Nekromanti Tärningar.

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jag undrar hur ni här på forumet brukar göra när det är dags att slå tärningar. Vissa verkar tycka att spelarna ska få slå (en variant jag aldrig provat på), men personligen tror jag på att spelledaren ska slå alla tärningar. Detta ska även ske dolt, då han enkelt kan styra utfallen som han vill ha dem ( det blir lite jobbigt när en spelare sänker en viktig SLP direkt med en välriktad kastkniv. Å andra sidan kan det bli jobbigt om man ALDRIG får in bra slag i början. "Spara knivarna, de kommer till bättre användning om några SR's" ). Som sagt har jag dock aldrig prövat på att låta spelarna slå, så det är möjligt att detta ger dem en högre känsla av deltagande.

[Hobert]
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Jag tycker definitivt att spelarna ska få slå själva. Det ger en större känsla av delaktighet och dessutom kan det vara kul att för en gångs skull få överraskande resultat så det inte alltid blir en fyratimmarsslutstrid i varje äventyr bara för att SL vill det.

Don Kennetho
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Strider och liknande tycker jag spelarna skall få slå själv...

Däremot mot vissa färdigheter bör SL slå själv, som att upptäcka sake, spåra och liknande.

Riddaren - som gillade Krilles kommentar när en SL samlade ihop alla tärningarn han hade och frågade sedan om han kunde låna 18 till...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
När jag spelar slår SL slagen, men det är för att det ska gå snabbt. Annars tror jag att det är att föredra att spelarna slår slag för de handlingar som RP utför och ger resultat direkt.
Jag tycker dock att man så ofta som möjligt ska slå slagen öppet, största fördelen med det är att det garanterar att SL inte kan mygla med resultaten, vilket i princip aldrig någonsin ska förekomma.
Även om RP sänker en viktig SLP med en kastkniv så måste man tillåta det. Då vet spelarna att de alltid kan försöka döda vem som helst och lyckas med det. Om man manipulerar med resultaten för att de inte är riktigt tillfredsställande, så kan spelarna tycka att det gör detsamma vad de än gör, att SL rättar till dem och för dem i den bana som denne redan har bestämt innan mötet. Sånt är tråkigt.

Därför råder jag, framför allt om någon spelare skulle vilja ha lite mer interaktiv känsla, att låta slagen dominera mer.

- Zire, som var för friform... eller hur var det?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att alla slag som gäler slp:na ska de få slå själva. Men övriga slag ska sl:n slå. Jag tycker att det blir mer inlevelse att få slå sina slag när det gäller sin egen person.
 
G

Guest

Guest
Jag tycker att alla slag som gäler slp:na ska de få slå själva.

Woa.. Du vet att de inte finns på riktigt?

(Förstår vad du menar /images/icons/wink.gif)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eeee, jag tror det iallfall......
Men det blir säkert bra.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Oj.. Glömde logga in, men det var jag som skrev det där sista.

Förresten, har ni märkt hur den där [ vink ] gubben tycks hånle mor en? Det var inte meningen.

[Hobert]
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En parantes !

Alltså, hur sätter ni dit de där gubbarna. Skulle vara kul att kunna.
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Markeringar (OT)

När du skriver dina meddelande så står det Märkningar i dina inlägg. Då kommer du till ett ställe där de olika gubbarna finns beskrivna. [ gör du genom AltGr och 8,9 om du inte vet det. /images/icons/cool.gif

/Anders
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Låter förbannat trist. Om SL ska styra alla resultat genom att slå tärningarna själv, och dolt dessutom, kan han lika gärna kasta regelböckerna och ägna sig åt friform istället. En hybrid är att föredra. Låt spelarna slå så gott som alla sina personliga slag, möjligen med undantag för vissa perceptionsbaserade skickligheter när man inte vill att de ska veta att det finns ett bakhåll, eller att en intressant pryl finns dold. Utöver att spelarna blir mer delaktiga, avlastas SL en massa onödigt tärningsrullande - minst 40% i en strid med 5 RP mot 5 SLP.

http://www.algonet.se/~enda
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Vi brukar göra som så att spelledaren slår alla slag för SLPs och alla dolda slag, det vill säga om rollpersonerna finner något i ett rum osv... Självklart slår SL dessa slag även om det inte finns något gömt, så att spelarna aldrig kan vara säkra...
Spelarna slår alla öppna slag för sina rollpersoner. Attacker med vapen och sånt.

/Gollum - mainstream spelare...?

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: En parantes !

Jaha, var det så lätt....
Man tackar så mycket !! /images/icons/blush.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
När det gäller spårande och sådana saker tycker jag att Slp:na kan slå själva. Det ger som sagt mera delaktighet. Sen så ska alla lag vara öpnna, så att dte inte blir någon diskution om mygel och sådant. Det drar ju bara ut på tiden.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vissa verkar tycka att spelarna ska få slå (en variant jag aldrig provat på), men personligen tror jag på att spelledaren ska slå alla tärningar. Detta ska även ske dolt, då han enkelt kan styra utfallen som han vill ha dem ( det blir lite jobbigt när en spelare sänker en viktig SLP direkt med en välriktad kastkniv."

Näe, jag föredrar att låta spelarna slå själva i så hög grad som möjligt. Därför gillar jag regelsystem där man slår en tärning plus ett värde och jämför med en svårighetsgrad. Då kan man gott låta spelarna slå alla slag, inklusive leta och finna dolt och allt vad det heter - de kan som bäst få reda på om de slåt bra, men inte om de slår bra nog.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Tack för alla svar! Som sagt var har jag aldrig provat att låta spelarna slå själva, men då så många förespråkar det ska jag prova det i nästa äventyr jag spelleder. /images/icons/laugh.gif Förhoppningsvis känner sig spelarna mer delaktiga då.

[Hobert]
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jo, precis. Om spelarna slår alla sina slag så kan man ju anpassa svårighetsgraden efter om de ska lyckas eller inte...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
<i>Woa.. Du vet att de inte finns på riktigt?</i>

Aha, det är ju rollspel. Man kan ju rollspela att de slår tärningarna...

/Emil
 
Top