System utan KP/HP?

Zeedox

Hero
På Tiktok är det just nu en hel del rabalder där rollspelsprofiler ojar sig över att vissa personer husreglat D&D och tagit bort HP - spelledaren avgör helt enkelt när fienden känns tillräckligt besegrad. Mina tankar förs till FKR, som ju många gillar.

För de som vill spela ett mer taktiskt spel och är intresserade av själva mekaniska spelbiten kan jag förstå invändningen, men samtidigt sitter de ju inte runt husreglarnas bord så jag ser inte varför se ska lägga sig i andras skoj… och så har vi de som motsätter aig husregler över lag… men det är lite av en evig sidofråga.

Vad jag är intresserad av är exempel på andra spelsystem som i grunden saknar HP/KP-regler. Hur väl funkar det? Och om vi bortser från ”du vann striden”, går det att applicera kännbara, varaktiga konsekvenser som inte spelarna genast glömmer bort?

Last edited:
Evolutionens Barn, kanske?

Jag vill verkligen göra en andra utgåva av det spelet, och det var mitt första så… well. Det märks. Men, det har inte KP – man slår ju egentligen bara varsitt tärningsslag per strid (med variabelt antal tärningar) och den som vinner bestämmer vad som händer. Det blir alltså precis så kännbara och varaktiga konsekvenser som man vill…

"Du blir av med armen när androiden i sina dödsryckningar gör ett sista desperat utfall med monofilamentpiskan" är lite klurigt att helt bortse från eller glömma bort, tänker jag.

Blades in the Dark är ett annat exempel.
Blades har ett HP-system för spelarna men med ett annat namn… men du har helt rätt i att NPCer inte har några HP! Där är det helt vibes-baserat från SL (som dock uppmuntras att i förväg kommunicera möjlig effekt till spelarna). Sjukt att jag missade det när jag satt och tänkte på min kammare!

"Du blir av med armen när androiden i sina dödsryckningar gör ett sista desperat utfall med monofilamentpiskan" är lite klurigt att helt bortse från eller glömma bort, tänker jag.
Ja, stora konsekvenser gör sig helt klart kännbara, jag tänkte nog på de lite mer… mellanstora till små. Möjligt att man kanske bara bör bortse från dem. Men har man HP upplever jag att det är möjligt att kommunicera lite mer mekaniskt kännbart till spelarna, även när den HP-skadan inte egentligen spelar någon roll.

Back