Nekromanti Tabbar

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag tycker inte att det skulle skada om en nybörjare skulle lära sig från början att allt inte är uppbyggt som ett datorspel.. Men visst.. Du har helt rätt att nybörjare knappast letar efter regler att proppa in.
Jag tycker dock de borde tagit med extraregler i Grundboken. Alla har trots allt inte internet,.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Många yxor blir det

Ja det borde det ju finnas..
Fast då måste de ju passa sig eftersom det säkerligen kommer att finnas de som fuskar med Yxbidragen och sitter hemma i sin grotta och hamstrar yxor. :)

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Därför...

"Jag vet att det bara är att ändra dumma och ologiska regler."
Så varför gör du det då inte ?

"Jag anser dock att spelkonstruktörer borde kunna skapa regler som inte är allt för ologiska."
Då tycker jag att du skriver ett rollspel som är totalt logiskt och faller alla i smaken och alla tycker allting i är logiskt, lyckas du med det så ska jag äta upp min regelbok.

"Jag avskyr att Drakar och Demoner går tillbaka till första Dungeons & Dragons med sina kraftigt styrda restriktioner och förordningar."
Då har du två val, spela en äldre version eller spela ett annat spel.

"Och det är egenteligen ingen idé att diskutera regelfrågor (i alla fall när de behandlar dumma och ologiska saker) om svaren bara blir."
Jo, det är ide att göra det, bara man lägger fram sina argument på rätt sätt och har förmågan att ta till sig det de andra skriver istället för att avsiktligt misstolka det.
I de fall du har tagit upp så finns det inga andra svar, för inte kommer riotminds kalla tillbaka alla böcker för att ändra i dem, och de lär knappast heller direkt trycka upp en ny version där de sakerna du inte tycker om är borttagna. Det hjälper inte hur mycket du än tjatar om det.

"Drakar och Demoner suger Bologny så att det står härliga till ebligt mig regelmässigt sätt och jag får tillfredställelse att spy min galla över det samt att argumentera med dig och de andra på forumet"
Hur kreativt och logiskt är det ? du som hela tiden tjatar om logik. Att du inte tycker om spelet är uppenbart, men då är det väl bara att ignorera det och spela något annat. Det finns flera spel som jag HATAR och inte sitter jag i forumen för dem och spyr galla över dem, vad skulle det hjälpa ? inte ändrar det de spelen.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Gemini råkar vara ett av mina favoritspel, och tyvärr och ett av de spel som jag hatar mest när det gäller regler, då det har en total avsaknad av regler för många saker, olika Berättare får köra med olika egna varianter för saker för att få det att fungera. Vilket innebär att man får ta och lägga till det man behöver samt improvisera. Och om vi ska göra en jämförelse med hur många fel det inte finns i Gemini jämfört med DoD så är det nästan löjligt.
I gemini kan du till exempel med en dolk hugga igenom en riddares sköld, rustning, och arm som den vore papp (skadan baseras på vapnets skada + effekten man får för att lyckas). Logiskt, inte mycket. Och ska man göra som du tolka allt efter reglerna när det gäller gemini, tja då kan man inte tacka upp en dörr (finns ju inga regler för det), Projektiler kan inte missa en person som bär en sköld, för om man misslyckas med attackslaget så träffar projektilen skölden istället för personen som bär det. Det innebär att pilar som skjuts mot sköldar måste vara målsökande, Logiskt ? inte mycket. Reglerna refererar till att man om man är ambidextriös inte får det avdrag man får normalt då man använder två vapen, men enligt tabellen för vapenhand kan man inte bli ambidextriös.
En person som mår mycket bra fysiskt och psykiskt (välmående) blir skickligare i att attackera med sina vapen (drabbas han av plötslig gudomlig insikt eller ?), och så vidare, Get my point ?
CELL är inte mycket bättre de, de är faktiskt sämre på att skapa ett fungerande rollspelssystem utan ologiska saker, det går inte att skapa ett rollspelssystem som inte innehåller saker som någon inte tycker om. Inte sitter jag och spyr galla över Gemini på grund av detta, nu råkar det vara så att detta spel är ett av mina favoritspel, och därför ändrar jag på de regler som jag inte tycker är logiska eller är helt uppåt väggarna. Jag tror att de flesta spelare har den förmågan även om företaget som gjort spelet har gjort några missar.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men lite skoj är det att spy galla...

Jag vet inte hur många gånger jag har klagat på Catastrophia, AD&D, World of Darkness eller Kult, till exempel.

Frågan är om det går till överdrift. För fanatikerna som tycker om spelet går det naturligtvis till överdrift i samma ögonblick som första flame-messet går iväg, för fanatikerna som hatar spelet kan det aldrig komma tillräckligt många flames...

...så egentligen borde man fråga de neutrala om när de blir irriterade på alla flames i trådarna, dvs inte längre bara struntar i tråden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Deras val av att supporta spelet på det sättet de gör över nätet får de stå för själva.
Men jag är ganska övertygad om att de försöker får CRPG spelarna att gå över till pappersrollspel, och därmed har de tagit med saker som de spelarna finner bekant i spelet, och räknar med att de mer erfarna spelarna sållar bort de saker de inte tycker om, samt att de mer erfarna spelarna är de som söker sig ut på nätet.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Men lite skoj är det att spy galla...

Att tjata om en sak, två, tre gånger är väl ok, men om och om igen så att man fyller sida på sida på ett forum. Det är ganska extremt, särskilt om man väljer att missförstå allt som de andra säger. Då är det mycket liten ide att fortsätta diskutionen och tjata, för det ger inget kreativt.

Du vet ju vad jag tycker om Eon, men ser du mig numera tjatandes i evinnerlighet på Eon forumet ? inte direkt, det påverkar inte spelet som sådant, och inte lär det påverka nästa version ni släpper heller. Jag nöjer mig med att spela ett annat spel istället för att tjata om det gång på gång.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Gemini

<I>de valt använda de klassiska fantasynamnen Alv och Dvärg vilket inte passar i Geminis O-standard-fantasy-värld:)</I>

Low fantasy, helt klart, men o-standard? Kika nån gång på Gondica, Talislanta, Jorune, Tekumel, Skymningshem... <I>De</I> är o-standard.

<I>nu har jag ju Drakar och Demoner att klaga på.. Och det spelet slår ju allt i mannaminne.</I>

Du har uppenbarligen aldrig läst Khelataar. (-:

--
Åke
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tycker dock de borde tagit med extraregler i Grundboken. Alla har trots allt inte internet.

Gruppen "svenska rollspelare utan internet" är nog försvinnande liten. T.o.m om man råkar vara en sådan illa gynnad person har man säkert någon kompis som kan skriva ut de intressanta regeländringarna åt en. :)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Därför...

Och det är egenteligen ingen idé att diskutera regelfrågor (i alla fall när de behandlar dumma och ologiska saker) om svaren bara blir.
Ignorera
Gör om
Improvisera


Snarare är väl det faktum att svaret blir "Ignorera, gör om, improvisera" ett teken på att det är en fånig regel.
Vad du tror dig uppnå genom att om och om igen upprepa hur fånig du tycker regeln i fråga är förstår jag inte.

Det är litet hårt IMHO att såga ett helt rollspel baserat på några få, lätt korrigerade detaljer man inte gillar.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
*garv* Tack för hjälpen

Ja du och Vindhand hjälper dock till ypperligt att fylla forumet med "Nonsens" (som du väljer att kalla det).
Så klaga inte på mig, du behöver inte svara på mina inlägg om du känner att du svarat på dem tidigare (iofs så svarar jag ju på samma typer av inlägg gång på gång)..

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gemini

Khelataar.. Hmmm
Jag är inte så bekant med det spelet... det var år sedan jag spelade det...
Tyckte dock att det var ett riktigt bra spel... Så jag kan inte se varför jag skulle klaga på det. Orginellt om något.


Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I gemini kan du till exempel med en dolk hugga igenom en riddares sköld, rustning, och arm som den vore papp (skadan baseras på vapnets skada + effekten man får för att
lyckas). Logiskt, inte mycket.


I Drakar och Demoner kan du omöjligtvis döda någon med ett hugg då du använder en dolk, logiskt inte mycket.
Däremot så kan ju den grymma skadan i Gemini visa på att man får dolken i glipan på rustningen och träffar , nerver, artärer och senor som totalt lemlestar armen. En helt oki regel enligt mig.
Fast jag kör med att man slår vapenskadan som i DoD så att man KAN få en skråma av ett tvåhandssvärd.

Och ska man göra som du tolka allt efter reglerna när det gäller gemini, tja då kan man inte tacka upp en dörr (finns ju inga regler för det),

Oj det måste vare en av de onödigaste specialregler som finns, finns den verkligen med i Drakar och Demoner.


Projektiler kan inte missa en person som bär en sköld, för om man misslyckas med attackslaget så träffar projektilen skölden istället för personen som bär det. Det innebär att
pilar som skjuts mot sköldar måste vara målsökande, Logiskt ? inte mycket.


Det är en väldigft suspekt regel det håller jag med om.

Reglerna refererar till att man om man är ambidextriös inte får det avdrag man får normalt då man
använder två vapen, men enligt tabellen för vapenhand kan man inte bli ambidextriös.


Underligt det håller jag med om.

En person som mår mycket bra fysiskt och psykiskt (välmående) blir skickligare i att attackera med sina vapen (drabbas han av plötslig gudomlig insikt eller ?), och så vidare,

Fysiskt och Psykiskt välmående har väl med att man har antingen Hög natur, eller bär en relik och liknande.
Förvisso så kan man anta att en fysisk välmående person är bättre på att slåss än en utsvulten individ som är fysiskt ovälmående.

Jag tycker Gemini är bra eftersom det är snabbt och regler är enkla att improvisera fram. Det som jag retar mig på i spelet är alla misstag från konstruktörernas sida. (Oki vapenskadan är inte det... )




Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Freudiansk granskning..

Du har nog rätt, för om man skall lyssna till vår egen lilla guru Freud så härrör det mesta ifrån barndomen. Likaså girigheten. Man kan tänka sig pappa dvärg sittandes med sin enda son i knät.

"Om någon frågar så måste du säga att du har 4 bröder, det är för att pappa skall få yxor ser du.. och dessa yxor kommer du sedan att få ärva så du måste se till att vara försiktig så inte Socialen får reda på att vi fusker med bidragen"

Det är det som är roten i allt ont---

:)

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Ok, jag har som jag skrivit begravt stridsyxan, och därför ska jag inte kommentera vidare än det jag gör nu.
Vidare diskutioner om Gemini gör vi bäst i Gemini forumet.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nej nej.. Man kan ju alltid konversera i all vänskaplighet också.. Så man får ju inte sluta att kommentera det motparten skriver.. Fast man behöver ju inte utkämpa en lika blodig batalj som skedde här tidigare idag.



Profeten från Norr..
Filmusiken till Excalibur skulle passa bra som rollspelsmusik.
 
Top