Nekromanti Sverok mesta bidragstagarna

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Shit! Att ingen tidigare insett att det är SVEROKs fel att reglerna för hur pengar ska delas ut följs "till punkt och pricka", vilka jävla svin!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Ur statens perspektiv är det givetvis ingen principiell skillnad på att spela tevespel ihop, eller knattefotboll. Den ena hobbyn är inte mer värdefull än den andra. Vad det handlar om är att en hel generation ungdomar får lära sig att en meningsfull fritid förutsätter skattepengar, och att vägen till det efterlängtade tevespelet går via bidrag i stället för att sommarjobba och spara månadspengen.

Vad händer med en generation bidragsentreprenörer när de växer upp? Deras barn lär inte sälja jultidningar.
Jag antar att när de växter upp så utgår de ifrån att om de får problem så kan de lösa dem bara de försöker? Att man inte får hjälp av omvärlden är långt ifrån en garant att man lär sig klara sig själv - många lär sig snarare att sådana problem aldrig löser sig och att det bara är att lära sig leva med dem.

Übereil
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Übereil said:
Ur statens perspektiv är det givetvis ingen principiell skillnad på att spela tevespel ihop, eller knattefotboll. Den ena hobbyn är inte mer värdefull än den andra. Vad det handlar om är att en hel generation ungdomar får lära sig att en meningsfull fritid förutsätter skattepengar, och att vägen till det efterlängtade tevespelet går via bidrag i stället för att sommarjobba och spara månadspengen.

Vad händer med en generation bidragsentreprenörer när de växer upp? Deras barn lär inte sälja jultidningar.
Jag antar att när de växter upp så utgår de ifrån att om de får problem så kan de lösa dem bara de försöker? Att man inte får hjälp av omvärlden är långt ifrån en garant att man lär sig klara sig själv - många lär sig snarare att sådana problem aldrig löser sig och att det bara är att lära sig leva med dem.

Übereil
Ja exakt, och för att få ta del av mer än bara grundbidrag är det en hel del byråkrati att navigera, de polare som har gett sig in i det där på allvar och startat studiecirklar, föreningar, ordnat bidrag för events etc har varit/blivit drivna som individer.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Cogitare said:
http://www.expressen.se/debatt/debatt-snyltandet-ar-en-del-av-lajvkulturen/

Sverok har tydligen varit framgångsrika vad det gäller att söka bidrag. Hade egentligen inte så mycket att säga om det utan ville bara peta hit länken som faktiskt handlar om rollspel (vilket man inte ser varje dag i kvällsblaskorna).

Cog.
Hmm, jag vet inte. Debattinlägget känns rätt trolligt, men jag tycker att Martin Borg har en poäng. Jag kan tycka att det delas ut bidrag lite väl vitt och brett. I grunden tycker jag att en förening ska kunna få bidrag till att anordna t.ex. konvent och lajv, men frågan är om man ska kunna söka bidrag för att köpa warhammergubbar. Nja...

Undrar hur mycket bidrag man fick för att göra den där genusenkäten jag trollade sönder för några veckor sedan.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,380
Location
Helsingborg
Vitulv said:
Hmm, jag vet inte. Debattinlägget känns rätt trolligt, men jag tycker att Martin Borg har en poäng. Jag kan tycka att det delas ut bidrag lite väl vitt och brett. I grunden tycker jag att en förening ska kunna få bidrag till att anordna t.ex. konvent och lajv, men frågan är om man ska kunna söka bidrag för att köpa warhammergubbar. Nja...
Och bidraget räcket ungefär till att köpa en gubbe per person. Även om han hade en poäng (vilket jag inte tycker) så är upplägget så verklighetsfrånvarande att jag har lust att skriva ett svar. Till skillnad från internettrollande så går det att skämma ut Martin Borg inför Sveriges befolkning.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Vitulv said:
Undrar hur mycket bidrag man fick för att göra den där genusenkäten jag trollade sönder för några veckor sedan.
För att lägga pengar på forskning har ju aldrig lett till något bra.

Übereil, eller vänta nu...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,682
Location
Rissne
Ja, visst är det fruktansvärt att ungdomar uppmuntras att organisera sig i föreningar, lära sig mötesteknik, och hantera pengar, byråkrati, bokföring etc.

Är det inte lite lustigt att Skattebetalarnas Förening mest verkar bestå av folk som hatar att betala skatt?

(Lite längre ner på sidan läser jag att kungahusets slott kostar skattebetalare 2.1 miljarder. Att jämföra med de 21 miljoner som använda för att ge ungdomar en meningsfull fritid)


Alltså; om man jämför med fotboll och hockey så får man väl säga att rollspelsföreningar har lite svårare att ragga sponsorer. Och det här med att sälja jultidningar är faktiskt rent vedervärdigt. Det är barnarbete, och rent lurendrejeri.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
krank said:
Och det här med att sälja jultidningar är faktiskt rent vedervärdigt. Det är barnarbete, och rent lurendrejeri.
Det är troligen så att herr Borg sålde jultidningar, och på så sätt lärde han sig värdet av hårt arbete och sunda promenader, vilket förberedde honom inför det tuffa livet som vuxen skattebetalare.

Det var bättre för, lixom. Och ju förr, desto bättre.

EDIT: ja, men jag måste ju också säga att jag inte är odelat positiv till Sveroks stora bidrag och hela den grejen. Det finns säkert en hel del föreningar som startades enkom för att få startbidraget, till exempel.

/M
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,514
Såhär, jag skiter i gökarna på Skattebetalarnas förening. Martin Borg, slöseriombudsman eller vad fan var det? Debattartikelns stora problem är att den är så jävla otydlig. Vad vill han ha sagt?

Att det är dåligt att det betalas ut pengar till ungdomsverksamhet ö.h.t? (eller att det betalas ut för mycket pengar?) Att viss verksamhet inte borde få så mycket pengar? Och så vidare, jag vet inte riktigt vad slöseriombudsmannen vill: vad består slöseriet av menar han?

OM han menar att det är förjävligt (eller, till äventyrs, bara vill neutralt lyfta fram ett faktum) att bidragssystemet är ett system (wow!) och att det därför går att manövrera det mer eller mindre skickligt är det däremot intressant. Det är en konstig artikel oavsett, men jag tycker det är intressant.

För, jag tycker det är lite sorgligt att de som är skickligast på att hantera rådande system (oavsett om de är statliga bidragssystem eller marknaden) är de som lyckas bäst. Det är väl i sin ordning att det är så, men det äcklar mig lite.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Übereil said:
Vitulv said:
Undrar hur mycket bidrag man fick för att göra den där genusenkäten jag trollade sönder för några veckor sedan.
För att lägga pengar på forskning har ju aldrig lett till något bra.

Übereil, eller vänta nu...
Forskning är inte per automatik någonting bra, och alla forskningsprojekt förtjänar inte bidrag.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Vimes said:
Såhär, jag skiter i gökarna på Skattebetalarnas förening. Martin Borg, slöseriombudsman eller vad fan var det? Debattartikelns stora problem är att den är så jävla otydlig. Vad vill han ha sagt?
Jag håller med. Jag fattar inte heller vad han vill. Vill han avskaffa bidraget? Minska det? Kontrollera det hårdare? Högst oklart.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Lars Anders Johansson, en av mina favoritbloggare har skrivit en replik som är betydligt mindre otydlig än Borgs: här.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Slutklämmen "Det måste finnas andra sätt att stimulera ungdomars kreativitet än att göra dem till blankettifyllande bidragsjunkies." var ju lite sådär, tyckte jag. "Bidragsjunkies" alltså. Jösses.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Eksem said:
Slutklämmen "Det måste finnas andra sätt att stimulera ungdomars kreativitet än att göra dem till blankettifyllande bidragsjunkies." var ju lite sådär, tyckte jag. "Bidragsjunkies" alltså. Jösses.
Han är trubadur, se det som poetisk frihet :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Elmrig said:
Shit! Att ingen tidigare insett att det är SVEROKs fel att reglerna för hur pengar ska delas ut följs "till punkt och pricka", vilka jävla svin!
Vad väntar de sig? De har regler, vem är bättre på att utnyttja regler än gamers?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, det är klart rollspelare inte absolut måste ha bidrag, de kan klara sig utan.

Men det kan fotbollsspelare också, det gör de i väldigt väldigt många länder, där sporten ändå blomstrar. Men jag har aldrig hört borgare gnälla över att fotbollsföreningar får för mycket pengar.

Plus, jag kan tycka att pengarna borgarna sparade på att beröva iranska tjejer värdig utbildning i Sverige åtminstone då kunde gå till tjocka nördars pizzaorgier, snarare än Tennisveckan i Båstad och Jimmie Åkessons lön...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Ymir said:
Well, det är klart rollspelare inte absolut måste ha bidrag, de kan klara sig utan.

Men det kan fotbollsspelare också, det gör de i väldigt väldigt många länder, där sporten ändå blomstrar. Men jag har aldrig hört borgare gnälla över att fotbollsföreningar får för mycket pengar.
Jag tycker att det finns utrymme för bidrag till både fotbollsföreningar och SVEROK i vår statskassa. Det är liksom två rätt värdiga föremål för stöd från skattemedlen. Däremot inte sagt att formerna för hur bidragen betalas ut kan ses över. Skattepengar skall aldrig delas ut för lättvindigt.

Borgarna är inte helt pigga på fotbollsföreningarna heller, ska väl tilläggas. Det finns t.ex. en hel del borgare som tycker att föreningarna själva ska bekosta polisinsatser vid idrottsevenemang. Provat finansierad polis - visst smakar det bra i munnen?

Ymir said:
Plus, jag kan tycka att pengarna borgarna sparade på att beröva iranska tjejer värdig utbildning i Sverige åtminstone då kunde gå till tjocka nördars pizzaorgier, snarare än Tennisveckan i Båstad och Jimmie Åkessons lön...
Nja, jag tycker nog att folkvalda politiker ska få lön, även de jag inte tycker om. Men jag antar att du inte är helt allvarlig.
 
Top