Om jag skulle beskriva mitt favoritsätt att refrejma uppenbart människolika Lovecraftmonster såsom Innsmouth-bor, tcho-tchos och svarta sjömän så vore det nog "med mer nyans".
Jag tänker att deep ones kan ha en egen, rik kultur och ett långvarigt kulturarv som på många sätt är inkompatibelt med vårt. Att många av dem vill saker som de inte kan få om de ska samexistera med oss, på samma sätt som många av oss kanske vill saker som vi inte kan få om vi ska kunna samarbeta. Utan att bli alltför marxistisk så tänker jag att materiella olikheter och motstående intressen, samt att det finns interna grupperingar som vill delvis olika saker, är mer intressant än "oooooh monster".
Jag har försökt hitta var i DG jag läste det, men jag har läst någon beskrivning av Tcho-Tchos, som då inte varit in-world utan en "objektiv världsbeskrivning"-grej, att de helt enkelt är korsningar mellan demoniska monster och människor, att de inte har själar, att deras språk inte har några ord för vänlighet eller generositet eller empati, att de är genetiskt oförmögna att känna empati eller glädje, att de allt ljuger och att även det ligger i deras biologiska natur.
Att de sedan har en story där en liten grupp tcho-tchos immigrerar till USA och startar typ rättighetsgrupper osv… men att det hela såklart bara är ljug för man kan aldrig lita på en tcho-tcho för de är alltid onda och aldrig pålitliga… Det funkar inte för mig.
Jag skulle kunna köpa, tror jag, att det finns människor med annat än människoblod i sin genetiska kod. Om det görs på ett sätt som säger att det inte liksom är omänskliga monster deras förfäder parat sig med. Och att effekterna inte är att de är typ genetiskt oförmögna till empati. Kanske kan jag köpa att de får vassa tänder för det kan vara coolt, men man måste kunna föreställa sig en Tcho-Tcho som är en schysst snubbe som man kan ta en öl med liksom.
Skulle jag refrejma Tcho-Tchos så skulle jag alltså behöva ta bort nästan allt som gör dem främmande på insidan. Och sedan göra så att det fanns Tcho-Tchos som inte alls ingick i stammen utan bara råkade vara någon random indo-europé vars förfader eller förmoder kärade ner sig i… en ghoul, eller vad det nu är de kommer från.
Kanske skulle det funka om man 1) blandade ut det så det inte bara är en "infödingsstam" som bär på det här genetiska arvet, och sedan 2) göra det negativa i arvet till något man kan brottas med? De föds som vem som helst, men med tiden finns det en "dark half" som vill förvandla dem till ett slags filosofiska zombier utan egentligt innehåll? Men att det lika gärna kan vara en arisk vit makt-advokat i Berlin eller, säg, en amerikansk president som drabbas?
Men… jag vet inte. Dels vet jag inte om det är tillräckligt mycket av en refrejm, eller om det fortfarande finns för mycket äckelrasism kvar. Och dels vet jag inte om det finns så mycket kvar att det fortfarande är meningsfullt att kalla dem Tcho-Tchos.