Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Lightshy;n172805 said:
De skulle kunna ha ett par utbildade "skyddsombud" (Jag väljer att kalla dem det eftersom jag i flera år arbetat som just sådant och stött på det vi pratar om pga detta) som hela tiden rör sig i lokalerna och informerar och kan ta imot anmälningar och visar en vuxen närvaro.
Samtidigt kan de som sitter i incheckningen också få instruktioner i om hur de ska informera alla som besöker konventet om att det råder nolltollerans mot sånna här saker, hur man ska gå tillväga om man upptäcker något, osv.
Att det är lätt att anmäla problem och tryggt att göra det tror jag absolut skulle få till ett bättre klimat kring detta. Att ha förtroende för och lätt att nå sitt arbetsmiljöombud på jobbet gör det mycket lättare att våga prata om saken och anmäla saker i arbetslivet. Det är inte helt överförbart till konventssituationen, men det borde överlappa en hel del i alla fall.

Själv har jag tänkt tillbaka på hur jag betett mig genom åren och tänkt själv. Jag började min karriär i hobbyn som en ganska klassisk vit, medelklass, finnig, glasögonprydd, lite socialt missanpassad nörd som inte riktigt tänkte över allt jag gjorde. Jag minns gamla rollspelssessioner där det förekom både sexistiska, rasistiska och rätt vidriga skämt för att det var kul. Ingen vid bordet var ju tjej, hbtq, eller rasifierad så då var det ju okej. Vi skulle ju aldrig bete oss så om det fanns någon i närheten som skulle kunna ta illa upp. Vi visste ju var gränserna går.

Men nu har jag börjat fundera på det där. Vi har spretat åt olika håll politiskt i de gamla spelgrupperna - några har blivit moderater, några vänstervridna, någon KD-anhängare. Och en har blivit väldigt öppen med att han hejar på SD. Jag kan inte låta bli att tänka på att jag kan ha bidragit till det, även om vi inte har haft aktiv kontakt på väldigt länge. På Facebook drar han öppet de skämt vi i föreningen drog för stängda dörrar, de skämt jag skäms för att jag en gång skrattat åt. Han skrämmer mig.

De där formerande åren vi var med om under högstadiet, gymnasiet och strax därefter var viktiga för oss alla. Men jag inser att jag inte kände folk lika väl som jag trodde. Det som för mig var distansierat och skämt var för någon annan något som bekräftade hans världsbild. Eller bildade den från början. Jag kan inte bli av med den gnagande känslan att han blev påhejad av mig. Och om jag agerat annorlunda då, i ett stängt rum där inga "drabbade" fanns i närheten, hade han kanske haft en vettigare människosyn idag utan rasism och främlingsfientlighet.

Jag tror det som händer på konvent är ett uttryck av någonting som skapas på andra håll, något som kan stävjas för att inte en kultur skall fästa sig. Det är viktigt att de förövarna tror de kan "lita på" säger ifrån och visar att det inte är okej. Inte ens på skämt. För det är inte roligt. Det är bara elakt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Dazumal;n172851 said:
Det beror nog på situationen och hur långt det går. Gamergate t.ex. tycker jag kvalificerar sig som terrorism, med dess organiserade form av hatbrottskampanjer mot enskilda personer.
Jag har svårt att se hur en strikt nätrörelse kan kvalificera sig som terrorism om man går på definitionen som finns på svenska wikipedia i varje fall, för att citera den första meningen: "Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar. ". Oavsett hur otrevliga Gamergate har varit så har de inte, mig veterligen, faktiskt skadat eller dödat människor eller skapat storskalig förödelse.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Tony.Meijer;n172883 said:
Jag har svårt att se hur en strikt nätrörelse kan kvalificera sig som terrorism om man går på definitionen som finns på svenska wikipedia i varje fall, för att citera den första meningen: "Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar. ". Oavsett hur otrevliga Gamergate har varit så har de inte, mig veterligen, faktiskt skadat eller dödat människor eller skapat storskalig förödelse.
Vilken agenda har du bakom ditt ordmärkeri?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
RasmusL;n172886 said:
Vilken agenda har du bakom ditt ordmärkeri?
Jag tycker inte om när man urvattnar ord och likställer en rätt otrevlig nätrörelse med, exempelvis, ISIS?

Den ena, om jag förstått saken rätt, trakasserar folk, den andra hugger huvudet av oliktänkare och lägger ut det på nätet. En viss gradskillnad.

Jag kan också tycka att det är kontraproduktivt rent generellt att demonisera sina meningsmotståndare, givet att man faktiskt är intresserad av att komma överens med dem eller hitta någon form av sanning. Att kalla något för terrorism när det, i mitt tycket, uppenbart inte är det skulle jag kalla demonisering.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Tony, även om GG (såvitt vi vet) inte aktivt gått till konkret handling, så stämmer deras handlande mycket väl in på:

Tony.Meijer;n172883 said:
...för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar.
GG använder hot om våld, och uppmanar folk att ta till våld mot enskilda personer. För den som är utsatt är det nog så illa.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Tony.Meijer;n172883 said:
Jag har svårt att se hur en strikt nätrörelse kan kvalificera sig som terrorism om man går på definitionen som finns på svenska wikipedia i varje fall, för att citera den första meningen: "Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar. ". Oavsett hur otrevliga Gamergate har varit så har de inte, mig veterligen, faktiskt skadat eller dödat människor eller skapat storskalig förödelse.
Det här beror iofs på hur man definierar "skadad". Man kan bli traumatiserad och utveckla PTSD (posttraumatisk stress) om man lever under hot eller blir utsatt för hot och hot om våld och flera av kvinnorna som var utsatta i gamergate fick ju lämna sina hem och leva med blicken över axeln under lång tid, jag tror att de fortfarande gör det. Så med wikipedias definition så behöver man också definiera begreppet "skada".

/Cissi
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Så till trådens ämne.

I bloggartikeln som länkades i startinlägget så beskrivs dessutom hur representanter för företag hotar och försöker tysta kritik. Det beskrivs också hur anmälningar eller försök att få hjälp sopas under mattan och hur arrangörer bemöter detta med "om du säger att du blev utsatt för övergrepp på vårt konvent så säger vi att du aldrig var här!"
Den här mentaliteten är det som är allra farligast i den här typen av kulturyttringar. Där den stora massan tiger eller faktiskt aktivt försöker låtsas om som saker aldrig hänt eller misskreditera den som blev utsatt. Detta är något som de som någon gång upplevt hot, trakasserier och övergrepp är väldigt medveten om och som hindrar den enskilda individen att säga ifrån i stunden. Vi har fått två berättelser hur man "bara" har tagit emot utan att reagera på annat sätt än "uh, va händer?" och en som beskriver hur reaktionen kom efteråt med klagomål som följd till arrangören. Bra Krank! Jag själv har inte heller gjort något de gånger jag har blivit utsatt för tafsande, obehagliga blickar eller kommentarer, jag har tittat bort, lett och hoppats att vederbörande ska gå åt ett annat håll eller i alla fall inte tro sig bli uppmuntrad att fortsätta. Har jag haft kompisar i närheten har jag "flytt" in i tryggheten av deras närvaro.

I mitt stilla sinne funderar jag dock på hur mottagaren av klagomålet har mottagit klagomålet. Vad hände när det lästes? Togs det på allvar? Fick Krank någon återkoppling? Skulle det varit annorlunda om jag som kvinna hört av mig med samma klagomål eller hade jag mötts av samma bortviftande som jag är van att träffa på, "det var nog inte så farligt, de skojade bara, du får tuffa till dig lite om du ska umgås med så mycket män."

Parentes
Den här inställningen, att jag skulle vara tuffare än andra tjejer för att jag håller på med en mansdominerad hobby är något jag ofta, ofta får möta och bemöta. Resten av mitt umgänge "vet" hur jargongen kan vara på mansdominerade ställen och höjer lite på ögonbrynen och säger välmenande "Oj, hur orkar du med den grabbiga jargongen? Det måste väl bli en hel del grova skämt om du bara hänger med killar!?" Jag skyddar min hobby och säger att det inte alls är så illa. <---- Ser ni begreppet? "inte alls så illa" Jag kan inte förmå mig att säga att det är bra, men det är "inte så illa".
Slut parentes

Det här jag nämnde förut, att man bemöter såna här obehagliga grejer med att vara väluppfostrad och artig bottnar i ett försök att undvika något ännu obehagligare. Våldtäktsoffer som inte kämpar emot gör det ofta för att de blir så paralyserade att de inte kan men också av rädslan för att faktiskt bli dödad. Att bli tafsad på under ett konvent leder troligtvis inte till någon dödsångest i stunden men det kan väcka rädslan av att det kan eskalera och bli än värre om man tar en konfrontation. Man ler och försöker släta över för att personen som tafsar inte ska blir arg och kanske skada en på riktigt.

För det finns ALLTID ett mått av självbevarelsedrift i alla reaktioner. Vi som lever med det här typen av beteenden riktade mot oss tänker med reptilhjärnan: "uppmuntrade jag situationen?", "Var jag flirtig?", "provocerade jag?", för det är den typen av frågor som vi kommer att få sen, om det leder till något mer. Det här är inte ett problem som finns inom gamerkulturen. Det är våldtäktskultur. Och det finns i hela samhället. Det är när vi tjejer måste ta ansvar för (mäns) handlingar för att skydda oss själva och där vi inte per automatik kan räkna med att varken bli trodda på eller få stöd när vi blir utsatta för olika former av övergrepp. Jag vill inte röra mig helt ensam i miljöer där jag inte känner folk, varken på konvent eller på stan sent på kvällen eller i krogmiljö eller på gymmet.

Vad kan ni göra som män i den här kulturen om ni vill hjälpa till?
* Acceptera aldrig våldtäktsskämt eller andra typer av sexistiska skämt, Killar som tafsar och skämtar och håller på känner att de får "tillstånd" att göra så om resten av manligheten tiger och ler (för att så länge bara kvinnor protesterar så är det ingen som lyssnar, så är det)
* Va tydlig med vad som gäller runt spelbordet, i en av spelgrupperna jag spelar i nu så tog SL upp redan första eller andra gången hur vi spelare ville ha nivån. Han frågade mig (som ensam tjej) lite separat om hur jag upplevde miljön kring spelbordet och om det var något som han kunde tänka på som SL, det kändes jätteskönt)
* I konventssammanhang - Var tydlig med vad som gäller! (NärCon och cosplay communityn runt om i världen marknadsför stenhårt "consent"-begreppet och är skittydliga med att man aldrig får ta på eller kommentera eller ens fota utan tillstånd från cosplayare. De trycker upp flyers och posters och klär in konventsområdet med detta Tydligt arrangörsansvar)
* Prata om det - Låt såna här frågor få viktig plats på arrangemanget. Sätt upp posters, låt en hel sida i programbladet handla om vart man kan vända sig om man blir utsatt, skapa trygghetsvärdar (bra idé). När såna här frågor får en offentlig och officiell plats så tenderar det att skapa mindre skam om man blir utsatt och fler kanske vågar meddela om något har hänt, att tydligt också veta vart man ska vända sig hjälper också. På gothcon (som exempel) ska det inte stå "prata med en vitskjorta" Det ska stå "I arrangörsrum x finns staff med lila t-shirts (trygghetsvärd), dit kan du gå om du känner att du blivit utsatt för trakasserier. De kommer också röra sig runt konventet under helgen."

/Cissi
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Dazumal;n172903 said:
Tony, även om GG (såvitt vi vet) inte aktivt gått till konkret handling, så stämmer deras handlande mycket väl in på:

GG använder hot om våld, och uppmanar folk att ta till våld mot enskilda personer. För den som är utsatt är det nog så illa.
Du kan ju inte ta bort halva meningen och säga att de stämmer in på resten, det kan jag tycka är lite intellektuellt oärligt.

Jag tvivlar inte på att de som är utsatta mår dåligt men det är fortfarande en enorm skillnad på att trakassera någon och att genom systematiska mord och bombdåd förändra ett samhälles politik.

Med det sagt så tänker jag avsluta mitt inlägg i debatten om det är terrorism eller inte här då jag har fått sagt vad jag vill säga och det drar bort från trådens grundsyfte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tony har rätt ovan, tycker inte heller om när begrepp blir urvattnade.

Så till grundfrågan:
Kanske det är en generationsfråga, men har aldrig varit med om att någon i mina spelgrupper betett sig som ett killsvin. Skulle någon göra det skulle han ombedas att upphöra med det och be om ursäkt. Och gör han inte det så åker han ut. Nolltolerans.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
MODERERING

Jag föreslår att alla lägger ner den semantiska diskussionen om begreppet terrorism, och istället diskuterar trådens ämne.

Ha en trevlig fredag!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Ja, det är ju hårresande att kvinnor behandlas på det sättet. Man hoppas ju att det rör sig om enstaka fall, men det är för många vittnesmål för att röra sig om enstaka fall.

Som man känner jag att det är ett svårt ämne. Man vill inte säga för mycket, eftersom mina erfarenheter aldrig kan jämföras med de kvinnor som blir utsatta. Samtidigt vill man ju inte heller vara tyst, diskussionen måste fortgå. Är anledningen till att man inte ser någonting att man umgås i andra kretsar (jag umgås ju liksom inte med folk jag inte gillar), eller är det för att man är blind?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Terrorism är nog fel ord. Krimminelt beteende är en bättre benämning.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Arfert;n172910 said:
Så till grundfrågan:
Kanske det är en generationsfråga, men har aldrig varit med om att någon i mina spelgrupper betett sig som ett killsvin. Skulle någon göra det skulle han ombedas att upphöra med det och be om ursäkt. Och gör han inte det så åker han ut. Nolltolerans.
Idag håller jag med dig, men inte under uppväxten. Det är en skillnad nu när man är vuxen och har koll på ett och annat, men när man är sökande tonåring, vilket jag gissar fortfarande är den största nybörjargruppen i hobbyn, har man inte den kollen. Jag vågade bevisligen inte säga emot eftersom det var lättare att skratta med och avfärda sexistiska och rasistiska "skämt" som riktiga skämt. Det är skillnad när man är ung och osäker och när man är gammal och vis.

Jag tror inte det har med generationer att göra så mycket som ålder. Om fel beteende fastnar i den sökande åldern är det svårt att bli av med det.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Låter jävligt hemskt det som berättas :-( Min dotter är fem år och väldigt intresserad av mina rollspelsböcker och jag vill ju gärna att hon förstår och kanske till och med behåller intresset när hon blir äldre. Men självklart skrämmer det som berättats, det är inget jag vill ska komma nära mina barn när de växer upp.

En parentes men en i mitt tycke viktig, jag tror killar också blir antastade och liknande, kanske inte vid rollspelskonvent och jag har aldrig varit på ett rollspelskonvent så jag har ingen personlig erfarenhet alls hur det ens ser ut vid ett sådant eller hur stor andel som är killar eller tjejer.

Dock tror jag, men kan ha fel då detta är anekdotiskt. Men kan det vara så mer generellt att killar inte berättar om de blivit antastade eller på annat sätt sexuellt kränkta och utnyttjade?

Jag själv var nog 18 eller 19 då ett gäng med tjejer antastade mig rätt grovt på en konsert. Jag var inte rädd men jag kände mig kränkt och det gjorde att jag inte kunde fokusera på konserten utan fick avvisa händer som var allt annat än önskade.

Den andra gången var jag i Japan och var 22 eller 23 och åkte tunnelbana hem efter en kväll ute, jag var nykter då jag inte drack då och gör det inte nu heller så jag minns detta väl. Det var inte jättefullt i vagnen men visst, den var inte tom heller och en tjej runt kanske 30 började komma allt närmre mig utan att det egentligen behövdes. Jag stod upp då sittplatserna var upptagna och det gjorde hon också men det fanns gott om plats att stå på. Plöstsligt var hon skitnära och började gnida sig mot mig helt oblygt och jag var shockad och visste inte vad som hände. Helt plötsligt tar hon tag i mina händer och tar dem till sina privatare delar. Där hade det gott för långt för mig så jag slängde mig av tåget och tog taxi hem. Alla som varit i Tokyo vet att det går ett sista nattåg och detta var just det , så taxi fick det bli.

Skämtsamt har jag hört "wow" vad häftigt. Men nej, det är inte häftigt att ofrivilligt vara någons sexuella redskap.

Med detta sagt, nej jag kan självklart inte veta eller förstå hur det känns för tjejer som får uppleva liknande och mycket värre saker. Men jag kan säga att självklart ska inte någon behöva uppleva något liknande alls mot sin vilja.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nvm, ska inte posta om annat än skor och kostymer.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Tänk om det inte är så viktigt huruvida en företeelse är ett specifikt ord utan att orden liksom bara, jag vet inte, beskriver företeelser? Då kan man ju tänka sig att typ man kan använda ord för att skapa en, öhhhh, förståelse för något. Typ genom att säga att "det här, det är ju typ som det här". Det vore väl häftigt om språk funkade så!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Helt oviktigt vad det heter eftersom alla benämningar ändå syftar på att det är något som är helt fel.
Tycker vi kan använda fortsättningen på den här tråden till att komma på konkreta saker som kan motverka dessa fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gurgeh;n172916 said:
MODERERING

Jag föreslår att alla lägger ner den semantiska diskussionen om begreppet terrorism, och istället diskuterar trådens ämne.

Ha en trevlig fredag!
Lightshy;n172919 said:
Terrorism är nog fel ord. Krimminelt beteende är en bättre benämning.
Vimes;n172951 said:
Tänk om det inte är så viktigt huruvida en företeelse är ett specifikt ord utan att orden liksom bara, jag vet inte, beskriver företeelser? Då kan man ju tänka sig att typ man kan använda ord för att skapa en, öhhhh, förståelse för något. Typ genom att säga att "det här, det är ju typ som det här". Det vore väl häftigt om språk funkade så!
Lightshy;n172953 said:
Helt oviktigt vad det heter eftersom alla benämningar ändå syftar på att det är något som är helt fel.
Moderering:

Och nu gör ni som Gurgeh säger!
 
Top