Tcho-tcho

Har ingen vidare koll på Lovecrafts mythos, så mitt inlägg kanske hamnar helt på tvärs med vad folk menar (rätta mig i så fall). Men angående att refrejma varelser som kanske är problematiska/stereotypa/enkelspåriga från början tycker jag att det kan vara intressant att varelserna kan verka vara just så problematiska/stereotypa/enkelspåriga från människors perspektiv, men att detta snarare handlar om missuppfattningar, och om människors fördomar och förutfattade meningar.

Gjorde på det sättet i Marius Storfots sista plundring. Där berättas det om en stam orcher som brukade anfalla det samhälle där äventyret utspelar sig. Byborna (och rollpersonerna till en början) såg attackerna som ett tecken på att orcher är precis så onda och jävliga som stereotypen säger. Gräver rollpersonerna lite djupare i detta visar det sig dock att orcherna bara attackerade när det var svåra nödår och svält, och att attackerna i första hand handlade om att stjäla mat, inte döda.

Det blir en ganska kul lek med förväntningar tycker jag.

Om jag skulle beskriva mitt favoritsätt att refrejma uppenbart människolika Lovecraftmonster såsom Innsmouth-bor, tcho-tchos och svarta sjömän så vore det nog "med mer nyans".

Jag tänker att deep ones kan ha en egen, rik kultur och ett långvarigt kulturarv som på många sätt är inkompatibelt med vårt. Att många av dem vill saker som de inte kan få om de ska samexistera med oss, på samma sätt som många av oss kanske vill saker som vi inte kan få om vi ska kunna samarbeta. Utan att bli alltför marxistisk så tänker jag att materiella olikheter och motstående intressen, samt att det finns interna grupperingar som vill delvis olika saker, är mer intressant än "oooooh monster".

Jag har försökt hitta var i DG jag läste det, men jag har läst någon beskrivning av Tcho-Tchos, som då inte varit in-world utan en "objektiv världsbeskrivning"-grej, att de helt enkelt är korsningar mellan demoniska monster och människor, att de inte har själar, att deras språk inte har några ord för vänlighet eller generositet eller empati, att de är genetiskt oförmögna att känna empati eller glädje, att de allt ljuger och att även det ligger i deras biologiska natur.

Att de sedan har en story där en liten grupp tcho-tchos immigrerar till USA och startar typ rättighetsgrupper osv… men att det hela såklart bara är ljug för man kan aldrig lita på en tcho-tcho för de är alltid onda och aldrig pålitliga… Det funkar inte för mig.

Jag skulle kunna köpa, tror jag, att det finns människor med annat än människoblod i sin genetiska kod. Om det görs på ett sätt som säger att det inte liksom är omänskliga monster deras förfäder parat sig med. Och att effekterna inte är att de är typ genetiskt oförmögna till empati. Kanske kan jag köpa att de får vassa tänder för det kan vara coolt, men man måste kunna föreställa sig en Tcho-Tcho som är en schysst snubbe som man kan ta en öl med liksom.

Skulle jag refrejma Tcho-Tchos så skulle jag alltså behöva ta bort nästan allt som gör dem främmande på insidan. Och sedan göra så att det fanns Tcho-Tchos som inte alls ingick i stammen utan bara råkade vara någon random indo-europé vars förfader eller förmoder kärade ner sig i… en ghoul, eller vad det nu är de kommer från.

Kanske skulle det funka om man 1) blandade ut det så det inte bara är en "infödingsstam" som bär på det här genetiska arvet, och sedan 2) göra det negativa i arvet till något man kan brottas med? De föds som vem som helst, men med tiden finns det en "dark half" som vill förvandla dem till ett slags filosofiska zombier utan egentligt innehåll? Men att det lika gärna kan vara en arisk vit makt-advokat i Berlin eller, säg, en amerikansk president som drabbas?

Men… jag vet inte. Dels vet jag inte om det är tillräckligt mycket av en refrejm, eller om det fortfarande finns för mycket äckelrasism kvar. Och dels vet jag inte om det finns så mycket kvar att det fortfarande är meningsfullt att kalla dem Tcho-Tchos.

Deep Ones är ju odödliga, så det måste vara en enormt viktig faktor i deras samhälle. Jag tänker mig också att de äldre har ett enormt utvecklat men omänskligt sinne för estetik - de ser andra färger än vi, och har avancerad konst och arkitektur. Det är bara att vi inte förstår dem, och antagligen inte kan förstå dem. Men det är som med Elder Things - de är folk.

Med Tcho-tchos skulle jag överväga att göra det exakt omvända mot Kranks - gör dem helt mänskliga på utsidan och ta bort ras-faktorn, men ha dem som absoluta genetiska psykopater. Någon gång kom en olycklig gen in i människans genpool utifrån, och när den manifesteras… Det känns också som produktivt för Mythos-skräck-faktorn - det krävs så här litet för att göra människor till kompletta monster, bara några molekyler fel.

Last edited:
En detalj som i vart fall jag tycker är åtminstone lite relevant i sammanhanget är att Deep Ones kommer från Lovecraft, Tcho Tchos "tillhör" väl mythoset (om man nu skall envisas med att varenda grej som någon petat in i mythoset på något sätt är en del av helheten, vilket jag inte anser att man behöver göra), men det är ju en skapelse av betydligt sämre författare än Lovecraft.
Deep Ones är ju redan mycket mer intressanta och nyanserade, och läser man Lovecraft så framstår det ju absolut att de på något sätt redan har
en egen, rik kultur och ett långvarigt kulturarv som på många sätt är inkompatibelt med vårt.

Sedan har de tyvärr mycket i rollspelssammanhangen blivit "onda fiskmonster man slåss med". I Shadow over Innsmouth tycker jag inte det är så de framställs alls.

Därför anser jag inte heller att de är
problematiska/stereotypa/enkelspåriga

Utan att de absolut kan utforskas mycket mer utifrån hur de redan presenteras i originalberättelsen, utan att behöva omtolkas som "missförstådda" (vilket jag själv tycker är ett ganska trist grepp i många fall).

Hur folk läser Shadow over Innsmouth och tolkar Deep Ones skyller jag på till stor del på Houellebecq.

Tcho Tchos tycker jag personligen är komplett ointressanta, de kan lika gärna strykas helt. Dom följer helt och hållet Derleths syn på Cthulhumyten som inte bara ofta är mer rasistisk är Lovecraft, utan dessutom missförstår precis allt med den på en så pass grundläggande nivå att det inte riktigt går att göra något med det.

Jag tycker det kan vara intressant att jämföra med fienderna i Eaters of the Dead/Den trettonde krigaren. Det pekar ju på att var man förlägger sin historia spelar stor roll – man kan ha degenererade människoätande missfoster i Norden utan att det är ett problem.

Jag tycker det kan vara intressant att jämföra med fienderna i Eaters of the Dead/Den trettonde krigaren. Det pekar ju på att var man förlägger sin historia spelar stor roll – man kan ha degenererade människoätande missfoster i Norden utan att det är ett problem.
Hur är det, utspelar sig den trettonde krigaren i Småland?

Jag funderade lite, om jag skulle vilja skriva något med Tcho Tcho (nu vill jag inte det, så det här är helt hypotetiskt, men OM...)
Då skulle varenda rollperson och slp vara bördig från Kongo eller Nigeria eller så. Och de allra flesta skulle vara vettiga människor med normala känsloliv .... Och Tcho Tcho folket skulle vara totalt dödsonda och ett väldigt problem för de totalt vettiga mörkhyade karaktärerna, de skulle fylla någon slags familje-motorsågs-masakern-kult-roll.

Dete väl den lösningen jag kommer på, på rak arm

Det pekar ju på att var man förlägger sin historia spelar stor roll – man kan ha degenererade människoätande missfoster i Norden utan att det är ett problem.
Jao, och det är väl lite samma med Deep ones.

Fiskälskande östkustamerikaner är inte så problematiskt.

Deep Ones som hemska onda monster reframeas ju redan i första berättelsen om dem, på ett mer intressant sätt än "de är snälla egentligen".

Det stora problemet med Deep Ones är att de alltför ofta hamnat i "standard rollspelsfiende-träsket", där de för ofta bara blir en slags Lovecraftiansk flavor av vättar (något t ex Ghouls också lider av). Vilket är tråkigt för att Deep Ones har en väldigt spännande kultur och som du säger inte riktigt behöver reframeas mer än att återgå till vad som finns i berättelsen. Exemplet @krank tog på min "de är snälla egentligen" var också att
markera att de "onda" elementen var kopplat mer till Dagonordern, genom att följa en familj som lämnat ordern, men där förvandlingen inte gör personen ond utan snarare omänsklig, där det "bästa slutet" är att hjälpa personen att ta till havs
.

Men Tcho-tcho är fan skitsvåra att göra något vettigt av, just för att allt är så utpekat "biologiskt" och inte bara kultur, utan något som "finns i blodet", med element som i sin tur är så tydligt byggt på gamla rasistiska nidbilder (vilket inte heller hjälps av att de är så begränsade till ett specifikt geografiskt område).

Ibland känner jag att så mycket Lovecraftena skulle må väldigt bra av att ignorera allt som inte Lovecraft själv skrev. Visst att han gjorde referenser till andras skapelser (t ex Tcho-Tcho) men att bara utgå från sådant Lovecraft själv skrev.

Jag känner att det ligger en intressant skrivutmaning i detta. Med hur små förändringar/tillägg kan man göra tcho-tcho till något vettigt i ett äventyr?

Jag känner att det ligger en intressant skrivutmaning i detta. Med hur små förändringar/tillägg kan man göra tcho-tcho till något vettigt i ett äventyr?

Jag gillar tidiga speltestet av God’s Breath där det finns en massa minoriteter och alla är människor med full agens. Sedan kommer den svarta agenten som haft fallet tidigare och är super vettig med allt annat, pekar ut en grupp som Tcho-Tchos och går ”FOLKMÖRDA DEM! Etniskt rensa ut dem!! De är inte människor!”. Och det är responsen de får från ALLA som dealat med Tcho-Tchos. Men går de efter Tcho-Tchosen på något sätt genom lagen eller myndigheterna så blir de stämda och civil rights advokaterna kommer krypande ut från alla håll för att slå ner på agenternas uppenbara rasism. Det enda sättet att lösa Tcho-Tcho situationen är att olagligt mörda hela gruppen som man stött på.

Liksom, jag förstår att de inte gjorde så i scenariot de släppte. Men det är lite kul att bara leka chicken med konceptet. JA det är super obekvämt. Var obevkäm! Det här är ett skräck spel! Må dåligt!

Det hade varit en bättre kritik om någon kom på något bättre att göra med konceptet :p

Onda infödingar som heter Tcho-Tcho tåg? Mitt hjärta blöder över att vi förlorar ett så värdefullt koncept ;)

Missförstå mig rätt. Jag älskar hat, våld och dålig stämning i mina spel.

Det jag inte älskar är game lore som rättfärdigar rasism.

Onda infödingar som heter Tcho-Tcho tåg? Mitt hjärta blöder över att vi förlorar ett så värdefullt koncept ;)

Missförstå mig rätt. Jag älskar hat, våld och dålig stämning i mina spel.

Det jag inte älskar är game lore som rättfärdigar rasism.

Jag tror vi alla är mot racismen i konceptet. Och jag förstår om man helt vill skrota det på grund av den. Men jag tycker att scenariot jag tog upp är ett intressant sätt att göra det på om du ändå ska använda Tcho-Tchos.

Back