Systemval - vad spelar ni för system?

Vad spelar du för system?

  • BRP

    Votes: 65 53.3%
  • DnD (någon variant)

    Votes: 39 32.0%
  • FATE

    Votes: 8 6.6%
  • Powered by the Apocalypse

    Votes: 20 16.4%
  • OSR (någon variant)

    Votes: 38 31.1%
  • Eon

    Votes: 12 9.8%
  • Friform

    Votes: 10 8.2%
  • GURPS

    Votes: 5 4.1%
  • Hemmabyggen

    Votes: 38 31.1%
  • Indie (någon variant)

    Votes: 16 13.1%
  • Annat

    Votes: 44 36.1%
  • ÅR Noll-motorn (många varianter finns)

    Votes: 52 42.6%
  • Symbaroum

    Votes: 17 13.9%
  • Gumshoe

    Votes: 4 3.3%
  • KRANK

    Votes: 6 4.9%
  • Smitt av Järn

    Votes: 9 7.4%
  • Storyteller

    Votes: 4 3.3%

  • Total voters
    122

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,904
Jag röstade BRP för Drakar och Demoner, Gamla Mutant och Kopparhavets Hjältar. Annat för MERP
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag vet inget om Vanligt jävla rollspel. Är det brp eller eget system? Om eget så lägger jag till!
Vanligt Jävla Rollspel är absolut ett superseriöst rollspel och absolut inte något aprilskämt. Jag tycker att det gott kan klassificeras som BRP – reglerna bygger ju rakt av på vaga minnen av typ DoD '91 eller något. Så typ Äventyrspels-BRP typ? T20 istället för BRPs vanliga T100.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Jag svarade "Hemmabyggen" och "Annat" för att jag inte visste hur jag skulle klassificera mina egna spel riktigt. De är ju hemmabyggen, tekniskt sett, och Kutulu körde jag ju länge innan det gavs ut…
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
959
Spelleder: hemsnickrat BRP-hack (Hjältarnas tid/Mythras-hybrid i botten, diverse favoritbitar från alla möjliga system)

Spelar: D&D 5E, Kutulu (ev en hybrid av Kutulu och Call of Cthulhu Sverige, jag är inte hundra)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Jag svarade "Hemmabyggen" och "Annat" för att jag inte visste hur jag skulle klassificera mina egna spel riktigt. De är ju hemmabyggen, tekniskt sett, och Kutulu körde jag ju länge innan det gavs ut…
Hm, motorn i Kutulu (KRANK kallar du den väl?) används i flera av dig skrivna spel där många är utgivna. Den får bli en egen kategori - jag lägger till!
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,897
Location
Nordnordost
Om släppta spel räknas som hemmabyggen, då är ju alla spel hemmabyggen? Eller är kravet att de ska ha byggts på ett kontor?
Jag tänker mig att hemmabyggen är sådana som gjorts i spelledarens hem, spel som byggts i någon annans hem är kommersiell dynga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Senaste 2 åren har vi bara spelat Kopparhavets hjältar och CoC så jag kan inte med gott samvete svara annat än BRP, även om Smitt av Järn borde vara en egen kategori.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Senaste 2 åren har vi bara spelat Kopparhavets hjältar och CoC så jag kan inte med gott samvete svara annat än BRP, även om Smitt av Järn borde vara en egen kategori.
Är inte Smitt av järn en brp-variant?
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
DnD 5e och Pathfinder 2 här. Så la min röst på DnD även om jag kanske personligen upplever att skillnaderna mellan PF 2 och DnD 5 är tillräckliga för att vara två skilda spel i listan. PF 1 ser jag absolut hur det skulle kunna slås samman med DnD varianter.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
DnD 5e och Pathfinder 2 här. Så la min röst på DnD även om jag kanske personligen upplever att skillnaderna mellan PF 2 och DnD 5 är tillräckliga för att vara två skilda spel i listan. PF 1 ser jag absolut hur det skulle kunna slås samman med DnD varianter.
Jag har ingen riktig koll på PF2, så jag kan inte svara på det. Men i allmänhet kan jag väl säga att jag inte ville splittra upp för mycket, utan låta t.ex. alla brp-kloner vara ett alternativ. Att sedan de olika syskonen i familjen skiljer sig en del är sant – men de är ändå samma familj. Så är t.ex. DoD och CoC eller Expert Nova ganska olika, men går ändå under samma rubrik. På det sättet kan vi t.ex. redan nu se att BRP, som var vad Äventyrsspel gav Sverige fortfarande regerar, att DnD som i USA är absolut störst bara är fyra; År Noll-motorn har tagit andraplatsen och i skrivande stund är OSR-vågen trea (olika hemmabyggen är i strikt mening trea, men då de inte är någon enhetlig kategori räknar jag bort dem i placeringslistan – men det gläder mig att så många av oss snickrar själva!). Och att FATE, som jag trodde var en grej, inte är något för forumiterna. Allt detta tycker jag är intressant!
 
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Vanligt Jävla Rollspel är absolut ett superseriöst rollspel och absolut inte något aprilskämt. Jag tycker att det gott kan klassificeras som BRP – reglerna bygger ju rakt av på vaga minnen av typ DoD '91 eller något. Så typ Äventyrspels-BRP typ? T20 istället för BRPs vanliga T100.
Me and my friends have started using the term "BRP20" for games that are BRP derived but uses the D20 instead and often deviate more from the baseline BRP assumptions (DoD Expert, arguably original Mutant Chronicles and Kult, Pendragon)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Aktiva kampanjer just nu: FATE, Storyteller (Vampire: the masquerade 5e).

Kampanjer på paus: GURPS, Storypath (Scion 2e), BRP, D&D 5e

Glömmer säkert flera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,549
Location
Rissne
Hm, motorn i Kutulu (KRANK kallar du den väl?) används i flera av dig skrivna spel där många är utgivna. Den får bli en egen kategori - jag lägger till!
Jag tror att senaste given där är att jag kallar den Krank*, där asterisken finns där för att skilja det från mitt användarnamn… =)
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Jag tror att senaste given där är att jag kallar den Krank*, där asterisken finns där för att skilja det från mitt användarnamn… =)
Ok - men tyvärr kan jag inte ändra i listan...
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Aktiva kampanjer just nu: FATE, Storyteller (Vampire: the masquerade 5e).

Kampanjer på paus: GURPS, Storypath (Scion 2e), BRP, D&D 5e

Glömmer säkert flera.
Storyteller borde så klart vara med. Det är väl ett av de stora systemen gissar jag.
 
Top