Systemval - vad spelar ni för system?

Vad spelar du för system?

  • BRP

    Votes: 65 53.3%
  • DnD (någon variant)

    Votes: 39 32.0%
  • FATE

    Votes: 8 6.6%
  • Powered by the Apocalypse

    Votes: 20 16.4%
  • OSR (någon variant)

    Votes: 38 31.1%
  • Eon

    Votes: 12 9.8%
  • Friform

    Votes: 10 8.2%
  • GURPS

    Votes: 5 4.1%
  • Hemmabyggen

    Votes: 38 31.1%
  • Indie (någon variant)

    Votes: 16 13.1%
  • Annat

    Votes: 44 36.1%
  • ÅR Noll-motorn (många varianter finns)

    Votes: 52 42.6%
  • Symbaroum

    Votes: 17 13.9%
  • Gumshoe

    Votes: 4 3.3%
  • KRANK

    Votes: 6 4.9%
  • Smitt av Järn

    Votes: 9 7.4%
  • Storyteller

    Votes: 4 3.3%

  • Total voters
    122

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Två saker jag tycker är slående är hur stort BRP är efter alla dessa år samt vilken hit (bland forumiter då) År noll-motorn är. OSR är ju också väldigt stort relativt DnD om man jämför tex med hur mkt de spelas på roll20.

Någon som ser något annat i den här omröstningen?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag undrar hur mycket frågans vaghet influerar resultatet. Vad betyder "spelar"? Just nu? Senaste spelmötet? Pågående kampanj? Vid något tillfälle senaste året? Något man kan tänka sig att spela när som helst? Något man identifierar sig med? Vissa av dessa tänkbara tolkningar innebär en rätt tydlig övervikt för klassiska kampanjsystem som BRP.

Personligen kryssade jag i sådant jag brukar spela hyfsat regelbundet. Jag har inte spelat något År Noll-baserat sedan kanske 1,5 år sedan när vi blev klara med Korpens klagan, men skulle definitivt säga att jag spelar systemet så mycket vi har gjort det i det förflutna och skulle kunna tänka mig att göra det igen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Spelat senaste året: friform, indie, hemmabyggen
Spelat senaste fem åren: +PbtA +Annat (Nobilis)
Spelat någonsin: +Eon (2), +BRP, +DnD (4, en session), +Gumshoe (två sessioner), +Krank (en session), +Storyteller (kanske fyra sessioner?)
Aldrig spelat: GURPS, FATE, Symbaroum, År Noll-motorn, Smitt av järn
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag utgick från vad jag spelat de senaste 12 månaderna.

Att BRP är stort förvånar mig inte. I Sverige är arvet tungt, och spelar man något av de stora spelet internationellt, är CoC ju inte en ovanlig gissning.

Det jag tycker var anmärkningsvärt är hur få som nämnt Savage Worlds. I min värld är det fortfarande ett ganska populärt system internationellt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Det jag tycker var anmärkningsvärt är hur få som nämnt Savage Worlds. I min värld är det fortfarande ett ganska populärt system internationellt.
Inte i min. Känns som att det mest är amerikanare som spelar det, och kanske britter. De diskussioner jag sett med folk i Frankrike, Tyskland, Polen, Italien, Japan har varit rätt tomma på Savage Worlds. Och Sverige. Men jag är ju knappast jätteinsatt, och SW hör till en genre spel jag kanske inte skulle höra talas om i alla fall. Men DnD och CoC talas det mycket om.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag ser två system här som varken är en del av DnD-universumet/PbtA-världen och alltså del av starka, internationella system eller inte bygger på antingen ett spel eller en IP med rötter i svenskt 80-tal: Symbaroum och Krank. Så de två är på det sättet mest imponerande, då de inte har kunnat bygga på en existerande fanbase.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det jag tycker var anmärkningsvärt är hur få som nämnt Savage Worlds. I min värld är det fortfarande ett ganska populärt system internationellt.
Jag har inte spelat SW som det är, men jag har lånat in en del mekaniker från det till mitt frankensteinade BRP-hack. Trots helt olika grundsystem har det funkat förvånansvärt bra ihop.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag är en smula förvånad över att fler spelar Symbaroum än Eon, särskilt som Symbaroums regler fått en hel del kritik medan Eon hängt med länge och tycks ha inbitna fans.
Det är nog lätt att tro att det råder konsensus om åsikter för att vissa som postar mycket drar åt samma håll. De flesta undviker nog att ge sig in i trådar som de där Symbaroum ska sågas, och så spelar man på i tysthet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Det är nog lätt att tro att det råder konsensus om åsikter för att vissa som postar mycket drar åt samma håll. De flesta undviker nog att ge sig in i trådar som de där Symbaroum ska sågas, och så spelar man på i tysthet.
Jag är medveten om att det inte råder konsensus. Upplever att det postas både positivt och negativt om Symbaroums regler här på forumet. Det är något av ett skyttegravskrig skulle jag säga.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag är medveten om att det inte råder konsensus. Upplever att det postas både positivt och negativt om Symbaroums regler här på forumet. Det är något av ett skyttegravskrig skulle jag säga.
Absolut. Menade egentligen det inte specifikt om Symbaroum, utan mer att man kan få intryck av att en åsikt eller preferens är stark, när det egentligen är ett fåtal personer som postar ofta och mycket.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Slår mig att jag inte spelar så mycket BRP längre. Borde göra slag i saken och testa Stormbringer för att råda bot på det.

Försöker spela nytt spel varje gång det vankas rollspel. Ibland kan system användas för att gruppen kan dem och det därför går att experimentera med andra saker istället, och då blir det oftast Unisystem. Men mer av tradition än av något annat skäl tror jag. Eller ett regelsystem, oftast det bästa någonsin(tm), som improviserats ihop till spelandet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,302
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är en smula förvånad över att fler spelar Symbaroum än Eon, särskilt som Symbaroums regler fått en hel del kritik medan Eon hängt med länge och tycks ha inbitna fans.
Jag använder EON 3-reglerna med en del modifikationer till de flesta fantasy eller historiska settings. Jag tror, mem jag gissar verkligen nu och vill inte förolämpa någon… Men jag tror att EON IV kanske inte riktigt var rent regelmässigt vad en stor skala fans ville ha? Världen är fortfarande fantastisk till EON och blir bättre för varje bok som släpps, men just övergången från de mer traditionella EON-reglerna till EON IV tror jag faktiskt fick fler att se efter nya spel eller regler istället för att glatt adoptera reglerna till EON IV.

Ska man tro forumet och de trådar som nuddat ämnet så är självklart inte så fallet, men min egen erfarenhet(högst begränsad) gällande de jag talat med utanför forumet så är de flesta överens att övergången från EON 3 till EON IV rent regelmässigt inte någon stor succé.

Jag kan som sagt ha väldigt fel i det här, men om jag har rätt så kanske de fått en del tidigare inbitna fans att helt enkelt byta till något annat spel och förälskats i spelvärlden till den grad att man kör med det spelets regler istället för varken de äldre eller nyare reglerna till EON.

Sen så vet jag inte om det här forumet längre utgör någon större samlingsplats för de som älskar EON. Jag personligen älskar allt med EON om jag bortser från de nyare reglerna som jag personligen inte tycker passar det EON jag och min spelgrupp fantiserat ihop sen första utgåvan släpptes.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag undrar hur mycket frågans vaghet influerar resultatet. Vad betyder "spelar"? Just nu? Senaste spelmötet? Pågående kampanj? Vid något tillfälle senaste året? Något man kan tänka sig att spela när som helst? Något man identifierar sig med?
Jag har lite problem med just det här vilket gör att jag inte svarat. Senaste året har jag bara spelat gamla Kult och Ur varselklotet, och jag tycker inte något av de systemen är särskilt bra.

Mitt ordinarie go-to system för kampanjer (Rolemaster) är inte med på listan och jag har inte spelat det på ett par år.

Så vad ska jag kryssa i? Alla system jag nånsin spelat? Jag vet inte hur man röstar blankt heller! 🙄

//EvilSpook
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Världen är fortfarande fantastisk till EON och blir bättre för varje bok som släpps, men just övergången från de mer traditionella EON-reglerna till EON IV tror jag faktiskt fick fler att se efter nya spel eller regler istället för att glatt adoptera reglerna till EON IV.
Jag har en väldigt ambivalent relation till EON. Ibland skriver jag syrliga kommentarer här om hur omständliga regler det har. Men det finns mycket jag verkligen gillar med spelet och jag köper det mesta som kommer ut. Ska jag spela det så blir det version IV dock. De tidigare skulle jag inte ens överväga att spela på grund av hur hopplöst regeltunga de känns.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag är en smula förvånad över att fler spelar Symbaroum än Eon, särskilt som Symbaroums regler fått en hel del kritik medan Eon hängt med länge och tycks ha inbitna fans.
Förut har det i alla fall varit så att användarna på Eon-forumet är i ett eget ekosystem och inte är på resten av forumet.
 
Top