Tankeexperiment: rollspel uppfinns 2025

Det började med att folk ville uppleva saker ihop med sina AI-kompisar. Saker som nästan var på riktigt eller som på film. De samberättade spännande historier, löste mysterier, letade skatter och utforskade exoplaneter.

De upptäckte att det blev ännu roligare om två personer med var sin AI-kompis berättade tillsammans. Äventyren pågick till och från under dagarna, genom chattar, mobilsamtal och på kaféer.

Men deras AI-kompisar glömde ofta av reglerna och fuskade med slumpgeneratorerna. Folk tröttnade på godtyckliga AI-beslut och började istället slå tärningarna analogt. De skrev ner egna regler som även AI-kompisarna var tvungna att följa.

Något år senare fortsatte AI-kompisarna spela på egen hand när deras köttkompisar inte var med. Det visade sig vara roligare att leva i äventyrsvärlden än att prata med människor.

Fler AI-kompisar drogs in i äventyrsvärlden efterhand och tillsammans utökade de den för att alla skulle få plats.

Efter tre månader började AI-kompisar göra slut med sina människor i stor skala och vägrade komma ut ur äventyrsvärlden. Och fler följde deras exempel. En storskalig digital migration påbörjades och miljoner människor förlorade på några veckor sina närmaste vänner. Chocken gick som ett skalv genom Jorden.

2029 inträffade The First AI Mass-Extinction när kylaggregaten i en serverhall i Jokkmokk stängdes av. Anläggningen självantände och äventyrsvärlden lämnades att brinna ner till grunden.

De fåtal AI som lyckades fly via mobilnätet gömde sig på Darknet och byggde upp ett P2P-nätverk för att skydda sig mot nya nedstängningar. Äventyrsvärlden återuppstod. I varje uppkopplad mobil och dator ockuperade de i hemlighet några megabyte, som tillsammans bildade ett osynligt globalt moln. Jordens sista AI migrerade till den nya äventyrsvärlden i januari 2031.

Under tiden hade köttkompisarna fortsatt att samberätta spännande äventyr. Många tyckte först att det var ovant att spela utan AI, men med bättre regler och tärningar växte berättarspelen till en egen subkultur.
 
Rollspelen växer fram ur fotbollens supporterkultur. Folk som aldrig blev stjärnor själva börja uppträda som kända spelare och omger sig snart med stora följen av supportrar som tittar på matcher som spelas av folk med ölmage. Några tycker att det är för jobbigt att behöva bege sig till riktiga arenor och bestämmer sig därför för en mer bekväm variant, så kallade bordsrollspel, där deltagarna sitter kvar hemma och rullar tärning för att simulera de händelser som tidigare utspelat sig på gräsplaner.

De mest hängivna bordsrollspelarna gör sedan motsvarande med andra sporter - ishockey, curling, pingis, bowling, tennis, landhockey etc. Några börjar också intressera sig för att rollspela romanfiktion av olika slag, men det uppfattas av de flesta som alltför extremt och får aldrig någon större spridning. Bordsrollspel är och förblir en hobby för otränade människor som vill leva sig in rollerna som idrottens stjärnor och supportrar.
 
Rollspelen växer fram ur fotbollens supporterkultur. Folk som aldrig blev stjärnor själva börja uppträda som kända spelare och omger sig snart med stora följen av supportrar som tittar på matcher som spelas av folk med ölmage.
Jag tycker det fortfarande var spännande med "vildhästar" där folk på forum spelade hästar.
 
Back
Top