Tales from the Loop

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Själv gav jag upp efter ca ett och ett halvt avsnitt. Kan bara konstatera att den inte är för mig.

Men kul att många andra gillar den :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
För mig räckte det till avsnitt fyra. Det känns som en variant av Black Mirror, fast med någon som har sett på nordisk noir och tänkt "Jaha, man ska köra allting superlångsamt".

Alla avsnitt har i princip samma upplägg; presentera person; presentera objekt; visa hur objektet påverkar personen.

Blev tråkigt i längden då det inte finns något djup.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Har sett hela nu. Djupt imponerad. Fenomenalt bra.

Vill nog påstå jag inte fått en sådan braingasm sedan jag läste kufisk scifi (exempelvis Stanislaw Lem) i min ungdom.

Särskilt en knorr mot slutet var fantastiskt smart.

Kan det vara så att vi åsett årtiondets bästa scifi upplevelse redan nu? Tales from the Loop framstår ju som att ett geni (Halpert) byggt vidare på verket av ett annat geni (Stålenhag). Sådan tur har man ju som tevetittare riktigt riktigt sällan...
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
PS. Jämför helst inte med Stranger Things eller Goonies. Det ger alldeles för höga och för låga förväntningar - samtidigt.

För höga: nej, TftL är inte action och kan inte betittas medelst popcorn. Det är definitivt inte barntillåtet.

För låga: TftL är melankolisk tänkvärd hårdslående scifi men ändå mycket medmänskligare än vad den gyllene erans scifi författare nånsin lyckades prestera.

När man tänker på Lorettas livsöde (karaktären spelad som vuxen av Rebecca Hall) - brrrr....

Sjukt imponerad av hur serien lyckas förmedla en så tung livshistoria med så fjäderlätta och subtila medel - hon är ju mer av en bifigur än en huvudkaraktär sammantaget över serien.

Jag kommer aldrig kunna titta på Stålenhags bilder med samma ögon igen. Bravo.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Ni som har läst böcckerna, finns det några av berättelserna som verkar hämtade ur texterna, eller är allt spånat från bilderna?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
nano;n346575 said:
Ni som har läst böcckerna, finns det några av berättelserna som verkar hämtade ur texterna, eller är allt spånat från bilderna?
Jag är ett stort fan av böckerna (men har ännu inte läst rollspelet). Av de avsnitt jag sett (de första tre) så följer ett avsnitt nära texten i en av böckerna

Avsnitt 2:
I första boken, "ur varselklotet", berättas om tvillingarna Jens och Håkan som under en resa längs E4an hittar ett likadant klot som i avsnitt två, och byter kropp med varandra.

Berättelserna i den första boken är korta (en sida), och berättade tydligt ur ett barns perspektiv. Det framgår inte tydligt huruvida de två tvillingarna bytte kropp på riktigt, eller om det bara hände i deras fantasi - tydligen blandade deras föräldrar ihop dem ofta redan från början.

Kan varmt rekommendera böckerna, både för bilderna och berättelserna. Den tredje har en mer sammanhängande berättelse än de första två, och jag är väldigt nyfiken på om det är ett spår som kommer att fortsätta i nästa bok.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har sett 4 avsnitt av serien och då den är väldigt bra så är den inte riktigt vad jag hade förväntat mig .

Den är betydligt mörkare och dystrare och tyngre än vad jag hade förutspått att den skulle va , jag hade nog förväntat mig mer en grupp med kids on bikes löser mysterier i ett alternativt 80-tal . Jag tror jag hade förväntat mig en ny mildare Stranger things samt att pace:ingen är för långsam för mig , jag har väldigt svårt för slowburners och tappar lätt intresse när det tågar fram i makliga 50 km/h ist för 180 hela tiden
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Lägligt nog är dessutom brädspelet "tales from the loop" uppe på kickstarter.
 
Top