Theo
Hero
World of Darkness va?
Räknas WFRP Wounds?
"Wounds" i WFRP är definitivt hitpoints. Däremot är det ju Criticals som är de riktiga skadorna, så det är lite annorlunda än bara räkna-ner-tills-du-dör.
World of Darkness va?
Räknas WFRP Wounds?
I DnD3 finns en regel som heter Massive Damage, det är ursprunget till det som @entomophobiac talar om:Tror du menar Blue Rose 1e/True20, där har de save och sen skadenivåer man kryssar i beroende på hur lyckat slaget var.
Källa: https://www.d20srd.org/srd/combat/injuryandDeath.htm#massiveDamage. Men jag vet att regeln finns i DnD3(.0)-regelboken också.Massive Damage
If you ever sustain a single attack deals 50 points of damage or more and it doesn’t kill you outright, you must make a DC 15 Fortitude save. If this saving throw fails, you die regardless of your current hit points. If you take 50 points of damage or more from multiple attacks, no one of which dealt 50 or more points of damage itself, the massive damage rule does not apply.
BitD har också helt kringgått HP/KP när det gäller skadekonsekvenser. En spelare behöver inte maxa sin stress för att kunna bryta ett ben (harm) eller dö. Däremot så är det rätt och riktigt att stress mekaniskt fungerar som ett slags HP/KP i och med att när stressen är maxad så är karaktären nere före räkning.Blades har ett HP-system för spelarna men med ett annat namn… men du har helt rätt i att NPCer inte har några HP! Där är det helt vibes-baserat från SL (som dock uppmuntras att i förväg kommunicera möjlig effekt till spelarna). Sjukt att jag missade det när jag satt och tänkte på min kammare!
Jo, jag är bekant med regeln. Den matchar inte det Organ pratade om.I DnD3 finns en regel som heter Massive Damage, det är ursprunget till det som @entomophobiac talar om:
Jag tycker personligen att ALLA system som på något sätt har en numrerad skala av stryk man kan ta faller inom ramarna för HP/KP. Det behöver alltså inte vara DnD eller DoD med just HP/KP, som jag ser det. Detta inkluderar t.ex. WoD (7-ish health levels är som HP), Warhammer (Wounds är som HP, sen liten variant med att det är kritiska skador som tar livet av en RP), Savage Worlds (alla har tre Wounds när de är slut riskerar RPn att dö efter striden), YZE (GE som HP/KP) osv.Vad jag är intresserad av är exempel på andra spelsystem som i grunden saknar HP/KP-regler. Hur väl funkar det? Och om vi bortser från ”du vann striden”, går det att applicera kännbara, varaktiga konsekvenser som inte spelarna genast glömmer bort?
Ja precis, tex Blades som har både Stress och Harm är definitivt en utökad HP/KP-mätare, sådana finns det gott om.Jag tycker personligen att ALLA system som på något sätt har en numrerad skala av stryk man kan ta faller inom ramarna för HP/KP. Det behöver alltså inte vara DnD eller DoD med just HP/KP, som jag ser det. Detta inkluderar t.ex. WoD (7-ish health levels är som HP), Warhammer (Wounds är som HP, sen liten variant med att det är kritiska skador som tar livet av en RP), Savage Worlds (alla har tre Wounds när de är slut riskerar RPn att dö efter striden), YZE (GE som HP/KP) osv.
Det finns lite olika system som har någon sorts skadenivåer (gamla Kult t.ex. där man har X antal Skrubbsår, Allvarliga sår osv. som kan ackumulera upp till dödligt till slut), skulle kunna vara en variant. Har stor besläktning med HP/KP då de är numrerade men fungerar _lite_ annorlunda.
De system som ger olika tillstånd är nog de jag ser som mest intressanta och som mest bryter ramen av att man räknar någon sorts poäng tills RPn går i däck och/eller stryker med. Där kan ex. skrubbsår, köttsår, utmattad och en mängd andra alternativ fungera. Vissa brädspel har en intressant mekanism att när man blir skadad vänder man på en bricka som kan vara att man blir skadad (motsv. sänkt HP/KP) men kan också vara att man får blod i ögonen, blir utmattad, får en extremitet påverkad (kan inte använd arm/ben t.ex.) osv.
Vill man ha ett system har jag lite svårt att se att man inte på något sätt tangerar HP/KP (men kanske med lite annat namn eller kreativ visualisering som ett annat inlägg var inne på) med att man mäter mängden skador en RP fått. Det kan vara i ett antal (kanske gradvis mer allvarliga) tillstånd eller en buffert innan verkliga skadan sätter inte (lex Warhammer) eller någon sorts skadenivåer (lex Kult). Kanske att varje gång en RP blir träffad som slumpar man i stil med kritiska skadetabeller (SRR, DoD Krigarens Handbok, Warhammer) varje gång, som kan bli väldigt swingy om man gillar den typen av mer kaotiska inslag i striden.
Hmm, blev mest lite lösryckta tankar inser jag nu
Cog.
De händer ju i fiktionen? Eller jag kanske missförstår frågan. Tex efter en strapatsfylld resa där man kommer fram med skrubbsår och värk i fingrarna av kölden, eller ett slagsmål där man går därifrån med blödande näsa som värker (men inget så allvarligt att du får sänkta färdigheter).Vad är syftet med att ha den sortens skador? Alltså, vad vinner man kring spelbordet på det?
Det finns ju massor av saker som händer i fiktionen men som vi inte tycker att det är roligt att spela ut eller som vi inte tycker att det är viktigt att representera mekaniskt. Det klassiska exemplet där är väl toalettbesök, men de flesta spel jag spelat har inte heller mekanik för till exempel brutna förtroenden, förälskelser eller att man färgat håret, trots att de i allra högsta grad påverkar upplevelsen.De händer ju i fiktionen? Eller jag kanske missförstår frågan. Tex efter en strapatsfylld resa där man kommer fram med skrubbsår och värk i fingrarna av kölden, eller ett slagsmål där man går därifrån med blödande näsa som värker (men inget så allvarligt att du får sänkta färdigheter).
WoD är ju tillstånd. Det är en skala, inte either or. Men om varje nivå har regeleffekt (som i WoD) är det inte KP längre
Aha, jag missförstod din fråga till att handla om ”varför har man med mindre skador i fiktionen?” Min miss.Det finns ju massor av saker som händer i fiktionen men som vi inte tycker att det är roligt att spela ut eller som vi inte tycker att det är viktigt att representera mekaniskt. Det klassiska exemplet där är väl toalettbesök, men de flesta spel jag spelat har inte heller mekanik för till exempel brutna förtroenden, förälskelser eller att man färgat håret, trots att de i allra högsta grad påverkar upplevelsen.
Så min fråga är mest: vad vinner man på att representera just den sortens småsår mekaniskt? Vad är syftet? Är det bara mekanik för mekanikens skull, är det tradition, är det att man specifikt vill ha en spelstil där man lägger fokus på småskador, eller vad? Och varför?
Min ingång här är ju att det jag tänker på som "det normala" i alla sammanhang är att inte ha mekanik för saker, och att man tillför mekanik i de fall där man tycker att mekanik ger något specifikt som man inte får utan mekaniken.
Lite OT: Min igång varierar ganska mycket, men i grunden gillar jag att ha mekanik för saker, och tycker de ofta tillför något positivt. Sen finns det förstås någon form av maxkomplexitet. Andra på forumet är bättre på att argumentera vad detta ger, men där skiljer sig alltså grundinställningen.Min ingång här är ju att det jag tänker på som "det normala" i alla sammanhang är att inte ha mekanik för saker, och att man tillför mekanik i de fall där man tycker att mekanik ger något specifikt som man inte får utan mekaniken.