Nekromanti Sverok mesta bidragstagarna

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: Ett litet sidospår...

Alltså, det som stör mig är att vanlig hobbyverksamhet som omsätter upp till omkring 30 000 måste bokföra. Politiska undomsförbund måste bokföra. Varför skulle sverok vara ett undantag? Varför skulle de inte behöva bokföra? Om vi kräver den insynen hos andra så.

Och det är inte svårt. Man sparar kvittona under året i en pärm. Sedan jämför man utgifter mot inkomster uträknat i slutet av året. Det är inte svårt. Jag har mött många fjortonåringar som varit kassörer.

Jag tror iallafall inte att det kommer att vara ett problem. Men men. Det är min åsikt och min erfarenhet. :gremsmile:

Jag tror verkligen att det är bra att få känna lite ansvar. När det dessutom är ett ansvar som knappt går att misslyckas med så är det ännu bättre :gremsmile:
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Re: Ett litet sidospår...

Radioaktiv said:
...men å andra sidan om de alldrig får hantera pengar hur skall de lära sig det egentligen? Det är väl kanske också framförallt då en förening växer sig större och mer formaliserad som den blir viktigare som en lärinstans en plats där medlemmar kan använda sig av sin initativförmåga och få pröva saker. Det är inte alla som kan lägga ut 1000 kr i förväg för att hyra en lokal eller liknande.
Ifall de skall hantera mina skattepengar som de får helt gratis så kan de nog tåla reglerna som följer med. Jag begär inte det omöjliga här.


Angående kvitto redovinings så är det som sägs här att det inte är något egentligt tvång, däremot så skall det finnas en revisor och den kan ju ha synpukter på hur pengarna används, personligen så skulle jag nog ha synpunkter på ifall att pengarna gick till alkohol å andra sidan så en lättöl är det många som dricker istället för en cola och ä det så farligt?
Nej det är inget tvång, vilket jag tycker är helt sinnessjukt. Jag var kassör i en förening i flera år. Att man inte bokför ordentligt när det handlar om vart skattebetalares pengar hamnar... Det tycker jag är ansvarslöst och dumt.

Är revisorn utifrån eller sitter revisorn i samma klubb? Det har ju också jättestor betydelse. Sitter den i samma klubb så är det bara löjligt att påstå att det spelar någon roll alls.

Och gällande alkohol. Så länge en organisation riktar sig till ungdomar, och då också minderåriga ungdomar, så tycker jag att det är självklart att alla aktiviteter skall vara alkoholfria. Sedan är det väl också så att jag tycker att all mat och fika osv. kan klubbens medlemmar fixa själva. Det är väl en spelförening och inte en fikaförening liksom.

Visst det ser jag också många små oseriösa kompisföreningar, eller föreningar/människor som i mina ögon missbrukar de stöd som finns men med ett system som bygger på förtroende kommer det alltid att ske överträdelser mot den ena eller andra normen, samtidigt så kan man ju hoppas på att det sker en självsanering, den uppstramining som skedde av bidragsreglerna, 60% under 26, för en tid var nog ett bra sätt för att se till att en del av de föreningar som bara mjölkade systemet försvann.
Denna förtroendegrejen. Sluta bygg det på den så slipper man nog de allra flesta "överträdelserna". Om man har som regel att bokföra ordentligt, (om man nu vill göra det själv och lämna in hela pärmen eller bara lämna in kvittona till bidragsansvariga), för att få bidrag så blir det svårare att fuska. Jag fattar inte varför det skall vara ett problem faktiskt. Det ökar insynen och det skulle vara lättare att upptäcka fusk om det skedde. Bättre för alla tycker jag. :gremsmile:
Jag tror inte att du begär det omöjliga, frågan är bara hur reglerna skall se ut. Men det finns en risk i att reglerna blir mer dödande än konstruktiva. Samtidigt så är ju frågan vilket resultat man vill ha.

Jag arbetar mot Studiefrämjandet och inte upplevet att jag där kunde få ett förskott till evenemang men de olika studiefrämjandet avdelningarna verkar ibland arbeta lite olika. Å andra sidan så var evenemanget inte i nog stort behov av det då det gick att lösa på andra sätt.

Jag tycker att det skall bokföras på ett riktigt vis då det annars kan skapa problem senare, det lär en att hantera pengar. En granskning av föreningarnas redovisningar skulle nog i slutändan kosta mer än vad det smakade. Dessutom så skulle mer pengar försvinna i kontroll funktioner än skapa verksamhet.

Att revisorer kommer från samma "klubb" är inget olagligt eller nödvändgtvis moraliskt fel, eller olämpligt, kan tycka att det är dumt om det är dem som delar ciderbacken med varandra, det finns många föreningar sverok anslutna och andra som har folk inom föreningen eller folk med anknytnig till folk inom föreningen, som revisorer. bara för att man tillhör samma grupp så behöver det inte betyda att man alltid umgås, tror inte heller att det är helt ovanligt att revisorn är förälder till någon av medlemamrna dessa kan ju ha åsikter då det gäller vart pengar har gått. Kanske inte så vanligt då alla börjar vara över 18.

Organisationen består av många lokal föreningar vilka alla har varierande högt andel av medlemmar under 18 år, vid evenemang med deltagare under 18 tycker jag absolut att det bör vara alkoholfritt, men det förekommer även inom idrottsföreningar fester och samkväm där alkohol förekommer, delar av deltagarna är över och under 18. Om man ser till lajv så är det kanske där det äts mest mat och dessa brukar vad jag vet för det mesta behöva lägga ut en summa för maten. Jag tycker inte att pengar för spel och evenemang skall gå till sprit.

Sedan så är det inte fuskt det vi pratar om jag sade att jag uppfattade ett missbruk, det vill säga att prioriteringarna inte överrensstämmer med vad jag alltid tycker att pengarna skall gå till, men vem säger att jag har rätt?

Jag tror att vi behöver bygga ett samhälle på förtroende grejen annars så slutar det med att allt skall kontrolleras och det samhället vill vi nog inte ha, jag tror inte heller att vi vill att pengar som skall ut till ungdomsveksamhet skall sluta i en kontroll apparat. En större kontroll apparat behöver inte heller betyda att medlen används riktigare. Är inte heller säker på att det är bäst för alla.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Ett litet sidospår...

Radioaktiv said:
Alltså, det som stör mig är att vanlig hobbyverksamhet som omsätter upp till omkring 30 000 måste bokföra. Politiska undomsförbund måste bokföra. Varför skulle sverok vara ett undantag? Varför skulle de inte behöva bokföra? Om vi kräver den insynen hos andra så.
»Omsätter upp till omkring 30 000«? Blev det något fel där? För det låter som om större verksamheter inte behöver bokföra.

Politiska ungdomsförbund är mig veterligen bra mycket större än en genomsnittlig Sverok-förening. Och dessutom kända som notoriska fuskare i mångmiljonklassen =)

Radioaktiv said:
Jag tror verkligen att det är bra att få känna lite ansvar. När det dessutom är ett ansvar som knappt går att misslyckas med så är det ännu bättre :gremsmile:
Eh. Jag tror också att ansvarsbiten är skitviktig. Men jag tror inte den ansvarsbiten nödvändigtvis blir bättre med mer (i förlängningen) statlig kontroll.

Ansvaret finns ju där oavsett kontrollen. Och ansvaret ligger, och borde ligga, mot föreningen och vänkretsen snarare än staten. Det är ungdomar vi pratar om, låt oss börja smått.

Men ett visst ökat mått av kontroll från Sveroks sida vore ändå kanske rimligt. Typ att man har ringkontroller där man frågar medlemmar vad föreningens pengar använts till.
 

Riktar´n

Veteran
Joined
6 Apr 2006
Messages
29
Re: Ett litet sidospår...

Ser att jag är långsam på att svara och att en massa har hunnit hända innan mitt svar landade.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Re: Ett litet sidospår...

Detta är förvisso problem jag känner igen. Jag var också kassör för en 10+ medlems förening, och då var inte alla andra alltid så duktiga på att underlätta för kassören. Det enda man kunde göra vara att lägga in kvittona i pärmen i slutet av månaden. Så hade man en låda som medlemmarna fick lägga kvittona i under tiden. Och då tog det en halvtimme i månaden för mig.

Har man en liten klubb är det lättare. Har man en större så får man bara ha lite organisation så ordnar sig det mesta.

Hela poängen är väl att det skall finnas en genomgång för kassörer någon gång om året, och sedan en "kassöring for dummies"-bok.

Det du skriver om är ovanligt. Klart man köper grejer ihop och dela på fraktkostnaden till exempel. Då finns det också ett sätt att bokföra det på som inte är helt omöjligt.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Re: Ett litet sidospår...

Jag tycker att man borde kunna göra vissa stickprovskontroller
Jag avskyr stickprovskontroller. Man lär sig inte "jag åkte dit för att jag gjorde fel", man lär sig "jag åkte dit för jag hade otur"
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Alltså. Människan som skrivit denna kolumn är vansinnigt ute och cyklar. Att tro att de unga som sitter i olika föreningar i landet blir bidragsentreprenörer av att få några hundra till sin spelhobby är till en början befängt.

Att påstå att, att lära sig systemet vid ung ålder skulle vara något negativt är en annan galenskap. Som att inte alla i hela vårt samhälle försöker hitta pengar till sina verksamheter. Ifrån storföretag och privatpersoner som hittar skatteavdrag, till enskilda individer som söker bostadsbidrag.

Man kan givetvis diskutera hur mycket pengar en verksamhet ska få och hur den ska redovisa användandet av dessa pengar. Men det har ingenting med den texten att göra.

Att debattera emot någonting specifikt som följer de regler som är uppsatta, är ju ändå bara en dold känga till systemet. Detta har egentligen inte ett skit med det specifika att göra.

Dessutom blir siffran verkligen skrattretande liten vilket gör att man undrar om de inte skulle börja med att lära sig att räkna och värdera saker på Skattebetalarnas förening. 120 spänn om året per medlem. Det innebär ju att man kan köpa ett spel var tredje år. Livin la vida loca liksom. :gremsmile:

21 miljoner är en vansinnigt liten summa. Notera att tillväxtverket gjorde av med 16,5 miljoner på sina 300 anställda.

Jag har mig veteligen knappt fått en spänn av Sverok under alla år jag byggt min rollspelssamling. Andra personer har definitivt behövt pengarna mer än jag för att premiera sin hobby. Att gnälla över detta är helt klart ett lågvattenmärke för en förening som ska föreställa att företräda "oss skattebetalare".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Anarchclown said:
en förening som ska föreställa att företräda "oss skattebetalare".
Jag hatar verkligen Skattebetalarnas förening. med glöd och passion. Att de gör sig till språkrör för "alla som betalar skatt", när de i själva verket mest representerar "de som helst inte vill betala någon skatt"... De kan fara åt pipan, vad mig anbelangar.

//Krank, undrar när det startas en förening för villiga skattebetalare, alltså en Skattebetalarnas Förening fast för folk som gillar skatt och att betala den...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
krank said:
Anarchclown said:
en förening som ska föreställa att företräda "oss skattebetalare".
Jag hatar verkligen Skattebetalarnas förening. med glöd och passion. Att de gör sig till språkrör för "alla som betalar skatt", när de i själva verket mest representerar "de som helst inte vill betala någon skatt"... De kan fara åt pipan, vad mig anbelangar.
Och sen döper de någon till SlöseriOmbudsmannen (SlösO). Vem fan är han ombudsman för?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,911
Location
Port Kad, The Rim
krank said:
//Krank, undrar när det startas en förening för villiga skattebetalare, alltså en Skattebetalarnas Förening fast för folk som gillar skatt och att betala den...
:gremwink:

"Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är." Mona Sahlin i Sveriges Television den 8 september 1994.

:gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Mekanurg said:
:gremwink:

"Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är." Mona Sahlin i Sveriges Television den 8 september 1994.

:gremwink:
Bland det bästa jag hört henne säga, faktiskt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag minns när jag var aktiv i BSG, Bodens Spelförening Gwaithir, som i sin storhetstid hade omkring 25 medlemmar och fick både bidrag från Sverok och Kommunen.

Jag reflekterade faktiskt att det var underligt att vi fick bidrag för att hålla möten, spela spel, kommunen hjälpte till med bidrag till lokal och så? Hur kan man bara få något gratis liksom?

Men sedan insåg jag vilket smart drag det var. Hur mycket jag lärde mig och vilket annat typ av liv vi tonåringar fick när vi var med i föreningen och var upptagna med att spela igenom svavelvinter på en fredagkväll istället för att vara ute och festa.

Det skapade en helt ny slags ansvarskänsla och gemenskap samt höll oss upptagna och intresserade av något annat. Shit, jag började ju till och med skriva Rollspel. Det hade nog inte hänt utan föreningslivet.

Så i slutändan så skulle jag säga att Bodens kommun och Sverige sparade massor med de pengar de gav oss i bidrag. Vi höll oss borta från trubbel, vi blev alla en kreativ skara och har bidragit mycket och till många.

Jag kan såklart inte sia om hur det varit annars. Men nog innebar det en förändring för oss alla.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Borgs ... "Hej! Något som jag personligen inte är intresserad av får massor med bidrag, dessutom hade jag ju ingenting att skriva om så jag var ju tvungen att hitta på någonting" ... :gremsleep:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Visst är det så. Vi ville ju inte slösa bort en kväll med att supa när vi kunde spela.

Rent krasst är det så här: Ungdomar hittar på saker att göra. Får de inte bra saker att göra så gör de dåliga. Därför är pengar till ungdomsverksamhet så viktiga, och i längden en sund investering för samhället, även ekonomiskt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Anarchclown said:
en förening som ska föreställa att företräda "oss skattebetalare".
Jag hatar verkligen Skattebetalarnas förening. med glöd och passion. Att de gör sig till språkrör för "alla som betalar skatt", när de i själva verket mest representerar "de som helst inte vill betala någon skatt"... De kan fara åt pipan, vad mig anbelangar.

//Krank, undrar när det startas en förening för villiga skattebetalare, alltså en Skattebetalarnas Förening fast för folk som gillar skatt och att betala den...
Att säga att dom inte vill betala skatt är extremt polariserat. Dom är mest trötta på att dom måste betala vissa saker som dom inte vill betala för, och i många fall så är dom en bra förening som bara vill framföra sina åsikter.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ett litet sidospår...

krank said:
Hunk said:
Jag tror dock att kompetensen kring ekonomisk redovisning är ganska bristfällig hos den genomsnittlige revisorn i en Sverokförening. Ofta är revisorn också en del i det kompisgäng som driver föreningen (åtminstone de mindre).
So?

Det ger föreningsvana. Alla är barn i början, och att agera kassör ger en möjlighet att få ta ansvar. Alla fixar inte det ansvaret, men det tycker inte jag riktigt är relevant. Att kunna få testa på att ta ansvar, och misslyckas, är en rätt bra grej att få ha i bagaget.
Du har rätt. Det jag ville föra fram är att existensen av en ideell revisor inte är en garanti för att allt går "rätt till". Men självklart är det nyttigt att lära sig från grunden och om en Sverokförening har 2 000 kr i intäkter per år är det inte så väldigt farligt om dessa bränns på "fel" saker.

För övrigt skulle inte existensen av en auktoriserad revisor heller garantera att allt gick rätt till, men risken för fel skulle vara mindre. Eftersom kostnaden för detta skulle ligga på runt 5-10 000 kr per förening och år (nu höftar jag, men få revisorer reviderar något för mindre än 5 000 kr), så skulle detta verkligen inte vara motiverat.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ett litet sidospår (väldigt anekdotiskt)...

krank said:
Tja, jag tycker inte att det är en helt enkel fråga. Om inte annat för att det (rent anekdotiskt) är betydligt enklare att övertala morsan och farsan om att det ska spenderas pengar på nya skridskor eller skydd än vad det är att övertyga dem om att man verkligen behöver det där köpäventyret till D&D. Sportstämplade lekhobbies som fotboll och hockey har helt enkelt ett bredare allmänt stöd och mer acceptans...

Jag säger inte att du har helt fel, men jag tycker att relationen sporttillbehör-rollspelstillbehör är mer komplex än att man kan göra en rak liknelse.

Anekdotiskt kan jag väl säga att min bror spelade hockey och fotboll; trots att vi inte var en alldeles rik familj så köptes det massor av utrustning varje år. Motsvarande pengar fanns liksom aldrig till mina hobbies. Och jag tror inte att jag är ensam här.
Jag har i princip samma erfarenhet som du. Jag var lite bitter över att jag aldrig fick några spelprylar när min brors hockeygrejer kostade en massa cash (dock betalade mina föräldrar medlemsskapet i spelföreningar och anmälningsavgifter till GothCon och lajv, men inga prylar).

Nu, 20 år senare, sitter jag här med usel kondition, klena muskler och övervikt (dock inte fetma). Jag tycker att det finns anledning att prioritera motion (och därmed också lajv) framför stillasittande sysselsättningar för ungdomar. Men det är ingen enkel fråga; jag har lärt mig jättemycket genom föreningslivet och det är tveksamt om jag hade motionerat mer oavsett. Det inom spelhobbyn jag tror att jag fått ut mest av är dock de mötesplatser som funnits (d.v.s. konvent, lajv och föreningar med lokal) eftersom jag tror att de har utvecklat min sociala kompetens.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
!Paxen said:
krank said:
Anarchclown said:
en förening som ska föreställa att företräda "oss skattebetalare".
Jag hatar verkligen Skattebetalarnas förening. med glöd och passion. Att de gör sig till språkrör för "alla som betalar skatt", när de i själva verket mest representerar "de som helst inte vill betala någon skatt"... De kan fara åt pipan, vad mig anbelangar.

//Krank, undrar när det startas en förening för villiga skattebetalare, alltså en Skattebetalarnas Förening fast för folk som gillar skatt och att betala den...
Att säga att dom inte vill betala skatt är extremt polariserat. Dom är mest trötta på att dom måste betala vissa saker som dom inte vill betala för, och i många fall så är dom en bra förening som bara vill framföra sina åsikter.
Jag tycker att det skrivna debattinlägget inte är särskilt balanserat, men rapporten på Skattebetalarnas förenings websida är bättre. Jag tror inte att jag håller med dem i sakfrågan, men jag tycker det är bra att det finns någon som aktivt söker efter "wasteful spending" hos myndigheterna. Oavsett om man vill ha höga skatter eller ej, så kommer de statliga medlen alltid att vara begränsade och då är det viktigt att de används till rätt saker.
 
Top