Nekromanti Symbaroum mattråd

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Nu har jag läst Väktarens Vrede och där presenteras barbarkulturernas matkultur. Först står det att deras mat är rustik och grillat vildsvin beskrivs. Sedan så står det om en krog som serverar barbarkost att deras mat är väldigt kryddstark. Hur ska ni ha det!?!?!?!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Rustik och kryddstark behöver väl inte vara gemensamt uteslutande? Pepparbiff skulle jag nog kunna beskriva som både och. Chillie con Carne, lika så.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Rymdhamster;n80884 said:
Rustik och kryddstark behöver väl inte vara gemensamt uteslutande? Pepparbiff skulle jag nog kunna beskriva som både och. Chillie con Carne, lika så.
Menart. Ett kryddstarkt vildsvin är ju inte ett ickeexisterande vildsvin.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Men den beskrivs ju i kontrast till sydlänningarnas kryddstarka mat!!! JAG VET INGETING OM VÄRLDEN LÄNGRE!
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Den bästa maten hittar man hur som helst på Slakteriet, där de troligtvis är helt ensamma om att servera långkokt högröv med stuvade morötter!

Stora mängder salt och peppar gör ju maten kryddstark även, om än inte på det exotiska viset. Men annars håller jag med, på flera ställen när jag läst om Symbaroum och dess spelvärld har jag känt att informationen varit lite motstridig. Har inget direkt exempel på det, förutom detta då.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Cassius;n80948 said:
Men den beskrivs ju i kontrast till sydlänningarnas kryddstarka mat!!! JAG VET INGETING OM VÄRLDEN LÄNGRE!
Hmm... den kanske är kryddstark på ett annat sätt. Jämför exempelvis ovanstående pepparbiff med någon riktigt kryddig stuvning från indien. De två kan vara jämförbart starka, men kommer att vara ytterst olika varandra i framtoning.

Kanske är barbarmaten just mer rustiskt stark medan den sydlänska maten är mer avancerad i sin kryddning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Rymdhamster;n80954 said:
Hmm... den kanske är kryddstark på ett annat sätt. Jämför exempelvis ovanstående pepparbiff med någon riktigt kryddig stuvning från indien. De två kan vara jämförbart starka, men kommer att vara ytterst olika varandra i framtoning.

Kanske är barbarmaten just mer rustiskt stark medan den sydlänska maten är mer avancerad i sin kryddning.

Floskler! Vad tusan betyder "rustikt stark" jämfört med "mer avancerad i sin kryddning"? Hur "stark" mat är har väl ändå att göra med mängden capsaicin, piperidin, allylisotiocyanat och/eller allicin den innehåller vilket är högst kvantifierbart?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
RasmusL;n80959 said:
Floskler! Vad tusan betyder "rustikt stark" jämfört med "mer avancerad i sin kryddning"? Hur "stark" mat är har väl ändå att göra med mängden capsaicin, piperidin, allylisotiocyanat och/eller allicin den innehåller vilket är högst kvantifierbart?
Rustikt stark hänvisade självfallet inte till styrkegraden utan smakupplevelsen av maten vilket var hela poängen med inlägget du citerar.

Två rätter kan vara lika starka (ja, avgörs av mängden av de där ämnena du nämner) men kan fortfarande smaka väldigt olika i övrigt. En pepparbiff kan vara stark (måste inte), men smakar i grund och botten peppar och biff. Det är väldigt enkla (rustika) smaker akompanjerat av en viss styrka. Men en schysst curry med många olika kryddor har en väldigt komplex och kryddig (inte samma sak som stark) smak och kan vara antingen stark eller mild även den.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Rymdhamster;n80962 said:
Rustikt stark hänvisade självfallet inte till styrkegraden utan smakupplevelsen av maten vilket var hela poängen med inlägget du citerar.

Två rätter kan vara lika starka (ja, avgörs av mängden av de där ämnena du nämner) men kan fortfarande smaka väldigt olika i övrigt. En pepparbiff kan vara stark (måste inte), men smakar i grund och botten peppar och biff. Det är väldigt enkla (rustika) smaker akompanjerat av en viss styrka. Men en schysst curry med många olika kryddor har en väldigt komplex och kryddig (inte samma sak som stark) smak och kan vara antingen stark eller mild även den.

...men problemet var ju att båda karaktäriserades av att vara "starka", inte olika sätt vi kan omdefiniera fiktionen för att skapa olikhet :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
RasmusL;n80994 said:
...men problemet var ju att båda karaktäriserades av att vara "starka", inte olika sätt vi kan omdefiniera fiktionen för att skapa olikhet :p
Jag förstår överhuvudtaget inte vad det är du invänder mot.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Rymdhamster;n81000 said:
Jag förstår överhuvudtaget inte vad det är du invänder mot.

Jag invänder inte, jag trodde bara att du hade en bra förklaring till motsägelsen men insåg tillslut att du föreslog en lösning som omdefinierade fiktionen. Därav förvirringen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
RasmusL;n81001 said:
Jag invänder inte, jag trodde bara att du hade en bra förklaring till motsägelsen men insåg tillslut att du föreslog en lösning som omdefinierade fiktionen. Därav förvirringen.
Jag förstår inte hur du menar att jag skulle omdefiniera fiktionen, i alla fall inte utifrån vad Cassius skrivit ovan som är det enda jag baserar detta på. Jag ser ingen motsägelse alls. Vari skulle motsägelsen ligga?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Cassius said:
Sedan så står det om en krog som serverar barbarkost att deras mat är väldigt kryddstark.
Cassius;n80948 said:
Men den beskrivs ju i kontrast till sydlänningarnas kryddstarka mat!!! JAG VET INGETING OM VÄRLDEN LÄNGRE!
Alltså, "kryddstark" och "kryddstark" som utmärkande drag!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
RasmusL;n81004 said:
Alltså, "kryddstark" och "kryddstark" som utmärkande drag!
Ja, och jag har försökt beskriva hur saker kan vara kryddstarka på olika sätt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Rymdhamster;n81006 said:
Ja, och jag har försökt beskriva hur saker kan vara kryddstarka på olika sätt.

Ja, med en argumentation i stil med:

Rymdhamstern said:
Två rätter kan vara lika starka (ja, avgörs av mängden av de där ämnena du nämner) men kan fortfarande smaka väldigt olika i övrigt
...vilket i och för sig är SANT men kanske inte den revolutionerande uppenbarelse TS letar efter?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
RasmusL;n81007 said:
...vilket i och för sig är SANT men kanske inte den revolutionerande uppenbarelse TS letar efter?
Jag pysslar inte med revolution, bara med rimlighet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Rymdhamster;n81009 said:
Jag pysslar inte med revolution, bara med rimlighet.
En annan rimlig förklaring (utöver en felskrivning, vill säga) är att det refereras till olika barbarer i de två fallen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Rymdhamster;n81010 said:
En annan rimlig förklaring (utöver en felskrivning, vill säga) är att det refereras till olika barbarer i de två fallen.
Ja, jag bestrider inte att det är en rimlig gissning :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Rymdhamster;n81010 said:
En annan rimlig förklaring (utöver en felskrivning, vill säga) är att det refereras till olika barbarer i de två fallen.
Haha, sant!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag lägger mig inte i krydd-diskussionen. Jag måste bara gå helt OT och påpeka att jag helt misstolkade trådens rubrik, som "Matt-råd".

"Vilken sorts matta ska min BBEG ha i sin lair? Vilken färg gör sig bra mot blod?"-typ.

Det var det hela, tillbaka till ämnet.
 
Top