Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vicotnik said:
Problemet med detta är att den statestik som finns från tidigare varulvsspel pekar på att inläggen halveras för varje runda som går. Så tanken är god, men fungerar inte i praktiken för det kommer aldrig skrivas tillräckligt med inlägg efter första rundan.
Jag litar på att du gjort din research.
Då är frågan vad initialvärdet ska vara.
40 eller 50 x antalet deltagare?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
En idé är kanske att sätta taket anpassat efter trådad visning eller vad det heter. Typ 793 inlägg i R1.

99 inlägg x 8 sidor = 792 inlägg nummer 793 öppnar upp sida 9 och då är det ju rätt lätt att se vart det skall brytas.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Sen är det också såhär:

det finns ingen empiri som pekar på att det görs FLER inlägg i ett spel som startar med 20 deltagare än ett som startar med 12. Så att basera maxantalet inlägg på antalet deltagare är inte nödvändigtvis rätt.

800 första rundan tycker jag är bra. KK:s ifrågasättande av 400 andra rundan tycker jag man kan fundera över. Jag har kollat lite på de senaste spelen, och andra rundan ser ut att landa lite över 400 (om första rundan var upp mot 900-1000). Med tanke på att första rundan cappas vid 800 tror jag ändå det är rimligt att även cappa andra rundan lite. Så jag tycker Vicos förslag är bra, ändå. Samtidigt som det alltså ska noteras att 400 är lägre än vad andra rundor brukar klocka in på.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
En idé är kanske att sätta taket anpassat efter trådad visning eller vad det heter. Typ 793 inlägg i R1.

99 inlägg x 8 sidor = 792 inlägg nummer 793 öppnar upp sida 9 och då är det ju rätt lätt att se vart det skall brytas.
Bra idé om alla körde 99 inlägg per sida - men alla har inte ställt in så.

Du har det, jag har det och de flesta vana varulvsspelare har säkert den inställningen med.

Å andra sidan kan det vara bra att tala om för nybörjare att varulvsspel spelas bäst med 99 inlägg per sida. :gremsmile:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Sen är det också såhär:

det finns ingen empiri som pekar på att det görs FLER inlägg i ett spel som startar med 20 deltagare än ett som startar med 12. Så att basera maxantalet inlägg på antalet deltagare är inte nödvändigtvis rätt.

800 första rundan tycker jag är bra. KK:s ifrågasättande av 400 andra rundan tycker jag man kan fundera över. Jag har kollat lite på de senaste spelen, och andra rundan ser ut att landa lite över 400 (om första rundan var upp mot 900-1000). Med tanke på att första rundan cappas vid 800 tror jag ändå det är rimligt att även cappa andra rundan lite. Så jag tycker Vicos förslag är bra, ändå. Samtidigt som det alltså ska noteras att 400 är lägre än vad andra rundor brukar klocka in på.
OK, då röstar jag för Vics förslag.

Tanken är ju att systemet med begransat antal inlägg per runda ska sätta press på spelarna.
Är taket för högt blir det ingen press.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Du har det, jag har det och de flesta vana varulvsspelare har säkert den inställningen med.
Själv kör jag med 50 inlägg per sida, vilket blir enligt mig betydligt mer överskådligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
anth said:
OK, då röstar jag för Vics förslag.

Tanken är ju att systemet med begransat antal inlägg per runda ska sätta press på spelarna.
Är taket för högt blir det ingen press.
Min tanke också. Eller, det är ju ett designbeslut som Vico ska fatta. Men redan ett tak på 800 för R1 är en begränsning (R1 brukar ligga mellan 900-1000). Och ett tak på 400 under R2 är alltså också en begräsning. Hade taket varit 600 i R2 hade det inte varit en begränsning.

Dock ska det väl påpekas att ALLA första rundor inte drar iväg till 900 inlägg. Både mitt senaste spel och Paxens Familjen slutade på drygt 600 inlägg i R1. Så 800 inlägg borde inte kännas så begränsande. Jag skulle inte klaga om Vico beslutade sig för att köra R1 på 700 eller till och med 600 inlägg.

Men det är upp till Vico. Ska maxgränsen vara ett sätt att nerfa byn? I så fall kan man nog sänka initialgränsen ytterligare. Beroende på hur spelet är upplagt annars... så speldesignerns call alltså.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vimes said:
anth said:
OK, då röstar jag för Vics förslag.

Tanken är ju att systemet med begransat antal inlägg per runda ska sätta press på spelarna.
Är taket för högt blir det ingen press.
Min tanke också. Eller, det är ju ett designbeslut som Vico ska fatta. Men redan ett tak på 800 för R1 är en begränsning (R1 brukar ligga mellan 900-1000). Och ett tak på 400 under R2 är alltså också en begräsning. Hade taket varit 600 i R2 hade det inte varit en begränsning.

Dock ska det väl påpekas att ALLA första rundor inte drar iväg till 900 inlägg. Både mitt senaste spel och Paxens Familjen slutade på drygt 600 inlägg i R1. Så 800 inlägg borde inte kännas så begränsande. Jag skulle inte klaga om Vico beslutade sig för att köra R1 på 700 eller till och med 600 inlägg.

Men det är upp till Vico. Ska maxgränsen vara ett sätt att nerfa byn? I så fall kan man nog sänka initialgränsen ytterligare. Beroende på hur spelet är upplagt annars... så speldesignerns call alltså.
Jag tycker det låter roligt att begränsa lite rejält faktiskt. 600 första rundan vore spännande. Jag har f.ö fortf besvär med mina musarmar.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Recca said:
Jag tycker det låter roligt att begränsa lite rejält faktiskt. 600 första rundan vore spännande. Jag har f.ö fortf besvär med mina musarmar.
Såhär tror jag (om det inte framgick tidigare): 800 inlägg i R1 är inte en begränsning för byn. 600 inlägg kommer däremot upplevas som ett problem. Så beroende på Vicos spelupplägg i övrigt kan det ena eller det andra vara rimligast.

Sen har i princip alla spel på senare tid varit mer eller mindre viktade åt byns håll, så jag hoppas att Vico inte är rädd att buffa ulvarna/nerfa byn.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Ska fundera lite mer på vad ni har nämt och så får vi alla se hur det blir på söndag. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Förresten så ser jag jätte-fram mot att det ska vara fluff i spelet. :gremsmile:

Och däri ligger ju problemet, balans trots fluff. Det är nog den största utmaningen för Vico.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Recca said:
Förresten så ser jag jätte-fram mot att det ska vara fluff i spelet. :gremsmile:

Och däri ligger ju problemet, balans trots fluff. Det är nog den största utmaningen för Vico.
Jupp, vi får se hur det hela slutar. Det kan sluta på tre sätt: Bra, dugligt och katastrof. Så länge jag lyckas hålla mig borta från katastrof så kommer jag vara nöjd.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Vimes said:
Recca said:
800 inlägg i R1 är inte en begränsning för byn. 600 inlägg kommer däremot upplevas som ett problem. Så beroende på Vicos spelupplägg i övrigt kan det ena eller det andra vara rimligast.
Ok, så om det blir 800 i slutänden, kan vi utläsa att ulvarna är rätt mäktiga, och tvärt om. Men å andra sidan är det kanske det Vic vill att vi ska tro... osv. :gremsmile:
(värmer upp lite, bara)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Brynolf said:
Vimes said:
800 inlägg i R1 är inte en begränsning för byn. 600 inlägg kommer däremot upplevas som ett problem. Så beroende på Vicos spelupplägg i övrigt kan det ena eller det andra vara rimligast.
Ok, så om det blir 800 i slutänden, kan vi utläsa att ulvarna är rätt mäktiga, och tvärt om. Men å andra sidan är det kanske det Vic vill att vi ska tro... osv. :gremsmile:
(värmer upp lite, bara)
Fuck yes, lets start the meta analysering!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Vicotnik said:
Recca said:
Förresten så ser jag jätte-fram mot att det ska vara fluff i spelet. :gremsmile:

Och däri ligger ju problemet, balans trots fluff. Det är nog den största utmaningen för Vico.
Jupp, vi får se hur det hela slutar. Det kan sluta på tre sätt: Bra, dugligt och katastrof. Så länge jag lyckas hålla mig borta från katastrof så kommer jag vara nöjd.
Jag tror på konceptet att om man experimenterar och det blir en katastrof så gör det inget, för man har förhoppningsvist lärt sig något av det.

//Lukas som vill att Vic skapar ett ett riktigt monster av fluff till spel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vico kör på 50 inlägg per sida och om vi säger att det blir 800 inlägg som gäller handlar det om 16 sidor. Alla bör då ställa in sina inställningar på 50 inlägg per sida så att det är lätt att ha koll på hur många inlägg det är kvar.

Är vi inne på sida 16 (med 50 inlägg per sida) gäller det ju att ha full koll på hur många inlägg det är kvar innan rundan bryts. Ulvarna kan ju börja spamma ner tråden för att få ett avslut när det passar dem bra så att säga. Det tror jag är en liten ulvfördel. Äh det lär ju visa sig.

För lämplighetens skull kan ju Vico sätta 801 inlägg som tak för då är det lätt att se när rundan bryts. Alltså, när sida 17 öppnas upp är det slut.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
anth said:
Recca said:
Jag har f.ö fortf besvär med mina musarmar.
Eftersom jag är sjuk i huvudet ser jag framför mig Recca med en allvarlig neurosedynskada.
Eftersom jag har så dålig humor så tänker jag mig att Recca har armar som en mus
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
!Paxen said:
anth said:
Recca said:
Jag har f.ö fortf besvär med mina musarmar.
Eftersom jag är sjuk i huvudet ser jag framför mig Recca med en allvarlig neurosedynskada.
Eftersom jag har så dålig humor så tänker jag mig att Recca har armar som en mus
Eh.. Jag har hört den kommentaren. Jag har också fått höra betydligt grövre kommentarer när jag kläckt att jag har musarmar... :gremblush:
 
Top