Nekromanti Tabbar

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Många yxor blir det

Hmm en dvärgkrigare med många barn måste således kosta på sig många yxor. Det är således avsevärt dyrare att ha barn om man är dvärg.
:)

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är nog få rollspel som har så jättelika tabbar som nya Drakar och Demoner.

Äh, DoD6s tabbar är små detaljer man med lätthet kan ignorera. Det finns spel som har fel i den grundläggande mekaniken. I äldre utgåvor av alla white wolfs spel var det t.ex lättare att fumla ju bättre man var på något om det man försökte var riktigt svårt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hmm att det blir lättare att fumla ju bättre man blir är förvisso ett stort misstag. Men knappast större än att en Tjuv inte kan använda sig av ett bredsvärd. Man frågar sig saker som:

Vad händer om han skulle försöka?

Förstår han inte hur man gör?

Kan han använda det om han vill parera med det, eller rättare sagt undvika med det?

Ja många underligare saker finns det att fundera på.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hmm att det blir lättare att fumla ju bättre man blir är förvisso ett stort misstag. Men knappast större än att en Tjuv inte kan använda sig av ett bredsvärd

Tja, den värderingen får stå för dig. Personligen tycker jag att det är lättare att strunta i en liten detalj som tjuv och bredsvärd än att bygga om hela spelets mest grundläggande tärningsmekanik.

Man frågar sig saker som:

Det lär vara rätt ovanligt. De flesta verkar inse att de är fria att ignorera detaljer de tycker är fåniga.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja du har ju rätt i att det är mycket värre när spelets mekanik inte fungerar. Jag får ta tillabaka det jag sade tidigare och erkänna att jag hade fel.
Men enligt mig är det ändå värre eftersom det är gjort med mening.
Alla dessa restriktioner är gjorda bara för att.. tja.. krångla till allt antar jag.. Och få folk att skapa karaktärer som är klichéer.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tror att avsikten faktiskt är att få folk att skapa karaktärer som är något klichéartade. För en färsk spelare som aldrig spelat förut kan det nog vara kul (och mer lättspelat) att vara en omkringvandrande kliché än att vara t.ex en tjuv med den tyngsta rustningen och den maffigaste svärdet. Betänk att många nya spelare är vana vid t.ex Baldurs Gate som är än minst lika fyllt med mystiska begränsningar. Litet begränsningar kan ge struktur.

Mer erfarna grupper kan med lätthet ignorera begränsningarna, eller använda en tidigare version av reglerna :)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tja, enligt reglerna så får han 1/2 FV om han kan hantera något besläktat vapen, eller 1/4 FV om han kan använda något vapen som inte är besläktat med bresvärd.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Dvärgarnas yxor är arvegods.
Dvärgar begravs med sina yxor.
Que??</I>

<I>Den</I> var ju busenkel; det är inte samma yxor. Dvärgfar tillverkar en yxa för sitt barn ("Det här, min son, är Bergtand, och om du är honom värdig skall han bli din en dag!") och sedan hänger den där på väggen eller nåt tills dess dag är kommen.

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jo, så är det ju alltid med alla rollspel, att man är fri att stryka det man inte tycker om eller göra egna modifikationer av reglerna. Såvida man inte är regelslav och MÅSTE följa texten i boken till punkt och pricka, men i så fall så kan man lika gärna lägga av att spela.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag skulle tro att de finns där, på grund av att en målgrupp för nya versionen är de spelare som sitter och spelar CRPG, och i dem så existerar oftast restriktionerna. Det vill säga att nybliva pappers rollspelare ska finna saker som är bekanta i nya versionen. De erfarna spelarna ignorerar bara sådana saker helt enkelt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nä nu har du fel så det stormar om det.
En tjuv får inte använda ett bredsvärd... Även om han kan hantera ett kortsvärd.
Ett bredsvärd är nämligen ett medeltungt vapen.

Och JO JAG VET att det är lätt att ändra.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo jag tycker synd om alla dessa regelslavar.. och alla spelare som lever under dem. Ju enklare regler desto bättre.. Mmmmmm Gemini måste vara ett av mina favoritspel när det gäller den fronten.. Och det saknar (så vitt jag vet) alla löjliga restriktioner.

Jag klagar bara på Riotminds regler av ren avsky mot deras tillkrånglande.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Gemini

De kanske inte är lika tydliga bara... Det är stört omöjligt att få en skråma av ett tvåhandssvärd om jag inte missminner mig :)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Då tycker jag bara att de borde göra tvärt om och sätta restriktionerna som extraregler på deras hemsida för dem som vill ha lite mer klichée aktigt rollspel.

Fast det är helt säkert enklare för nya spelare att sätta sig in i ett spel med fasta riktlinjer.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En nybörjare kommer väl knappast surfa nätet runt letande efter nya regler att proppa in? Snarare är det när de har spelat ett tag som de börjar söka mer material, varefter de finner olika tips om vilka restriktioner man kan lätta upp på :)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Därför...

Jag vet att du har svårt att förstå så jag skall ta det långsamt och så tydligt som möjligt.

Jag vet att det bara är att ändra dumma och ologiska regler.

Jag anser dock att spelkonstruktörer borde kunna skapa regler som inte är allt för ologiska.

Jag avskyr att Drakar och Demoner går tillbaka till första Dungeons & Dragons med sina kraftigt styrda restriktioner och förordningar.

Och det är egenteligen ingen idé att diskutera regelfrågor (i alla fall när de behandlar dumma och ologiska saker) om svaren bara blir.
Ignorera
Gör om
Improvisera

Drakar och Demoner suger Bologny så att det står härliga till ebligt mig regelmässigt sätt och jag får tillfredställelse att spy min galla över det samt att argumentera med dig och de andra på forumet (Nu när min ras diskution med Rosen har tagit slut).



Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gemini

Jag vet.. Jag vet.. Och jag har spytt min galla över den regeln på Gemini forumet i tid och otid.. Raserna skall vi inte ens tala om dessa har blivit sågade, hackade, malde till småbitar av mig.. (endast för att de valt använda de klassiska fantasynamnen Alv och Dvärg vilket inte passar i Geminis O-standard-fantasy-värld:)
Men visst vapenregeln är fruktansvärt dålig (en av de första regler som jag ändrade) men nu har jag ju Drakar och Demoner att klaga på.. Och det spelet slår ju allt i mannaminne.

Profeten från Norr..
Är övertygad om att nya Drakar och Demoner suger Bologny
 
Top