Nekromanti Sverok mesta bidragstagarna

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Möller said:
För att få perspektiv

Riksidrottsförbundet har cirka 3 miljoner medlemmar ( Källa) och får drygt 1,7 miljarder statliga bidrag plus 1 miljard kommunala (källa)

Det blir drygt 50 kronor statligt bidrag per medlem, 90 kronor om vi också räknar de kommunala bidrag.

Med 175 000 medlemmar och 21 miljoner får en Sverok-medlem 120 kronor i statligt bidrag.

Tja, jag är lite överraskad. Trodde idrotten var mer subventionerad än oss nördar (men min forskning är ju inte direkt fullständig).
Va? Har jag fått en hjärnblödning? Jag får det till 500 respektive 900kr. Är det bara jag?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Det är lite olika, som jag förstått det. För att få bidrag från riksidrottsförbundet (RF) så måste föreningen äga anläggningen, dvs. då är det inte kommunen som står för kostnaden. Dessa kostnader borde rimligtvis ingå i RF's bidrag från staten (de 1,7 miljarderna). Hur många anläggningar som ägs av kommuner respektive föreningar har jag dessvärre ingen aning om.

Sedan bör man betänka att en del anläggningar har ett mervärde för samhället förutom att föreningarna har tillgång till dem, t.ex. simhallar och ishallar där allmänheten har möjlighet att utnyttja anläggningen. Så även om det är en kostnad för kommunen att riva anläggningarna så är det inte en kostnad som kan kopplas enbart till idrottsföreningarna.

(för övrigt hoppas jag att den här diskussionen inte utvecklas till ett "rollspel vs. idrott"-ställningskrig)
OK, tack för informationen!

Jag hoppas också att det inte ska uppstå någon sådan konflikt. Jag tycker mest det är en god illustration av hur de båda fritidssysselsättningarna behandlas: i idrotten plöjs pengar ner från samhälleligt håll via många kanaler, medan föreningslivet och Sverok är den enda kanal som ger pengar till rollspels- och lajvhobbyn.
Absolut, men det kan jag ha viss förståelse för, trots allt. Idrotten åtnjuter ett större allmänintresse än rollspelshobbyn av naturliga skäl. Bara det faktum att idrott är en åskådaraktivitet påverkar dess ställning gentemot andra fritidssysselsättningar (även om e-sportens intågande börjar luckra upp gränsdragningarna, men även e-sporten finansieras av andra aktörer än staten). På så sätt är idrotten ett område med betydligt fler intressenter än utövarna själva, något som är svårare att hävda om rollspelshobbyn. Samma sak kan sägas även om t.ex. teater och musik - det är sysselsättningar som gynnar även oss som inte utövar dem.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Möller said:
Att likställa nördhobbyns subventionering med Sveroks statliga bidrag är nog förhållandevis korrekt - de kommunala bidragen tror jag är ganska små och antalet icke-Sverok-anslutna föreningar litet.
Sverokföreningar och -distrikt får också en hel del bidrag från kommuner och landsting. För 15-20 år sedan, när jag var aktiv i flera Sverokföreningar och också hade inblick i Västdistriktet, var det i alla fall så. Den förening jag var ordförande i fick betydligt mer pengar från kommunen än från staten (via Sverok). Så jag tror inte att du kan likställa subventioneringen av nördhobbyn med Sverokbidragen. Jag är t.ex. övertygad om att bidragen till lokaler som Dragons Lair* i Stockholm och Spelets Hus i Göteborg främst är kommunala och bidrag till lokaler torde kosta mer än direkta bidrag till sammankomster. Därmed inte sagt att jag tror att stödet till Sverok är större än till idrotten - en idrottsarena kostar betydligt mer att driva än en "vanlig" lokal.

* Avseende Dragons Lair vet jag inte ens om de får bidrag överhuvudtaget, men jag tolkade Eksems tidigare inlägg att så var fallet. Om de får bidrag skulle jag inte tro att det är främst från Sverok utan från kommunen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Hunk said:
Därmed inte sagt att jag tror att stödet till Sverok är större än till idrotten - en idrottsarena kostar betydligt mer att driva än en "vanlig" lokal.
Absolut, men å andra sidan rymmer en idrottsarena betydligt mer utövare än en rollspelslokal. Jämför Dragons Lair med en kommunal idrottsplats som hyser 10-20 fotbollslag i olika åldrar, en friidrottsklubb, tennisklubb, boule-lag etc. etc.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Det är lite olika, som jag förstått det. För att få bidrag från riksidrottsförbundet (RF) så måste föreningen äga anläggningen, dvs. då är det inte kommunen som står för kostnaden. Dessa kostnader borde rimligtvis ingå i RF's bidrag från staten (de 1,7 miljarderna). Hur många anläggningar som ägs av kommuner respektive föreningar har jag dessvärre ingen aning om.

Sedan bör man betänka att en del anläggningar har ett mervärde för samhället förutom att föreningarna har tillgång till dem, t.ex. simhallar och ishallar där allmänheten har möjlighet att utnyttja anläggningen. Så även om det är en kostnad för kommunen att riva anläggningarna så är det inte en kostnad som kan kopplas enbart till idrottsföreningarna.

(för övrigt hoppas jag att den här diskussionen inte utvecklas till ett "rollspel vs. idrott"-ställningskrig)
OK, tack för informationen!

Jag hoppas också att det inte ska uppstå någon sådan konflikt. Jag tycker mest det är en god illustration av hur de båda fritidssysselsättningarna behandlas: i idrotten plöjs pengar ner från samhälleligt håll via många kanaler, medan föreningslivet och Sverok är den enda kanal som ger pengar till rollspels- och lajvhobbyn.
Absolut, men det kan jag ha viss förståelse för, trots allt. Idrotten åtnjuter ett större allmänintresse än rollspelshobbyn av naturliga skäl. Bara det faktum att idrott är en åskådaraktivitet påverkar dess ställning gentemot andra fritidssysselsättningar (även om e-sportens intågande börjar luckra upp gränsdragningarna, men även e-sporten finansieras av andra aktörer än staten). På så sätt är idrotten ett område med betydligt fler intressenter än utövarna själva, något som är svårare att hävda om rollspelshobbyn. Samma sak kan sägas även om t.ex. teater och musik - det är sysselsättningar som gynnar även oss som inte utövar dem.
Man kan säga "bristande åskådarintresse" eller "deltagarkultur". Spelhobbyn är gjord för att upplevas av deltagare, och för att på bästa vis åstadkomma det (åtminstone i mer ekonomiskt krävande delar, typ lajv och airsoft) krävs pengar till arrangemang. Det är ändå inte som om folk kommer undan att punga ut med pengar för dräkter och material ändå.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Svarte faraonen said:
Vitulv said:
Det är lite olika, som jag förstått det. För att få bidrag från riksidrottsförbundet (RF) så måste föreningen äga anläggningen, dvs. då är det inte kommunen som står för kostnaden. Dessa kostnader borde rimligtvis ingå i RF's bidrag från staten (de 1,7 miljarderna). Hur många anläggningar som ägs av kommuner respektive föreningar har jag dessvärre ingen aning om.

Sedan bör man betänka att en del anläggningar har ett mervärde för samhället förutom att föreningarna har tillgång till dem, t.ex. simhallar och ishallar där allmänheten har möjlighet att utnyttja anläggningen. Så även om det är en kostnad för kommunen att riva anläggningarna så är det inte en kostnad som kan kopplas enbart till idrottsföreningarna.

(för övrigt hoppas jag att den här diskussionen inte utvecklas till ett "rollspel vs. idrott"-ställningskrig)
OK, tack för informationen!

Jag hoppas också att det inte ska uppstå någon sådan konflikt. Jag tycker mest det är en god illustration av hur de båda fritidssysselsättningarna behandlas: i idrotten plöjs pengar ner från samhälleligt håll via många kanaler, medan föreningslivet och Sverok är den enda kanal som ger pengar till rollspels- och lajvhobbyn.
Absolut, men det kan jag ha viss förståelse för, trots allt. Idrotten åtnjuter ett större allmänintresse än rollspelshobbyn av naturliga skäl. Bara det faktum att idrott är en åskådaraktivitet påverkar dess ställning gentemot andra fritidssysselsättningar (även om e-sportens intågande börjar luckra upp gränsdragningarna, men även e-sporten finansieras av andra aktörer än staten). På så sätt är idrotten ett område med betydligt fler intressenter än utövarna själva, något som är svårare att hävda om rollspelshobbyn. Samma sak kan sägas även om t.ex. teater och musik - det är sysselsättningar som gynnar även oss som inte utövar dem.
Man kan säga "bristande åskådarintresse" eller "deltagarkultur". Spelhobbyn är gjord för att upplevas av deltagare, och för att på bästa vis åstadkomma det (åtminstone i mer ekonomiskt krävande delar, typ lajv och airsoft) krävs pengar till arrangemang. Det är ändå inte som om folk kommer undan att punga ut med pengar för dräkter och material ändå.
Nä, men det gör ju inte idrottarna heller. Man får inte bidrag för att köpa nya ishockeyskydd, mig veterligen.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Ett litet sidospår...

Vitulv said:
Nä, men det gör ju inte idrottarna heller. Man får inte bidrag för att köpa nya ishockeyskydd, mig veterligen.
Folk brukar gnälla över att det är dyrt med framför allt figurspelshobbyn, men jämfört med ishockey, ridsport och alpin skidåkning är det jättebilligt.

Bordsrollspel är det väl inte lika många som klagar på kostnaden över, eftersom man lätt kommer undan med mindre än en hundring i månaden (om man inte, som jag, är dum i huvudet och köper en massa grejer man egentligen inte behöver - skulle jag räkna ut hur mycket pengar jag lagt ned per speltillfälle det senaste året skulle min fru bli vansinnig).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Re: Ett litet sidospår...

Eller så kan man spela 5 gånger i veckan så känner man sig helt ok med att ha lagt ner över en tusing per månad i åratal. :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ett litet sidospår...

Anarchclown said:
Eller så kan man spela 5 gånger i veckan så känner man sig helt ok med att ha lagt ner över en tusing per månad i åratal. :gremsmile:
En gång i veckan hade varit fullt tillräckligt för att motivera mitt slöseri med hushållsmedel :gremsmile:. 250 spänn per speltillfälle är i alla fall betydligt billigare än vad jag betalade per träningstillfälle de tre år jag hade gymkort.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ett litet sidospår...

Hunk said:
Folk brukar gnälla över att det är dyrt med framför allt figurspelshobbyn, men jämfört med ishockey, ridsport och alpin skidåkning är det jättebilligt.

Bordsrollspel är det väl inte lika många som klagar på kostnaden över, eftersom man lätt kommer undan med mindre än en hundring i månaden (om man inte, som jag, är dum i huvudet och köper en massa grejer man egentligen inte behöver - skulle jag räkna ut hur mycket pengar jag lagt ned per speltillfälle det senaste året skulle min fru bli vansinnig).
Det varierar också var den huvudsakliga kostnaden ligger. Att köpa ihop terräng och en schysst Warhammerarmé är inte billigt, men när jag väl har gjort det kan jag och en polare spela i vardagsrummet. Ett fantasylajv kräver däremot ett område isolerat från störande yttre element, minst femtio andra deltagare och en massa kringarbete (matservering, toaletter, etc) för att det ska gå runt. Även om den enskilde deltagaren kanske har lagt ner mindre har arrangemanget kostat mer.

Var folk som enbart spelar bordsrollspel och inte använder spelplaner lägger sina föreningspengar förstår jag dock inte.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Ett litet sidospår...

Svarte faraonen said:
Ett fantasylajv kräver däremot ett område isolerat från störande yttre element, minst femtio andra deltagare och en massa kringarbete (matservering, toaletter, etc) för att det ska gå runt. Även om den enskilde deltagaren kanske har lagt ner mindre har arrangemanget kostat mer.
Lajvhobbyn är ju på många sätt jämförbart med en blandning av scouter, orientering och teater, så om man ger statligt och kommunalt stöd till de aktiviteterna bör man ju i konsekvensens namn också ge det till lajvarna.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Nån har säkert redan tagit upp det. Jag orkade inte läsa igenom allt. Men jag tyckte det var konstigt att debattören jämför fem-sex politiska parti-föreningar med en förening som handlar om fritidssysselsättning och kultur. Är det inte konstigare att politiska partier får skattebidrag än att föreningar som sysslar med kulturella arrangemang får det? Jag har ju som medborgare och skattebetalare mycket mindre lust att bidra till SD's ungdomsförbund än vad jag har att bidra till en konstnärsförening nånstans.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
I teorin ja. Men i praktiken är statligt bidrag till politiska partier väldigt mycket att föredra framför privat finansiering a la USA.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Re: Ett litet sidospår...

Svarte faraonen said:
Var folk som enbart spelar bordsrollspel och inte använder spelplaner lägger sina föreningspengar förstår jag dock inte.
I min kompisförenings fall gick en del av kosingen till att subventionera GothCon-resor (ofta i form av att föreningen pröjsar inträde+spelpass). När man är ett gäng gymnasieelever som ska resa över hela Sverige är det schyst att kunna få ner kostnaderna lite. Att fara på konvent var väl en av höjdpunkterna av mitt unga nördliv (av flera anledingar, men mest sociala), så det ser jag som en självklar grej att bidra till. Om man ska fortsätta med sportliknelserna är det ju motsvarande att fara på tävling eller träningsläger.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Ett litet sidospår...

Svarte faraonen said:
Var folk som enbart spelar bordsrollspel och inte använder spelplaner lägger sina föreningspengar förstår jag dock inte.
Jag antar att man skulle kunna lägga dem på att hyra lokal, om man nu inte vill spela hemma. Eller möjligtvis för att köpa in regelböcker. Om man t.ex. spelar Pathfinder kanske varje spelare vill ha en regelbok och en uppsättning tärningar. Samtidigt tycker jag inte att det är orimligt att spelarna får bekosta det själva, precis som att fotbollspelaren får köpa sina egna benskydd.

Äh, jag håller med dig, helt enkelt. Gärna bidrag för arrangemang och infrastruktur (typ warhammerterräng, antar jag), men tveksamt om det ska bekosta enskilda personers speltillbehör.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Re: Ett litet sidospår...

Vitulv said:
Äh, jag håller med dig, helt enkelt. Gärna bidrag för arrangemang och infrastruktur (typ warhammerterräng, antar jag), men tveksamt om det ska bekosta enskilda personers speltillbehör.
Om vi nu utgår från att det rör sig om ungdomar, dvs personer i stort sett utan ekonomi... Tja, jag tycker inte att det är en helt enkel fråga. Om inte annat för att det (rent anekdotiskt) är betydligt enklare att övertala morsan och farsan om att det ska spenderas pengar på nya skridskor eller skydd än vad det är att övertyga dem om att man verkligen behöver det där köpäventyret till D&D. Sportstämplade lekhobbies som fotboll och hockey har helt enkelt ett bredare allmänt stöd och mer acceptans...

Jag säger inte att du har helt fel, men jag tycker att relationen sporttillbehör-rollspelstillbehör är mer komplex än att man kan göra en rak liknelse.

Anekdotiskt kan jag väl säga att min bror spelade hockey och fotboll; trots att vi inte var en alldeles rik familj så köptes det massor av utrustning varje år. Motsvarande pengar fanns liksom aldrig till mina hobbies. Och jag tror inte att jag är ensam här. Under några år var de där Sverokpengarna enda anledningen till att jag överhuvudtaget kunde köpa nya prylar. Vi var en ganska liten förening, så vi fick bara grundbidraget - som väl räckte till några böcker om året eller så.

Men jag håller med om att det givetvis är mer välmotiverat att stödja arrangemang och infrastruktur.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Så, nu har jag läst både tidningsgrejen och blogginlägget, och funderat lite.

När vår rollspelsgrupp skulle starta en förening gick vi igenom flera olika organisationer. Men SVEROK blev det inte tillslut. Det var för oseriöst.

Skall sägas, SVEROKs system och representanter var det. Inte behövde vi starta en förening, vi kunde bara vara med i den tre mil bort och leka med dem? Alla spelade väl ändå Eon? De gillade visst att fika och supa upp bidraget. Fick senare en rollspelspolare som gick ur deras förening och hamnade hos oss, han berättade det så det är inget jag hittar på.

Vi var som flest tretton personer. Varför fick inte vi starta en förening?

Iallafall så hamnade vi tillslut hos studiefrämjandet. Jag måste säga, det verkar vara ett under av organisation i jämförelse med SVEROK.

Inget jävla uppstartsbidrag. (Så vitt jag förstått så får man pengar när man hållit ett årsmöte/lämnat in en verksamhetsberättelse). Vem är dum nog att bara ge ungdomar pengar rakt i handen och säga "gör vad du vill"?

Skall man ha pengar skall man ha kvitto för det. Pengarna skall inte kunna gå till fika eller alkohol. De skall gå till böcker eller föreläsare eller lokal. Jag blir helt tokig på hur vårdslöst pengar kan behandlas. Jag vill kunna spåra var mina skattepengar faktiskt hamnar. Så svårt skall det inte vara.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Radioaktiv said:
Så, nu har jag läst både tidningsgrejen och blogginlägget, och funderat lite.

När vår rollspelsgrupp skulle starta en förening gick vi igenom flera olika organisationer. Men SVEROK blev det inte tillslut. Det var för oseriöst.

Skall sägas, SVEROKs system och representanter var det. Inte behövde vi starta en förening, vi kunde bara vara med i den tre mil bort och leka med dem? Alla spelade väl ändå Eon? De gillade visst att fika och supa upp bidraget. Fick senare en rollspelspolare som gick ur deras förening och hamnade hos oss, han berättade det så det är inget jag hittar på.

Vi var som flest tretton personer. Varför fick inte vi starta en förening?

Iallafall så hamnade vi tillslut hos studiefrämjandet. Jag måste säga, det verkar vara ett under av organisation i jämförelse med SVEROK.

Inget jävla uppstartsbidrag. (Så vitt jag förstått så får man pengar när man hållit ett årsmöte/lämnat in en verksamhetsberättelse). Vem är dum nog att bara ge ungdomar pengar rakt i handen och säga "gör vad du vill"?

Skall man ha pengar skall man ha kvitto för det. Pengarna skall inte kunna gå till fika eller alkohol. De skall gå till böcker eller föreläsare eller lokal. Jag blir helt tokig på hur vårdslöst pengar kan behandlas. Jag vill kunna spåra var mina skattepengar faktiskt hamnar. Så svårt skall det inte vara.
Behöver inte Sverokföreningar redovisa kvitton? :0
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Vitulv said:
Behöver inte Sverokföreningar redovisa kvitton? :0
Beror rätt mycket på storlek. Mindre föreningar får mindre kontrollåtgärder, större hålls lite hårdare med ekonomiska redovisningar och sånt. Det är iaf så jag förstått saken.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
krank said:
Vitulv said:
Behöver inte Sverokföreningar redovisa kvitton? :0
Beror rätt mycket på storlek. Mindre föreningar får mindre kontrollåtgärder, större hålls lite hårdare med ekonomiska redovisningar och sånt. Det är iaf så jag förstått saken.
Hmm, allright. Det tycker jag i så fall är galet. Att redovisa kvitton tycker jag är det minsta man kan begära som motåtgärd. Annars blir det nog, som Radioaktiv skrev, en hel del pilsnerbidrag av det hela.

Inget ont om öl, alltså, men det får man faktiskt bekosta själv. Tycker jag.
 
Top