Nekromanti Svenskt öl

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Vilken inhemsk ölsort gillar ni bäst?

Och vad har ni öht för åsikter om förhållandet mellan svenskt öl och utländsk?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oppigårds är det bästa svenska ölet.

Svenskt öl för övrigt tycker jag oftast är alledens för ljust och "lättdrucket". Finns inte mycket god mörk öl alls egentligen ifrån sverige.

Men sen gillar jag inte ljus öl över lag, helst vill jag ha en mörk staut. Och jag är en sådär klassiker som gillar Guinnes bäst.
Kall med mycket skumm.

Annars, en öl är nog för mig.

Du då Dnalor, vilket är sveriges bästa öl?

/poseur nästan lite ölsugen i värmen
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag gillar faktiskt Pripps Blå. Det är inte utan att jag skäms lite men vad tusan. Gott är gott.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dnalor said:
Vilken inhemsk ölsort gillar ni bäst?

Och vad har ni öht för åsikter om förhållandet mellan svenskt öl och utländsk?
Den bästa svenska ölen som jag druckit är såklart Närke Kulturbryggeris Kaggen! Stormaktsporter. Det är en öl i världsklass som just nu faktiskt toppar listan på ratebeer.com och därför skulle kunna kalla sig för Världens Bästa Öl.

Närke kulturbryggeri är dessutom sveriges bästa bryggeri, och när andra svenska mikrobryggerier skryter så har de för vana att inte ens nämna Närke eftersom de spelar i en helt egen kategori.

Om vi lämnar Närke så finns det flera bra bryggerier i mikro-storlek som Sverige ändå kan skryta med:
Jämtlands Bryggeri - Kolla särskilt in Hell, Fallen Angel och Heaven. Bra svenska ales i färgerna ljust, mellan och mörkt. En ljus ale är INTE en blaskig lager.
Nynäshamns ångbryggeri - det mesta är bra men missa INTE Mysingens Midvinterbrygd under årets mörkare period.
Dugges Ale & Porterbryggeri - Bara att testa sig fram, ett bra bryggeri som har lidit av lite kvalitetsproblem senaste tiden men nu verkar ha skärpt till sig.
Gamla Slottskällans bryggeri - allt är värt att pröva, särskilt Imperial Stouten.
Helsinge Ångbryggeri - Rökölen är fantastisk.
Sen finns det andra som kan pendla mellan jävligt bra och tråkigt eller dåligt: Ocean, Ölands gårdsbryggeri, Grebbestads, Sigtuna etc.

Att svenskar bara brygger blask är helt klart en myt, det borde ju den utomordentligt klassiska (men på sista tiden dåligt skötta) Carneige Porter vara nog för att motbevisa.

Sverige som ölland jämfört med resten av världen håller sig ganska starkt med tanke på storlek. Nuförtiden så ser ölkartan ut ungefär såhär:
Brittiska öarna - Brygger mest ales med ofta väldigt låg alkoholhalt där det mesta mår bäst på fat med handpump. Mycket tradition.
Tyskland - pilsner och veteöl. Ofta ganska trist öl av bra till dålig kvalité med några spännande klassiker som tex rököl och bockar. Verkar extremt traditionella och experimenterar inte alls.
Belgien - Mycket söta ales med hög alkoholhalt och klosteranknytning, men även spontanjästa surbomber och fruktöler. I belgien är inte en by en by utan ett eget ölmärke. Självklart är kvalitén varierande men klosterölen är ofta riktigt bra.
USA - Inte bara bud. Amerikanska mikrobryggerier brygger ofta traditionell brittisk eller belgisk öl med en amerikansk touch. Ofta består den touchen av mer. Mer malt, mer alkohol, mer humle, mer smak. Ofta blir det fantastiskt.

Sverige i den här bilden hamnar sådär lagom mittemellan. Precis som i USA saknar våra mikrobryggare en tradition att hålla sig till och vågar därför testa lite roliga saker, men eftersom vi saknar kundmängden så blir det oftast inte lika mycket experimenterande.

Hoppas du fick lite svar i ett hastigt ihopskrivet dravel. Testa att kolla på Skumgardiner om du vill veta vad jag tycker om en specifik öl. Annars är det bara att fråga :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag ser ju att jag glömde både oppigårds och nils oscar som såklart också brygger bra öl.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nu har ju chrull redan nämnt "Kaggen! Stormaktsporter". Så jag har väl inget att tillföra då. Dock vill jag slå ett slag för Carnegie Porter som ligger och gömmer sig i de flesta livsmedelsbutiker om man inte vill gå på bolaget. In med den i kylen och låt stå i ett år eller två och vips har du en mycket god porter.

Annars är jag inne i veteölsträsket just nu, med vissa tillfälliga expeditioner till Guinness och Caffrey's av rent nostalgiska skäl.


Storuggla, jäkla örebroare
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nils Oscar? Vilka bland dessa är bra, jag har smakat någon av dem och den var inte bra alls, så antagligen är de väldigt ojämna eller så är jag en gök.


Storuggla, ko ko?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nils Oscars Rökporter får mina smaklökar att dansa nakentango med avslutande pengabad av lycka.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Storuggla said:
Nu har ju chrull redan nämnt "Kaggen! Stormaktsporter". Så jag har väl inget att tillföra då. Dock vill jag slå ett slag för Carnegie Porter som ligger och gömmer sig i de flesta livsmedelsbutiker om man inte vill gå på bolaget. In med den i kylen och låt stå i ett år eller två och vips har du en mycket god porter.

Annars är jag inne i veteölsträsket just nu, med vissa tillfälliga expeditioner till Guinness och Caffrey's av rent nostalgiska skäl.


Storuggla, jäkla örebroare
Carneige porter ska absolut köpas på bolaget om man ska lagra den! En enkel regel (som inte alltid stämmer) är att högre alkoholhalt gör ölen bättre att lagra.
Precis som att mörkare öl oftast ska drickas varmare än ljus öl.
 

bobbo_UBBT

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
51
Location
Edsbyn
chrull said:
Att svenskar bara brygger blask är helt klart en myt, det borde ju den utomordentligt klassiska (men på sista tiden dåligt skötta) Carneige Porter vara nog för att motbevisa.
Jag har läst någonstans att en skärpning är på gång.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Poseur said:
Okej har någon smakat Sveriges dyraste öl och i sådana fall vad tyckes om det? Värt att prova någon gång kanske?


/poseur
Det där är knappast sveriges dyraste öl. det är ju bara en hundring för en 75:a! Jag har betalt 220 kr för en 33:a och vet att jag kom undan billigt :gremtongue:

Nils Oscars Saison är en hyffsad Saison, alltså en öl som smakar lite av gammal filt, svett och hö. Jag är inte stenförtjust i ölsorten men visst njöt jag när jag drack den. Jag skulle dock inte rekommendera något att börja dricka "riktig öl" med den där :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bobbo said:
chrull said:
Att svenskar bara brygger blask är helt klart en myt, det borde ju den utomordentligt klassiska (men på sista tiden dåligt skötta) Carneige Porter vara nog för att motbevisa.
Jag har läst någonstans att en skärpning är på gång.
Det har pratats om det i samband med att den nya flaskmodellen ska komma. Om det har hänt ännu eller inte vet jag inte, men ölen är fortfarande värd att drickas.

Nu vill vi bara att de ska sälja årgångsversioner på bolaget!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Jag tycker Eriksbergs är rätt smarrig. Gillar dock hefe Weissbier bäst. Fransiscaner på bolaget är väl det bästa som finns att tillgå i Sverige.

Provade ett tjugotal olika sorter i USA förra sommaren, och påmindes ständigt om den gamla vitsiga jämförelsen mellan Bud och att knulla i en kanot.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej det var dock den dyraste ölen jag hittade på systemet ifrån sverige.

Men tack för ditt tycke. Ska nog övertala grabbarna om en ölprovning någon gång innan sommarn tar slut.
 
Top