Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Efter gårdagens diskutioner med Anth om varulvsspel så blev jag sugen att hålla i ett nytt spel. I nuläget är bara på projekt stadiet, men jag tänkte kolla ifall intresset finns.

Tema: Teenage Mutant Ninja Turtles

Rundor: En runda tar slut efter att en viss mängd inlägg postats i rundan. Det totala antalet poster kommer styras av antalet spelare.
Exempelvis så tar en runda slut efter att 300 inlägg har postas.
Rundan avslutas där med omedelbart och nästa runda startar strax där efter.

Röstning: kommer att ske dolt, genom att alla spelare pm'ar mig vem de väljer att lägga sin röst på.
Den spelare med flerst röster kommer att röstas ut.
Antalet röster en spelare har fått kommer att presenteras i startinlägget för nästa runda, men inte vilka som har röstat på sagd spelare.

Fluff: Mängden fluff, förmågor, information kommer bero på hur många som är intresserade av att delta i spelet.

Spelstart: Början av november, exakt start datum ej bestämt.. uppe diskution.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Cool idé Vico! :gremsmile: Kul att vi äntligen börjar experimentera med rundornas och spelets längd. Jag är intresserad!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag tror att varulvsspelssuget ska vara stort nog vid det laget, så intresse finns. Faktum är att jag antagligen skulle ha hoppat på Vimes lir om jag vetat att det hade med koder att göra. Det hade trumfat alla anledningar till att jag inte borde vara med. :gremtongue:

Sedan kan det vara en idé att motverka situationer där spelare känner sig tvingade att skriva bara för skrivandets skull för att avsluta en runda. Det lär inte vara ett problem i de första rundorna, men mot slutet är det inte ovanligt att det skrivs oproportionerligt lite.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Jag kan ju omöjligt säga nej.

Sen det här med dold röstning är ju så spännande!

Men.. Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Konrad Konvalj said:
Men.. Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
Max taket kommer bero på antalet deltagare.

Sen om ni brukar 100 inlägg per person så kommer det ju bli problematiskt att hitta ulvarna eller hur? Helt plötsligt kan man inte spamma sönder tråden samt folk med mindre tid kommer inte behöva läsa ifatt lika stora mänder.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Konrad Konvalj said:
Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
Det kommer bli en awesome lektion för oss i lärdomen att byn kanske inte alls tjänar asmycket på att vi håller låda.

(Det verkar förövrigt som om min intresseanmälan är en full frontal anmälan nu)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Men.. Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
Max taket kommer bero på antalet deltagare.

Sen om ni brukar 100 inlägg per person så kommer det ju bli problematiskt att hitta ulvarna eller hur? Helt plötsligt kan man inte spamma sönder tråden samt folk med mindre tid kommer inte behöva läsa ifatt lika stora mänder.
I like. Men risken är wall of text.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Men.. Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
Max taket kommer bero på antalet deltagare.

Sen om ni brukar 100 inlägg per person så kommer det ju bli problematiskt att hitta ulvarna eller hur? Helt plötsligt kan man inte spamma sönder tråden samt folk med mindre tid kommer inte behöva läsa ifatt lika stora mänder.
Jo ja hajar läget och vill ju egentligen skära ner på antal inlägg men när jag är uppe i varv går det inte att bromsa. Jag tycket lösningen är toppen!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Men.. Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
Max taket kommer bero på antalet deltagare.

Sen om ni brukar 100 inlägg per person så kommer det ju bli problematiskt att hitta ulvarna eller hur? Helt plötsligt kan man inte spamma sönder tråden samt folk med mindre tid kommer inte behöva läsa ifatt lika stora mänder.
Jo ja hajar läget och vill ju egentligen skära ner på antal inlägg men när jag är uppe i varv går det inte att bromsa. Jag tycket lösningen är toppen!
Eeeeller så kan vi räkna ord. När 50 000 ord är uppnådda så stannar rundan. ^^
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Om det inte finns någon tidsgräns så kommer det optimala för byn att spela oerhört långsamt. Det vill säga att alla deltagare tar god tid på sig att tänka igenom alla tidigare inlägg och sen författar ett mastodontinlägg där dom sammanfattar allt dom kommit fram till. Jag kan lätt tänka mig att det optimala för byn är att låta det går ungefär ett år IRL mellan varje omröstning (knappt ett inlägg om dagen).

Nu kommer det förstås inte att hända, eftersom det är tråkigt. Men då bryter upplägget mot Risings regel att det bästa sättet att spela på också ska vara det roligaste. Så det behövs nog en tidsgräns också i vart fall om det här ska bli spelbart.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Jag har varit fett nyfiken på det här med varulvsspel rätt länge, och tänker att vilket ypperligt tillfälle nu när det är törtels!
Sålänge nån förklarar hur allt funkar så deltar jag hemskt gärna.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:
Jag har varit fett nyfiken på det här med varulvsspel rätt länge, och tänker att vilket ypperligt tillfälle nu när det är törtels!
Sålänge nån förklarar hur allt funkar så deltar jag hemskt gärna.
Yay! Välkommen!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Recca said:
Vicotnik said:
Konrad Konvalj said:
Men.. Har du ett tak på säg 300 inlägg och båda Recca, Vimes och jag är med så får ju ingen annan skriva nått den rundan.
Max taket kommer bero på antalet deltagare.

Sen om ni brukar 100 inlägg per person så kommer det ju bli problematiskt att hitta ulvarna eller hur? Helt plötsligt kan man inte spamma sönder tråden samt folk med mindre tid kommer inte behöva läsa ifatt lika stora mänder.
I like. Men risken är wall of text.
Obervera detta vara ett exempel, jag har inte bestämt mig för hur många inlägg som kommer vara maxet och det kommer inte vara per spelare utan totalt, maxet kommer där emot bero på mängden spelare som är med.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Björn den gode said:
Om det inte finns någon tidsgräns så kommer det optimala för byn att spela oerhört långsamt. Det vill säga att alla deltagare tar god tid på sig att tänka igenom alla tidigare inlägg och sen författar ett mastodontinlägg där dom sammanfattar allt dom kommit fram till. Jag kan lätt tänka mig att det optimala för byn är att låta det går ungefär ett år IRL mellan varje omröstning (knappt ett inlägg om dagen).

Nu kommer det förstås inte att hända, eftersom det är tråkigt. Men då bryter upplägget mot Risings regel att det bästa sättet att spela på också ska vara det roligaste. Så det behövs nog en tidsgräns också i vart fall om det här ska bli spelbart.
Det är noterat och jag ska fundera på det. Återkommer lite senare med en lösning kring detta.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Alltså ett v-spel med dålt röstning låter Awesome.

men ett spel där man kommer anklagas för att slösa på inlägg om man inte skriver wall-of-text inlägg är nog inget spel jag på något sätt kommer kunna klara att spela bra.


//Lukas som förisig inte brukar vara speciellt bra men vill påstå att han skulle vara sämre i ett sådant här upplägg
 
Top