Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Läste hela länken och det är ju helt sjuka historier. Jag har aldrig involverat mig särskilt djupt vid något konvent (aldrig suttit med och spelat konventscenarion osv. Nöjer mig med att prata med spelskapare och shoppa..) och därför faller det sig rätt naturligt att jag aldrig sett något av det här.
Ni som är mer involverade, med frågan ställd främst till män denna gång, ser ni att liknande saker sker på konvent (och spelbutiker?) i Sverige?
(Dvs. händer det öppet eller i smyg)

Vad gäller hur problemet (problemet som i historierna från länken där det helt utom tvivel är långt över alla gränser) bör hanteras, (hanteras av män som bevittnar denna skit) tror jag starkt på kraftfull verbal tillrättavisning och om detta inte fungerar, faktiskt att eskalera tills man hamnar i en självförsvarssituation där en fysisk tillrättavisning är juridiskt försvarbar (jag uppmanar alltså inte till brott!)
På riktigt, en sådan kommentar till en 13 åring som hon skrev i länken, ska hanteras som ett hot och inte et skämt.
Jag inser att det senare kan innebära att "goda män" kan tvingas lära sig självförsvar, men med tanke på alla gånger jag läst att tjejer borde lära sig självförsvar för att kunna leva fritt är det kanske inte helt oacceptabelt för normala män att göra detsamma?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Det är när man läser sådant här som man förstår vilka jävla megaprivilegium det är att vara man.

Jag kan dricka en pepsi utan att behöva vara rädd för att någon har lagt något i den.
Jag kan klä mig i ett jävla höftskynke om jag så vill, och om jag inte befinner mig på en chipndale klubb så behöver jag inte oroa mig för att någon ska nypa mig i baken
Jag kan gå på ett konvent och ingen kommer att ifrågasätta min rätt att befinna mig där, eller bete sig som ett svin mot mig bara på grund av mitt kön.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag som man tror jag har blivit drogad vid ett tillfälle. Som tur var bodde jag inte långt från pubben det skedde på så jag lyckades ta mig hem när jag började må dåligt. Men den natten var inget rolig...

Så var inte så säker på att du är säker bara för att du är man. Du kan ha fel hudfärg, sexuell läggning eller bara gjort något som retat fel person.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag måste tyvärr instämma med Lightshy här, även som man bör du se upp med vad du dricker. Jag har flera historier från manliga vänner som blivit drogade. Rån är det vanligaste syftet. Vilket i sig inte är i nivå med vad en tjej kan råka ut för, men i åtminstone ett av tillfällena innehöll situationen att han befann sig utan jacka mitt i vintern, kraftigt förvirrad av drogandet och det kunde slutat mkt värre än rån..

Faktiskt bör du överhuvudtaget vara vaken som man då du löper mångdubbelt större risk att utsättas för oprovocerat våld (även som vit heterosexuell man med frisyr och ordnade sociala förhållanden)

Edit: Förmodligen inte på rollspelskonvent dock!

Edit igen: Sexuella trakasserier mot yngre män från äldre överförfriskade damer är faktiskt inte ovanligt. Dåligt beteende, men pga fysiologiska skillnader blir det inte samma sak (i de allra flesta fall iaf) då hotdelen saknas.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag tror det viktigaste var person, man som kvinna eller hen, kan göra på ett konvent är att tydligt visa och öppet prata med alla runt sig om vilka attityder som är ok och vilka som inte är det. Det är första steget....
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nu går jag och lägger mig, men jag tänkte avsluta med den här:

"Now, we must all fear evil men. But, there is another kind of evil which we must fear most … and that is the indifference of good men!" - från filmen Boondock Saint's
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Lightshy;n172735 said:
Vad skulle ni göra om ni var på ett konvent och satt med och provspelade och det visade sig att er tilldelade SL var utan tvivel sexistisk eller rasistisk?

Jag har spelat med en snubbe som var totalt fixerad vid mina bröst. Hela gruppen, som tack och lov var nära vänner till mig, himlade med ögonen och tyckte "men släpp det där spåret nu". Vi anmälde dock inte incidenten. Det borde vi ha gjort. Det var jävligt obehagligt, men som utsatt blev jag så ställd av vad han gjorde att jag bara inte kom mig för att protestera. Det är en så bisarr upplevelse att bli sextrakasserad. Hjärnan bara "men det här kan väl inte vara på riktigt? Hur beter han sig?" samtidigt som åtminstone jag är uppfostrad till att vara snäll och vänlig. Vid ett helt annat tillfälle blev jag tafsad på på bussen av min sittplatsgranne. Det enda jag kom mig för att göra var att lyfta bort hans hand och byta sittplats. Med andra ord tror jag det är svårt att få hjärnan dels att gå med på att situationen suger och dels komma sig för med att säga ifrån.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Informationskampanjer är ju den idag rådande strategin, och jag tvivlar inte på att det är så illa att detta faktiskt behövs (jag tror exempelvis absolut att Joakim Lamotte mfl. gör nytta med sina föreläsningar).
Men fortfarande, ska man behöva inleda ett rollspelsscenario med "att kring det här bordet hotar eller sextrakasserar vi inte varandra"? Är det så illa ställt att folk inte fattar det?

Alltså hur kan så många ha missat i sin uppfostran att man inte tjuvtaffsar på kvinnor (eller personer) och definitivt inte uttalar/postar hot om mord och annat?
Vart gick det fel (individmässigt, inte tidsmässigt)? Rollspelsomslag etc. kan ju inte vara hela förklaringen för dessa har ju alla utsats för och jag har faktiskt svårt att se att jag skulle vara i minoritet bland "vita heterosexuella män" som aldrig vare sig dödshotat eller taffsat.

Det här är ju ändå väldigt basala saker, det är inte avancerad etikett vi talar om. Att lära sig hålla gaffeln i vänster hand är liksom flera år längre fram i uppfostran!

Genus, patriarkat osv. lämnar diskussionsutrymme, men när det kommer till att man finner sig tycka något av händelserna man kan läsa om i länken är ok, bör man bli rädd och aktivt söka hjälp. Jag kommer definitivt inte hålla terapi den dagen min dotter skulle berätta någon historia som dessa, den dörren är tyvärr stängd för illdådaren vid det laget.
(Jag inser att detta är en kontroversiell/extrem ståndpunkt idag, vilket jag tror i sig är en del av problemet)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Tsianphiel;n172780 said:
Jag har spelat med en snubbe som var totalt fixerad vid mina bröst. Hela gruppen, som tack och lov var nära vänner till mig, himlade med ögonen och tyckte "men släpp det där spåret nu". Vi anmälde dock inte incidenten. Det borde vi ha gjort. Det var jävligt obehagligt, men som utsatt blev jag så ställd av vad han gjorde att jag bara inte kom mig för att protestera. Det är en så bisarr upplevelse att bli sextrakasserad. Hjärnan bara "men det här kan väl inte vara på riktigt? Hur beter han sig?" samtidigt som åtminstone jag är uppfostrad till att vara snäll och vänlig. Vid ett helt annat tillfälle blev jag tafsad på på bussen av min sittplatsgranne. Det enda jag kom mig för att göra var att lyfta bort hans hand och byta sittplats. Med andra ord tror jag det är svårt att få hjärnan dels att gå med på att situationen suger och dels komma sig för med att säga ifrån.
Det här är nåt som dyker upp HELA JÄVLA TIDEN i såna här diskussioner, förresten. Därmed inte sagt att det inte är vanligt (och ett stort problem) att folk helt enkelt är för rädda att säga nåt, men många säger att de bara blivit chockade. Minns själv en incident i Göteborg för ett par år sen (dock inte GothCon-relaterad!) när jag blev antastad av en äldre man och bara kunde förmå mig att stå och stirra och säga "...vad sa du?"
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Inkognito;n172783 said:
Men fortfarande, ska man behöva inleda ett rollspelsscenario med "att kring det här bordet hotar eller sextrakasserar vi inte varandra"? Är det så illa ställt att folk inte fattar det?
Nej. Det är etter värre än så. Kolla t ex länken Dazumal postade tidigare. Jag håller inte med om allt som står där - jag menar, det kanske bara är jag som är blodtörstig, men jag skulle faktiskt känna mig mycket tryggare om det varje gång nån kille tafsade eller tjafsade kom nån och slog honom på käften. Men skribenten har 100% rätt i en sak: det är inte socialt inkompetenta killar som gör sånt här.

Det är mycket socialt kompetenta killar, som vet exakt vad som är okej att göra - och i exakt vilka omständigheter man ändå kan göra skit och komma undan med det.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Doomhamster;n172784 said:
Det här är nåt som dyker upp HELA JÄVLA TIDEN i såna här diskussioner, förresten. Därmed inte sagt att det inte är vanligt (och ett stort problem) att folk helt enkelt är för rädda att säga nåt, men många säger att de bara blivit chockade. Minns själv en incident i Göteborg för ett par år sen (dock inte GothCon-relaterad!) när jag blev antastad av en äldre man och bara kunde förmå mig att stå och stirra och säga "...vad sa du?"
+1

Jag blev trakasserad över telefon av min "chef" för ett par år sedan (" " eftersom jobbet bara varade i typ 4 dagar) och trots att människan:

1. Väckt mig med ett telefonsamtal när jag precis somnat efter ett 16 timmars skift och störde den mycket korta sömn jag hade innan nästa skift; och

2. Aktivt försökte få mig att onanera/stöna i telefonen, prata om mitt sexliv, och lova att jag och min BF skulle ha trekant med honom.

Så var jag skitartig under samtalet och pratade med honom is säkert 30 minuter utan att göra mycket annat än att säga "thanks but no thanks" och "there are numbers you can call for this, mine isn't one of them". Jag avslutade till och med samtalet med "I need to sleep now, see you at work, byeeee", what the fuck liksom!?

Kanske var det sömnlösheten som gjorde att jag var så trög att fatta vad som faktiskt hände, men eftersom detta är en sjukt vanlig respons så tvivlar jag på att det spelade in speciellt mycket. Var extremt arg på mig själv efteråt eftersom jag inte skaffat bevis, sagt ifrån, eller bara lagt på; sen började jag hoppas att han skulle prova igen så jag kunde sätta dit krypet (no joke, jag var 100% redo att totalförstöra hans liv och ruinera honom).

Jag skulle fan aldrig klara att vara kvinna och bli utsatt för detta och mera/värre typ on the daily, seriöst ingen ska behöva stå ut med sånt här beteende...


(now back to the topic at hand).

Jag har inte varit på konvent för RPGs själv så har inte sett något sådant 'in person'. Dock finner jag det föga förvånande att det sker (tyvärr) i stor utsträckning med tanke på att kvinnor blir mordhotade bara för att de existerar och har en åsikt. Det sjukaste är att en av 'responserna' (säkert fler nu) till den här posten visar EXAKT hur jävla sunkig (vissa) män inom spelhobbyn är, då de på riktigt kallar henne en lögnare, att det är hon som är problemet, att hon bara vill ha uppmärksamhet, att hon förstör, osv. Allt detta tillsammans med att kalla henne för hora och cunt i varannan mening...

How this shit makes me feel...
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Doomhamster;n172787 said:
Nej. Det är etter värre än så. Kolla t ex länken Dazumal postade tidigare. Jag håller inte med om allt som står där - jag menar, det kanske bara är jag som är blodtörstig, men jag skulle faktiskt känna mig mycket tryggare om det varje gång nån kille tafsade eller tjafsade kom nån och slog honom på käften. Men skribenten har 100% rätt i en sak: det är inte socialt inkompetenta killar som gör sånt här.

Det är mycket socialt kompetenta killar, som vet exakt vad som är okej att göra - och i exakt vilka omständigheter man ändå kan göra skit och komma undan med det.
Tack! Jag hade missat den länken. Jag misstänkte att det låg till som han skriver, att det mesta sker i smyg (bortsett från opassande kommentarer möjligtvis).
Tyvärr tror jag han har rätt i att de flesta inte skulle utdela ett slag. Just pga sociala regler (inlärning) samt stor tilltro till att polisen ska skydda oss (därav problemet med medborgargarden som ploppar upp nu, men det är en annan diskussion) alternativt rädslan att straffas om vi försvarar oss felaktigt. Jag är heller absolut ingen våldsförespråkare, jag har ett väldigt lugnt temperament. Men det måste ju finnas gränser. Exemplet med att mannens fru (i Dazumals länk) får en dask så hon bryter ut i gråt.. WTF!! Ingenting kan få mig att köpa att det inte var oacceptabelt beteende att han inte gav det kräket en omgång! Han känner förstås sin fru bäst, så det kan mkt väl vara så att hon ville vänta i bilen, det kan jag respektera.

Att de "introverta nördarna" är i minoritet vad gäller "extroverta övergrepp" tog jag för givet! :)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Doomhamster;n172787 said:
Men skribenten har 100% rätt i en sak: det är inte socialt inkompetenta killar som gör sånt här.
Inkognito;n172793 said:
Att de "introverta nördarna" är i minoritet vad gäller "extroverta övergrepp" tog jag för givet! :)
Påståendet att introverta (socially awkward) killar är i minoritet eller orepresenterade vid sexuella trakasserier (fysiska) saknar belägg. Argumentationen i Atom Bomb bloggen håller ju kanske. Men bevis saknas. Det blir lätt en trådsanning, som jag själv gärna skulle se bevisad, eftersom jag själv har lite (mycket) udda sidor. Bevisad är den dock inte.

Sedan har vi ju verbala trakasserier, där introverta (kanske) är lika representerade som andra grupper.

En bra poäng i Atom Bomb bloggen är följande:
"It doesn’t help when you say you would punish someone if and when you saw con harassment. First off, you’re not going to see it. The socially aware groper can read your good intentions toward the women around you, and will bide his time until you are not around. Secondly, the damage has been done. A woman has been made to feel unsafe in what should be a safe space. Physically harming the groper is not going to make her feel safe again. If anything, it creates a larger culture of violence."

Ett konventsbaserat Sons of Oden/JLA är inte lösningen på något.

Förslag på lösningar då?

Städa hemma. Om någon i ditt umgänge beter sig sunkigt, förklara detta för personen (om du pallar). Att bara utesluta någon ur spelgruppen (eller vad det nu handlar om) hjälper på sin höjd de kvarvarande att få lite godare stämning. Men problemet i sig, personens beteende, blir ju någon annans problem att lösa och hantera.

Stöd på plats. Att ha folk på ett konvent vars faktiska uppgift är att stödja folk som blivit utsatta för otrevligheter (ett inkluderande begrepp) låter kanske överdrivet. Men det är bättre än att inte ha det. Förslagsvis är det huvudsakligen kvinnor som utför den sysslan, av förklarliga skäl.


Slutligen. Det här är uppenbarligen ett stort problem, som vi precis som alla andra grupperingar i samhället måste ta tag i. Men det är inte ett olösligt problem, själv är jag övertygad om att situationen kommer förbättras. Det finns alldeles för många smarta och goda människor i våra kretsar.

ps. jag tycker inte att terrorist är ett lämpligt ord här. ds.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag vet inte om jag skulle känna mig så mycket säkrare om jag satt i ett rum där någon först sextrakaserar mig eller gör rasistiska utspel och någon annan i rummet helt plötsligt bestämmer sig för att tillrättavisa personen med våld?
Hade något sådant inträffat hade jag nog aldrig återvänt till ett konvent, än mindre låtit min dotter delta i ett. Och då känns det som att det goda förlorat hur välvillig än tanken var med att klappa till någon.

Personligen tycker jag att de stora konventen ska handlingsplaner för sådant här.
De skulle kunna ha ett par utbildade "skyddsombud" (Jag väljer att kalla dem det eftersom jag i flera år arbetat som just sådant och stött på det vi pratar om pga detta) som hela tiden rör sig i lokalerna och informerar och kan ta imot anmälningar och visar en vuxen närvaro.
Samtidigt kan de som sitter i incheckningen också få instruktioner i om hur de ska informera alla som besöker konventet om att det råder nolltollerans mot sånna här saker, hur man ska gå tillväga om man upptäcker något, osv. Som rutin, inte bara hej och välkomna.
Konvent med seminarier kan ha det som standard att denna frågan tas upp och diskuteras varje år.
Något medborgargarde typ SoO behöver vi väl inte ens tänka på! Däremot tycker jag att ett stort evenemang som GothCon tex. kan ta kontakt med polisen, informera dem om attt sådana här saker faktiskt sker och be dem ställa upp en stabsbil(osäker på vad de kallar sina husbilar de använder som mobila kvarterspoliskontor?) på parkeringen under konventet. De behöver inte röra sig i lokalerna eftersom det skulle kännas lika kontraproduktivt som ett medborgargarde. Men att de finns nära till hands tror jag har en positiv effekt.

Det är några konkreta förslag. Skulle gärna få feedback på dem.

Vi kanske skulle hjälpas åt här på forumet och göra en lista med sådana förslag som vi skulle kunna pressentera för konventen? Jag har svårt att tro att det inte finns någon här som inte har kontakt med olika arrangörer. Det är ju styrkan med sådana här sociala medier.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Hur ser det ut med själva konventsledningen?

Finns det i allmänhet rutiner på svenska konvent för att hantera klagomål om sexuella trakasserier?

Nån som varit med och arrat ett konvent och kan berätta hur ni arbetar? Nån som försökt klaga till arrangörerna när ni blivit trakasserade och kan berätta vilken respons ni fått?

Vilka mått och steg skulle man kunna vidta från arrangörshåll för att göra konvent säkrare för kvinnor?
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Lightshy;n172805 said:
Eftersom jag nämnde fysisk tillrättavisning av personer som utför fysiska övergrepp (och möjligtvis hot i grupp mot 13 åriga flickor) så vill jag förtydliga dels att det är extremt stor skillnad på individuellt civil kurage och ett medborgargarde. Det förra kan många gånger innebära att det andra aldrig får chansen att frodas. Nästa sak jag vill understryka är att det handlade om respons på just "plötsligt våld". Det är möjligt att jag överreagerar och att majoriteten har en mer förlåtande syn på övergreppet i tråden där mannen beskriver hur en annan man slår hans fru på rumpan så att hon brister i gråt. Han beskriver det själv som ett våldsangrepp mot frun.
Det är absolut möjligt att gärningsmannen inte tillfrisknar av en fysisk tillrättavisning, men det är 100% säkert att han inte bättrar sig om man som bloggaren väljer att gå därifrån med sänkt blick och avreagera sig med ett blogginlägg.

Polisnärvaro kommer aldrig att ske. De har inte i närheten av de resurserna.

Avhysning från området och att man aldrig är välkommen tillbaks borde vara självklart, men då är vi tillbaks till att den utsatte ska orka anmäla, kunna bevisa, bli tagen på allvar, det ska finnas rutiner att hålla gärningsmannen borta (funkar kanske vid anmäld närvaro, spel osv.)

Hur som helst verkar en stor del i problemet mot att finna en lösning ligga i att det sker i smyg. Så ett väldigt öppet bemötande mot de som anmäler känns som nummer ett! Inget "the show must go on" och trivaliserande av en anmälan. Saknas bevis och man inte kan sätta in åtgärd så kan man åtminstone dokumentera händelsen/personen och när flera oberoende personer anmält honom kanske det kan räcka för att han inte ska vara välkommen mer? (Jag vet inte vad för lagar och regler som gäller här, men antar att åtminstone en del konvent drivs som privata tillställningar?)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
422
Location
Linköping, Sverige
Jag såg något om att LinCon ska ha Trygghetsvärdar. De sökte visst fler. Jag tror inte de kommer att vara Soldiers of Odin typer. Jag hoppas på snälla mysnördar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
McAber;n172819 said:
Jag såg något om att LinCon ska ha Trygghetsvärdar. De sökte visst fler. Jag tror inte de kommer att vara Soldiers of Odin typer. Jag hoppas på snälla mysnördar.
Vettefan om någon känt sig tryggare av Sons of Odin-typer på ett rollspelskonvent...
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Det är stor skillnad på att ha av arrangören utsedda personer som ingår i arrangemanget och bär arrangemangets "färger", gentemot självutnämnda medborgargarden typ SoO som patrullerar korridorerna.

Tror dock att mycket kan göras genom att ha ordentliga genomgångar, informera alla frivilliga om policy och färdiga handlingsplaner (kräver dock att sådana finns) innan de går ut och gör sinna tilldelade uppgifter. Kan inte nog poängtera hur viktigt det är att alla vet att "om jag inte själv kan lösa det, så vänder jag mig hit!".

Vad det gäller polisen så tror jag inte det är några problem att få dem till plats om man är ute i god tid, ansöker, förklarar upplägget och ber dem flytta sin bil från Brunsparken till Hvitfeldtska i några dagar om vi använder GothCon/Göteborg som ex.
Berättar du om hur många personer som är i rörelse dessa dagar på området och jämför det med andra liknande event som tex Gothia Cup, så kan man gott hävda att Konventet har rätt till liknande polisinsattser, dock i förhållande till evenemangets storlek. Det behövs ju knappast kravallutrustade piketer på GothCon.

Sedan är ju rent civilkurage en självklar faktor.
Sen tycker jag att Konventsarrangörer kan visa sig aktivt på sociala medier i sånna här frågor.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
slanfan;n172801 said:
ps. jag tycker inte att terrorist är ett lämpligt ord här. ds.
Det beror nog på situationen och hur långt det går. Gamergate t.ex. tycker jag kvalificerar sig som terrorism, med dess organiserade form av hatbrottskampanjer mot enskilda personer.
 
Top