Nekromanti Tabbar

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tänkte ta upp några tabbar som finns i regelboken av DoD v.6.

En ny skapad rollperson som är Dvärg, kan om man följer reglerna teoretiskt (och även praktiskt) sätt få värdet 0 i smidighet.

En riddare med ett tungt tvåhandssvärd och tung rustning kan dunka på sitt offer precis lika ofta som en tjuv med två små dolkar utan rustning.

En Lärd har ingen möjlighet att ta på sig en Fjällförstärkt läderrustning, för han får inte det helt enkelt... Enligt reglerna.

Om en Magiker finner en träklubba på marken, kan han inte ta upp den och använda den att slå med. Eftersom han inte får det enligt reglerna.

Ett Halvtroll som slår 3x6 på sina tärningar för STY, får inte något extra FP för det, mot vad en som bara slår 2x6+5 på sin STY. Den förste har 21, men det värdet finns inte i tabell 25. Detsamma gäller för Dvärgen som kan få SMI 0, 1 och 2. Han får inga FP för det...För att inte tala om den alviska trollkarlen som har 19 i grund (slog 3x6 för SPI) och är 2017 år gammal, dvs en SPI på totalt 23.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,484
Location
Stockholm
Dvärgarnas yxor är arvegods.
Dvärgar begravs med sina yxor.

Que??

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Den hade jag missat :))

Fast då har jag bara tittat på reglerna, inte det omgivande området.

Fast en teori har jag...Dvärgen begravs med sin kära yxa, veckan efter kommer en av sönerna och gräver upp graven och tar hand om yxan, vips så är det ett arv(???), eller är gravskändning och stöld????

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Eller så är det en dvärgs plikt att äga fler än en yxa (minst en i reserv) och sedan så begravs han med den yxa han hade i handen då han dog eller den yxa som var honom kärast.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Jag och en kompis hade en teori om detta: Dvärgarna kanske inte ens gräver ned sina döda i marken utan låter dem ligga "framme", detta underlättar ju då för sonen så att han kan ärva yxan utan att behöva gräva upp kroppen. Eller nått...

No one shoots at Santa Claus.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ops...fattas något...

Om man tittar högst upp på sidan 17. Står det två små ensamma bokstäver där ;-)

Jag slår vad om att det skall stå Halvblod där, fast det inte gör det, åtminstone inte i min bok...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Aaaargh! panik ...

Drat! Du har rätt. Efter en snabbkoll på originalen kan jag tack och lov konstatera att det inte är jag som gjort fel.

Om ni mailar till RiotMinds och påpekar alla missar (ej regler ni inte gillar) kommer jag att sammanställa en officiell errata samt ändra i originalen till en eventuell tilltryckning. Maila till contact@riotminds.com.

/Dante
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Möjliga tolkningar :)

Dvärgarnas yxor är arvegods.
Dvärgar begravs med sina yxor.


Jupp, först hugger de upp en grav (alt: bankar igen kistan eller finfördelar liket) med yxan, sedan går den vidare till äldsta sonen (dottern?) :)
 

Calydon

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
14
Location
sthlm
Jag skulle tippa på att arvegods i sammanhanget har betydelsen tradition eller något i den stilen.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Under restriktionerna för att bli Helig Krigare står bl.a. "måste ha minst STY 16..."

På Riotminds hemsida under Arketyper återfinns Altur Prelvakt, han har bara STY 14. Då säger någon, men han är väl då gammal. Visst, men det finns några saker som säger emot det. Bilden visar honom inte speciellt gammal för att minska STY. Sedan står han som arketyp för en Järnhandsbroder. Arketyp betyder urtyp, dvs, han är en ganska normal Järnhandsbroder.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Med lite tur så kanske de ger ut en "extrebo" med tillägg om dess tababr och misstag. man kan ju alltid hoppas på det.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tänk på att

D&D3s korrektioner som lades upp på nätet var samma fil de skickade till tryckeriet. Det var *väldigt* mycket (säg, 80%) i den som var av typen "byt ut '1 action' mot 'one action'" eller "'magic missile' ska skrivas med kursiv stil" - mindre typografiska detaljer som inte påverkar spelet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det är nog få rollspel som har så jättelika tabbar som nya Drakar och Demoner.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 
Top