Nekromanti Tankar kring Varulvskalendariet

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nu har vi haft kalendariet i några månader och jag skulle vilja veta hur ni tycker att det funkar. Kan vi göra det på nåt bättre sätt?

Jag tycker att det har varit på tok för mycket poster, så det gör det väldigt svårt att på ett överskådligt sätt se vilka spel som står på tur.

En idé är att endast konstruktörerna gör inlägg. Anmälan sköts via PM till konstruktören som i sin tur uppdaterar spelstartsinlägget med anmälningar. När det inte går att uppdatera spelstartsinlägget längre, är det ok att göra en ny post.

Jag skulle vilja att kalendariet såg ut så här i trådad visning:
--------------------

[Varulvskalendarium] Regler för tråden.

---[Familjen] Starttid, sluttid (viktigt), sista anmälningsdag, antal spelare, anmälda spelare m.m.

---[666] Starttid, sluttid (viktigt), sista anmälningsdag, antal spelare, anmälda spelare m.m.
------[Re: 666] Uppdaterat starttiden, bla bla bla

---[Varulv 1888] Starttid, slutdatum (viktigt) sista anmälningsdag, antal spelare, anmälda spelare m.m.

--------------------

Om något verkar oklart (t ex när ett spel drar igång) så skicka ett PM till konstruktören och fråga. Vill ni ha öppen input på era spel så gör en egen tråd i Rollspelsforum också, men glöm inte att posta starten i kalendariet så att andra konstruktörer och spelare ser vilka spel som kommer starta.

Hur låter det här? Andra idéer? Hur tycker ni att Varulvskalendariet fungerar? Har nån nåt bra förslag på ett kalendarium som utnyttjar platt visning?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Personligen tycker jag inte att Kalendariet fungerar särskillt bra. Detta i och med att jag läser i platvy och inte i trådadvy.

Möjligtvis skulle man kunna använda sig av det för att låta de som håller spel prata ihop sig när spelen ska köras, men annars hålla allt som är relevant till det enskillda spelet i separata trådar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Mukwa said:
Hur låter det här? Andra idéer? Hur tycker ni att Varulvskalendariet fungerar? Har nån nåt bra förslag på ett kalendarium som utnyttjar platt visning?
Urk och ush, vilken varulvsspelare av rang kör trådat?

Nä, jag tycker det är roligt att vi har en tråd där vi kan diskutera och planera kring spelen. Vad är bra, vem kör nästa spel etc. Men när det drar ihop sig för ett nytt spel, kör för fan en ny tråd för det. Särskilt nykomlingar till varulvsspelen stängs ute om vi ska hålla på och husera i nån egen lite kryptisk tråd.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Urk och ush, vilken varulvsspelare av rang kör trådat?
Ja, men det är precis det här jag menar! Varulvskalendariet som det är designat nu förutsätter trådad visning, och det är ju inte så jäkla smart eftersom vi inte använder trådad visning.

Men när det drar ihop sig för ett nytt spel, kör för fan en ny tråd för det. Särskilt nykomlingar till varulvsspelen stängs ute om vi ska hålla på och husera i nån egen lite kryptisk tråd.
Ja, men det finns väl inget som säger att vi inte kan ha en översiktstråd för vilka spel som står på tur? Vi kan ju ha både och. Kalendariet var till för att vi skulle hålla ordning på vilka spel som stod på tur, men sen tog jag av nån anledning med att det gick att anmäla sig till spelen i samma tråd. Det var inte så lyckat imo.

Jag ser gärna att det kommer ut en ny tråd för varje nytt spel, men innan nån gör det så är det bra om konstruktören kollar schemat först. Och detta schema, menar jag, skulle då vara Varulvskalendarium 2.0
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Jag stödjer idén om två separata trådar.

1. Kommande varulvsspel, här annonserar de hugade spelledarna efter spelare till sina fantastiska varulvsspelskreationer.

2. Diskussion, planering: "Om jag kör mitt då, kommer det krocka med något annat?", diskussion om upplägg: "Är 21.00 en bra sluttid för rundorna?", trash talk: "Alla som inte röstar på xyas är sumprunkare!"
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Förslag 2

[Varulvskalendarium 2.0] Regler för tråden
--- [Familjen] Starttid och sluttid
--- [666] Starttid och sluttid
------ [Re: 666] Uppdaterad starttid
--- [Varulv 1888] Starttid och sluttid
---------------
Efter att konstruktören har stämt av med och postat i kalendariet gör hen en egen tråd för sitt spel där anmälningar och whatnot tas upp. På så sätt tydliggörs spelen för nya spelare och vi har fortfarande ett schema för kommande spel (som dessutom är rent och städat). Om nån undrar något över starttider/sluttider whatnot så yrkar jag fortfarande på att PM skickas till konstruktören eller att det tas i den separata speltråden för att inte söla ned kalendariet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag stödjer idén om två separata trådar.

1. Kommande varulvsspel, här annonserar de hugade spelledarna efter spelare till sina fantastiska varulvsspelskreationer.

2. Diskussion, planering: "Om jag kör mitt då, kommer det krocka med något annat?", diskussion om upplägg: "Är 21.00 en bra sluttid för rundorna?", trash talk: "Alla som inte röstar på xyas är sumprunkare!"
Det här skulle bli 3 trådar med min modell.
1. Kalender för att hålla koll på ordningen
2. Separat tråd för varje spel
3. Tråd om upplägg och sumprunkande
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Felet jag gjorde med den förra tråden tror jag var att anmälningarna sköttes i samma tråd. Det rann iväg nåt fruktansvärt och blev skitjobbigt att hålla koll på spelstartsposterna (framförallt i platt visning).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Jag stödjer idén om två separata trådar.

1. Kommande varulvsspel, här annonserar de hugade spelledarna efter spelare till sina fantastiska varulvsspelskreationer.

2. Diskussion, planering: "Om jag kör mitt då, kommer det krocka med något annat?", diskussion om upplägg: "Är 21.00 en bra sluttid för rundorna?", trash talk: "Alla som inte röstar på xyas är sumprunkare!"
Två separata trådar är skit bra. (Eller typ 3)

Tråd 1: Vilka spel är på gång? Vem är på gång att arrangera vad? --> (Tråd 2) När det väl är fastställt med datum och skit skapas en ny tråd och i den avhandlas just det varulvsspelet.

Tråd 3: En massa bös-snack mellan omgångarna är trevligt och det ser jag som en feature. Diskussioner om hur saker och ting har funkat och om xyas har sumpat runk.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
Det här skulle bli 3 trådar med min modell.
1. Kalender för att hålla koll på ordningen
2. Separat tråd för varje spel
3. Tråd om upplägg och sumprunkande
Du ser. Snabbare än mig men samma tanke.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Vic said:
Personligen tycker jag inte att Kalendariet fungerar särskillt bra. Detta i och med att jag läser i platvy och inte i trådadvy.
Därav detta :gremsmile:
Mukwa said:
Har nån nåt bra förslag på ett kalendarium som utnyttjar platt visning?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vicotnik said:
Personligen tycker jag inte att Kalendariet fungerar särskillt bra. Detta i och med att jag läser i platvy och inte i trådadvy.

Möjligtvis skulle man kunna använda sig av det för att låta de som håller spel prata ihop sig när spelen ska köras, men annars hålla allt som är relevant till det enskillda spelet i separata trådar.
Jag håller med. Tycker det är jättesvårt att se vad som händer i varulvskalendariet. Så jag får välla starta en ny tråd då och kalla den varulv 666 anmälning och information, eller nåt sånt trist.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Men varför inte bara ha en allmän diskussionstråd om varulvsspelandet och starttider och sånt och sedan skapa en ny tråd per fastställt spel. Det går väl att sätta startdatum i trådnamnet så blir det väldigt lättöverskådligt. Sen skiljs det ju åt från själva spelandet efter som de trådarna heter "[...] Runda X".
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag håller med. Tycker det är jättesvårt att se vad som händer i varulvskalendariet. Så jag får välla starta en ny tråd då och kalla den varulv 666 anmälning och information, eller nåt sånt trist.
Men varför inte bara ha en allmän diskussionstråd om varulvsspelandet och starttider och sånt och sedan skapa en ny tråd per fastställt spel.
Därför att det skulle bli lika jobbigt att hålla koll på vilka spel som är på gång i en sån tråd som det är i det nuvarande kalendariet. Att skapa en ny tråd för varje fastställt spel tycker jag visserligen att vi ska göra. Kalendariet var ju från början till för att hålla koll på vilka som startade spel, när och i vilken ordning så att spelen inte krockade, och för att göra nåt slags rättvist schema så att alla gavs möjlighet att hålla i ett spel. Att diskutera upplägg, fluff eller inte fluff, huruvida vi ska rösta ut Xyas eller inte osv borde inte förekomma i schemat, för då blir den tråden lika oläslig som den vi har nu. Ordningen på spelen har liksom försvunnit och flera konstruktörer som står på tur har hoppats över (sen vet jag inte om det beror på om de faktiskt har velat vänta, eller om andra har varit lite för snabba att annonsera sina spel).

Det går väl att sätta startdatum i trådnamnet så blir det väldigt lättöverskådligt. Sen skiljs det ju åt från själva spelandet efter som de trådarna heter "[...] Runda X".
Jo, de färdiga spelen och rundorna funkar ju perfekt. Det är överblicken av alla spel och ordningen av dem som inte blir tydlig. Vi har ju annonserade spel som nästan fyller ett helt år i Kalendariet. Därför vore det trevligt med en clean tråd som bara visar fastställda spel och information om dem.

----------

Ett annat smidigt förslag är att alla som vill starta ett varulvsspel startar en ny tråd i Forumrollspel och sedan gör ett inlägg i tråden Varulvskalendarium när datum är fastställt (förslagsvis med en länk till den separata speltråden). Då kan alla spelkonstruktörer och spelare diskutera och spamma ned den separata speltråden för att få till ett passande datum innan konstruktören gör ett inlägg i kalendariet. Jag tror att det blir ofantligt mycket tydligare om kalendariet hålls så rent och städat som möjligt. Trådar om huruvida vi ska ha en, två eller tre rundor per vecka osv kan vi ha en separat tråd om, men det känns nästan lättare om vi startar nya sådana trådar än att ha en endaste permanent "tyck till"-tråd. En permanent "Mellan spelet"-tråd skulle vi dock kunna klistra, eftersom vi tycks vara experter på att bomba ned trådar med dravel och roliga kommentarer.

Jag ser alltså helst Varulvskalendariet som en promotiontråd och som ett verktyg för att hålla koll på vilka spel som är på gång, inte som en gigantisk anmälningstråd med snacka-skit-funktion.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mukwa said:
Vi har ju annonserade spel som nästan fyller ett helt år i Kalendariet. Därför vore det trevligt med en clean tråd som bara visar fastställda spel och information om dem.
>.<' Det har jag helt missat. Om jag har trampat någon på tårna så plockar jag bort mig ur listan och kör mitt spel när det inte är ivägen för nån annans.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
>.<' Det har jag helt missat. Om jag har trampat någon på tårna så plockar jag bort mig ur listan och kör mitt spel när det inte är ivägen för nån annans.
Nä, ett år vet jag inte, men det är många 'semi-annonserade' spel i Varulvskalendarium. Tror dock inte att nåt av dem förutom Familjen och nu 666 har datum, så du är nog good to go. Det här är dock ett praktexempel på att kalendariet suger som det är nu.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mukwa said:
>.<' Det har jag helt missat. Om jag har trampat någon på tårna så plockar jag bort mig ur listan och kör mitt spel när det inte är ivägen för nån annans.
Nä, ett år vet jag inte, men det är många 'semi-annonserade' spel i Varulvskalendarium. Tror dock inte att nåt av dem förutom Familjen och nu 666 har datum, så du är nog good to go. Det här är dock ett praktexempel på att kalendariet suger som det är nu.
Kalendariet är ju skitbra. Nu vet man ju att Familjen kommer att bli av och Recca har laxat upp Varulv 666. Båda dessa har satt sina datum för spelstart så kalendariet fyller ju sin funktion.

Varulv 1888 har jag inte satt något datum på, men det kommer ju att bli av någon gång här i framtiden. Dyker det upp ännu en arrangör, typ Dr.Snuggles Jerusalem som vill dra igång sitt Spandex-ulv 2323 så är ju det toppen. Doktorn kanske till och med sätter ett datum och då läser ju jag det i tråden och skjuter på Varulv 1888 ännu ett tag tills jag ser en lucka.

Kalendariet är bra tycker då ja.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jo, men det kan bli tydligare och mer lättöverskådligt. Anmälningarna kan vi t ex förlägga till en separat speltråd och diskussionerna/spammandet kan vi ha nån annanstans.

Om du t ex vill ha koll på att Lu-Kaazh har annonserat ett varulvsspel för längesen måste du nu gå igenom en väldans massa poster till ingen nytta. Eller om du tror att du kommit på att Mupparna skulle bli ett väldigt bra tema på ett varulvsspel, så hittar du det typ inte längre. T o m i trådad visning är det svårt, även om det är så det är tänkt att det ska användas (vilket förstås är ett tankefel då ingen varulvsspelare använder trådad visning).
 
Top