Nekromanti Symbaroum mattråd

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sapient;n81054 said:
Jag lägger mig inte i krydd-diskussionen. Jag måste bara gå helt OT och påpeka att jag helt misstolkade trådens rubrik, som "Matt-råd".

"Vilken sorts matta ska min BBEG ha i sin lair? Vilken färg gör sig bra mot blod?"-typ.

Det var det hela, tillbaka till ämnet.
Jag har inte heller för avsikt att lägga mig i krydd-diskussionen men måste bara får gå lite OT och ponera att:

Tänk om en rollperson gett kryddan ett helt könsneutralt namn typ som pippinettmuskig för att utmana kryddkönsrollerna i spelvärlden. Då hade min rollperson aldrig smakat på det för att inte förstöra stämningen i spelet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Utan att ha spelat spelet så tänker jag grillat vildsvin eller liknande som fått ligga och möra till sig, eller blivit öst med en sorts salt/kryddpeppar blandning, kanske med en stänk av oregano eller något liknande örtigt, för att få till en enkel, men kryddstark smak.. Medan det inte alls är samma sak, som någon annan också nämnde, som t.ex. en curry blandning eller t.ex. sambal oelek.
Men det är också inte samma sak som en grillad gris med enda krydda salt, eller ingen alls, så det är väl där skillnaden är.

Kryddpeppar kött är för övrigt grymt gott, även sambal gryta :p Nu måste jag laga mat

Edit: Ville bara tillägga att, även om det var så jag tänkte så är ju själva formuleringen, för den som inte tänker "rätt" (alltså som de som skrev texten) lite svårtolkad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,453
Nä, vet ni vad, inte fan är salt och peppar, oavsett mängd, grund för "kryddstark". Reklamera boken, Cassius!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Vimes;n81247 said:
Nä, vet ni vad, inte fan är salt och peppar, oavsett mängd, grund för "kryddstark". Reklamera boken, Cassius!
Absolut inte salt. Det är bara grund för "salt" =) Peppar skulle jag säga räcker väldigt långt.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Hej alla! Tänkte att jag kanske borde säga något eftersom jag uppenbarligen har orsakat en ordentlig katastrof. Såhär tänker jag: På ett övergripande/generaliserande plan karaktäriseras ambriernas matkultur av förädlade rätter (syltor, korvar, pastejer etc.), barbarernas av enklare (mer rustika) rätter som helgrillat kött, grytor och på sin höjd en pajusling. Däremot (som vår käre rymdhamster är inne på) finns det både skillnader inom respektive matkultur och likheter mellan dem (enskilda rätter som är i princip exakt desamma) - vi talar trots allt om 11 väldigt olikartade barbarstammar och ett tämligen brokigt ambriskt folk.

Vad gäller kryddstarkt eller inte, så syftade jag (nog) på att ambrierna (i sina förädlade rätter) använder fler och mer smakrika kryddor, inte nödvändigtvis (och absolut inte alltid) hetare sådana. Sorry för otydligheten!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Konrad Konvalj;n81070 said:
Jag har inte heller för avsikt att lägga mig i krydd-diskussionen men måste bara får gå lite OT och ponera att:

Tänk om en rollperson gett kryddan ett helt könsneutralt namn typ som pippinettmuskig för att utmana kryddkönsrollerna i spelvärlden. Då hade min rollperson aldrig smakat på det för att inte förstöra stämningen i spelet.
NÄ FY FAN!!!! HUR FAN SKA MAN DÅ KUNNA SPELA SKITEN!?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Förstefadern;n81294 said:
Hej alla! Tänkte att jag kanske borde säga något eftersom jag uppenbarligen har orsakat en ordentlig katastrof. Såhär tänker jag: På ett övergripande/generaliserande plan karaktäriseras ambriernas matkultur av förädlade rätter (syltor, korvar, pastejer etc.), barbarernas av enklare (mer rustika) rätter som helgrillat kött, grytor och på sin höjd en pajusling. Däremot (som vår käre rymdhamster är inne på) finns det både skillnader inom respektive matkultur och likheter mellan dem (enskilda rätter som är i princip exakt desamma) - vi talar trots allt om 11 väldigt olikartade barbarstammar och ett tämligen brokigt ambriskt folk.

Vad gäller kryddstarkt eller inte, så syftade jag (nog) på att ambrierna (i sina förädlade rätter) använder fler och mer smakrika kryddor, inte nödvändigtvis (och absolut inte alltid) hetare sådana. Sorry för otydligheten!
Nu måste jag alltså gräva fram boken igen ur soptunnan... Det kändes helt ospelbart innan du skrev det där. Vi spelade igår och vi satt helt stumma efter att jag som SL blev frågad vad som serverades på krogen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,769
Location
Stockholm
Förstefadern;n81294 said:
Hej alla! Tänkte att jag kanske borde säga något eftersom jag uppenbarligen har orsakat en ordentlig katastrof. Såhär tänker jag: På ett övergripande/generaliserande plan karaktäriseras ambriernas matkultur av förädlade rätter (syltor, korvar, pastejer etc.), barbarernas av enklare (mer rustika) rätter som helgrillat kött, grytor och på sin höjd en pajusling. Däremot (som vår käre rymdhamster är inne på) finns det både skillnader inom respektive matkultur och likheter mellan dem (enskilda rätter som är i princip exakt desamma) - vi talar trots allt om 11 väldigt olikartade barbarstammar och ett tämligen brokigt ambriskt folk.

Vad gäller kryddstarkt eller inte, så syftade jag (nog) på att ambrierna (i sina förädlade rätter) använder fler och mer smakrika kryddor, inte nödvändigtvis (och absolut inte alltid) hetare sådana. Sorry för otydligheten!

 
Top