Systemval - vad spelar ni för system?

Vad spelar du för system?

  • BRP

    Votes: 65 53.3%
  • DnD (någon variant)

    Votes: 39 32.0%
  • FATE

    Votes: 8 6.6%
  • Powered by the Apocalypse

    Votes: 20 16.4%
  • OSR (någon variant)

    Votes: 38 31.1%
  • Eon

    Votes: 12 9.8%
  • Friform

    Votes: 10 8.2%
  • GURPS

    Votes: 5 4.1%
  • Hemmabyggen

    Votes: 38 31.1%
  • Indie (någon variant)

    Votes: 16 13.1%
  • Annat

    Votes: 44 36.1%
  • ÅR Noll-motorn (många varianter finns)

    Votes: 52 42.6%
  • Symbaroum

    Votes: 17 13.9%
  • Gumshoe

    Votes: 4 3.3%
  • KRANK

    Votes: 6 4.9%
  • Smitt av Järn

    Votes: 9 7.4%
  • Storyteller

    Votes: 4 3.3%

  • Total voters
    122

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Egentligen vore det kanske mer rimligt att slå ihop OSR med DnD. Visst, det finns OSR som inte är d20-baserade men de kan ju räknas som Annat då.
Jag tycker tvärt om att det är rimligt att separera OSR från DnD eftersom moderna DnD, vilket nog är det de flesta DnD-spelare spelar, är väsentligt annorlunda än OSR även om rötterna är desamma.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tycker tvärt om att det är rimligt att separera OSR från DnD eftersom moderna DnD, vilket nog är det de flesta DnD-spelare spelar, är väsentligt annorlunda än OSR även om rötterna är desamma.
Jag håller med om att det är genuint olika spel-upplevelser. Men jag tänker att kärnfrågan här är att kolla vilka system som är stora och då tycker jag att Labyrint Lord och S&W är samma familj av system som DnD, på samma sätt som jag tycker KH ingår i BRP-familjen.

Edit: är OSR mer en stil än ett system egentligen? Bland OSR finns spel som är baserade på Fighting Fantasy, BRP, WHFRP och andra helt hemmasnickrade grejer. Det är ju inte ett system per se.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Edit: är OSR mer en stil än ett system egentligen?
Jag ser OSR som en spelstil som hör ihop med en viss typ av regelsystem, dock inte kopplat till en viss tärningmekanik. De gemensamma dragen är istället en enkel grund som ger stort utrymme för spelarskicklighet, att spelledaren förväntas komplettera reglerna med bedömningar och att strid är farligt.
 
Last edited:

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
BRP - Mutant Undergångens Arvtagare
WFRP - 2nd Edition
DnD eller mer specifikt Pathfinder 2
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
För min del hamnade Warhammer Fantasy och Star Wars D6 under "Annat". Jag noterar även att ingen hittills sagt att de spelar Gumshoe och det tycker jag är fullt rimligt. Av alla regelsystem jag testat placerar jag Gumshoe bland de svagaste. Det inspirerade mig inte det minsta.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Senaste året har det spelats OSR, Savage Worlds, Noll Motorn och BRP.

Förhoppningsvis blir det under hösten MechWarrior, Alien och FUDGE.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Saknar Savage Worlds.
Det vet jag inget om. Är det något eget? Är det stort nog att vara egen kategori i omröstningen?
Och Fudge går väl in i samma kategori som Fate, då det senare byggde på det förra?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Eventuellt skulle FFG:s regelsystem, som i sin fristående form kallas Genesys, kunna vara ett vettigt alternativ att lägga till. Det regelsystemet finns bland annat i senaste utgåvan av Star Wars. För egen del kommer jag inte överens med Genesys och dess specialtärningar men det finns uppenbarligen många andra som gillar det.
 
Last edited:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Eventuellt skulle FFG:s regelsystem, som i sin fristående form kallas Genesys, kunna vara ett vettigt alternativ att lägga till. Det regelsystemet finns bland annat i senaste utgåvan av Star Wars. För egen del kommer jag inte överens med Genesys och dess specialtärningar men det finns uppenbarligen många andra som gillar det.
Bra, det har jag ju själv stött på i olika spel, men glömde ändå ta med det. Lägger till!

EDIT: Fast nej - nu kan jag inte längre ändra i omröstningen! Det har väl går för många dagar eller något liknande. Så tyvärr, inga fler alternativ kan komma med...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ingen skada skedd. Vi får titta tillbaka på den här tråden nästa gång det blir dags att lägga upp en liknande omröstning. 🙂
Ja! Älskar såna här initiativ och hoppas @McKatla eller någon annan orkar göra det igenom ett kvartal eller ett halvår.

Vill då också uppmana till en lite mer precis fråga - typ, vilka system har du använt på minst ett spelmöte under de sista tre månaderna. Exakt hur kriterierna formuleras är mindre viktiga, men att de finns ökar så klart värdet på undersökningen - nu kanske några (som jag) bara kryssar i system de använder i en pågående kampanj, medan andra verkar ha tolkat frågan som "vad har du spelat för system de sista typ fyra månaderna eller gillar i största allmänhet".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Uj, så långt har jag inte planerat men det är såklart fullt genomförbart. Den svåra biten är att komma ihåg att göra det.
Och jag som trodde att Skatteverket aldrig glömmer ...

Jag glömmer ofta, men tänker också ofta på att göra såna här inventeringar. Fast @McKatla gjorde det på ett mycket smartare sätt än vad jag tänkt på.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Det vet jag inget om. Är det något eget? Är det stort nog att vara egen kategori i omröstningen?
Och Fudge går väl in i samma kategori som Fate, då det senare byggde på det förra?
Oj! Hur har du missat det? Det var allas darling prpg.net för ett antal år sedan. Ett generiskt system med mycket bra support i form av många setting böcker och direkt spelbara "one sheets". Deras tagline är "fast, furious and fun" vilket sammanfattar det bra. Snabbspelat och bra för pulpig action. Kolla upp det!

FUDGE kan väl gå in under Fate, ja.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Oj! Hur har du missat det? Det var allas darling prpg.net för ett antal år sedan. Ett generiskt system med mycket bra support i form av många setting böcker och direkt spelbara "one sheets". Deras tagline är "fast, furious and fun" vilket sammanfattar det bra. Snabbspelat och bra för pulpig action. Kolla upp det!

FUDGE kan väl gå in under Fate, ja.
Det skall jag – tack!
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Annat. Det börjar på Z och är i stort överlägset.
 
Top