnitt om att använda andra sinnen än syn lite oftare

C
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,520
Location
Göteborg
Punkt fem har jag fokuserat på den senaste tiden. Det är intressant att försöka hitta några få beskrivande ord, som fångar platsen och stämningen. Svårt men roligt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
crilloan;n348224 said:
Jag tycker att du är något på spåret, vill man kan man ju ha separata, kortfattade listor på adjektiv.
Petar lite med någon sorts blogginlägg vid sidan av, men tänkte leka med "flödesschemat" när jag spelleder i helgen för att se om det finns några uppenbara brister.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Just angående beskrivningar så har jag för mig att jag läste i någon bok ("Unframed - Art of Improvisation" tror jag) om ett sätt att skilja ut något ur mängden för att göra beskrivningen mer levande. Exempel: "Regnet föll, och alla som passerade hade paraplyer [UTOM en kvinna som höll en tidning över huvudet]". Gillar uppbyggnaden men använder man den för mycket så är det risk att det skulle anses som tjatigt.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Bilden har för dålig upplösning för att jag ska kunna se vad där står. Beror det på att jag kikar på mobilen?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,611
Location
Uppsala
APM;n348267 said:
Bilden har för dålig upplösning för att jag ska kunna se vad där står. Beror det på att jag kikar på mobilen?
Tror den exporterades i lite halvkass upplösning. Ska exportera ut en .pdf senare idag istället.

Under tiden har du den där bilden i "original" här: https://drive.google.com/open?id=1dyX4YLu-pnxUOEJCFE1ukhHMtJfZjF55.

Tar inget ansvar för wrnu:s komprimering. ;)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ju mer man övar ju bättre blir man.

Jag föreslår att du tittar på en intressant scen eller bild och spelar in dig själv samtidigt som du övar på att beskriva det du ser (och vad du tänker att man uppfattar i övrigt). Sedan lyssnar du igenom och funderar på vad du hade kunnat göra för att uppskatta resultatet ännu mer. Sedan kör du igen med en ny bild och försöker tänka på feedbacken du gav dig själv. Rince and repeat.

Sedan gör du det svårare, istället för en scen eller bild så föreställer du dig en miljö som rollpersonerna hamnar i. Ge dig 10 sekunder eller något sånt för att leva dig in i situationen och sedan försöker du förmedla det. Lyssna igenom, ge dig själv feedback och repetera.

Man kan med fördel göra det vid skogspromenader och liknande också.

Inför när man ska spela så brukar jag skriva ner nyckelord med saker som jag vill förmedla utan att säga det rakt ut. Det kan t.ex. vara "oordning", "uråldrig" och "eländig" för staden Kumasin. När jag sedan beskriver miljöer i staden så försöker jag förmedla de tre orden utan att säga dem rakt ut. När de går in på det billiga värdshuset så lägger jag till "sjömanssylta" och sedan kan jag beskriva miljöer i värdshuset genom att använda de fyra orden som ledord.

Det underlättar för mig.
 
Top