Svenskt nattliv - Vampire utmaning!

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Som någon som är född i, och åter igen bor i, Helsingborg.
Helsingborg är staden som gick ifrån att vara medeltida självgodheten, där stadens stadsråd högg varandra i ryggen och byggde korsvirkeshus och lortgårdar lite hur som helst (inklusive rakt över stadens då viktigaste gata, vilket är varför nuvarande Långvinkeln delar sig i två innan den möter kullagatan). En stad som efter krig (tusentals hästar slaktade på stadents gator och deras lik förgiftade stadens grundvatten) och pest* förtvinade till en sömning fiskeby.

...till en explosivt växande hamnstad som under 1800-talet som dubblade i storlek varannat decennium och där industrimagnaternas villor låg som små självgoda smycken på brantens kant (Helsingborg är delad i en övre och nedre stad av "Landborgen", en hög brant med bara ett fåtal branta vägar ner). Där Konsul Olsson och Konsul Persson delade staden i gult och rött (de hade var sin tegelfabrik där konsul Olsson gjorde gult tegel och Konsul Persson rött tegel. De byggde alla sina byggnader i sitt eget tegel). Där Mauritz Frohm (stadsarkitekt av stockholmsskolan) och Ola Andersson (Berlinskolan) rivaliserade om vem som designade stadens byggnader.

...till staden som rev ut sitt hjärta när den, i sin iver att rensa ut "Lortsverige", rev stora delar av sitt stadscentrum. Bytte ut det mot Sveriges fulaste bruna tegelbyggnader (Det är 60-tal, det är fult och fyrkantigt tegel och det regnar).

Och självklart genom hela tiden så har den varit segregerad mellan fattig arbetarklass i söder och öster och småborgeligt i centrum och norr, där ingen med självaktning bosätter sig på fel sida om hälsovägen och trädgårdsgatan. Det är också staden som konstant försöker kyla din själ med kalla, ruggiga och fuktiga nordvästvindar från nordhavet som oavsett hur mycket du har på dig biter sig in i kroppen.

*Och kanske pestpredikanten med Sveriges coolaste namn, västgöten Studiosus Swen Frondelius, som skulle överleva Helsingborgspesten bara för att dö efter 6 månader i Malmö)
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Som någon som är född, och åter igen bor i, Helsingborg.
Helsingborg är staden som gick ifrån att vara medeltida självgodheten, där stadens stadsråd högg varandra i ryggen ch byggde korsvirkeshus och lortgårdare lite hur som helst (inklusive rakt över stadens då viktigaste gata, vilket är varför Långvinkeln delar sig i två innan den möter kullagatan) som efter krig (och tusentals hästar slaktade på stadents gator som förgiftade stadens grundvatten) och pest* förtvinade till en sömning fiskeby.

...till en explosivt växande hamnstad under 1800-talet som dubblade i storlek varannat decennium och där industrimagnaternas villor låg som små självgoda smycken på brantens kant (helsingborg är delad i en övre och nedre stad av "Landborgen", en hög brant med bara ett fåtal branta vägar ner) och Konsul Olsson och Konsul Persson som delade staden i gult och rött (de hade var sin tegelfabrik där konsul Olsson gjorde gult tegel och Konsul Persson rött tegel. De byggde alla sina byggnader i sitt eget tegel) och Mauritz Frohm (stadsarkitekt av stockholmsskolan) och Ola Andersson (Berlinskolan) rivaliserade om vem som designade stadens byggnader.

...till staden som rev ut sitt hjärta när den i sin iver att rensa ut "Lortsverige" rev större delen av sitt stadscentrum och bytte ut det mot Sveriges fulaste bruna tegelbyggnader (Det är 60-tal, det är fult och fyrkantigt tegel och det regnar).

Och självklart genom hela tiden så har den varit segregerad mellan fattig arbetarklass i söder och öster och småborgeligt i centrum och norr, där ingen med självaktning bosätter sig på fel sida om hälsovägen och trädgårdsgatan. Det är också staden som konstant försöker kyla din själ med kalla, ruggiga och fuktiga nordvästvindar från nordhavet som oavsett hur mycket du har på dig biter sig in i kroppen.

*Och kanske pestpredikanten med Sveriges coolaste namn, västgöten Studiosus Swen Frondelius, som skulle överleva Helsingborgspesten bara för att dö efter 6 månader i Malmö)
Det är så vansinnigt synd att du inte fick Helsingborg! :(
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Stockholm alltså. Tror det blir något om Nya Karolinska. Eller om Slaktis.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Peps Persson, Thomas Öberg, Nils Poppe, Eva Rydberg, Nick Bostrom är alla födda och uppvuxna i Helsingborg.

Galoschkungen Henry Dunker var en av Sveriges rikaste personer då han dog 1962. Han testamenterade stora delar av sin förmögenhet till staden, som än idag bekostar saker som Dunkers kulturhus, sjukhem och idrottsanläggningar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Vill du få en stad? Det är inte försent och vi har städer över :)
Till mig med? Jag tänker nog skicka in ett bidrag ändå för det här var ju en skitrolig utmaning*!

*Jag har aldrig spelat Vampire och är nog hellre med på mumiernas lag än vampyrernas. Men va tusan! Skräckspel och ångest är ju jätteroligt! (Helt okej att säga nej @God45 :) )
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Peps Persson, Thomas Öberg, Nils Poppe, Eva Rydberg, Nick Bostrom är alla födda och uppvuxna i Helsingborg.

Galoschkungen Henry Dunker var en av Sveriges rikaste personer då han dog 1962. Han testamenterade stora delar av sin förmögenhet till staden, som än idag bekostar saker som Dunkers kulturhus, sjukhem och idrottsanläggningar.
För ungefär 25 år sen jobbade jag med marknadsundersökningar och en av dem gällde Dunkers Kulturhus. Folk är i vanliga fall som bäst neutrala för att delta i sånt, men just Dunkers var alla extremt positiva till att prata om och gillade extremt mycket. Är det något vampyrerna hypnotiserad dem till eller är det något ännu värre som ligger bakom?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Synthgruppen ”covenant” har tydligen bas i Helsingborg. Här är en artikel där de beskriver sina vattenhål då de växte upp, kanske kan vara något?

(de träffades tydligen via sin - rollspelsförening)

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
För ungefär 25 år sen jobbade jag med marknadsundersökningar och en av dem gällde Dunkers Kulturhus. Folk är i vanliga fall som bäst neutrala för att delta i sånt, men just Dunkers var alla extremt positiva till att prata om och gillade extremt mycket. Är det något vampyrerna hypnotiserad dem till eller är det något ännu värre som ligger bakom?
Dunkers Kulturhus byggdes ju i samband med H99, en arkitektmässa som var både kopplad till H55 (en tidigare hyllad arkitektmässa 1955) och att Norra Hamn byggdes om ifrån en i princip övergiven Silohamn till småbåtshamn och en rad höghus (dyra, vita, blåsiga).

Hade ju lätt kunnat varit ett New Inquisition eller Technocracy projekt för att bli av med något fruktansvärt som levde i hamnens övergivna industribyggnader.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Till mig med? Jag tänker nog skicka in ett bidrag ändå för det här var ju en skitrolig utmaning*!

*Jag har aldrig spelat Vampire och är nog hellre med på mumiernas lag än vampyrernas. Men va tusan! Skräckspel och ångest är ju jätteroligt! (Helt okej att säga nej @God45 :) )
Klart du får en stad! Din stad är:

Eskilstuna - Basenanji
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Dunkers Kulturhus byggdes ju i samband med H99, en arkitektmässa som var både kopplad till H55 (en tidigare hyllad arkitektmässa 1955) och att Norra Hamn byggdes om ifrån en i princip övergiven Silohamn till småbåtshamn och en rad höghus (dyra, vita, blåsiga).

Hade ju lätt kunnat varit ett New Inquisition eller Technocracy projekt för att bli av med något fruktansvärt som levde i hamnens övergivna industribyggnader.
Där är en nya stadsmässa i år! H22 måste vara en Hunter konspiration!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Så… Jag har fuckat upp. Jag har skrivit 6 och en halv sida. 4 av dem är en dungeon. 2 är en ny blodslinje. Jag bara... Jag outlinade och sedan drog jag ner storleken och… Jag måste gå ännu mindre. Min research gav för mycket material!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Oj vad sen jag var på bollen. Hade jag varit med och fått hemstaden hade jag såklart gjort den skumma kulten utanför stan till ett rekryteringsställe för någon kallblodig vampyr.


Vill du vara med kan jag slumpa fram en stad till dig :)
 
Top