Nekromanti wh någon?

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Det gjorde jag inte heller, men det verkar som att Krank och Björn fått fram svaret - det är ett slags forumrollspel där man spelar vildhästar.

Fast det kan förstås en missuppfattning? :gremwhistle:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rising informerar om ungdomskultur:

Alltså, det här är oerhört häftigt. Varje gång vi pratar om rollspelshobbyns framtid så förbiser vi liksom fullständigt de innovationer och den utveckling som faktiskt redan sker och är på gång. Den nya generationen rollspelare hittar på sätt att spela rollspel som radikalt skiljer sig åt från vad vi gamla mökar inbillar oss att ungdomar skulle föredra eller vara intresserade av.

weddigreen.jinity.com kan man exempelvis läsa följande konceptbeskrivning:

Som ni ser på många olika rs-sidor får man välja med att vara en häst uppbyggt på färgen. t.ex. svarta hästar är bloodtears och vita är místico. Jag har gjort det annurluna då alla hästar får vara raser, ha vilken färg de vill och vilken personlighet de vill, men de måste tillhöra ett speciellt område, där de ingår i en speciell 'flock'.

Om ni tänker på verkligheten så brukar ju mustanger gå vilt. Vi säger att det finns två flocker, en som ligger i Dailward valley och en flock uppe bland Saint Marine mountains. Då kan cowboysarna kalla dessa hästar för ex. Dailward valley hästen, eller liknande. Det kan vara komplicerat för de nya, men man vänjer sig snabbare än tänkt. Studera också gärna kartan, det hjälper! Då kan ni också märka att ex. Slay forest hästarna är agressivare och ofta svarta hästar, då de lever på ett kargt och ojämnt område.


Hur djävla häftigt är inte det? En fucking Bloodtear från Slay Forest, baby! - det måste ju vara Vildhäst-motsvarigheten till Mutant Chronicles-axelskydd.

Och typ tittar man på vanliga inlägg på amerikanska hästrollspel så ser man inlägg i stil med "Holly knocked on the cave and felt it was wood she as about to catch the egges of it when she herd hooves and the men came up to her. Holly turned around and said " Well but they replied that they had not found him but had caught another horse. " Camp here tonight and the next and all the nights till I tell u to come back understand and Holly took the wild horse and rode back to the ranch", vilket i princip är hur jag inbillar mig att det kan låta även på de svenska motsvarigheterna (Även om det förmodligen är intressantare när inläggen skrivs av personer som gestaltar faktiska djur och inte deras ryttare).

Now, jag tänker go out on a limb here och göra en kvalificerad gisssning om att Vildhäst-rollspel (och andra varianter, såsom det Vargflockar-rollspel som håller på att startas här) egentligen först och främst är fokuserat på tämligen oskyldiga sexuella fantasilekar, och att ungarna som spelar dem väljer att låtsas vara djur för att därigenom skaffa sig litet trygg distans till ämnet. (Och för att - som en annan sida så pedagogiskt påpekar - för att sådana djur inte är monogama och att detta är något man bör anamma i ens rollgestaltande)

På Weddiggreen kan man exempelvis läsa:

Ledarhingsten har all sin kontroll att kunna betäcka vilken han vill, även om han älskar med ledarstoet eller någon/några andra (mer info om det på Ledare).

Stona har då den heliga viljan att kunna säga ifrån eller acceptera det. Om hon blir våldbetäckt, som får hände eftersom det händer i verkligheten, får hon bestämma om hon blir dräktig eller inte. Samma vid vanlig betäckning, men oftast blir de det.

Kom ihåg, ditt sto kan inte vara ensam player och brunstig livet ut! ^^

+ Alla hingstar som betäcker och ston som blir betäckta, får högre rang.


Och ja, olika aktiviteter medför olika rangpoäng (man får lite poäng av att föda ett föl, vinna en strid, bli framröstad som alfahane, (och tröstpoäng av att förlora en strid eller av att ha blivit våldbetäckt)) med en tillhörande highscorelista där man kan se hur mycket poäng var och en av deltagarna har.

---

Now; skall man vara rättvis så skall man förstås peka på att det inte bara är orgier och rena rama gängsex-aphuset på de här forumen (åtminstone inte de publika, som jag har läst (jag är inte riktigt en sån snuskhummer att jag vågar possa som fjortonåring och regga mig som den brunstigaste våldtäcktshingsten (S)lay forest någonsin skådat)) utan även en hel del drama, spänning och vardagliga små lekfulla och skvallriga bestyr. Så jag tycker inte att föräldrarna här på forumet har anledning att börja förbjuda sina barn från att använda internet, eller sätta igång att skriva indignerade insändare till kvällstidningarna. Det är en kul och småflörtig umgängesform, helt enkelt.

(Och jag menar ju (som bekant) att det här är skådeplatsen för rollspelshobbyns framtid, men det verkar ju bara vara jag som inser den fulla potentialen för den här rollspelsformen)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,589
Location
Rissne
Re: Rising informerar om ungdomskultur:

Rising said:
det verkar ju bara vara jag som inser den fulla potentialen för den här rollspelsformen)
Bah! Jag har pratat om det flera gånger och hållit med dig, men det verkar hr.Visionär bekvämt glömma bort varje gång den här diskussionen dyker upp.

Jag har till och med försökt diskutera hur man skapar rollspelsprodukter för de här målgrupperna, i den mån det nu går. Den som lyckas göra Vildhästar säljande kommer att bli min idol forever.
 

Mimaa

Veteran
Joined
10 Apr 2010
Messages
2
Re: Rising informerar om ungdomskultur:

Haha, herregud x) Jag var typ .. tretton, när jag startade Weddigreen på jinity. :gremsmile:

Är fortfarande lite osäker hur jag ska göra med sidorna. Har ju gjort en ny version av den; weddigreen.acornrack.com - som är sååå mycket snyggare och bättre med funktioner etc. Enda nackdelen är att bara ett visst antal får gå med. :)

Nu när jag tänker efter,
man kanske borde återstarta gamla weddigreen? Slipa till den lite, fixa nya bilder, ändra texter och sånt. Eller vet ni en bra 'rollspelssido-startbas-hemsida'? xD där man kan ha oändligt antal medlemmar. :3

Frågar er när ni ändå var inne på tråden. ^-^


kraaam.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rising informerar om ungdomskultur:

Wow! Jättekul att du hittade hit, Mimaa.

Jag är alltså jättefascinerad över den här nya forumsrollspelskulturen, och om du läser detta så skulle jag vara enormt tacksam om du kunde svara på några frågor:

Först - varför vildhästar egentligen? Eller djur överhuvudtaget? Det känns i mina ögon som väldigt svårspelat och konstigt, i jämförelse med att exempelvis låtsas vara elever på Hogwarts, Twilight-vampyrer, Narutos ninjakompisar eller dylikt. Och det finns ju väldigt *många* sådana här djurrollspelssidor, så jag gissar att ni alla tagit inspiration från mer eller mindre en och samma källa. Hur kom du i kontakt med djurrollspel?

På Weddigreen fick jag intrycket att ni var ganska många spelare; hur kommer ni egentligen i kontakt med varandra? Jag antar att ni inte känner varandra i verkligheten, så hur gjorde du egentligen för att samla tillräckligt många spelare för att få bollen i rullning? Var ni webbkompisar tidigare, hade ni rollspelat på något gemensamt rollspelsforum, eller hur gick det till, egentligen?

Och; tyckte du att jag var någorlunda rättvis i min bedömning om att sådant här rollspel till väldigt stor del kretsar kring småflörtande och sexuella lekar? Eller, det kanske känns skumt att svara på, förresten? Nå, alltså, bara för att sätta den frågan i rätt perspektiv: Jag har rollspelat en hel del över forum och MSN, och då även givetvis sexrollat en del - och även om vanliga männsikor kanske skulle tycka att sånt borde vara väldigt hysch-hysch och konstigt att prata om, så beror nog det på att de förväxlar sådana former av rollspel med - vad vet jag - hardcore cybersexande eller något. Vi som gjort det vet ju däremot att det inte är en så himla big deal, egentligen. Det är en sorts historieberättande, helt enkelt, precis som allt annat, och inte mycket konstigare än att läsa helt vanliga romantiska böcker. Och man måste ju vara en omogen, töntig bebis om man skulle tycka att det vore pinsamt att tala om. Men alltså; om jag förstått det rätt så rollar ni i grupp på stora forum - har ni inte privata avdelningar när man vill rolla på tu man hand lite mer ostört? Eller är spelet betydligt mer oskydligt än vad jag tror och gjort gällande i mitt förra inlägg?

---

Jättekul att du hittat hit, iaf. Själv har jag dålig koll på vilken websidestjänst som skulle passa sig bäst för rollande med de krav du ställt upp, men det är möjligt att någon annan kommer med tips och råd.
 

Mimaa

Veteran
Joined
10 Apr 2010
Messages
2
Re: Rising informerar om ungdomskultur:

Tacktack! :gremlaugh: Ja, ren tur faktiskt. :) ville se vad som hände när jag sökte "weddigreen" på google, och då kom denna tråden upp. ^^

Den frågan är väldigt lätt att svara på. Om du tänker dig på vad du är, och vad du aldrig kan bli. Jag tror man tar sig in till detta för att allt det står så nära ens hjärta. Svårt att förklara x) Men om vi säger såhär; Jag har älskat djur och hästar ända sen jag var liten, även fantasy och sånt som du nämnde, och alltid varit aktiv med att få veta mer. När jag började rolla var det lite mysko, det var mest en lockandes testgrej jag såg andra göra, och vips var jag fast. Man kommer in i en helt annan värld, där man kan motsvara och kontrollera en levande varelses personlighet, historia, utseende osv. Allt det som inte går, funkar med bara några ord. Jag ser ingen skillnad på att spela djur och på att spela fantasyvarelser - det är det som är så svårt att förklara. :gremsmile: Jag har liksom haft lika många drömmar om att vara häst och kunnat prata osv. som att vara drakryttare xD

För mig var det enkelt. :gremsmile: Hört talas om stallet.se, sveriges största hästhemsida? ^^ Jag var medlem där tillsammans med tusentals andra djurälskare. Sen kom funktionen rolla in, och fler och fler började med detta farligt läckra spel. Först och främst var det hästrollspel, sen vildhäst, sen fantasy osv. Jag har rollat där i snart nio år och blev väldigt populär ett tag genom att skriva 's.s längsta rollspels inlägg'. tog då chansen att starta en helt unik hemsida, och genom att reklamera på s.s följde många med. ^-^ vi spreds genom vännerna på msn och andra hemsidor och det gick inte långt tid tills vi var väldigt många. :gremsmile:

Jag ska vara ärlig, och JA, det gör det. x) Visserligen är jag inte alls lika hetsig av mig som jag var när jag var yngre, men jag kan erkänna. :gremlaugh: Det var ju också då man växte mycket, allt det här var nytt. Det handlar mycket om spel, och att testa sig fram. Kan man skapa ett band mellan två hästar, går det verkligen? Hur funkar det hela, för detta är något nytt och man vet inte. Man tog titeln som antingen boss eller svagis, och tro det eller ej, man tog steg fram som inte var verklighet. Det kunde inte vara, det skulle aldrig kunna vara, och det var det som var så häftigt. Visst handlar det inte bara om allt det här med love and relationship. Jag spelade mycket mer boss över flocken, dvs. slåss hela tiden och vakta stona. xD Det speglade mycket över kraven och allt jag ville i verkligheten. Att bestämma och ta mina egna beslut.
Ja, det handlar mycket om drömmar och overklighet. Man utnyttjar rollandet för att komma över verkligheten - kan man säga så? :gremsmile: Jag har varit väldigt stark i mig själv med detta, rollandet har liksom hjälpt en på vägen.
Ooch ska jag vara ärlig är jag inte såhär jätte privat av mig. Visst har jag varit med om privata roll som man låser osv, men tycker det är roligare när det är många och man har mångas olika åsikter. När man kan vara bitchig mot den ene, respektlös till den andre, retsam mot den tredje och snäll mot den fjärde. Vad händer? Vad blir konsekvenserna och vad kan jag göra sen? Nej, jag är nog inte den typen som rollar privat, tyvärr. x)
Kan redan nu ta upp det då; Att ha allt förbestämt eller att bara rolla på. Rollar du två är det oftast redan förbestämt, liksom om det är hona/hane, kille/tjej, you get it. :gremsmile: Ska jag vara ärlig tycker jag sånt är tråkigt, men det är heelt upp till en själv. Det handlar ju om hur man tycker själv. Är man den som faller direkt, visst. x) Är man den som vill ha lite mer spänning, go for it. (;

Du får ursäkta mina komplicerade svar. xD Rollandet är så stort och det har funnits så mycket åsikter och tankar om det - att det nästan är svårt att få en sammanhängning över just detta.

Och det är lungt. :gremwink: Jag letar vidare. ^^
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rising informerar om ungdomskultur:

Det var ett tag sedan du skrev det här svaret, men jag ville bara passa på att säga att det var ett fantastiskt uttömmande svar, och mycket lärorikt. Jag hade verkligen ingen aning om stallet.se och var mycket nyfiken på hur den här rollspelskulturen egentligen fungerade och hur folk hittade till den.

Jättestort tack för att du rätade ut många av de frågetecken jag hade. Och nu är jag skitsugen på att spela vildhästarrollspel :^)
 
Top