Det är därför jag alltid förespråkar en läsning av
Stealing Cthulhu, då den handlar om
just detta.
Gå tillbaka till Lovecraft, läs vad han
faktiskt skrev, inte filtrerat genom sammanfattningar, andra författares klåfingriga omskrivningar, rollspelslore, statblocks, adaptioner, tolkningar och scenarion. Läs
Lovecraft och se vad man hittar där, för i 9 fall av 10 så är det betydligt mer intressant, tankeväckande, inspirerande och sannolikt också väldigt annorlunda från det som har kommit att bli "Cthulhumyten" i någon sorts generella termer.
Deep Ones exempelvis, dom är hemska, dom kan vara farliga, de kanske väldigt ofta inte vill bra saker, men de är betydligt mycket djupare (höhöhö) än det "fiskmonster"-träsk de hamnat i. Det är en hel aliencivilisation som lever i havsdjupet och under lång tid etablerar symbiotiska relationer med människor, det finns
så mycket i det att hämta bortom deras roll som "rollspelsfiende". Läser man Lovecrafts berättelser så gäller samma sak för hur mycket som helst inom mythoset.
Inte Tcho-Tchos dock, det går kanske att förvandla det till något intressant om man verkligen känner att man måste. Men nästan alla intressanta idéer tror jag är lättare att hantera om man helt enkelt bara börjar på ny kula och skapar något nytt från grunden.