CapnZapp;n346272 said:Har nu sett första avsnittet. Tungt
Mycket speciell känsla se ett litet amerikanskt samhälle där av någon anledning radion överallt skvalar Rumba i Engelska Parken![]()
CapnZapp;n346506 said:Snacka om bra reklam för rollspelet...
Min erfarenhet före jag började titta var "hade tittat på Stålenhags bilder". Inte kollat i hans konstböcker, eller rollspelet, eller ev intervjuer osv. Hade således ingen riktig koll på vad som förväntades hända.
Nu mycket nyfiken på hur mycket av manus som kommer från Stålenhag och hur mycket som kommer från Halpern (showrunnern). Läste nånstans Halpern visste det fanns ett rollspel utan att ha någon info om det.
Trots detta känns ju teveserien som klockrent inspelade "mysterier" från rollspelet. Alltså; man får känslan av att teveserien slaviskt följer de temata som rollspelet listar upp (även om detaljer i settingen ju är tweakade). Då drar man ju lätt slutsatsen att detta måste härledas till Simon Stålenhag själv - Fria Ligan och Amazon kan ju knappast ha kommit till samma resultat oberoende av varandra.
Nässe;n346510 said:Eller så har hon tittat i spelet men säger att hon inte gjort det ...![]()
Rymdskeppet;n346511 said:Eller så har alla tittat på Stranger Things...![]()
Nässe;n346510 said:Eller så har hon tittat i spelet men säger att hon inte gjort det ...![]()
Minimoni;n346515 said:Fast “Tales from the loop” är ändock rätt olikt ”Stranger Things” på så många sätt. Jag gillar dem båda men tycker inte att de är speciellt lika även om de självklart har en del gemensamma nämnare. ”Tales from the loop” är dock för mig helt unik som tv/film-underhållning vilket ”Stranger Things” trots sin kvalitet, inte lyckades vara.
Rymdskeppet;n346521 said:Haha, jag har inte sett serien jag menar snarare att "barn som löser mysterier på åttiotale-grejent" kunde varit hämtad därifrån både i serien och rollspelet.
Monokel;n346522 said:Fast rollspelet (och Stålenhags böcker, för den delen) skrevs väl till största delen innan Stranger things kom?
Rymdskeppet;n346523 said:Juuuuste, det visste jag ju innerst inne, jag har ju hört Nils Hintze prata om det i intervjuer. I så fall är det väl snarast så att Stranger Things och Ur varselklotet rollspelet har samma inspirationskällor. Typ Goonies och E.T.
Jag måste se till att kolla på serien bara, den ser väldigt lovande ut.
Svenskars engelskkunskaper var inte alls lika utvecklade när film och teve först kom.Minimoni;n346532 said:det var tydligen kutym att ”översätta” eller helt enkelt byta namn på titlar på engelska till ett namn på svenska
CapnZapp;n346538 said:Svenskars engelskkunskaper var inte alls lika utvecklade när film och teve först kom.
Rymdskeppet;n346523 said:Juuuuste, det visste jag ju innerst inne, jag har ju hört Nils Hintze prata om det i intervjuer. I så fall är det väl snarast så att Stranger Things och Ur varselklotet rollspelet har samma inspirationskällor. Typ Goonies och E.T.
Jag måste se till att kolla på serien bara, den ser väldigt lovande ut.