Tales from the Loop

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Någon som tittat ännu? (på Amazon's teveserie alltså)

Bra? Anus? Mittemellan?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,145
Har sett två avsnitt och börjat på det tredje. Väldigt bra så här långt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Har nu sett första avsnittet. Tungt

Mycket speciell känsla se ett litet amerikanskt samhälle där av någon anledning radion överallt skvalar Rumba i Engelska Parken :eek:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
CapnZapp;n346272 said:
Har nu sett första avsnittet. Tungt

Mycket speciell känsla se ett litet amerikanskt samhälle där av någon anledning radion överallt skvalar Rumba i Engelska Parken :eek:
Fantastiskt med Rumba i parken!! :)

Jag tyckte första avsnittet var rätt kusligt—skitobehaglig drömscen där fingret flyttar schack-pjäsen. Men jag fattar inte varför jag tyckte det var så läskigt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Sett två avsnitt, gillar den väldigt mycket än så länge. Blir sjukt pepp på nästa Stålenhag-bok, Labyrinten. Någon som har koll på när den kan tänkas komma? Dante - spill the beans ;)

Blev glatt överraskad att Philip Glass stod för musiken - gillar verkligen hans pianostycken!

Spoiler för episod 1 och 2:

Fick en känsla att episod 2 utspelar sig före episod 1. Vilket skulle innebära att Jakob redan befinner sig i robotens kropp då ungen kastar snöboll på den.

Ytterligare ett svenskt påskägg från avsnitt 1:
På biografen, som skymtas i bakgrunden på en scen, gick en rulle med Harriet Andersson. Minns inte titeln, men gissar att det är en Bergman-film?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jo så kan det mycket väl vara.

Som rollspelet föreskriver kan ingen rollperson (dvs barn/ungdom) dö, men det hindrar alltså inte hyfsat fasansfulla öden... ;-)

Sommaren med Monika.

Måste säga hur jag älskar att lantis-snutarna kör omkring i en klassisk folkabuss-polisbil (exakt så som i Simons målningar, fast med justerad färgskala). Måste bli en kraftig chock för alla jänkare som tittar! :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Snacka om bra reklam för rollspelet... :)

Min erfarenhet före jag började titta var "hade tittat på Stålenhags bilder". Inte kollat i hans konstböcker, eller rollspelet, eller ev intervjuer osv. Hade således ingen riktig koll på vad som förväntades hända.

Nu mycket nyfiken på hur mycket av manus som kommer från Stålenhag och hur mycket som kommer från Halpern (showrunnern). Läste nånstans Halpern visste det fanns ett rollspel utan att ha någon info om det.

Trots detta känns ju teveserien som klockrent inspelade "mysterier" från rollspelet. Alltså; man får känslan av att teveserien slaviskt följer de temata som rollspelet listar upp (även om detaljer i settingen ju är tweakade). Då drar man ju lätt slutsatsen att detta måste härledas till Simon Stålenhag själv - Fria Ligan och Amazon kan ju knappast ha kommit till samma resultat oberoende av varandra.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
CapnZapp;n346506 said:
Snacka om bra reklam för rollspelet... :)

Min erfarenhet före jag började titta var "hade tittat på Stålenhags bilder". Inte kollat i hans konstböcker, eller rollspelet, eller ev intervjuer osv. Hade således ingen riktig koll på vad som förväntades hända.

Nu mycket nyfiken på hur mycket av manus som kommer från Stålenhag och hur mycket som kommer från Halpern (showrunnern). Läste nånstans Halpern visste det fanns ett rollspel utan att ha någon info om det.

Trots detta känns ju teveserien som klockrent inspelade "mysterier" från rollspelet. Alltså; man får känslan av att teveserien slaviskt följer de temata som rollspelet listar upp (även om detaljer i settingen ju är tweakade). Då drar man ju lätt slutsatsen att detta måste härledas till Simon Stålenhag själv - Fria Ligan och Amazon kan ju knappast ha kommit till samma resultat oberoende av varandra.
Eller så har hon tittat i spelet men säger att hon inte gjort det ... :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdskeppet;n346511 said:
Eller så har alla tittat på Stranger Things... :)
Fast “Tales from the loop” är ändock rätt olikt ”Stranger Things” på så många sätt. Jag gillar dem båda men tycker inte att de är speciellt lika även om de självklart har en del gemensamma nämnare. ”Tales from the loop” är dock för mig helt unik som tv/film-underhållning vilket ”Stranger Things” trots sin kvalitet, inte lyckades vara.
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Minimoni;n346515 said:
Fast “Tales from the loop” är ändock rätt olikt ”Stranger Things” på så många sätt. Jag gillar dem båda men tycker inte att de är speciellt lika även om de självklart har en del gemensamma nämnare. ”Tales from the loop” är dock för mig helt unik som tv/film-underhållning vilket ”Stranger Things” trots sin kvalitet, inte lyckades vara.
Haha, jag har inte sett serien jag menar snarare att "barn som löser mysterier på åttiotale-grejent" kunde varit hämtad därifrån både i serien och rollspelet.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
480
Location
Uppsala
Rymdskeppet;n346521 said:
Haha, jag har inte sett serien jag menar snarare att "barn som löser mysterier på åttiotale-grejent" kunde varit hämtad därifrån både i serien och rollspelet.
Fast rollspelet (och Stålenhags böcker, för den delen) skrevs väl till största delen innan Stranger things kom?
 

Rymdskeppet

Veteran
Joined
20 Aug 2019
Messages
63
Monokel;n346522 said:
Fast rollspelet (och Stålenhags böcker, för den delen) skrevs väl till största delen innan Stranger things kom?
Juuuuste, det visste jag ju innerst inne, jag har ju hört Nils Hintze prata om det i intervjuer. I så fall är det väl snarast så att Stranger Things och Ur varselklotet rollspelet har samma inspirationskällor. Typ Goonies och E.T.

Jag måste se till att kolla på serien bara, den ser väldigt lovande ut.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdskeppet;n346523 said:
Juuuuste, det visste jag ju innerst inne, jag har ju hört Nils Hintze prata om det i intervjuer. I så fall är det väl snarast så att Stranger Things och Ur varselklotet rollspelet har samma inspirationskällor. Typ Goonies och E.T.

Jag måste se till att kolla på serien bara, den ser väldigt lovande ut.
Så är de säkert och jag är sedan jag själv var barn, ett stort fan av Goonies! Jag är så gammal att när jag som barn såg Goonies så kallades den för ”Dödskallegänget”, det var tydligen kutym att ”översätta” eller helt enkelt byta namn på titlar på engelska till ett namn på svenska med varierande resultat. Så jag upplever definitivt att ”Goonies”, Stranger Things” och även den första filmen av den nya iteration av ”IT” är rätt lika och passar din beskrivning av ”Barn som löser mysterier på 80-talet”. ”Tales from the loop” kan helt klart bitvis vara barn som löser mysterier i något som ser ut att vara ett väldigt underligt 80-tal, men serien är så mycket mer. Jag är inte ens ett stort fan av rollspelet som serien baseras på, inte för att det är dåligt utan för att jag helt enkelt inte haft tid att läsa eller spela det. Konsten är däremot så grym att jag bara genom att se vilka verk serien är baserad på, fullkomligt exploderade av nyfikenhet. Nu har jag bara sett fyra avsnitt då jag ser med min fru och hon kan inte plöja serier med samma intensitet som jag, men hittills är serien inte likt något jag tidigare sett.

Sen får varje person avgöra om de gillar det eller inte, själv är jag så nöjd man kan vara med serien :) Nu önskar jag att få lite tid och möjlighet att i framtiden få spela spelet också!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Serien är fruktansvärt bra. Dock varning för seriös mindfuckery!


Är man gammal fan av M:UA får man - i ep7 - dessutom födelsedagspresent och julklapp i ett (kan inte säga mer utan att spoilra) :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Minimoni;n346532 said:
det var tydligen kutym att ”översätta” eller helt enkelt byta namn på titlar på engelska till ett namn på svenska
Svenskars engelskkunskaper var inte alls lika utvecklade när film och teve först kom.

Men det visste du nog redan. Jag menar att alltifrån Stjärnornas Krig till Läderlappen till Kitty-böckerna till Maktkamp på Falcon Crest... det finns hundratals exempel på att amerikansk och brittisk kultur fått svenska namn...

Jag kan komma på massor med exempel på stående fot: Kalle Anka, Stålmannen, Tjejen som... , Ombytta Roller, Rivierans Guldgossar osv osv.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Väldigt trevlig serie. Kul att de etablerar att konsekvenserna som folk råkar ut för, som det i andra serier skulle vara uppgiften att återställa till status quo, i någon mån alltid är irreversibla och att poängen snarare är att berätta vad det gör med folk.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,109
Location
Stockholm
CapnZapp;n346538 said:
Svenskars engelskkunskaper var inte alls lika utvecklade när film och teve först kom.
Jag tror också att det e lite av en mode fråga. Det e inte bara att man behåller engelska titlar utan man har även engelska titlar på andra utlänska filmer som inte e från anglikanska sfären.

Kan också vara lite av en kostadsfråga, så man kan använda samma affischer/omslag för hela norden.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdskeppet;n346523 said:
Juuuuste, det visste jag ju innerst inne, jag har ju hört Nils Hintze prata om det i intervjuer. I så fall är det väl snarast så att Stranger Things och Ur varselklotet rollspelet har samma inspirationskällor. Typ Goonies och E.T.

Jag måste se till att kolla på serien bara, den ser väldigt lovande ut.
Det är väl en fråga om allmän zeitgeist. Vi som var barn på 80-talet är nu i 40-50-årsåldern med gott om pengar att spendera på nostalgi, och både Varselklotet och Stranger Things spelar på samma strängar.
 
Top