Nekromanti Tärningar.

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jag undrar hur ni här på forumet brukar göra när det är dags att slå tärningar. Vissa verkar tycka att spelarna ska få slå (en variant jag aldrig provat på), men personligen tror jag på att spelledaren ska slå alla tärningar. Detta ska även ske dolt, då han enkelt kan styra utfallen som han vill ha dem ( det blir lite jobbigt när en spelare sänker en viktig SLP direkt med en välriktad kastkniv. Å andra sidan kan det bli jobbigt om man ALDRIG får in bra slag i början. "Spara knivarna, de kommer till bättre användning om några SR's" ). Som sagt har jag dock aldrig prövat på att låta spelarna slå, så det är möjligt att detta ger dem en högre känsla av deltagande.

[Hobert]
 
Jag tycker definitivt att spelarna ska få slå själva. Det ger en större känsla av delaktighet och dessutom kan det vara kul att för en gångs skull få överraskande resultat så det inte alltid blir en fyratimmarsslutstrid i varje äventyr bara för att SL vill det.

Don Kennetho
 
Strider och liknande tycker jag spelarna skall få slå själv...

Däremot mot vissa färdigheter bör SL slå själv, som att upptäcka sake, spåra och liknande.

Riddaren - som gillade Krilles kommentar när en SL samlade ihop alla tärningarn han hade och frågade sedan om han kunde låna 18 till...
 
När jag spelar slår SL slagen, men det är för att det ska gå snabbt. Annars tror jag att det är att föredra att spelarna slår slag för de handlingar som RP utför och ger resultat direkt.
Jag tycker dock att man så ofta som möjligt ska slå slagen öppet, största fördelen med det är att det garanterar att SL inte kan mygla med resultaten, vilket i princip aldrig någonsin ska förekomma.
Även om RP sänker en viktig SLP med en kastkniv så måste man tillåta det. Då vet spelarna att de alltid kan försöka döda vem som helst och lyckas med det. Om man manipulerar med resultaten för att de inte är riktigt tillfredsställande, så kan spelarna tycka att det gör detsamma vad de än gör, att SL rättar till dem och för dem i den bana som denne redan har bestämt innan mötet. Sånt är tråkigt.

Därför råder jag, framför allt om någon spelare skulle vilja ha lite mer interaktiv känsla, att låta slagen dominera mer.

- Zire, som var för friform... eller hur var det?
 
Jag tycker att alla slag som gäler slp:na ska de få slå själva. Men övriga slag ska sl:n slå. Jag tycker att det blir mer inlevelse att få slå sina slag när det gäller sin egen person.
 
Jag tycker att alla slag som gäler slp:na ska de få slå själva.

Woa.. Du vet att de inte finns på riktigt?

(Förstår vad du menar /images/icons/wink.gif)
 
Oj.. Glömde logga in, men det var jag som skrev det där sista.

Förresten, har ni märkt hur den där [ vink ] gubben tycks hånle mor en? Det var inte meningen.

[Hobert]
 
En parantes !

Alltså, hur sätter ni dit de där gubbarna. Skulle vara kul att kunna.
 
Markeringar (OT)

När du skriver dina meddelande så står det Märkningar i dina inlägg. Då kommer du till ett ställe där de olika gubbarna finns beskrivna. [ gör du genom AltGr och 8,9 om du inte vet det. /images/icons/cool.gif

/Anders
 
Låter förbannat trist. Om SL ska styra alla resultat genom att slå tärningarna själv, och dolt dessutom, kan han lika gärna kasta regelböckerna och ägna sig åt friform istället. En hybrid är att föredra. Låt spelarna slå så gott som alla sina personliga slag, möjligen med undantag för vissa perceptionsbaserade skickligheter när man inte vill att de ska veta att det finns ett bakhåll, eller att en intressant pryl finns dold. Utöver att spelarna blir mer delaktiga, avlastas SL en massa onödigt tärningsrullande - minst 40% i en strid med 5 RP mot 5 SLP.

http://www.algonet.se/~enda
 
Vi brukar göra som så att spelledaren slår alla slag för SLPs och alla dolda slag, det vill säga om rollpersonerna finner något i ett rum osv... Självklart slår SL dessa slag även om det inte finns något gömt, så att spelarna aldrig kan vara säkra...
Spelarna slår alla öppna slag för sina rollpersoner. Attacker med vapen och sånt.

/Gollum - mainstream spelare...?

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 
Re: En parantes !

Jaha, var det så lätt....
Man tackar så mycket !! /images/icons/blush.gif
 
När det gäller spårande och sådana saker tycker jag att Slp:na kan slå själva. Det ger som sagt mera delaktighet. Sen så ska alla lag vara öpnna, så att dte inte blir någon diskution om mygel och sådant. Det drar ju bara ut på tiden.
 
"Vissa verkar tycka att spelarna ska få slå (en variant jag aldrig provat på), men personligen tror jag på att spelledaren ska slå alla tärningar. Detta ska även ske dolt, då han enkelt kan styra utfallen som han vill ha dem ( det blir lite jobbigt när en spelare sänker en viktig SLP direkt med en välriktad kastkniv."

Näe, jag föredrar att låta spelarna slå själva i så hög grad som möjligt. Därför gillar jag regelsystem där man slår en tärning plus ett värde och jämför med en svårighetsgrad. Då kan man gott låta spelarna slå alla slag, inklusive leta och finna dolt och allt vad det heter - de kan som bäst få reda på om de slåt bra, men inte om de slår bra nog.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Tack för alla svar! Som sagt var har jag aldrig provat att låta spelarna slå själva, men då så många förespråkar det ska jag prova det i nästa äventyr jag spelleder. /images/icons/laugh.gif Förhoppningsvis känner sig spelarna mer delaktiga då.

[Hobert]
 
Jo, precis. Om spelarna slår alla sina slag så kan man ju anpassa svårighetsgraden efter om de ska lyckas eller inte...

/Emil
 
<i>Woa.. Du vet att de inte finns på riktigt?</i>

Aha, det är ju rollspel. Man kan ju rollspela att de slår tärningarna...

/Emil
 
Back
Top