Svenskt nattliv - Vampire utmaning!

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Danska krig, coola gamla slott, hemliga tunnlar under staden…
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Du ser inte det uppenbara med Helsingborg + vampyrer? VAN HELSINGborg, förstås! Vampyrjägarnas högkvarter!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Helsingborg är fuktigt, rått och vindpinat, en postindustriell ödemark.

En sak man kan tänka på är att Lunds universitet har en filial, Campus Helsingborg, där. Det är helt meningslöst, och enda skälet jag kan se är att en vampyr dominerade LUs ledning för att få tillgång till massor av 19-åringar att äta av. (Jag utgår från att alla som vuxit upp i staden flyttar ifrån dagen efter de gått ut gymnasiet).
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Helsingborg är den svenska småborgerlighetens huvudstad. Kulturellt tämligen torftigt, lite vulgärt, "blå arbetarklass". Fotboll är viktigt, Malmö största fienden. Lång strand med flådiga hus med utsikt mot Helsingör, som ligger en halvtimmes färjeresa bort (vissa löser bara enkelbiljett, sätter sig på färjan och behandlar den som en krog, utan att någonsin kliva av).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Om du vill tänka lite historiskt utspelar sig Viktor Kasparssons äventyr i Helsingborg. Bra inspiration, om än mer Lovecraftskräck än Vampiredito. Rekommenderad läsning i vilket fall.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Helsingborg är den svenska småborgerlighetens huvudstad. Kulturellt tämligen torftigt, lite vulgärt, "blå arbetarklass". Fotboll är viktigt, Malmö största fienden. Lång strand med flådiga hus med utsikt mot Helsingör, som ligger en halvtimmes färjeresa bort (vissa löser bara enkelbiljett, sätter sig på färjan och behandlar den som en krog, utan att någonsin kliva av).
På tal om kultur, så är ju staden mäkta stolt över Dunkers kulturhus (där jag en gång fick motta ett akademiskt pris, enda gången jag har varit där).

En sak som är cool med Helsingborg är att staden har gett ut en mycket ambitiös historik, 17 delar mellan 1925 och 2012. Men det är det nog svårt att få in en vampyrkoppling till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Ja de här grejerna har förstås potential (och finns ju bara en Wikipedia-sida bort). Men vad är grejen med Helsingborg? Vad är känslan och stilen?

Liksom, jag kan ta en slumpmässig mellansvensk stad och nog ganska direkt kunna pejla in vad det är för ställe. Men söder om Linköping vetefasen.

Finns det någon bra (eller ja, talande) Helsingborgsanknuten kultur. Film? Musik?
Innan jag började jobba här hade jag varit i Helsingborg kanske 5 gånger och varje gång hade jag sett någon blöda från ansiktet.

Det är SJUKT segregerat. 800 meter mellan fattigdom och enorm rikedom. Vilken sida av parken du bor på bara. Arkitekturen är olika också, klassiska bevarade byggnader från 1700-talet blir plötsligt oskött modernistisk betongt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Det är SJUKT segregerat. 800 meter mellan fattigdom och enorm rikedom. Vilken sida av parken du bor på bara. Arkitekturen är olika också, klassiska bevarade byggnader från 1700-talet blir plötsligt oskött modernistisk betongt.
Cool! Eller ja, men inspirerande för det här projektet iaf. Jag kollade lite satellitbilder och tyckte det såg ut som om stan var delad på längden på något vis.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Västerås alltså.....hmm.
Förvuxen bruksort som försöker rebranda sig själv. Regionalt centrum där innevånarna känner förakt mot den omkringliggande regionen. Sveriges näst fulaste stad enligt någon undersökning för ett tag sedan (lite orättvist imo, även om Västerås centrum är aktivt ocharmigt). Alla hatar Västerås flygplats men vill ha den kvar. Alla i Västerås älskar Stockholm och hatar Örebro. Ingen i Västerås bryr sig om gurkor. Bra miljöer för Vampire är Mariaberget, hamnen och Kopparlunden (eller någon annan av industrimiljöerna från första halvan av 1900-talet).
 
Top