Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Cissi;n172906 said:
I mitt stilla sinne funderar jag dock på hur mottagaren av klagomålet har mottagit klagomålet. Vad hände när det lästes? Togs det på allvar? Fick Krank någon återkoppling?
Det tog ordentlig skruv. Fria Ligan-folket blev förbannade, har för mig att jag hörde att scenariokonstruktören beskrivits som särskilt arg. Jag och Robert Jonsson som genomled samma upplevelse fick bra återkoppling från Fria Ligan och såvitt jag förstod ledde det hela till att de förbättrade sina rutiner för att fixa spelledare. Hellre att någon grupp blir utan spel än en upprepning av det där, liksom.

Jag kan för övrigt dra ett talande exempel på hur spelledaren ifrågas extremt puerila sexistiska och rasistiska och pedofila "humor" funkade:
En SLP var en "arab" som hade en "kuk stor som en arm" och omgärdades av ett harem av villiga, 14-åriga hel-och halvnakna flickor som åmade sig kring honom. Det var på den nivån, liksom.

Att han sedan både fuckade upp scenariets sctory och sket i den regelmekanik som var tänkt att testast iom scenariet gjorde knappast saken bättre...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,164
Hittade slutligen orken att läsa i länken i originalinlägget. Fy fan alltså. Tung läsning - det är verkligen förjävligt att något sånt här kan få fortgå. Bra att se initiativ för vad som kan göras lokalt för att motverka den här typen av problem!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
krank;n172969 said:
Jag kan för övrigt dra ett talande exempel på hur spelledaren ifrågas extremt puerila sexistiska och rasistiska och pedofila "humor" funkade:
En SLP var en "arab" som hade en "kuk stor som en arm" och omgärdades av ett harem av villiga, 14-åriga hel-och halvnakna flickor som åmade sig kring honom. Det var på den nivån, liksom.


Ibland känner jag mig som om jag levt världens mest sheltered liv någonsin.
Om någon slängt in en person i en film eller serie eller whatever som yttrade sig på det sättet så hade jag rullat på ögonen och tyckt att det här är en papperstun dåligt skriven karaktär gjord för att vi bara ska ogilla honom för sådana människor kan inte finnas på riktigt.

Alltså va fan?
Faith in humanity: decreased.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Fantastiskt bra att forumiter delar med sig av förstahands upplevelser så det inte blir "det har jag läst på en sida på internet. Det var en tjej i USA som..."
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Japp det stämmer säkert också men så finns det alltid några ruttna äpplen, troll eller 13%
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Men som jag sagt tidigare i tråden:
Det räcker med en för att det ska vara för många!
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Tony.Meijer;n172894 said:
Jag kan också tycka att det är kontraproduktivt rent generellt att demonisera sina meningsmotståndare, givet att man faktiskt är intresserad av att komma överens med dem eller hitta någon form av sanning.
Fast här HAR vi en sanning. Alldeles oavsett vad man tycker om feminism och dess påverkan på spelindustrin, så kan väl alla vettiga människor ställa upp på att det är fel att systematiskt skrämma, hota, baktala och sabotera för sina politiska meningsmotståndare i syfte att tysta dem?

Det är exakt sånt GamerGate sysslar med. Därmed är det inte "demonisering" att säga att de beter sig svinaktigt, och det finns ingen "sanning" som befinner sig nånstans mitt emellan deras svinmetoder och feministers - eller generellt kvinnors - rätt att existera i det offentliga rummet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Det hade väl varit relevant om någon påstod att "alla manliga gamers begår sexuella övergrepp på konvent", men det har ju ingen påstått. Tror inte ens det påstås att majoriteten av alla manliga gamers gör det, eller ens 99% av alla manliga gamers gör det. Jag tror inte heller att det påstås någonstans att spelkonvent är värre än någon annan offentlig arena när det kommer till detta. Det påstås, tror jag, att det här är ett förekommande problem. Varken mer eller mindre.

(det är alltså rebuttalartikeln ovan)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Sen är kanske den här Wyrd Miniatures-grejen något som potentiellt talar emot originalpostarens trovärdighet, men det gör ju inte heller själva problemet till icke-existerande.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Starcrow;n173009 said:
Jag tror inte att det här inlägget kommunicerar vad killen vill att det ska göra.

Visst, det är trevligt att han och hans manliga polare skyddar tjejer, men just genom att beskriva alla dessa incidenter har han också skrivit under på att det finns en mängd äckel bland rollspelare. Detta alltså samtidigt som han tycker att saken inte ska diskuteras, eller att i alla fall inte tjejer ska berätta om sina upplevelser och bli trodda. Då landar vi i "visst, det finns äckel, men det behöver vi inte göra nåt åt eftersom ALLA inte är såna!". Löjligt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nu har vi haft personer här på forumet som radat upp händelse efter händelse. Och det har hänt här på hemmaplan. Så jag tror inte att det finns något tvivel om vad som faktiskt pågår.
Och hur kul är det att vara på konvent om man hela tiden måste förlita sig på att det finns livvakter som kan backa upp för att man ska kunna vara där?
Så relativt liten som den svenska konventscommunityn ändå är, borde det ju gå att isolera de värsta personerna och neka dem tillträde.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det gick en mem på fejsbok för ett tag sedan, med innebörden "rysk roulette är säkert, eftersom inte alla kammare i revolvern är laddade".

Naturligtvis kom det en klase kommentarer som sade att det inte var en rättvis liknelse, eftersom sannolikheten var fel eller att en kula genom pannan är mycket hemskare. De missade liksom poängen. Problemet är inte de tomma kamrarna. Problemet är att man aldrig vet när den laddade är i avfyrningsläget. Man går aldrig säker. Det är ju det som är grejen med rysk roulette.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
James Desborough är ganska känd för att vädra åsikter som förminskar kvinnors upplevda problem inom gamerkulturen, så att det där utspelet kommer från honom är föga förvånande. Jag brukade föra diskussioner med honom på G+ en gång i tiden, men det finns en gräns för vad man orkar med, och till slut "avcirklade" jag honom.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Var det någon som lämnade några förslag på åtgärder mot sådan här problematik i GothCons
Feedback Frågeformulär?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Tony.Meijer;n172894 said:
Jag tycker inte om när man urvattnar ord och likställer en rätt otrevlig nätrörelse med, exempelvis, ISIS?

Den ena, om jag förstått saken rätt, trakasserar folk, den andra hugger huvudet av oliktänkare och lägger ut det på nätet. En viss gradskillnad.

Jag kan också tycka att det är kontraproduktivt rent generellt att demonisera sina meningsmotståndare, givet att man faktiskt är intresserad av att komma överens med dem eller hitta någon form av sanning. Att kalla något för terrorism när det, i mitt tycket, uppenbart inte är det skulle jag kalla demonisering.

Du fokuserar på fel grej. Om du helt ärligt tycker att "språkets urvattnande" är ett allvarligare brott än "sexuella övergrepp på spelkonvent" så fine, men tycker du verkligen det?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Lightshy;n173033 said:
Var det någon som lämnade några förslag på åtgärder mot sådan här problematik i GothCons
Feedback Frågeformulär?

GothCon gör väl en massa sådana här grejer, men de kanske inte är synliga tillräckligt?

Jag var ju aldrig där (och lär aldrig åka pga påsk) men snappad eändå upp det här :http://isisnerdfeminism.blogspot.se/

Är det hyckleri eller finns det ett märkbart fokus?
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
RasmusL;n173036 said:
Är det hyckleri eller finns det ett märkbart fokus?
Det finns definitivt ett fokus, det är ett bra arrangemang som stöttar framförallt de som identifierar sig som kvinnor på konvent.
 
Top